כשהפחד מאי-נוחות גובר על הצורך העסקי

כמה פעמים דחית שיחה קשה עם מנהל או עובד? או ידעת בדיוק מה צריך לעשות אבל פשוט היה יותר נוח לא לעשות? ואז הזמן עובר ואתה עדיין לא עשית את זה למרות שאתה יודע כמה זה נחוץ. זה קורה כי זה “לא נוח” או “לא נעים”. כי יש שיחה שצריך לנהל עם מישהו ואתה פשוט לא בטוח איך הוא יגיב. המקרה הבא מראה איך בעל עסק אחד דחה עוד ועוד שיחה חיונית רק בגלל החשש מהתגובה של אחיו שעבד תחתיו, ובאיזה מטה קסמים השתמשנו כדי לפתור את זה…

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

“הסיטואציה הרגישה”

אצל בעל עסק שליוויתי במסגרת תהליך ארגון מחדש, עלה הצורך להעביר אחד העובדים ממחלקה אחת לאחרת.

אותו עובד שעמד לעבור היה עוזרו האישי של אחד המנהלים, שבמקרה גם היה אחיו של בעל העסק.

הבעלים אמר לי “כן, כן… אני יודע, אני אגיד לו שהעוזר שלו עובר ונסדר לו עוזר אחר.

כל פעם היינו מסיימים פגישה בידיעה שזה מה שהולך לקרות והוא הולך להגיד לו את זה.

אבל בפגישה העוקבת גיליתי שזה לא קרה, וכל פעם מסיבה אחרת!

היה “משהו אחר יותר חשוב לעשות“, או נושא אחר שהיה צריך לטפל בו בדחיפות ולדבר עליו עם האח לפני שמבשרים לו שהעוזר שלו עובר.

כל פעם הייתה לבעל העסק סיבה אחרת למה הוא לא מבצע את הפעולה של העברת העוזר למחלקה המיועדת.

למה?

הסיבה לכך הייתה פשוטה: הבעלים לא הרגיש בנוח לדבר עם אחיו בנושא הזה.

במילים אחרות, הבעלים חשש לבצע את הפעולה הנחוצה, ולכן היא פשוט נדחתה ונדחתה ונדחתה ולא בוצעה.

החלטתי לעזור לו להגביר את הביטחון שלו בהתמודדות עם אחיו, ושאלתי אותו איך הוא מתכנן להגיד לו את זה?

ראשית, הוא ענה לי ש”קודם כל הוא ישאל את אחיו מה הוא צריך, ולאחר מכן ידבר איתו בצורה עקיפה על שינוים כלליים שצריכים להתבצע ויעדכן אותו על…”

כאן הבנתי שזה פשוט לא יקרה ושאני צפוי לקבל בפגישה הבאה את אותו עדכון שקיבלתי בכל פגישה קודמת: הפעולה לא בוצעה!

מה עשיתי?

אמרתי לו, “אוקיי, עכשיו אנחנו מגבירים את היכולת שלך לעמוד מול המציאות כמו שהיא, בלי לנסות לעקוף אותה או למצוא דרכים לדחות את העניין. אתה חייב להרגיש מספיק בנוח עם הפעולה, ברמה טובה מספיק, על מנת להיות בוודאות שהיא תתבצע.

הושבתי אותו על כסא מולי, ללא כל מחסום כמו שולחן או עצם אחר בינינו, ועשינו יחד סימולציה תוך כדי שאני מתרגל אותו כאילו אני האח ובכל פעם הגבתי בצורה אחרת.

נתתי לו בהתחלה להגיד לי (בתור אח שלו) בצורה פשוטה, שהוא הולך להעביר את העוזר למחלקה אחרת, ואני כתגובה, לא הבעתי שום התנגדות.

לאחר מספר פעמים כאלה, כשהוא הרגיש עם זה נוח, העלתי את רמת הקושי של התרגול, והתחלתי לערער לו את היציבות על ידי שאלות:

“למה צריך להעביר?”

“האם אתה בטוח שאתה צריך להעביר?”

בהתחלה הוא הרגיש לא נוח, לכן המשכתי, עד שאי-הנוחות נעלמה.

מכאן עליתי שלב בתרגול, והתחלתי להתנגד מילולית לפעולה שלו. ככה עוד ועוד עד שהוא הרגיש נוח עם הסיטואציה וידע שאין לו בעיה לעמוד גם במצב אמיתי. הוא הרגיש בטוח בעצמו וידע שגם מול התנגדות אמיתית הוא שולט במצב.

מה קרה בעקבות התרגול?

בעל העסק צבר אומץ והרגיש ביטחון, וכך קיים את הפגישה ואמר לקרוב המשפחה שלו באותו יום. בעל העסק בעצמו היה מופתע שאחיו קיבל זאת בהבנה ושיתף פעולה. ממש הפוך לחלוטין ממה שחשש בהתחלה.

מסקנה

כשיש פעולה שאתה יודע שצריך לבצע אבל משהו בתוכך מתכווץ רק מהמחשבה עליה, אל תדחה אותה ואל תחפש דרכים לעקוף את המצב. פשוט תרגל, עם אדם שאתה סומך עליו ושיודע איך לתרגל אותך, עד שתרגיש מספיק בטוח ונינוח לבצע אותה באמת.

ככל שתתאמן יותר על הסיטואציה, כך היא תאבד מהעוקץ שלה ותהפוך לעוד פעולה רגילה.

ברגע שתיגש אליה בביטחון, תגלה לרוב שהמציאות הרבה פחות מאיימת ממה שדמיינת!

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ


ראה גם:

היית מאמין שיש לו בעיה בתקשורת?

הדרכה ותרגול של הצוות שלך

הדרך הבטוחה להגביר את היעילות

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • מעניין לראות איך עסקים מתקדמים לא בהכרח בגלל מאמץ גדול אלא בזכות תנועה מדויקת. בצד השני של זה, אפשר לעבוד קשה ועדיין לא לזוז כמעט בכלל. יכול להיות שאתה עושה הרבה, מתאמץ הרבה, מתכנן הרבה… ורואה מעט מדי תוצאות. לא פעם זה מרגיש כמו דפדפן עם 47 טאבים פתוחים: הכל דחוף, הכל דורש טיפול, אבל בפועל העבודה מתפזרת לכל הכיוונים ושום פעולה לא מקבלת מספיק כוח כדי לפרוץ קדימה.
  • כשאני מסתכל על בעל עסק שנתקע, בהרבה מקרים אני רואה משהו מעניין: הוא לא תקוע בגלל המכשול. הוא תקוע כי הוא מנהל איתו מערכת יחסים של נימוקים, תירוצים והצדקות. ככה בלי לשים לב, המכשול נהיה הבוס שמקבל את ההחלטות ובעל העסק רואה רק מגבלות במקום אפשרויות.
  • האם הלקוח כבר ראה אותך כמה וכמה פעמים (בחיים או ברשתות)? האם הוא ראה תוצאות של אחרים? אם לא, אתה זר. ואתה לא סוגר עסקאות עם זרים, אתה סוגר עם חברים. זה כמו דייט: לא מציעים נישואין אחרי 5 דקות. כנ״ל במכירות, הקטע הוא לגרום ללקוח להכיר אותך לפני שאתה מבקש ממנו להתחייב.
  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
  • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
  • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
  • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.
  • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט