כשהפחד מאי-נוחות גובר על הצורך העסקי

כמה פעמים דחית שיחה קשה עם מנהל או עובד? או ידעת בדיוק מה צריך לעשות אבל פשוט היה יותר נוח לא לעשות? ואז הזמן עובר ואתה עדיין לא עשית את זה למרות שאתה יודע כמה זה נחוץ. זה קורה כי זה “לא נוח” או “לא נעים”. כי יש שיחה שצריך לנהל עם מישהו ואתה פשוט לא בטוח איך הוא יגיב. המקרה הבא מראה איך בעל עסק אחד דחה עוד ועוד שיחה חיונית רק בגלל החשש מהתגובה של אחיו שעבד תחתיו…

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

“הסיטואציה הרגישה”

אצל בעל עסק שליוויתי במסגרת תהליך ארגון מחדש, עלה הצורך להעביר אחד העובדים ממחלקה אחת לאחרת.

אותו עובד שעמד לעבור היה עוזרו האישי של אחד המנהלים, שבמקרה גם היה אחיו של בעל העסק.

הבעלים אמר לי “כן, כן… אני יודע, אני אגיד לו שהעוזר שלו עובר ונסדר לו עוזר אחר.

כל פעם היינו מסיימים פגישה בידיעה שזה מה שהולך לקרות והוא הולך להגיד לו את זה.

אבל בפגישה העוקבת גיליתי שזה לא קרה, וכל פעם מסיבה אחרת!

היה “משהו אחר יותר חשוב לעשות“, או נושא אחר שהיה צריך לטפל בו בדחיפות ולדבר עליו עם האח לפני שמבשרים לו שהעוזר שלו עובר.

כל פעם הייתה לבעל העסק סיבה אחרת למה הוא לא מבצע את הפעולה של העברת העוזר למחלקה המיועדת.

למה?

הסיבה לכך הייתה פשוטה: הבעלים לא הרגיש בנוח לדבר עם אחיו בנושא הזה.

במילים אחרות, הבעלים חשש לבצע את הפעולה הנחוצה, ולכן היא פשוט נדחתה ונדחתה ונדחתה ולא בוצעה.

החלטתי לעזור לו להגביר את הביטחון שלו בהתמודדות עם אחיו, ושאלתי אותו איך הוא מתכנן להגיד לו את זה?

ראשית, הוא ענה לי ש”קודם כל הוא ישאל את אחיו מה הוא צריך, ולאחר מכן ידבר איתו בצורה עקיפה על שינוים כלליים שצריכים להתבצע ויעדכן אותו על…”

כאן הבנתי שזה פשוט לא יקרה ושאני צפוי לקבל בפגישה הבאה את אותו עדכון שקיבלתי בכל פגישה קודמת: הפעולה לא בוצעה!

מה עשיתי?

אמרתי לו, “אוקיי, עכשיו אנחנו מגבירים את היכולת שלך לעמוד מול המציאות כמו שהיא, בלי לנסות לעקוף אותה או למצוא דרכים לדחות את העניין. אתה חייב להרגיש מספיק בנוח עם הפעולה, ברמה טובה מספיק, על מנת להיות בוודאות שהיא תתבצע.

הושבתי אותו על כסא מולי, ללא כל מחסום כמו שולחן או עצם אחר בינינו, ועשינו יחד סימולציה תוך כדי שאני מתרגל אותו כאילו אני האח ובכל פעם הגבתי בצורה אחרת.

נתתי לו בהתחלה להגיד לי (בתור אח שלו) בצורה פשוטה, שהוא הולך להעביר את העוזר למחלקה אחרת, ואני כתגובה, לא הבעתי שום התנגדות.

לאחר מספר פעמים כאלה, כשהוא הרגיש עם זה נוח, העלתי את רמת הקושי של התרגול, והתחלתי לערער לו את היציבות על ידי שאלות:

“למה צריך להעביר?”

“האם אתה בטוח שאתה צריך להעביר?”

בהתחלה הוא הרגיש לא נוח, לכן המשכתי, עד שאי-הנוחות נעלמה.

מכאן עליתי שלב בתרגול, והתחלתי להתנגד מילולית לפעולה שלו. ככה עוד ועוד עד שהוא הרגיש נוח עם הסיטואציה וידע שאין לו בעיה לעמוד גם במצב אמיתי. הוא הרגיש בטוח בעצמו וידע שגם מול התנגדות אמיתית הוא שולט במצב.

מה קרה בעקבות התרגול?

בעל העסק צבר אומץ והרגיש ביטחון, וכך קיים את הפגישה ואמר לקרוב המשפחה שלו באותו יום. בעל העסק בעצמו היה מופתע שאחיו קיבל זאת בהבנה ושיתף פעולה. ממש הפוך לחלוטין ממה שחשש בהתחלה.

מסקנה

כשיש פעולה שאתה יודע שצריך לבצע אבל משהו בתוכך מתכווץ רק מהמחשבה עליה, אל תדחה אותה ואל תחפש דרכים לעקוף את המצב. פשוט תרגל, עם אדם שאתה סומך עליו ושיודע איך לתרגל אותך, עד שתרגיש מספיק בטוח ונינוח לבצע אותה באמת.

ככל שתתאמן יותר על הסיטואציה, כך היא תאבד מהעוקץ שלה ותהפוך לעוד פעולה רגילה.

ברגע שתיגש אליה בביטחון, תגלה לרוב שהמציאות הרבה פחות מאיימת ממה שדמיינת!

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ


ראה גם:

היית מאמין שיש לו בעיה בתקשורת?

הדרכה ותרגול של הצוות שלך

הדרך הבטוחה להגביר את היעילות

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • יש משהו מטעה בצורה שבה אנחנו חושבים על יציבות. היא נראית כמו קרקע בטוחה, אבל לעיתים זו קרקע שמישהו אחר מחזיק. עבודה קבועה? תלויה בבוס. בית עם משכנתא? תלוי בבנק ובמשכורת שתמשיך להיכנס. עסק עם לקוח אחד גדול? תלוי בהחלטות שלו. זו לא יציבות, זו אשליה. אז איך אתה יכול להשיג יציבות אמיתית שאינה תלויה באחרים?
  • יש נקודה שבה בעלי עסקים מבינים שהם צריכים לשמור על נוכחות שיווקית מתמשכת מול לקוחות קיימים וחדשים. הם מתחילים לשלוח מיילים, אולי אפילו מכתבים, מרגישים שהם עושים משהו נכון. ואז עוברים שבועיים, שלושה, חודש… ושום דבר לא קורה. אף אחד לא מגיב, אף אחד לא חוזר, ונראה שכל המאמץ הזה פשוט נזרק לפח. זה הרגע שבו רוב האנשים מפסיקים. הם מחליטים ש”זה לא עובד”, שזה בזבוז זמן, ושעדיף להשקיע את האנרגיה במקום אחר. והנה הפרדוקס: הם עוצרים בדיוק כשהדברים עומדים להתחיל לעבוד, ממש לפני שהזרימה הזאת שהם יצרו מתחילה לחזור אליהם בחזרה.
  • כשיש לך אלפי אנשי קשר, מאות חברים, ואתה מדבר עם אנשים כל היום, קשה לקבל שיש לך בעיה בתקשורת. אבל תקשורת אמיתית היא לא כמות המילים שאתה משמיע או מספר האנשים שאתה מכיר. פה אנחנו מדברים על איכות החלפת הרעיונות והעומק של ההבנה ההדדית. אפשר להיות אהוד ופופולרי, ובו זמנית להיאבק בתקשורת יעילה בדיוק עם האנשים שהכי חשוב לך לתקשר איתם, כמו במקרה של בעל העסק בסיפור הבא.
  • אתה יושב בעבודה עד מאוחר, משכנע את עצמך שככה אתה יותר פרודוקטיבי, ופתאום מגלה שאתה שרוף, על הקצה, והמשפחה כבר לא זוכרת איך אתה נראה. מה שקורה כאן זה שתשומת הלב שלך נתקעה במקום אחד, ושאר התחומים בחיים שלך מתחילים לשלם את המחיר. אז איך לאפס את המערכת ולחזור ליעילות אופטימלית?
  • תאר לעצמך מישהו שיש לו קוץ ברגל. הוא הולך לטיפול, ונותנים לו עיסוי בגב ותה חם. נשמע כיף חיים, אך האם זה יעזור? ברור שלא. אבל מה שיותר גרוע, אחרי שזה לא עובד, הוא מתחיל לחשוב שאולי אין פתרון בכלל. הוא הרי כבר ניסה דברים וכלום לא עזר. ככה זה עובד גם עם ייעוץ עסקי: אתה מרגיש שמשהו לא עובד בעסק, מזמין יועץ, ואם הוא נותן לך פתרון שלא קשור לבעיה האמיתית, אז אתה תיישם, תראה שזה לא עובד, ותאמין שזה אתה. או שהעסק שלך לא ניתן לתיקון. כשהאמת היא שפשוט לא טיפלו בקוץ!
  • יש משפט אחד שיכול לשנות לחלוטין את התגובה שאתה מקבל מלקוחות פוטנציאליים. המשפט הזה הוא ההבדל בין לקוח שמהנהן בנימוס ועובר הלאה, לבין לקוח שפתאום מתעורר ואומר “וואו, ספר לי על זה”. תתפלא, אבל זה פחות קשור לכריזמה, ניסיון, או מחיר. זה קשור למשהו שאתה אולי עושה אוטומטית כבר שנים, בלי לחשוב פעמיים…
  • לקיחת אחריות ויוזמה הן תכונות ניהוליות מבורכות. אבל מה קורה כשמנהל קופץ לפתור בעיה בעצמו במקום להפנות אותה לאדם המתאים? הסיפור הבא, שהתרחש בעקבות סדנה שהעברתי על יעילות ארגונית, ממחיש בצורה מושלמת את הפער בין לקיחת אחריות אמיתית לבין עשיית העבודה של מישהו אחר.
  • בחלק הראשון דיברנו על איך תמחור נכון עוזר לסנן לקוחות בעייתיים עוד לפני שהם נכנסים בדלת. אבל מה קורה עם אלה שכן עברו את מחסום המחיר? איך אתה יודע אם מי שמדבר איתך עכשיו, נשמע מעוניין, ומוכן לשלם באמת שווה את הזמן והאנרגיה שלך? התשובה נמצאת בשיחה הראשונה. אנשים מתייחסים לשיחה הראשונה כאל הזדמנות למכור, אבל האמת היא שזו גם הזדמנות לסנן. אם תדע למה לשים לב, הלקוח עצמו יגלה לך בדיוק עד כמה הוא בעייתי, לפני שזה יהפוך לבעיה שלך!

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט