חוק ה-4 במכירות
אם אתה שומע “לא” מלקוח אל תמהר להסיק שהוא לא בעניין. סטטיסטית, 60% מהלקוחות אומרים “לא” 4 פעמים לפני שהם אומרים “יאללה, סגור”. אז אם המטרה שלך היא למכור כמה שפחות – תוותר מוקדם, זה עובד מעולה!
אם אתה שומע “לא” מלקוח אל תמהר להסיק שהוא לא בעניין. סטטיסטית, 60% מהלקוחות אומרים “לא” 4 פעמים לפני שהם אומרים “יאללה, סגור”. אז אם המטרה שלך היא למכור כמה שפחות – תוותר מוקדם, זה עובד מעולה!
המספרים בעסק שלך מספרים סיפור, אבל יש חלק חשוב שהם לא מגלים. רוצה להבין איפה העסק שלך באמת תקוע? תצטרך להסתכל במקום שרוב האנשים מדלגים עליו…
מכיר את זה שבשלב הקובע בשיחת המכירה, הלקוח שולף התחמקות אלגנטית בסגנון “תן לי לחשוב על זה”? ומכאן אתה כבר מכיר את ההמשך… אתה חושד שמורחים אותך ונשאר תוהה: האם זו התנגדות לגיטימית? ספק? או שהוא בכלל לא רוצה ורק מנסה להיות מנומס? איך מטפלים בזה בלי ליצור חוסר נוחות או אי-נעימות בשלב הסגירה?
אם אתה שואל “כמה זה עולה?” לפני שאתה שואל “כמה זה מחזיר לי?”, כנראה שנכנסת בטעות למחלקת מוצרי חלב ולא לחדר ישיבות… כי החלטות עסקיות לא מקבלים כמו צרכן בסופר. אתה לא קונה קוטג’. אתה בונה מערכת שאמורה להחזיר השקעה – עם ריבית. וכשבונים מערכת עסקית, הטעות הכי יקרה? היא שקטה. היא יושבת מאחורי הקלעים, שואבת לך זמן וכסף, ואתה אפילו לא שם לב…
כולם מדברים על “להביא עוד לקוחות”. אחלה, נשמע טוב. לקוחות זה החמצן של העסק. אבל מה אם אני אגיד לך שרוב בעלי העסקים לא מתארים לעצמם לאן הם רצים, או כמה זה הולך לעלות להם בזמן, בכסף ובעצבים אם הם לא עושים את זה נכון? זה כמו להתחיל לנסות להוריד סרט של שעתיים כשהטלפון שלך כבר על 99% אחסון מלא. לכן לפני שאתה מוציא שקל נוסף או מגביר את המאמץ בכיוון מסוים, כדאי שתבין איפה באמת העסק שלך נתקע, ואיך יוצאים מזה בלי לקרוס.
אני פוגש לא מעט בעלי עסקים חכמים, חרוצים, עם מוצרים מעולים ולקוחות מרוצים. והדפוס חוזר על עצמו כמעט בכל שיחה. הם מציגים את המספרים. הם יודעים שהם יכולים יותר – אבל לא בטוחים מה בדיוק חסר. ואז אנחנו עושים ביחד חישוב פשוט. ושם, בשקט הזה שנוצר אחר כך, נופל האסימון…
חושב שהבעיה שלך היא תזרים? תחשוב שוב. ברגע שתפסיק לשאול איך לעמוד בתשלומים ותתחיל לשאול את השאלות הנכונות, תוכל סוף סוף לבנות עסק רווחי באמת ואפילו להתחיל ליהנות מהחיים.
גם אם יש לך את המוצר או השירות הטובים בעולם, הרבה אנשים יישארו תקועים על הגדר ולא יזוזו, אפילו כשהפתרון המושלם נמצא ממש מול העיניים שלהם… אז איך תוכל לגרום ללקוח הפוטנציאלי שלך באמת לראות את הערך שאתה מביא ולקנות ממך כאן ועכשיו?
יש דברים בעסק שאתה מרגיש אבל לא תמיד יודע להסביר. פתאום יש חודש טוב, ואז חודש פחות טוב. פעם יש תחושת רווח, פעם יש רק ריצות. זה קצת כמו לנהוג ברכב שלא ברור אם הדלק עומד להיגמר או שמד הדלק סתם תקוע. אתה מתקדם אבל בלי לדעת באמת כמה רחוק תגיע. מה שרוב בעלי העסקים לא יודעים זה שיש שאלה אחת פשוטה שקובעת אם העסק שלך עומד להמריא למרחקים או להישאר תקוע באיזו פנייה צדדית, מחכה לגרר…
אתה רץ כל היום, עובר ממשימה למשימה, אולי מסמן וי על דברים מסוימים – אבל בסוף היום התחושה נשארת: “עבדתי כמו חמור, ולא באמת התקדמתי”. זה מתסכל. כי אתה לא מפחד מעבודה קשה, אתה פשוט רוצה לראות תוצאות. התקדמות אמיתית! הבעיה היא שלא תמיד ברור מה באמת מקדם אותך ומה סתם ממלא את היום ומייצר תחושת עומס בלי סיבה. בדיוק על זה נדבר בטיפ של היום.
איך יוצאים מהמרוץ הזה, ומתחילים להשיג יותר. עם פחות מאמץ, אבל בהרבה יותר דיוק.
או במילים אחרות – אם אתה מאשים את המטרייה בגשם, אל תתפלא שאתה נרטב.
אתה לא חייב עוד תקציב. אתה גם לא חייב להיות מקורי כל פעם מחדש. אבל יש משהו אחד שאם תחסיר אותו שום דבר אחר לא באמת יעבוד. מה זה? בוא נגיד שזה ההבדל בין עסק שאנשים זוכרים לעסק שאנשים מדפדפים הלאה. וזה גם יכול להיות ההבדל בין “מדי פעם מגיע איזה לקוח” לבין “אני סוגר עבודה חודשים קדימה”.
“אם רק היה לי תקציב…” – כמה פעמים שמעתי את המשפט הזה? יותר פעמים ממה ששמעתי “תבדוק אם זה מחובר לחשמל” כשמשהו לא עבד. בעלי עסקים בטוחים שאם רק היה להם תקציב הכול היה מסתדר. זה כמו לחשוב שאם רק היה לי מיקסר תעשייתי הייתי אופה קרואסונים ברמה של מאפייה בפריז. אבל האמת? זה לא עובד ככה. לפעמים אתה תקוע לא בגלל שאין לך כסף – אלא בגלל שאתה ממשיך לעשות דברים שלא באמת עוזרים. במאמר הזה אני לא הולך להעמיס עליך שיטות או טבלאות אקסל. יש פה רק טיפ אחד. פשוט וכזה שאפשר להתחיל ליישם כבר היום אפילו בלי תקציב בכלל.
אין מספיק סגירות? הלקוחות מבטיחים ש”יחזרו אליך”, ואתה מתחיל להאמין שזו פשוט תקופה חלשה? אבל מה אם הייתי אומר לך שזה לא השוק, לא התקופה, אלא משהו שאתם עושים? בטיפ של היום נסתכל על דוגמה אמיתית שבה במקום להמשיך “להיות עסוקים”, עצרנו לרגע, שמנו את האצבע על הבעיה האמיתית והעברנו את המכונה מהילוך סרק להילוך גבוה. התוצאה? עסקאות של מיליונים תוך חודש וחצי. אם גם אצלך יש תנועה בלי תוצאה, ״עבודה״ בלי תכלס – זה מאמר שאתה חייב לקרוא.
יש כאלה שמנהלים עסק. ויש כאלה שכל היום עם צינור המים ביד, רצים מכיבוי שריפה לכיבוי שריפה, בלי לשים לב שהם שורפים את עצמם בדרך.
כי לפעמים, הפתרון המהיר עולה ביוקר. ממש ביוקר. המאמר הזה לא עוסק בטעות דרמטית או אסון. זה סיפור קטן, כמעט יומיומי. אבל כמו חול שחודר לנעל ונתקע שם, הדברים ״הקטנים״ האלה יכולים לשבש את כל התהליך…
שחיקה. עומס. משימות בלי סוף. החלטות שצריך לקבל כל רגע. ומרוב עצים, כבר קשה לראות את היער. הכול דחוף, הכול בוער. אבל מתי בפעם האחרונה עצרת לרגע ושאלת את עצמך: לאן כל זה אמור להוביל אותי בכלל? בדיוק כאן נכנס המאמר הזה. הוא לא בא להוסיף לך עוד משימות לרשימה, אלא להפך: לעזור לך לעצור רגע את האוטומט, לקחת נשימה, ולמצוא מחדש את המצפן האישי שלך.
קרה לך שהעסק עבד בטירוף כל היום, מנהלים ועובדים רצו ממקום למקום, אבל כשבדקת בסוף היום, תהית מה בכלל נעשה או הושג? בנקודה הזו נטפל היום.
אתה שוב מוריד מחירים כדי לסגור עסקה? עוד הנחה, עוד ויתור, ובסוף אתה זה שמשלם את המחיר. האמת היא שהלקוחות לא באמת מחפשים את הזול ביותר. הם מחפשים את מה ששווה להם ואת מי שהם מתחברים אליו. אם אתה מוצא את עצמך מתפשר יותר מדי, סימן שלא הראית ללקוח למה הוא באמת צריך ספציפית אותך. רוצה לשנות את המצב? זה מה שצריך לקרות…
המכירות? בקושי כיסו את ההוצאות. אנשי המכירות התרוצצו כל היום, ובכל זאת הרווחים לא זזו. בעל העסק ידע שהוא חייב לעשות משהו – ומהר. בדיוק בנקודה הזו נכנסנו לתמונה. בלי להוציא שקל נוסף, בלי קסמים ובלי להמציא את הגלגל – תוך 24 שעות התחילו לזרום פניות חדשות. מה שינה את התמונה?
חולם על חופש? להיות הבוס של עצמך? לקבוע את הלו”ז שלך? אז איך זה שדווקא כשפותחים עסק כדי להשיג את החופש הזה, אנחנו מוצאים את עצמנו כלואים בתוך כלא בלתי נראה, כזה שקשה מאוד לצאת ממנו? עובדים יותר שעות, מתרוצצים בלי סוף, הטלפון לא מפסיק לצלצל, המיילים מצטברים, והמחשבות על העסק לא נותנות מנוחה אפילו בלילה. במקום עסק שמעניק חופש, קיבלנו עסק שגוזל כל טיפת זמן ואנרגיה. מה עושים?! יש דרך החוצה. היא מתחילה בזיהוי המלכודות שאנחנו טומנים לעצמנו – אלה שמשאירות אותנו תקועים במעגל בלתי נגמר של לחץ ומתח. ברגע שמבינים איך להשתחרר מהן, אפשר סוף סוף להפוך את העסק למנוע שמייצר חופש אמיתי.
רוב בעלי העסקים עובדים המון. הם מתרוצצים בין משימות, עונים ללקוחות, מתעסקים בניירת, רודפים אחרי תשלומים… ובסוף החודש, כשהם מסתכלים על המספרים, הם מגלים שהרווח לא משקף את המאמץ שהושקע. מה אם הבעיה היא לא שאתה לא עובד מספיק קשה – אלא שאתה עובד קשה בכיוון הלא נכון? אולי אתה מבזבז שעות על לקוחות שלא באמת משתלמים? אולי המחירים שלך נמוכים מדי? אולי אתה פשוט מתמקד במשימות שאתה מרגיש בנוח לעשות, במקום באלה שבאמת מניעות את הגלגלים קדימה?
לשחרר שליטה או לאבד שליטה? זו הדילמה של מיקור חוץ במכירות. יש סיבה שכל כך הרבה בעלי עסקים שמוציאים את המכירות למיקור חוץ מוצאים את עצמם בסופו של דבר מאוכזבים ומתוסכלים. והסיבה הזו יותר עמוקה ממה שחושבים.
איך חצי שעה-שעה של תכנון יכלו לחסוך הפסדים של 450,000 ש״ח בשבוע… סיפור מהחיים על בעל עסק שעשה דוקטורט בכיבוי שריפות – ואיך יוצאים מזה.
אחד הדברים המאתגרים בניהול העסק הוא לקבוע מחיר נכון למה שאתה מציע. נסתכל על חששות שיכולים לעצור אותך, איך להתגבר עליהם, ובעיקר איך לקבוע מחיר שמכבד גם אותך וגם את הלקוחות. אחרי הכל, כשאתה מתמחר נכון, אתה לא רק מרוויח יותר, אתה גם מסוגל לנהל את העסק במקום שהדאגות ינהלו אותך.
חולם על פתיחת עסק עצמאי? או אולי כבר פתחת עסק אך מתקשה להתנתק מדפוסי החשיבה של עובד שכיר? המעבר מעובד שכיר לבעל עסק הוא הרבה יותר מאשר רק פתיחת תיק במס הכנסה וחיפוש לקוחות. זהו שינוי מהותי בתפיסת העולם ובדרך החשיבה.
רוצה להכפיל את ההכנסות שלך בשנה הקרובה? בוא נלמד מניתוח אסטרטגי של חברת תוכנה עם פוטנציאל צמיחה אדיר – כיום עם 10% נתח שוק ותוכנית מפורטת להרחבה ל-20%. במאמר תמצא הצצה את מאחורי הקלעים לבניית תכנית שיווק אסטרטגית – משלב ניתוח ההכנסות ועד למעקב אחר הביצועים בשטח.
כשחזרתי לפנייה מבעלת עסק, שאלה אחת פשוטה חשפה סוד שלא ציפיתי לו: תקציב הפרסום של המתחרים שלי עבד בשבילי! איך זה קרה ואיך מפיקים את המירב ממאמצי השיווק?
לפעמים די בהחלטה אחת נחושה כדי להפוך חלום למציאות, גם כשנדמה שהנסיבות אינן מאפשרות זאת. סיפור אישי על טיול סוסים מלמד אותנו שיעור חשוב על תכנון, התמדה והצבת גבולות – המרכיבים שהופכים רעיון לתוצאה, בין אם מדובר בבית או בעסק, ברגעים משפחתיים או הצלחה העסקית. האם יש פרויקטים שאתה חולם לעשות, אך לעתים קרובות דוחה שוב ושוב בגלל “דברים דחופים”? איך בכל זאת מצליחים להוציא לפועל את מה שבאמת חשוב?
כשעסק מצליח מתחיל להתדרדר, קל להרגיש כאילו כוח מסתורי מפעיל לחץ בלתי פוסק. זהו סיפורו של בעל עסק שראה את הכנסותיו צונחות מ-5 מיליון ש”ח ל-3 מיליון ש”ח בשנה, ומצא את עצמו במאבק יומיומי מול בנקים, ספקים ולקוחות. אך מה שנראה תחילה כמצב חסר מוצא, התגלה כהזדמנות ללמוד שיעור חשוב על ניהול עסקי: לפעמים הפתרון נמצא בדיוק במקום שממנו מנסים לברוח. מאמר זה חושף את הדרך שבה הצליח בעל העסק לצאת מהמשבר ולחזור למסלול הצמיחה, ומספק תובנות מפתח לכל מי שמתמודד עם אתגרים דומים בעולם העסקי.
כשלקוח פוטנציאלי מביע עניין, נפתח “חלון הזדמנויות” קריטי שאסור להחמיץ. אז למה לקוחות נעלמים אחרי פגישה ראשונה? האם זה אתה? האם זה הם? ואולי יש כאן משהו בסיסי יותר בפעולה. רובנו מכירים את התסכול – פגישה מצוינת עם לקוח מבטיח, התלהבות הדדית, הצעת מחיר שנשלחה… ואז שקט. בדיוק ברגעים האלה נקבע גורל העסקה, וזה הזמן להבין מה באמת עומד מאחורי השקט הזה.
אין מוצרים בסל הקניות.