מתי למנוע מכירה ללקוח?

בעולם שבו כל הדרכת מכירות מתחילה בקריאה נלהבת למכור כמה שיותר, לכולם, ובלי לפספס אף הזדמנות, יש רגעים שבהם הצעד הנכון הוא דווקא לעצור. זהו סיפור על שיחה אחת עם בעל עסק מצליח, שבה הבחירה לא למכור המחישה את ההבדל בין איש מכירות ליועץ.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

סדנה לבעלי עסקים: תכנון אסטרטגי לשנת 2026 📈
יום רביעי הקרוב, 24 בדצמבר 2025 בתל אביב

  • “יש לי רעיונות מעולים, אבל הם נשארים בראש ולא הופכים למציאות”
  • “אני עובד כל כך קשה, אבל המספרים לא משתנים”
  • “כל שנה אני מבטיח לעצמי שהשנה הזו תהיה אחרת, ובסוף אותה תוצאה”

השנה אתה מפסיק לרדוף אחרי הזנב של עצמך והופך את המטרות שלך למציאות!

יש לקוחות שטוב יותר לשחרר

אם תסתכל על כל הדרכות המכירות, הן מכוונות למכור, ולמכור ולמכור, כדי שתהיה הכנסה ללא הפסקה, וכמה שיותר ממנה, יותר טוב.

אז האם יש מקרה בו יש למנוע מכירה?

הצלחה בלי שאיפה

לאחרונה דיברתי עם בעל עסק שהתעניין בקבלת ייעוץ עסקי, ותוך כדי השיחה גיליתי כמה נתונים שחשפו את התמונה הבאה:

הכנסות בשנה: 2 מיליון ש”ח

רווח: 800 אלף ש”ח

אחלה עסק, נכון? 

שאלתי מה מפריע לו, ועל כך הוא ענה: “שום דבר מיוחד. רק קצת תשומת לב על כך שאפשר להגדיל הכנסות.”

כמה זמן המצב נמשך כך שהוא מוכר באותו היקף? הוא השיב לי “שנים, וזה עולה כל שנה עוד קצת לבד, בלי שאני עושה שום דבר מיוחד. רק מקבל את ההזמנות, דואג שקבלני משנה ייצרו אותן, או שנייבא את המוצרים מחו”ל, ונשלח אותם ללקוחות המרוצים והקבועים שלנו“.

אז שאלתי שוב: מה באמת הכי מפריע לך ולא מסתדר כמו שאתה רוצה?

הוא השיב לי שהכל בסדר. הוא מסודר מבחינה כלכלית. כבר 30 שנה באותו תחום. האישה לא מתלוננת שחסר לה משהו. כל הילדים כבר בוגרים ומסודרים בחיים.

שאלתי אותו: ומה יקרה אם המצב ימשיך כך? והוא השיב לי: “שום דבר“.

בכל זאת קידמתי אותו לשלב הבא כדי לראות – אולי נמצא משהו שבאמת מפריע לו. תיאמנו מועד לשיחת זום ולשאלון לניתוח פוטנציאל עסקי, והוספתי גם בונוס שאלון לניתוח פוטנציאל אישיות (שאלון שאנחנו משתמשים בו בעת עזרה לבעלי עסקים לגייס מנהלים וכוח אדם).

“איזור נוחות כל כך נוח”

נפגשנו לשיחת הזום, ולאורך כל השיחה, הוא הסכים עם תוצאות הניתוח.

והמסקנה שלו (וכמובן גם שלי) היתה שהוא נמצא באיזור נוחות כל כך נוח, שאין לו שום דחף להשקיע אנרגיה לשנות את המצב, ושגם אם הוא ישאר כך עוד 5 או 10 שנים, “זה יהיה בסדר”.

הסברתי לו שגם אם נתחיל תוכנית כדי להאיץ את המכירות יהיו דברים שהוא יצטרך לשנות. לפי תוצאות המבדקים, יש לו קושי לחוות ולהתנסות בשינויים שגורמים לו לפעול אחרת ממה שהוא רגיל. והוא הסכים איתי על כך!

אם צריך עכשיו לדבר עם עוד אנשים ולהיכנס איתם לתקשורת אמיתית כדי לגלות מה חסר להם, או מה יגרום להם לעבור אליו כספק או כל דבר אחר, זה יגרום לו חוסר נוחות כזה, שהוא יינטוש את הפעולה מהר מאוד.

לשחרר בלב שלם

מכיוון שהסיכוי להצלחה כאן הוא נמוך מדי, החלטתי לשחרר את הלקוח.

בחרתי לשמור על היושר הפנימי שלי, וגם על שלו, ולא להיכנס לתהליך ששנינו לא שלמים איתו.

מנעתי מאיתנו צעד שלא היה נכון לא לי ולא לו, ולכן גם הסיכוי להצלחה בתוכנית כזו היה נמוך מלכתחילה.

בסופו של דבר שחררתי אותו בלב שלם, עם ברכת דרך צלחה.

ולמען האמת הוא היה מופתע שהוא עצמו יצא מרוצה מהשיחה כי כעת ברור לו המצב והוא הרגיש אפילו טוב יותר שנוח לו.

להיות נאמן לעצמך

איש מכירות שעושה משהו בניגוד ליושרה האישית והמקצועית שלו, כלומר עושה פעולה שהוא יודע שלא נכון לעשות אותה, מביא את עצמו לאחר מכן (באופן מודע או לא מודע) לסגת ממכירות נוספות.

למה זה עובד כך? את זה לומדים בתוכנית אתיקה למנהלים שאנחנו מעבירים עם לקוחות נבחרים. 

“להתרחב” זו לא בעיה. להתרחב נכון זה האתגר האמיתי.

רוצה לדעת יותר על איך להסיר מגבלות מהיכולת שלך ושל הצוות שלך להתרחב? צור קשר כאן.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ


ראה גם:

איך לעשות מכירה בלי למכור

איך לזהות ולהימנע מלקוחות לא מתאימים עוד לפני שהם הופכים לכאב ראש

איך מכרתי פרויקט יקר פי 20 ממה שמתחרים שלי ניסו למכור

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • תענה לעצמך בכנות: יש משהו בעסק שאתה נמנע ממנו? כן/לא. אתה יודע מה צריך לעשות? כן/לא. אתה יודע את זה כבר יותר מחודש? כן/לא. אתה עדיין לא עושה את זה? כן/לא. אם ענית “כן” על כל 4 השאלות, המאמר הזה בשבילך.
  • יש משפט ישן שאומר “פחות זה יותר”. רוב האנשים שומעים אותו, מהנהנים בהסכמה, ואז מיד מוסיפים עוד משהו לרשימת המשימות שלהם. מסתבר שזו לא סתם אירוניה, זו תופעה אנושית מתועדת, ופרופסור אחד החליט להוכיח אותה במחקריו. אז הפתרון הכי טוב לבעיה שכרגע מטרידה אותך? כנראה שהוא כבר שם. אתה פשוט צריך לגלות מה להסיר…
  • חשבת שהאצלת סמכויות זה למצוא מישהו שיעשה את העבודה במקומך? נשמע הגיוני, אבל רחוק מהמציאות… רוב בעלי העסקים שמתלוננים ש”אי אפשר לסמוך על אף אחד” עושים בדיוק את אותן טעויות, ואפילו לא יודעים שהם עושים אותן… אז בוא נבדוק למה הצוות שלך עדיין תלוי בך כאילו אתה שקע חשמל והם מטענים של אייפון עם 2% סוללה.
  • מעניין לראות איך עסקים מתקדמים לא בהכרח בגלל מאמץ גדול אלא בזכות תנועה מדויקת. בצד השני של זה, אפשר לעבוד קשה ועדיין לא לזוז כמעט בכלל. יכול להיות שאתה עושה הרבה, מתאמץ הרבה, מתכנן הרבה… ורואה מעט מדי תוצאות. לא פעם זה מרגיש כמו דפדפן עם 47 טאבים פתוחים: הכל דחוף, הכל דורש טיפול, אבל בפועל העבודה מתפזרת לכל הכיוונים ושום פעולה לא מקבלת מספיק כוח כדי לפרוץ קדימה.
  • כשאני מסתכל על בעל עסק שנתקע, בהרבה מקרים אני רואה משהו מעניין: הוא לא תקוע בגלל המכשול. הוא תקוע כי הוא מנהל איתו מערכת יחסים של נימוקים, תירוצים והצדקות. ככה בלי לשים לב, המכשול נהיה הבוס שמקבל את ההחלטות ובעל העסק רואה רק מגבלות במקום אפשרויות.
  • האם הלקוח כבר ראה אותך כמה וכמה פעמים (בחיים או ברשתות)? האם הוא ראה תוצאות של אחרים? אם לא, אתה זר. ואתה לא סוגר עסקאות עם זרים, אתה סוגר עם חברים. זה כמו דייט: לא מציעים נישואין אחרי 5 דקות. כנ״ל במכירות, הקטע הוא לגרום ללקוח להכיר אותך לפני שאתה מבקש ממנו להתחייב.
  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט