מה לעשות עם אלה שלא מקשיבים לך ועושים מה שבא להם?

אתה יושב במשרד ומנסה להבין איך זה קרה שוב. ביקשת מהעובד לטפל במשהו פשוט והוא עשה משהו אחר לגמרי. השותף לא קלט את התמונה הגדולה, הספק שוב לא עמד בהתחייבויות, והצוות ממשיך לעשות מה שבא לו. אתה מרגיש שאף אחד לא באמת מקשיב ואולי בכלל גייסת את האנשים הלא נכונים… מה אם הבעיה היא פחות באנשים אלא בצעד ניהולי חיוני שאתה פספסת?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

לפעמים כשמנסים להזיז דברים ולגרום להם לקרות כמו שצריך, נתקלים במין מצב מוזר. 

לא פעם נראה שדווקא האנשים שאמורים לעזור לך, בין אם זה עובדים, שותפים, בני משפחה או חברים, מפגינים התנגדות למאמץ שלך לבצע דברים.

הפרשנות שאנשים נותנים לכך היא מגוונת.

שמעתי כבר פירושים והסברים כמו “טוב נו, התפשרתי כשגייסתי אותו“.

וגם: “אין לו בכלל הערכה עד כמה אני משתדל לעשות לו טוב, וזה מה שהוא מחזיר לי?!

גם שמעתי “חייבים לפטר אותו. הוא לא עושה מה שאומרים לו.

ייתכן שהגורם לכל אלה, הוא כלל לא מה שחשבת.

וכידוע, אם מנסים לטפל בדבר הלא נכון, הבעיה לא נפתרת.

“הוא לא מקשיב למה שאומרים לו”

אם זאת באמת הייתה הבעיה, אפשר היה לפתור אותה: לדבר איתו, להסביר, או פשוט לגייס אדם מתאים יותר, והכול היה מסתדר. אבל אם זה לא עובד שוב ושוב, כנראה שהבעיה לא בו…

כי אחרת כבר היית מצליח לגרום לו לתפקד כמו שצריך, ולהחזיר לך בהתאם להשקעה שלך בו.

אבל רגע אחד… אולי בעצם זה בדיוק מה שהוא עושה? מחזיר לך במידה שבה אתה נתת לו?

בדוק את עצמך

אם מישהו לא עומד בציפיות שלך, השאלה הראשונה שאתה צריך לשאול את עצמך היא: “איך אני תרמתי לבלבול הזה?”

למעשה, כמעט בכל אחד מהמקרים שתיארתי למעלה, יש אדם שהתפקיד שלו לא הוגדר כמו שצריך, לא נכתב בצורה מסודרת, ולא ניתנה לו עליו הכשרה מקצועית.

לדוגמה, אם נתת לילד טלפון נייד, ללא שום תיאור של התפקיד שלו כאחראי על הטלפון, או הכשרה על כך שהטלפון הזה משמש לתקשורת בסיסית בין הילד להורים שלו בלבד, אל תתפלא אם תקבל חשבון טלפון שיצא משליטה עם חיובים על אפליקציות ומשחקים שמעולם לא שמעת עליהם… וגם אל תתרגז על הילד שהוא מתעסק עם הטלפון הנייד בארוחת הערב.

מה אפשר לעשות?

במקום להתרגז או להתאכזב ש”הוא לא הבין כמו שצריך“, דאג לכך שהמדיניות תהיה כתובה וברורה.

כתוב אותה, ולאחר מכן, דאג שהילד ילמד, או טוב יותר, למד אותו לקרוא את המדיניות הכתובה ולתרגל אותה עד שתהיה בטוח שהוא קלט והבין אותה.

ודרך אגב, אם הוא בוגר מספיק שיהיה לו טלפון נייד, אפשר לצפות ממנו שילמד להשתמש בו כמו שצריך.

כך גם עם עובדים.

בכל פעם שעובד מתנהג בצורה שהיא בלתי נתפסת עבורך, שאל “איך תרמתי למצב הזה?“.

ייתכן שתמצא שמעולם לא הגדרת בצורה כתובה ולא דאגת שהעובד יקבל על כך הכשרה.

“מה, שאני אשקיע זמן בלכתוב? העובדים שלי בכל מקרה לא יקראו”

יש כאלה שיסבירו בצידוקים עצלים, למה “אין טעם לכתוב” ו”אף אחד לא יקרא את זה“.

כוונתם של אלה (שכמובן אינך נמנה עליהם), היא שהם מתעצלים לכתוב ולכן מעדיפים לשקוע לביצה של התרגזויות מתמשכות מכך שאף אחד לא הבין אותם.

אנשים שמסכימים עם בינוניות ומטה, יקבלו סביבם בינוניות ומטה.

העלה את הדרישה למקצוענות מעצמך, ותגלה שגם אחרים עולים איתך כלפי מעלה.

צעדים מעשיים

כדי להפוך כל אחד למקצוען עשה את הפעולות הבאות:

  1. אתר סיטואציה בעסק או בחיים בהם מישהו אחר לא עושה מה שאתה מצפה ממנו.

  2. שב וכתוב לעצמך, מה לא בסדר בסיטואציה ולמה זה לא תקין להמשיך ככה או לאפשר לזה לקרות שוב.

  3. לאחר מכן כתוב איך זה כן צריך להיות ומה אתה מצפה ממי שאחראי על התפקיד ואיך תרצה שיתנהג.

  4. לאחר מכן, הפוך את מה שכתבת למסמך קריא וכתוב למעלה “מדיניות”.

  5. לאחר מכן כתוב מספר שאלות או תרגילים שבעזרתם האדם יכול לבצע את מה שאתה מצפה ממנו, כדי ששניכם תראו שהוא הבין ויכול ליישם.

  6. לווה את האדם בלימוד, ודא שהוא מבין וזה ברור לו לגמרי. לאחר מכן בחן שיש הבנה של הרעיון שאתה רוצה שיקלוט. שאל שאלות הבנה ובדוק שהאדם יכול ליישם.

עדיף להשקיע זמן בהכשרה מאשר לבזבז פי 200 יותר במונחים של זמן, תסכול ועצבים מכך שהאדם “לא הבין” את מה שציפית שיבין.

זה עניין של תקשורת.

מנהל מקצוען יודע לשים לב לפרטים, קובע מדיניות ודואג לכך שאחרים ילמדו, יבינו ויפעלו בהתאם.

הערה: כמובן שייתכן שיש לך עסק עם אדם שאיבד קשר עם המציאות, כך ששום דבר לא יעזור לו להתיישר או לפעול בהיגיון ולפי מדיניות שקבעת.

אך כאן נכנסת המיומנות שלך והמקצוענות שלך בזיהוי אנשים כאלה, ולמרבה המזל זו גם מיומנות חיונית שניתן ללמוד אצלנו.

למה מדיניות?

“מדיניות” היא הדרך הרשמית שבה אתה רוצה שדברים יתנהלו בעסק שלך. מדובר בקווים מנחים ברורים שמגדירים מה נכון, מה לא, ואיך מצופה לפעול במצבים שונים.

למשל: 

  • אם החלטת שכל פנייה מלקוח תקבל מענה תוך 24 שעות (כי ראית שאחרת מאבדים לקוחות), זו מדיניות.

  • אם החלטת שלא נותנים הנחות בלי אישור (כי כבר קרה שעובד נתן 50% הנחה ויצאת בהפסד), זו מדיניות.

  • אם החלטת שכל עובד מדווח בסוף יום על משימות שבוצעו (כי בלי מעקב יומי פרויקטים מתארכים פי 3), גם זו מדיניות.

ברגע שאין מדיניות כתובה וברורה, כל אחד מפרש את הדברים אחרת, ואז מקבלים בלבול, תסכול, ותחושה ש”אנשים לא מבינים מה רוצים מהם”, כשבפועל לא הובהר מספיק טוב מה הכללים של המשחק.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ


ראה גם:

איך הופכים עובד למקצוען?

פערים פנימיים: מחסום סמוי שמונע מהעסק שלך לצמוח?

שיפור השירות ב-4 צעדים

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • מעניין לראות איך עסקים מתקדמים לא בהכרח בגלל מאמץ גדול אלא בזכות תנועה מדויקת. בצד השני של זה, אפשר לעבוד קשה ועדיין לא לזוז כמעט בכלל. יכול להיות שאתה עושה הרבה, מתאמץ הרבה, מתכנן הרבה… ורואה מעט מדי תוצאות. לא פעם זה מרגיש כמו דפדפן עם 47 טאבים פתוחים: הכל דחוף, הכל דורש טיפול, אבל בפועל העבודה מתפזרת לכל הכיוונים ושום פעולה לא מקבלת מספיק כוח כדי לפרוץ קדימה.
  • כשאני מסתכל על בעל עסק שנתקע, בהרבה מקרים אני רואה משהו מעניין: הוא לא תקוע בגלל המכשול. הוא תקוע כי הוא מנהל איתו מערכת יחסים של נימוקים, תירוצים והצדקות. ככה בלי לשים לב, המכשול נהיה הבוס שמקבל את ההחלטות ובעל העסק רואה רק מגבלות במקום אפשרויות.
  • האם הלקוח כבר ראה אותך כמה וכמה פעמים (בחיים או ברשתות)? האם הוא ראה תוצאות של אחרים? אם לא, אתה זר. ואתה לא סוגר עסקאות עם זרים, אתה סוגר עם חברים. זה כמו דייט: לא מציעים נישואין אחרי 5 דקות. כנ״ל במכירות, הקטע הוא לגרום ללקוח להכיר אותך לפני שאתה מבקש ממנו להתחייב.
  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
  • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
  • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
  • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט