מה לעשות עם אלה שלא מקשיבים לך ועושים מה שבא להם?

אתה יושב במשרד ומנסה להבין איך זה קרה שוב. ביקשת מהעובד לטפל במשהו פשוט והוא עשה משהו אחר לגמרי. השותף לא קלט את התמונה הגדולה, הספק שוב לא עמד בהתחייבויות, והצוות ממשיך לעשות מה שבא לו. אתה מרגיש שאף אחד לא באמת מקשיב ואולי בכלל גייסת את האנשים הלא נכונים… מה אם הבעיה היא פחות באנשים אלא בצעד ניהולי חיוני שאתה פספסת?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

לפעמים כשמנסים להזיז דברים ולגרום להם לקרות כמו שצריך, נתקלים במין מצב מוזר. 

לא פעם נראה שדווקא האנשים שאמורים לעזור לך, בין אם זה עובדים, שותפים, בני משפחה או חברים, מפגינים התנגדות למאמץ שלך לבצע דברים.

הפרשנות שאנשים נותנים לכך היא מגוונת.

שמעתי כבר פירושים והסברים כמו “טוב נו, התפשרתי כשגייסתי אותו“.

וגם: “אין לו בכלל הערכה עד כמה אני משתדל לעשות לו טוב, וזה מה שהוא מחזיר לי?!

גם שמעתי “חייבים לפטר אותו. הוא לא עושה מה שאומרים לו.

ייתכן שהגורם לכל אלה, הוא כלל לא מה שחשבת.

וכידוע, אם מנסים לטפל בדבר הלא נכון, הבעיה לא נפתרת.

“הוא לא מקשיב למה שאומרים לו”

אם זאת באמת הייתה הבעיה, אפשר היה לפתור אותה: לדבר איתו, להסביר, או פשוט לגייס אדם מתאים יותר, והכול היה מסתדר. אבל אם זה לא עובד שוב ושוב, כנראה שהבעיה לא בו…

כי אחרת כבר היית מצליח לגרום לו לתפקד כמו שצריך, ולהחזיר לך בהתאם להשקעה שלך בו.

אבל רגע אחד… אולי בעצם זה בדיוק מה שהוא עושה? מחזיר לך במידה שבה אתה נתת לו?

בדוק את עצמך

אם מישהו לא עומד בציפיות שלך, השאלה הראשונה שאתה צריך לשאול את עצמך היא: “איך אני תרמתי לבלבול הזה?”

למעשה, כמעט בכל אחד מהמקרים שתיארתי למעלה, יש אדם שהתפקיד שלו לא הוגדר כמו שצריך, לא נכתב בצורה מסודרת, ולא ניתנה לו עליו הכשרה מקצועית.

לדוגמה, אם נתת לילד טלפון נייד, ללא שום תיאור של התפקיד שלו כאחראי על הטלפון, או הכשרה על כך שהטלפון הזה משמש לתקשורת בסיסית בין הילד להורים שלו בלבד, אל תתפלא אם תקבל חשבון טלפון שיצא משליטה עם חיובים על אפליקציות ומשחקים שמעולם לא שמעת עליהם… וגם אל תתרגז על הילד שהוא מתעסק עם הטלפון הנייד בארוחת הערב.

מה אפשר לעשות?

במקום להתרגז או להתאכזב ש”הוא לא הבין כמו שצריך“, דאג לכך שהמדיניות תהיה כתובה וברורה.

כתוב אותה, ולאחר מכן, דאג שהילד ילמד, או טוב יותר, למד אותו לקרוא את המדיניות הכתובה ולתרגל אותה עד שתהיה בטוח שהוא קלט והבין אותה.

ודרך אגב, אם הוא בוגר מספיק שיהיה לו טלפון נייד, אפשר לצפות ממנו שילמד להשתמש בו כמו שצריך.

כך גם עם עובדים.

בכל פעם שעובד מתנהג בצורה שהיא בלתי נתפסת עבורך, שאל “איך תרמתי למצב הזה?“.

ייתכן שתמצא שמעולם לא הגדרת בצורה כתובה ולא דאגת שהעובד יקבל על כך הכשרה.

“מה, שאני אשקיע זמן בלכתוב? העובדים שלי בכל מקרה לא יקראו”

יש כאלה שיסבירו בצידוקים עצלים, למה “אין טעם לכתוב” ו”אף אחד לא יקרא את זה“.

כוונתם של אלה (שכמובן אינך נמנה עליהם), היא שהם מתעצלים לכתוב ולכן מעדיפים לשקוע לביצה של התרגזויות מתמשכות מכך שאף אחד לא הבין אותם.

אנשים שמסכימים עם בינוניות ומטה, יקבלו סביבם בינוניות ומטה.

העלה את הדרישה למקצוענות מעצמך, ותגלה שגם אחרים עולים איתך כלפי מעלה.

צעדים מעשיים

כדי להפוך כל אחד למקצוען עשה את הפעולות הבאות:

  1. אתר סיטואציה בעסק או בחיים בהם מישהו אחר לא עושה מה שאתה מצפה ממנו.

  2. שב וכתוב לעצמך, מה לא בסדר בסיטואציה ולמה זה לא תקין להמשיך ככה או לאפשר לזה לקרות שוב.

  3. לאחר מכן כתוב איך זה כן צריך להיות ומה אתה מצפה ממי שאחראי על התפקיד ואיך תרצה שיתנהג.

  4. לאחר מכן, הפוך את מה שכתבת למסמך קריא וכתוב למעלה “מדיניות”.

  5. לאחר מכן כתוב מספר שאלות או תרגילים שבעזרתם האדם יכול לבצע את מה שאתה מצפה ממנו, כדי ששניכם תראו שהוא הבין ויכול ליישם.

  6. לווה את האדם בלימוד, ודא שהוא מבין וזה ברור לו לגמרי. לאחר מכן בחן שיש הבנה של הרעיון שאתה רוצה שיקלוט. שאל שאלות הבנה ובדוק שהאדם יכול ליישם.

עדיף להשקיע זמן בהכשרה מאשר לבזבז פי 200 יותר במונחים של זמן, תסכול ועצבים מכך שהאדם “לא הבין” את מה שציפית שיבין.

זה עניין של תקשורת.

מנהל מקצוען יודע לשים לב לפרטים, קובע מדיניות ודואג לכך שאחרים ילמדו, יבינו ויפעלו בהתאם.

הערה: כמובן שייתכן שיש לך עסק עם אדם שאיבד קשר עם המציאות, כך ששום דבר לא יעזור לו להתיישר או לפעול בהיגיון ולפי מדיניות שקבעת.

אך כאן נכנסת המיומנות שלך והמקצוענות שלך בזיהוי אנשים כאלה, ולמרבה המזל זו גם מיומנות חיונית שניתן ללמוד אצלנו.

למה מדיניות?

“מדיניות” היא הדרך הרשמית שבה אתה רוצה שדברים יתנהלו בעסק שלך. מדובר בקווים מנחים ברורים שמגדירים מה נכון, מה לא, ואיך מצופה לפעול במצבים שונים.

למשל: 

  • אם החלטת שכל פנייה מלקוח תקבל מענה תוך 24 שעות (כי ראית שאחרת מאבדים לקוחות), זו מדיניות.

  • אם החלטת שלא נותנים הנחות בלי אישור (כי כבר קרה שעובד נתן 50% הנחה ויצאת בהפסד), זו מדיניות.

  • אם החלטת שכל עובד מדווח בסוף יום על משימות שבוצעו (כי בלי מעקב יומי פרויקטים מתארכים פי 3), גם זו מדיניות.

ברגע שאין מדיניות כתובה וברורה, כל אחד מפרש את הדברים אחרת, ואז מקבלים בלבול, תסכול, ותחושה ש”אנשים לא מבינים מה רוצים מהם”, כשבפועל לא הובהר מספיק טוב מה הכללים של המשחק.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ


ראה גם:

איך הופכים עובד למקצוען?

פערים פנימיים: מחסום סמוי שמונע מהעסק שלך לצמוח?

שיפור השירות ב-4 צעדים

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • כדי לשמור על תפוקה גבוהה (להספיק הרבה, לעבוד ביעילות ולהשיג תוצאות מוגדרות), צריך לדעת איך לנהל בקשות שמגיעות מאחרים. אנשים סביבך, בין אם אלה לקוחות, עובדים, או קולגות, הולכים לבקש ממך דברים, שבניגוד לטענות שלהם לא בהכרח יהיו “צ׳יק צ׳ק”. חשוב לעזור כשאפשר, אבל פה נכנסות שמירה על סדר עדיפויות ברור, שקיפות, והיכולת שלך לומר “לא”…
  • העסק שלך לא יתרומם אם לא תנהל אותו במקביל בשלושת מישורי הזמן. מה זה בדיוק ניהול עבר, הווה ועתיד עסקי? ואיך מחלקים את הזמן והמשאבים ביניהם נכון? בוא נפרק את זה לגורמים ונראה איך מאזנים בין שלושת המישורים האלה כדי לגדול בצורה יציבה ורווחית.
  • יש משהו מטעה בצורה שבה אנחנו חושבים על יציבות. היא נראית כמו קרקע בטוחה, אבל לעיתים זו קרקע שמישהו אחר מחזיק. עבודה קבועה? תלויה בבוס. בית עם משכנתא? תלוי בבנק ובמשכורת שתמשיך להיכנס. עסק עם לקוח אחד גדול? תלוי בהחלטות שלו. זו לא יציבות, זו אשליה. אז איך אתה יכול להשיג יציבות אמיתית שאינה תלויה באחרים?
  • יש נקודה שבה בעלי עסקים מבינים שהם צריכים לשמור על נוכחות שיווקית מתמשכת מול לקוחות קיימים וחדשים. הם מתחילים לשלוח מיילים, אולי אפילו מכתבים, מרגישים שהם עושים משהו נכון. ואז עוברים שבועיים, שלושה, חודש… ושום דבר לא קורה. אף אחד לא מגיב, אף אחד לא חוזר, ונראה שכל המאמץ הזה פשוט נזרק לפח. זה הרגע שבו רוב האנשים מפסיקים. הם מחליטים ש”זה לא עובד”, שזה בזבוז זמן, ושעדיף להשקיע את האנרגיה במקום אחר. והנה הפרדוקס: הם עוצרים בדיוק כשהדברים עומדים להתחיל לעבוד, ממש לפני שהזרימה הזאת שהם יצרו מתחילה לחזור אליהם בחזרה.
  • כמה פעמים דחית שיחה קשה עם מנהל או עובד? או ידעת בדיוק מה צריך לעשות אבל פשוט היה יותר נוח לא לעשות? ואז הזמן עובר ואתה עדיין לא עשית את זה למרות שאתה יודע כמה זה נחוץ. זה קורה כי זה “לא נוח” או “לא נעים”. כי יש שיחה שצריך לנהל עם מישהו ואתה פשוט לא בטוח איך הוא יגיב. המקרה הבא מראה איך בעל עסק אחד דחה עוד ועוד שיחה חיונית רק בגלל החשש מהתגובה של אחיו שעבד תחתיו, ובאיזה מטה קסמים השתמשנו כדי לפתור את זה…
  • כשיש לך אלפי אנשי קשר, מאות חברים, ואתה מדבר עם אנשים כל היום, קשה לקבל שיש לך בעיה בתקשורת. אבל תקשורת אמיתית היא לא כמות המילים שאתה משמיע או מספר האנשים שאתה מכיר. פה אנחנו מדברים על איכות החלפת הרעיונות והעומק של ההבנה ההדדית. אפשר להיות אהוד ופופולרי, ובו זמנית להיאבק בתקשורת יעילה בדיוק עם האנשים שהכי חשוב לך לתקשר איתם, כמו במקרה של בעל העסק בסיפור הבא.
  • אתה יושב בעבודה עד מאוחר, משכנע את עצמך שככה אתה יותר פרודוקטיבי, ופתאום מגלה שאתה שרוף, על הקצה, והמשפחה כבר לא זוכרת איך אתה נראה. מה שקורה כאן זה שתשומת הלב שלך נתקעה במקום אחד, ושאר התחומים בחיים שלך מתחילים לשלם את המחיר. אז איך לאפס את המערכת ולחזור ליעילות אופטימלית?
  • תאר לעצמך מישהו שיש לו קוץ ברגל. הוא הולך לטיפול, ונותנים לו עיסוי בגב ותה חם. נשמע כיף חיים, אך האם זה יעזור? ברור שלא. אבל מה שיותר גרוע, אחרי שזה לא עובד, הוא מתחיל לחשוב שאולי אין פתרון בכלל. הוא הרי כבר ניסה דברים וכלום לא עזר. ככה זה עובד גם עם ייעוץ עסקי: אתה מרגיש שמשהו לא עובד בעסק, מזמין יועץ, ואם הוא נותן לך פתרון שלא קשור לבעיה האמיתית, אז אתה תיישם, תראה שזה לא עובד, ותאמין שזה אתה. או שהעסק שלך לא ניתן לתיקון. כשהאמת היא שפשוט לא טיפלו בקוץ!
  • יש משפט אחד שיכול לשנות לחלוטין את התגובה שאתה מקבל מלקוחות פוטנציאליים. המשפט הזה הוא ההבדל בין לקוח שמהנהן בנימוס ועובר הלאה, לבין לקוח שפתאום מתעורר ואומר “וואו, ספר לי על זה”. תתפלא, אבל זה פחות קשור לכריזמה, ניסיון, או מחיר. זה קשור למשהו שאתה אולי עושה אוטומטית כבר שנים, בלי לחשוב פעמיים…

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט