מה לעשות עם אלה שלא מקשיבים לך ועושים מה שבא להם?
אתה יושב במשרד ומנסה להבין איך זה קרה שוב. ביקשת מהעובד לטפל במשהו פשוט והוא עשה משהו אחר לגמרי. השותף לא קלט את התמונה הגדולה, הספק שוב לא עמד בהתחייבויות, והצוות ממשיך לעשות מה שבא לו. אתה מרגיש שאף אחד לא באמת מקשיב ואולי בכלל גייסת את האנשים הלא נכונים… מה אם הבעיה היא פחות באנשים אלא בצעד ניהולי חיוני שאתה פספסת?
לפעמים כשמנסים להזיז דברים ולגרום להם לקרות כמו שצריך, נתקלים במין מצב מוזר.
לא פעם נראה שדווקא האנשים שאמורים לעזור לך, בין אם זה עובדים, שותפים, בני משפחה או חברים, מפגינים התנגדות למאמץ שלך לבצע דברים.
הפרשנות שאנשים נותנים לכך היא מגוונת.
שמעתי כבר פירושים והסברים כמו “טוב נו, התפשרתי כשגייסתי אותו“.
וגם: “אין לו בכלל הערכה עד כמה אני משתדל לעשות לו טוב, וזה מה שהוא מחזיר לי?!“
גם שמעתי “חייבים לפטר אותו. הוא לא עושה מה שאומרים לו.“
ייתכן שהגורם לכל אלה, הוא כלל לא מה שחשבת.
וכידוע, אם מנסים לטפל בדבר הלא נכון, הבעיה לא נפתרת.
“הוא לא מקשיב למה שאומרים לו”
אם זאת באמת הייתה הבעיה, אפשר היה לפתור אותה: לדבר איתו, להסביר, או פשוט לגייס אדם מתאים יותר, והכול היה מסתדר. אבל אם זה לא עובד שוב ושוב, כנראה שהבעיה לא בו…
כי אחרת כבר היית מצליח לגרום לו לתפקד כמו שצריך, ולהחזיר לך בהתאם להשקעה שלך בו.
אבל רגע אחד… אולי בעצם זה בדיוק מה שהוא עושה? מחזיר לך במידה שבה אתה נתת לו?
בדוק את עצמך
אם מישהו לא עומד בציפיות שלך, השאלה הראשונה שאתה צריך לשאול את עצמך היא: “איך אני תרמתי לבלבול הזה?”
למעשה, כמעט בכל אחד מהמקרים שתיארתי למעלה, יש אדם שהתפקיד שלו לא הוגדר כמו שצריך, לא נכתב בצורה מסודרת, ולא ניתנה לו עליו הכשרה מקצועית.
לדוגמה, אם נתת לילד טלפון נייד, ללא שום תיאור של התפקיד שלו כאחראי על הטלפון, או הכשרה על כך שהטלפון הזה משמש לתקשורת בסיסית בין הילד להורים שלו בלבד, אל תתפלא אם תקבל חשבון טלפון שיצא משליטה עם חיובים על אפליקציות ומשחקים שמעולם לא שמעת עליהם… וגם אל תתרגז על הילד שהוא מתעסק עם הטלפון הנייד בארוחת הערב.
מה אפשר לעשות?
במקום להתרגז או להתאכזב ש”הוא לא הבין כמו שצריך“, דאג לכך שהמדיניות תהיה כתובה וברורה.
כתוב אותה, ולאחר מכן, דאג שהילד ילמד, או טוב יותר, למד אותו לקרוא את המדיניות הכתובה ולתרגל אותה עד שתהיה בטוח שהוא קלט והבין אותה.
ודרך אגב, אם הוא בוגר מספיק שיהיה לו טלפון נייד, אפשר לצפות ממנו שילמד להשתמש בו כמו שצריך.
כך גם עם עובדים.
בכל פעם שעובד מתנהג בצורה שהיא בלתי נתפסת עבורך, שאל “איך תרמתי למצב הזה?“.
ייתכן שתמצא שמעולם לא הגדרת בצורה כתובה ולא דאגת שהעובד יקבל על כך הכשרה.
“מה, שאני אשקיע זמן בלכתוב? העובדים שלי בכל מקרה לא יקראו”
יש כאלה שיסבירו בצידוקים עצלים, למה “אין טעם לכתוב” ו”אף אחד לא יקרא את זה“.
כוונתם של אלה (שכמובן אינך נמנה עליהם), היא שהם מתעצלים לכתוב ולכן מעדיפים לשקוע לביצה של התרגזויות מתמשכות מכך שאף אחד לא הבין אותם.
אנשים שמסכימים עם בינוניות ומטה, יקבלו סביבם בינוניות ומטה.
העלה את הדרישה למקצוענות מעצמך, ותגלה שגם אחרים עולים איתך כלפי מעלה.
צעדים מעשיים
כדי להפוך כל אחד למקצוען עשה את הפעולות הבאות:
- אתר סיטואציה בעסק או בחיים בהם מישהו אחר לא עושה מה שאתה מצפה ממנו.
- שב וכתוב לעצמך, מה לא בסדר בסיטואציה ולמה זה לא תקין להמשיך ככה או לאפשר לזה לקרות שוב.
- לאחר מכן כתוב איך זה כן צריך להיות ומה אתה מצפה ממי שאחראי על התפקיד ואיך תרצה שיתנהג.
- לאחר מכן, הפוך את מה שכתבת למסמך קריא וכתוב למעלה “מדיניות”.
- לאחר מכן כתוב מספר שאלות או תרגילים שבעזרתם האדם יכול לבצע את מה שאתה מצפה ממנו, כדי ששניכם תראו שהוא הבין ויכול ליישם.
- לווה את האדם בלימוד, ודא שהוא מבין וזה ברור לו לגמרי. לאחר מכן בחן שיש הבנה של הרעיון שאתה רוצה שיקלוט. שאל שאלות הבנה ובדוק שהאדם יכול ליישם.
עדיף להשקיע זמן בהכשרה מאשר לבזבז פי 200 יותר במונחים של זמן, תסכול ועצבים מכך שהאדם “לא הבין” את מה שציפית שיבין.
זה עניין של תקשורת.
מנהל מקצוען יודע לשים לב לפרטים, קובע מדיניות ודואג לכך שאחרים ילמדו, יבינו ויפעלו בהתאם.
הערה: כמובן שייתכן שיש לך עסק עם אדם שאיבד קשר עם המציאות, כך ששום דבר לא יעזור לו להתיישר או לפעול בהיגיון ולפי מדיניות שקבעת.
אך כאן נכנסת המיומנות שלך והמקצוענות שלך בזיהוי אנשים כאלה, ולמרבה המזל זו גם מיומנות חיונית שניתן ללמוד אצלנו.
למה מדיניות?
“מדיניות” היא הדרך הרשמית שבה אתה רוצה שדברים יתנהלו בעסק שלך. מדובר בקווים מנחים ברורים שמגדירים מה נכון, מה לא, ואיך מצופה לפעול במצבים שונים.
למשל:
- אם החלטת שכל פנייה מלקוח תקבל מענה תוך 24 שעות (כי ראית שאחרת מאבדים לקוחות), זו מדיניות.
- אם החלטת שלא נותנים הנחות בלי אישור (כי כבר קרה שעובד נתן 50% הנחה ויצאת בהפסד), זו מדיניות.
- אם החלטת שכל עובד מדווח בסוף יום על משימות שבוצעו (כי בלי מעקב יומי פרויקטים מתארכים פי 3), גם זו מדיניות.
ברגע שאין מדיניות כתובה וברורה, כל אחד מפרש את הדברים אחרת, ואז מקבלים בלבול, תסכול, ותחושה ש”אנשים לא מבינים מה רוצים מהם”, כשבפועל לא הובהר מספיק טוב מה הכללים של המשחק.
עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ
ראה גם:
תוכן עניינים
רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?
טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:
להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.
כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.
להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטהלבעלי עסקים שרוצים יותר חופש
טיפים נוספים
אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״













