החוק המתמטי שמסביר למה אסור לך לוותר כל כך מהר

אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, אנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

מה זה בכלל חוק המספרים הגדולים?

חוק המספרים הגדולים הוא עיקרון מתמטי שאומר את הדבר הבא:

ככל שחוזרים על ניסוי או תהליך מספיק פעמים, התוצאות מתקרבות לערך האמיתי שלהן.

כלומר:

ככל שיש יותר ניסיונות ויותר נתונים, כך הממוצע נהיה מדויק יותר.

דוגמה שממחישה את זה

בוא נניח שביקרת בבית קפה חדש. פעם אחת קיבלת בריסטה עייף והקפה יצא בינוני.

נראה ש”המקום לא משהו”. אבל אם תטעם את הקפה שם 20 פעמים תגלה:

  • 18 פעמים הקפה מצוין
  • 2 פעמים בינוני

כך יכול להתגלות שהאיכות טובה, ומה שקרה בפעם הראשונה היה פשוט נפילה.

דוגמה נוספת: אם תטיל מטבע 5 פעמים, ייתכן שייצא 4 פעמים “עץ” ופעם אחת “פלי”. זה יכול להיראות כאילו המטבע “לא מאוזן”.

אבל אם תטיל אותו 5,000 פעמים, פתאום תראה שהתוצאות יתקרבו מאוד ל-50% עץ ו-50% פלי.

זה קורה כי כשהמספר נמוך כל תוצאה מקרית משפיעה דרמטית.

לעומת זאת, כשהמספר גדול הרעש נעלם והממוצע חוזר לערך האמיתי.

האם יש לך מספיק מספרים?

כשיש “מספיק מספרים” (כלומר מספיק לידים, מספיק ניסיונות, מספיק שיחות, מספיק פניות, מספיק עסקאות), התוצאות שלך נהיות יציבות, צפויות, ולרוב גם טובות יותר.

כשאין לך מספיק מספרים, הכול מתחיל להתנדנד.

במילים אחרות:

  • אם יש לך 5 לידים בחודש, כל ליד שלא נסגר משפיע עלייך דרמטית.
  • אם יש לך 50 לידים בחודש, ליד אחד שלא נסגר לא מזיז הרבה.

למה זה קורה?

כשיש מעט נתונים כל אירוע קטן נראה “משמעותי”:

מישהו לא חזר אלייך => זה מרגיש שכל התהליך תקוע.

ליד אחד בעייתי => נראה כאילו “כל הלקוחות בעייתיים”.

עסקה אחת לא נסגרה => מרגיש כמו בעיה גדולה בשירות או במוצר.

אבל כשיש הרבה מספרים הדברים ומתאזנים. רק אז יש לך כמות מספקת כדי לקבל ממוצע אמיתי, ולא תמונה מעוותת.

טיפה בכוס ריקה לעומת טיפה בכוס מלאה

דמיין שתי כוסות:

  • בכוס עם טיפה אחת של מים, אם תוסיף עוד טיפה, המים יכפילו את עצמם. זה שינוי ענק!
  • בכוס עם מאות טיפות, עוד טיפה כמעט שלא תשנה כלום.

כך בדיוק זה עובד בעסק.

מה זה אומר בשטח?

  1. בשיווק

    אם אתה מפרסם “פעם ב…” ומקבל 3 לידים, אי אפשר להבין מזה הרבה.
    אבל אם תריץ מערכת שמייצרת מאות לידים, אז אפשר למדוד, לשפר ולחזות.

  2. במכירות

    4 שיחות בחודש => כל סירוב מכאיב.
    עשרות שיחות => יש לך מספיק הזדמנויות כדי לדעת אם תסריט המכירה עובד.

  3. בתפעול

    הזמנה אחת שמתעכבת => לחץ גדול.
    100 הזמנות בחודש => כשל בודד הוא חלק מהסטטיסטיקה. חשוב לטיפול אך לא משבר גורלי.

  4. בקבלת החלטות

    החלטה על סמך “מקרה אחד” => מסוכן.
    החלטה על סמך “המון נתונים” => הרבה יותר חכם.

למה חשוב להכיר את זה?

הרבה בעלי עסקים מתייאשים מוקדם מדי, מקבלים החלטות שגויות, או מבלבלים בין מקרה בודד לתופעה. מקרה בודד הוא מקרה ספציפי, ודפוס הוא דפוס.

כשמבינים את חוק המספרים הגדולים, מפסיקים לחשוב בקטן ומבינים שהכוח הוא בכמות.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ


ראה גם:

מניעת טעויות לפני שהן עולות ביוקר

כל עוד אתה שואל ״איך לעמוד בתשלומים״ אתה מפספס את התשובה האמיתית

​​צמיחה נכונה לעומת צמיחה מסוכנת

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?
  • קרה לך שניסית לקבוע פגישה אבל נעצרת כבר בשלב הראשון? אתה מתקשר, מציג את עצמך, ואז שומע את המשפט הידוע: “תשאיר פרטים, נחזור אליך”. ואז… כלום. אף אחד לא חוזר. בהרבה מקרים זה לא קשור אליך או למה שאתה מציע אלא לאופן שבו ניגשת לשיחה. כי עוד לפני שתצליח להגיע למנהל, יש אדם אחד שעליך לדעת לדבר איתו נכון: המזכירה.
  • תאר לעצמך שאתה רופא בחדר מיון, ומטופל נכנס עם יד שבורה. אתה מסביר לו שהוא צריך גבס, הוא אומר “אני אחשוב על זה”, והולך. האם תיתן לו ללכת ככה? כנראה שלא, כי אתה יודע שבלי טיפול המצב רק יחמיר. עכשיו תחשוב על העסק שלך: אם הגעת למסקנה שאתה יכול לעזור ללקוח לפתור בעיה אמיתית, למה שהמפגש הראשון יהיה גם האחרון? היום דיברתי עם בעל עסק שאמר לי בגאווה: “אני מתקשר פעם אחת בלבד, ואחר כך לעולם לא יותר”. מתברר שהאמונה הזו, שנשמעת כל כך “הגיונית ומכבדת”, היא בדיוק מה שמונע מהעסק שלו לצמוח, ומהלקוחות שלו לקבל את מה שהם באמת צריכים.
  • כולנו רוצים להצליח. למכור יותר, לנהל טוב יותר, להצליח מבחינה אישית, משפחתית, עסקית וחברתית. אבל מאחורי כל הצלחה אמיתית, מסתתרת מיומנות אחת, שאיכות השליטה שלך בה היא זו שקובעת עד כמה תגיע לתוצאות ועד כמה תצליח לגרום לעולם להגיב למה שיש לך לומר.
  • בעולם שבו כל הדרכת מכירות מתחילה בקריאה נלהבת למכור כמה שיותר, לכולם, ובלי לפספס אף הזדמנות, יש רגעים שבהם הצעד הנכון הוא דווקא לעצור. זהו סיפור על שיחה אחת עם בעל עסק מצליח, שבה הבחירה לא למכור המחישה את ההבדל בין איש מכירות ליועץ.
  • אנחנו פועלים מתוך הנחה שהכלים שלנו עובדים כראוי, שהצוות פועל בצורה אופטימלית, ושהמערכות מתפקדות כמו שצריך. אך בלי הדבר המוגדר הבא, אתה למעשה עובר עם עיניים עצומות ליד פתחי תהום פיננסיים ותפעוליים (בצורת כשלים נסתרים). אתה צריך מערכת הגנה חכמה שמגדירה מהו “נכון”, כדי שתוכל לזהות מיד מה לא תקין ולטפל בזה בזמן (לפני שהבעיות הופכות ליקרות, לפני שהן פוגעות בלקוחות, ולפני שהן גוזלות ממך שינה). הסיפור הבא ממחיש בדיוק מה קורה כשסומכים על משהו שנראה תקין, אבל למעשה מוליך אותך שולל.
  • הדרך הכי מהירה להגדיל הכנסות היא לא למצוא לקוחות חדשים, אלא למכור יותר ללקוחות שכבר סומכים עליך. אבל יש בעיה אחת: מה אם הם לא יודעים מה עוד אתה מוכר? אתה מניח שהם יודעים, אבל הם מניחים שאתה עושה רק את מה שהם כבר קונים ממך! ובינתיים הלקוח שלך מחפש בגוגל, מקבל הצעות מחיר, וחותם עם מישהו אחר, בזמן שאתה יושב במשרד ושואל את עצמך למה המכירות לא עולות…
  • כשלקוחות מגיעים מהר יותר ממה שאתה יכול לטפל בהם, ההבטחות שנתת בתהליך המכירה מתחילות להתנגש במציאות התפעולית. במקום שהצמיחה תחזק את העסק, היא מתחילה להעמיס ולפגוע ברמת השירות ובאמון שבנית. זה הרגע שבו “הצלחה” חושפת חולשות בתשתיות, בתהליכים ובניהול…
  • הרגשת פעם שיש לך רעיון מבריק, ברור וטוב לעסק שלך, אבל ברגע שהצגת אותו נתקלת בקיר של ספקות, ביקורת והתנגדות? תחושה ש”העולם לא משתף פעולה”? המטרה ברורה. התוכנית הגיונית. אתה בטוח שזה הכיוון הנכון. אז למה כשאתה מציג את זה אתה מרגיש כאילו אתה דוחף סלע במעלה הר?

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט