כיצד למנוע הפתעות ותקלות סוף שנה?

סוף שנה בעסק יכול להיות תקופה מלחיצה… טלפונים מרואי חשבון, דרישות בלתי צפויות לתשלומים, ולחץ להספיק מהלכים פיננסיים בדקה ה-90. קל להרגיש שהדברים פשוט “נופלים עליך”, כאילו בלי אזהרה מוקדמת. אבל האם מדובר בהפתעות אמיתיות או בתוצאה של תהליך שמתחיל הרבה קודם? בוא נסתכל מקרוב על המקור לתקלות כאלה שחוזרות על עצמן כל שנה, ונבחן מה אפשר לעשות אחרת.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

הפתעות סוף שנה “שמגיעות משום מקום”

תקלה של סוף שנה היא למעשה דרישות מפתיעות לשלם סכומי כסף, שלעיתים אתה מגלה שאין ברשותך. 

למשל יועץ המס או רואה החשבון מתקשר כדי לעדכן שכדאי שתפקיד כסף לקרן השתלמות או תגדיל הוצאות כדי ליהנות מהטבות מס. “זה לא כזה סיפור”, הוא מוסיף, “רק סכום של … כמה אלפי או עשרות אלפי שקלים”. 

הבנקים “שמחים לעזור”

הבנקים כמובן, שמחים לשתף פעולה עם הפתעות כאלו ואפילו מציעים מבצעי סוף שנה ללקיחת הלוואות והגדלת אשראים. כמובן הלוואה והגדלת האשראי אלו דברים שרווחיים לבנק ובעצמם עולים כסף.

דוגמה נוספת לתקלות סוף שנה, היא דרישה ממע”מ או ממס הכנסה לבצע השלמות של תשלומי מיסים לשנה החולפת או לשנים קודמות. 

אצל מספר לקוחות שלי, חלק מהבעיות הפיננסיות והתזרימיות נבעו לטענתם מדרישות מפתיעות לתשלום של מאות אלפי שקלים על פערים של שנים קודמות.

אז מה עושים מול מצב כזה, שיש דרישות הכרחיות לתשלום או שפשוט כדאי לשלם כדי לזכות בהטבות וזכויות? האם יש מה לעשות כדי למנוע תקלות והפתעות כאלה מלכתחילה?

הטיפול במצב

למספר גדול של אנשים יש רעיון שגוי לגבי המונח “תכנון פיננסי” ומשמעויותיו. עבור רבים מהם, זה בעצם כיצד להתמודד עם בעיות תזרים.

עבור אחרים, זה בעצם היכן יוכלו לקבל אשראי טוב יותר בתנאים טובים יותר. השאלה האמיתית הנדרשת היא כיצד בכלל הגעת למצב שיש לך צורך באשראי, ואין לך משאבים לממן לבד את הפעילות שלך?

הדבר הראשון שיש להבין הוא שתקלות סוף שנה, נובעות מתכנון פיננסי לקוי שבוצע (או שלא בוצע) מוקדם יותר.

לדוגמה לקוח שלי, שרואה החשבון שלו  דורש תשלום עבור השירות שלו רק כשישה חודשים לאחר סיום השנה, היה עלול להיות במצב שהוא דואג לחודשים החולפים בלבד ולא לוקח בחשבון את ההוצאה העתידית לרואה החשבון כחלק מהתכנון הפיננסי השוטף. 

במהלך ביצוע תהליך התכנון הפיננסי (שכולל 15 פעולות הכרחיות) זיהינו את כל ההוצאות הנוכחיות והעתידיות כדי לוודא שלא נופתע בעתיד. 

לאחר מכן, חילקנו את ההוצאה השנתית לרואה החשבון ל-12 חודשים ודאגנו בכל חודש להפריש את החלק היחסי ולשלם אותו מייד לרואה החשבון.

רואה החשבון שרגיל לגבות את הכסף חודשים לאחר אספקת השירות שלו, היה מופתע לגלות שהלקוח משולם במלואו. ללקוח לא היו הפתעות של סוף שנה.

כעת אתה יכול לומר “זו לא חוכמה. כי בשביל לשלם אתה צריך שיהיה לך את הכסף מלכתחילה“. אתה אכן צודק! בשביל זה, צידו השני של תהליך התכנון הפיננסי הוא להגדיל באופן שגרתי את ההכנסות כך שיהיה ניתן להקצות את כל הכספים שהתחייבת עליהם.

איך עושים את זה בפועל? זה כבר סיפור למאמרים אחרים. אפשר להתחיל עם אלה:

מה (באמת) קובע את פוטנציאל ההכנסה שלך?

להאמין למנהל הבנק או לרואה החשבון?

בקרה לצורך הגדלת הרווחים שלך

המלצות

  1. ערוך רשימה של כל ההוצאות שהיו לך בשנה החולפת ושיהיו לך בשנה הבאה.

  2. חשב כמה עליך להפריש ולצבור בכל חודש כדי שבמועד התשלום יהיה לך את הכסף הנדרש.

  3. הקפד להפריד את הכסף הזה בכל חודש, עדיף לחשבון בנק נפרד שמיועד להוצאות עתידיות כאלה.

  4. לפני כל התחייבות שאתה מבצע עבור שוב על הרשימה, ובדוק שההכנסות שלך מאפשרות את זה. אם לא, שב ותכנן כיצד אתה מגדיל את ההכנסות שלך.

בהצלחה!

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
  • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
  • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
  • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.
  • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?
  • קרה לך שניסית לקבוע פגישה אבל נעצרת כבר בשלב הראשון? אתה מתקשר, מציג את עצמך, ואז שומע את המשפט הידוע: “תשאיר פרטים, נחזור אליך”. ואז… כלום. אף אחד לא חוזר. בהרבה מקרים זה לא קשור אליך או למה שאתה מציע אלא לאופן שבו ניגשת לשיחה. כי עוד לפני שתצליח להגיע למנהל, יש אדם אחד שעליך לדעת לדבר איתו נכון: המזכירה.
  • תאר לעצמך שאתה רופא בחדר מיון, ומטופל נכנס עם יד שבורה. אתה מסביר לו שהוא צריך גבס, הוא אומר “אני אחשוב על זה”, והולך. האם תיתן לו ללכת ככה? כנראה שלא, כי אתה יודע שבלי טיפול המצב רק יחמיר. עכשיו תחשוב על העסק שלך: אם הגעת למסקנה שאתה יכול לעזור ללקוח לפתור בעיה אמיתית, למה שהמפגש הראשון יהיה גם האחרון? היום דיברתי עם בעל עסק שאמר לי בגאווה: “אני מתקשר פעם אחת בלבד, ואחר כך לעולם לא יותר”. מתברר שהאמונה הזו, שנשמעת כל כך “הגיונית ומכבדת”, היא בדיוק מה שמונע מהעסק שלו לצמוח, ומהלקוחות שלו לקבל את מה שהם באמת צריכים.
  • כולנו רוצים להצליח. למכור יותר, לנהל טוב יותר, להצליח מבחינה אישית, משפחתית, עסקית וחברתית. אבל מאחורי כל הצלחה אמיתית, מסתתרת מיומנות אחת, שאיכות השליטה שלך בה היא זו שקובעת עד כמה תגיע לתוצאות ועד כמה תצליח לגרום לעולם להגיב למה שיש לך לומר.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט