כיצד למנוע הפתעות ותקלות סוף שנה?

סוף שנה בעסק יכול להיות תקופה מלחיצה… טלפונים מרואי חשבון, דרישות בלתי צפויות לתשלומים, ולחץ להספיק מהלכים פיננסיים בדקה ה-90. קל להרגיש שהדברים פשוט “נופלים עליך”, כאילו בלי אזהרה מוקדמת. אבל האם מדובר בהפתעות אמיתיות או בתוצאה של תהליך שמתחיל הרבה קודם? בוא נסתכל מקרוב על המקור לתקלות כאלה שחוזרות על עצמן כל שנה, ונבחן מה אפשר לעשות אחרת.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

הפתעות סוף שנה “שמגיעות משום מקום”

תקלה של סוף שנה היא למעשה דרישות מפתיעות לשלם סכומי כסף, שלעיתים אתה מגלה שאין ברשותך. 

למשל יועץ המס או רואה החשבון מתקשר כדי לעדכן שכדאי שתפקיד כסף לקרן השתלמות או תגדיל הוצאות כדי ליהנות מהטבות מס. “זה לא כזה סיפור”, הוא מוסיף, “רק סכום של … כמה אלפי או עשרות אלפי שקלים”. 

הבנקים “שמחים לעזור”

הבנקים כמובן, שמחים לשתף פעולה עם הפתעות כאלו ואפילו מציעים מבצעי סוף שנה ללקיחת הלוואות והגדלת אשראים. כמובן הלוואה והגדלת האשראי אלו דברים שרווחיים לבנק ובעצמם עולים כסף.

דוגמה נוספת לתקלות סוף שנה, היא דרישה ממע”מ או ממס הכנסה לבצע השלמות של תשלומי מיסים לשנה החולפת או לשנים קודמות. 

אצל מספר לקוחות שלי, חלק מהבעיות הפיננסיות והתזרימיות נבעו לטענתם מדרישות מפתיעות לתשלום של מאות אלפי שקלים על פערים של שנים קודמות.

אז מה עושים מול מצב כזה, שיש דרישות הכרחיות לתשלום או שפשוט כדאי לשלם כדי לזכות בהטבות וזכויות? האם יש מה לעשות כדי למנוע תקלות והפתעות כאלה מלכתחילה?

הטיפול במצב

למספר גדול של אנשים יש רעיון שגוי לגבי המונח “תכנון פיננסי” ומשמעויותיו. עבור רבים מהם, זה בעצם כיצד להתמודד עם בעיות תזרים.

עבור אחרים, זה בעצם היכן יוכלו לקבל אשראי טוב יותר בתנאים טובים יותר. השאלה האמיתית הנדרשת היא כיצד בכלל הגעת למצב שיש לך צורך באשראי, ואין לך משאבים לממן לבד את הפעילות שלך?

הדבר הראשון שיש להבין הוא שתקלות סוף שנה, נובעות מתכנון פיננסי לקוי שבוצע (או שלא בוצע) מוקדם יותר.

לדוגמה לקוח שלי, שרואה החשבון שלו  דורש תשלום עבור השירות שלו רק כשישה חודשים לאחר סיום השנה, היה עלול להיות במצב שהוא דואג לחודשים החולפים בלבד ולא לוקח בחשבון את ההוצאה העתידית לרואה החשבון כחלק מהתכנון הפיננסי השוטף. 

במהלך ביצוע תהליך התכנון הפיננסי (שכולל 15 פעולות הכרחיות) זיהינו את כל ההוצאות הנוכחיות והעתידיות כדי לוודא שלא נופתע בעתיד. 

לאחר מכן, חילקנו את ההוצאה השנתית לרואה החשבון ל-12 חודשים ודאגנו בכל חודש להפריש את החלק היחסי ולשלם אותו מייד לרואה החשבון.

רואה החשבון שרגיל לגבות את הכסף חודשים לאחר אספקת השירות שלו, היה מופתע לגלות שהלקוח משולם במלואו. ללקוח לא היו הפתעות של סוף שנה.

כעת אתה יכול לומר “זו לא חוכמה. כי בשביל לשלם אתה צריך שיהיה לך את הכסף מלכתחילה“. אתה אכן צודק! בשביל זה, צידו השני של תהליך התכנון הפיננסי הוא להגדיל באופן שגרתי את ההכנסות כך שיהיה ניתן להקצות את כל הכספים שהתחייבת עליהם.

איך עושים את זה בפועל? זה כבר סיפור למאמרים אחרים. אפשר להתחיל עם אלה:

מה (באמת) קובע את פוטנציאל ההכנסה שלך?

להאמין למנהל הבנק או לרואה החשבון?

בקרה לצורך הגדלת הרווחים שלך

המלצות

  1. ערוך רשימה של כל ההוצאות שהיו לך בשנה החולפת ושיהיו לך בשנה הבאה.

  2. חשב כמה עליך להפריש ולצבור בכל חודש כדי שבמועד התשלום יהיה לך את הכסף הנדרש.

  3. הקפד להפריד את הכסף הזה בכל חודש, עדיף לחשבון בנק נפרד שמיועד להוצאות עתידיות כאלה.

  4. לפני כל התחייבות שאתה מבצע עבור שוב על הרשימה, ובדוק שההכנסות שלך מאפשרות את זה. אם לא, שב ותכנן כיצד אתה מגדיל את ההכנסות שלך.

בהצלחה!

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אתה עובד עד מאוחר, מתקן טעויות של העובדים, מתנצל ללקוחות שקיבלו שירות לקוי, וכל פעם מחדש שואל את עצמך “למה אף אחד כאן לא עושה את העבודה כמו שצריך? כמוני?” אתה חושב שזה מובן מאליו, מסביר, אולי אפילו מתרגז, ושום דבר לא משתנה. אז איך לוקחים את הגאונות שבראש שלך ומכניסים אותה לראש של כל אחד מהעובדים שלך?
  • בוקר רגיל בעסק. אתה מגיע למשרד, מדליק את המחשב, ופתאום מסך שחור. אתה מנסה במחשב השני, השלישי, הרביעי. כולם מתים. תוך 24 שעות, חמישה מחשבים עיקריים הפכו לערימת מתכת חסרת תועלת. כל המידע השיווקי, הזדמנויות עסקיות, מסמכי מכירות, נתוני לקוחות – התאדה. פשוט נעלם. זה לא סיוט תיאורטי, זה קרה לעסק אמיתי…
  • יש משהו משתק בבעיה גדולה. היא תופסת את כל המרחב המנטלי וגורמת לנו להרגיש חסרי אונים. אבל מה שגיליתי לאורך שנות עבודתי עם עסקים ומנהלים, זה שלרוב הבעיה היא לא הבעיה עצמה, אלא הדרך שבה אנחנו מסתכלים עליה. כי האמת היא שבעיות גדולות הן אשליה אופטית. הן נראות גדולות רק כשמסתכלים עליהן מרחוק, כגוש אחד…
  • לפעמים אנשים לא מזהים מה הבעיה, אפילו כשהיא ממש מול הפנים שלהם. לא בגלל שהם טיפשים, אלא כי הם פשוט לא יודעים איך הדבר כן אמור להיראות. בעסקים זה קורה כל הזמן: המכירות לא מתרוממות, אנשי המכירות נותנים הסברים שנשמעים להם הגיוניים (“בקיץ כולם בים, אין למי למכור”), אבל שום דבר לא משתנה. למה? כי אתה שומע תירוצים במקום לזהות את הבעיה האמיתית.
  • הרבה אנשי המכירות חיים באותה מלכודת: משקיעים זמן בשיחה, בונים קשר עם הלקוח, מציגים את הפתרון, ואז מגיע הרגע הגדול. הם מציגים את המחיר, ופתאום הכל קורס. “זה יקר לי”, “אני צריך לחשוב על זה”, “אחזור אליך”… ההתנגדויות מגיעות כמו גל צונמי. אבל מה אם אומר לך שאת רוב ההתנגדויות אפשר למנוע לגמרי? שהבעיה האמיתית היא לא בתשובות שלך, אלא בסדר הפעולות?
  • בחלק א׳ תיארתי איך במקום להתחרות על תכונות ומחירים, בחרתי לעמוד לצד הלקוח ולעזור לו להבין את המורכבות האמיתית של הפרויקט. כך הפכתי מספק פוטנציאלי לבן ברית מהימן. אבל מה עושים אחרי שרכשת את אמונו? איך מעבירים את הלקוח מהבנת הבעיה לקבלת פתרון שהוא פי 10 יותר יקר מכל מה שהציעו המתחרים?
  • לפעמים במכירה הדבר הכי חכם הוא דווקא לא לנסות להרשים. בפרויקט הראשון שלי מול אחד הבנקים הגדולים, בזמן שהמתחרים הציפו את הלקוח במצגות והבטחות נוצצות, בחרתי ללכת בכיוון אחר לגמרי. לא נתתי לרעיון ש”זה בלתי אפשרי” לעצור אותי, והבחירה הזו פתחה לי דלת לסגירה שהמתחרים אפילו לא חלמו עליה.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט