כיצד למנוע הפתעות ותקלות סוף שנה?
סוף שנה בעסק יכול להיות תקופה מלחיצה… טלפונים מרואי חשבון, דרישות בלתי צפויות לתשלומים, ולחץ להספיק מהלכים פיננסיים בדקה ה-90. קל להרגיש שהדברים פשוט “נופלים עליך”, כאילו בלי אזהרה מוקדמת. אבל האם מדובר בהפתעות אמיתיות או בתוצאה של תהליך שמתחיל הרבה קודם? בוא נסתכל מקרוב על המקור לתקלות כאלה שחוזרות על עצמן כל שנה, ונבחן מה אפשר לעשות אחרת.
הפתעות סוף שנה “שמגיעות משום מקום”
תקלה של סוף שנה היא למעשה דרישות מפתיעות לשלם סכומי כסף, שלעיתים אתה מגלה שאין ברשותך.
למשל יועץ המס או רואה החשבון מתקשר כדי לעדכן שכדאי שתפקיד כסף לקרן השתלמות או תגדיל הוצאות כדי ליהנות מהטבות מס. “זה לא כזה סיפור”, הוא מוסיף, “רק סכום של … כמה אלפי או עשרות אלפי שקלים”.
הבנקים “שמחים לעזור”
הבנקים כמובן, שמחים לשתף פעולה עם הפתעות כאלו ואפילו מציעים מבצעי סוף שנה ללקיחת הלוואות והגדלת אשראים. כמובן הלוואה והגדלת האשראי אלו דברים שרווחיים לבנק ובעצמם עולים כסף.
דוגמה נוספת לתקלות סוף שנה, היא דרישה ממע”מ או ממס הכנסה לבצע השלמות של תשלומי מיסים לשנה החולפת או לשנים קודמות.
אצל מספר לקוחות שלי, חלק מהבעיות הפיננסיות והתזרימיות נבעו לטענתם מדרישות מפתיעות לתשלום של מאות אלפי שקלים על פערים של שנים קודמות.
אז מה עושים מול מצב כזה, שיש דרישות הכרחיות לתשלום או שפשוט כדאי לשלם כדי לזכות בהטבות וזכויות? האם יש מה לעשות כדי למנוע תקלות והפתעות כאלה מלכתחילה?
הטיפול במצב
למספר גדול של אנשים יש רעיון שגוי לגבי המונח “תכנון פיננסי” ומשמעויותיו. עבור רבים מהם, זה בעצם כיצד להתמודד עם בעיות תזרים.
עבור אחרים, זה בעצם היכן יוכלו לקבל אשראי טוב יותר בתנאים טובים יותר. השאלה האמיתית הנדרשת היא כיצד בכלל הגעת למצב שיש לך צורך באשראי, ואין לך משאבים לממן לבד את הפעילות שלך?
הדבר הראשון שיש להבין הוא שתקלות סוף שנה, נובעות מתכנון פיננסי לקוי שבוצע (או שלא בוצע) מוקדם יותר.
לדוגמה לקוח שלי, שרואה החשבון שלו דורש תשלום עבור השירות שלו רק כשישה חודשים לאחר סיום השנה, היה עלול להיות במצב שהוא דואג לחודשים החולפים בלבד ולא לוקח בחשבון את ההוצאה העתידית לרואה החשבון כחלק מהתכנון הפיננסי השוטף.
במהלך ביצוע תהליך התכנון הפיננסי (שכולל 15 פעולות הכרחיות) זיהינו את כל ההוצאות הנוכחיות והעתידיות כדי לוודא שלא נופתע בעתיד.
לאחר מכן, חילקנו את ההוצאה השנתית לרואה החשבון ל-12 חודשים ודאגנו בכל חודש להפריש את החלק היחסי ולשלם אותו מייד לרואה החשבון.
רואה החשבון שרגיל לגבות את הכסף חודשים לאחר אספקת השירות שלו, היה מופתע לגלות שהלקוח משולם במלואו. ללקוח לא היו הפתעות של סוף שנה.
כעת אתה יכול לומר “זו לא חוכמה. כי בשביל לשלם אתה צריך שיהיה לך את הכסף מלכתחילה“. אתה אכן צודק! בשביל זה, צידו השני של תהליך התכנון הפיננסי הוא להגדיל באופן שגרתי את ההכנסות כך שיהיה ניתן להקצות את כל הכספים שהתחייבת עליהם.
איך עושים את זה בפועל? זה כבר סיפור למאמרים אחרים. אפשר להתחיל עם אלה:
מה (באמת) קובע את פוטנציאל ההכנסה שלך?
להאמין למנהל הבנק או לרואה החשבון?
המלצות
- ערוך רשימה של כל ההוצאות שהיו לך בשנה החולפת ושיהיו לך בשנה הבאה.
- חשב כמה עליך להפריש ולצבור בכל חודש כדי שבמועד התשלום יהיה לך את הכסף הנדרש.
- הקפד להפריד את הכסף הזה בכל חודש, עדיף לחשבון בנק נפרד שמיועד להוצאות עתידיות כאלה.
- לפני כל התחייבות שאתה מבצע עבור שוב על הרשימה, ובדוק שההכנסות שלך מאפשרות את זה. אם לא, שב ותכנן כיצד אתה מגדיל את ההכנסות שלך.
בהצלחה!
עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ
תוכן עניינים
רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?
טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:
להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.
כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.
להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטהלבעלי עסקים שרוצים יותר חופש
טיפים נוספים
אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״