איך מכרתי פרויקט יקר פי 20 ממה שמתחרים שלי ניסו למכור – חלק א׳

לפעמים במכירה הדבר הכי חכם הוא דווקא לא לנסות להרשים. בפרויקט הראשון שלי מול אחד הבנקים הגדולים, בזמן שהמתחרים הציפו את הלקוח במצגות והבטחות נוצצות, בחרתי ללכת בכיוון אחר לגמרי. לא נתתי לרעיון ש”זה בלתי אפשרי” לעצור אותי, והבחירה הזו פתחה לי דלת לסגירה שהמתחרים אפילו לא חלמו עליה.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

מכירה בלי מכירה (לתת ללקוח לסגור את עצמו)

את תחילת הדרך שלי התחלתי כעצמאי תוך כדי לימודיי בטכניון.

אחרי מספר שנים, לקראת סוף שנת 1999, גוייסתי כשכיר על ידי חברת אינטגרציה בינלאומית, כדי להקים בסניף הישראלי חטיבה של מומחים ששולטים בניהול וביצוע פרויקטים בתחום תכנון והטמעת מערכות ארגוניות בארגונים שונים בארץ ובעולם.

הפרויקט הראשון שנקראתי אליו היה טיפול בדרישה של אחד משלושת הבנקים הגדולים בישראל להתקין מערכת מורכבת של שרתי דואר.

המערכת הזו, הייתה מורכבת ובטכנולוגיה יחסית חדשה (אנחנו מדברים על שנת 2000). רק עלות החומרה שלה התחילה ממחיר שהיה פי 10 יותר מכל שרת רגיל אחר.

המתחרים שלי ניסו למכור התקנת מערכת שנמשכת כיומיים על ידי טכנאי בכיר.

אז איך בכל זאת יצאתי משם עם פרויקט של 20 יום, שכר לשעה כמעט כפול ולקוח שסגור על הפרויקט כך שאף מתחרה לא יכול להיכנס בדלת?

קצת על המערכת

כל הרעיון מאחורי המערכת היה שהיא מורכבת ממספר שרתי דואר אלקטרוני, שמהווים יחד אשכול שרתים (Cluster).

המשמעות היא שאם אחד המרכיבים במערכת נשרף, או מפסיק לתפקד מסיבה כלשהי, קיים רכיב אחר שמייד ממשיך לתפקד במקומו כדי שהמשתמשים ימשיכו לקבל רציפות של שירות.

החשש של המזמין היה שאם יש תקלה במערכת הדואר, המשתמשים (שביניהם מנכ”ל הבנק, כל הסמנכ”לים, וכל שאר עובדי המנהלה והפקידים בבנק) היו מתחילים לבוא בטענות. תוכל לחשוב על המתנה של יותר מ-30 שניות עד שמערכת הדואר תחזור לתפקד?

תן ללקוח ללקוח לסגור את עצמו

בזמן שהמתחרים שלי ניסו לגלוש על גל ההתלהבות של הלקוח מהגאולה והבטחת רציפות השירות שהמערכת החדשה תביא איתה, אני ניסיתי לעשות ההפך.

הרי אם גם אני הייתי ממשיך לנסות להלהיב אותו על המערכת, הייתי “עוד אחד מהשורה” של ספקים שכל אחד רוצה את הפרויקט ודריסת הרגל בפרויקט הדגל הזה.

לכן, עשיתי הפוך לחלוטין מכל “היגיון” שהיה נהוג אצל אנשי מכירות: ניסיתי להניא את מנהל טכנולוגיות המחשוב בבנק מהפרויקט.

הלוא ככל שניסו המתחרים להלהיב אותו, כך היה ברור שהוא נכנס ליותר התנגדות למכירה.

אני אוהב לעבוד, אך אף אחד לא אמר שחייבים לעבוד קשה ולעשות עבודה מיותרת.

לכן, ניסיתי לשאול אותו שאלות לגבי הסיבה שבגללה הוא צריך את הפרויקט.

בהתחלה הוא היה מופתע שאני לא רוצה להסביר לו על היכולות המופלאות של הטכנאים שלנו, אך אני שמתי את זה בצד ושאלתי “למה בכלל אתה רוצה את הפרויקט הזה? באמת!”

התעקשתי לדעת מה המטרה, ולבסוף הוא הסכים שהמטרה היא שמערכת הזו תבטיח רציפות של שירות גם אם מתרחשת תקלת חומרה או תוכנה בשרתים.

הסכמתי איתו, והסברתי שהשאלה שלי נובעת מכך שזה פרויקט מורכב.

שאלתי למה זה חשוב לו? מה לא תקין במערכת הנוכחית?

בקיצור שאלתי אותו לא בגלל שלא ידעתי את התשובות אלא בגלל שרציתי שהוא יתבונן ויראה גם הוא את מה שאני רואה בעיניים שלו.

הבנה

אחרי שנתתי לו להתבונן, הוא ראה שכל תקלה בשירות שמערכת מספקת – יבואו אליו בטענות.

וכאשר המנכ”ל, הסמנכ”לים וכל שאר ראשי המחלקות ועובדי המנהלה של הבנק כועסים עליך, זה לא מקום טוב להיות בו. (עוד הסכמה בדרך לסגירה).

המערכת הזו מורכבת מאוד. היא מתנהגת אחרת לחלוטין מכל מה שהיית מצפה ממערכת של שרתי דואר רגילה. ולכן דורשת ידע אחר לחלוטין שאין לו בצוות המקומי.

הסברתי לו על סכנות באחזקת מערכת שהצוות המקומי לא מכיר אותה ולא יודע איך לטפל בה. ושאלתי אותו מה הוא מתכוון לעשות בנוגע לזה?

הוא השיב שבגלל זה הוא מסתמך על ספק חיצוני מומחה.

השבתי לו שזה נראה על הכיפאק, אך אם המטרה שלו תהיה רציפות של שירות, ומה אם בדיוק בזמן התקלה, המומחה של אותו ספק נמצא בחופשה משפחתית באילת והמחליף שלו לא מכיר את העניינים מספיק טוב. ולכן, ייתכן שיחלפו להם אפילו 4-6 שעות עד שהמערכת תתוקן במקרה תקלה.

כך המשכתי נקודה אחר נקודה.

מה שעשיתי למעשה, זה להבדיל את הידע שלי מהידע של המתחרים.

הלקוח ראה שאני באמת מנתח את המצב, דואג שהמטרה שלו תושג (רציפות של שירות במקרה תקלה) ושאני מעלה סיכונים שאף אחד מהמתחרים שלי לא העז להעלות!

תעזור ללקוח – הוא יעריך את זה ויהיה מוכן ללכת איתך!

כלומר כבר כאן, הערך שלנו, עלה בעיניו כי איתי הוא יודע שאני לא מנסה למכור לו “התקנה” של מומחה טכני בכיר אלא אני באמת דואג שהוא ישיג את המטרה שלו כשאני מוכן להסתכל לאמת בעיניים ולמנוע ממנו מלהיכנס לצרות, גם במחיר של מניעת הפרויקט ואובדן הכנסה לחברה בה עבדתי.

בסופה של השיחה, כשהוא ראה שהמתחרים שלי ישאירו אותו רק עם בעיה גדולה יותר, הוא שאל: “אז מה עושים?”

השיחה עצמה לקחה עד נקודה זו כחצי שעה.

אך כאן, הלקוח כבר היה מוכן לגמרי למכירה עצמה.

אז איך מכרתי לו פרויקט יקר פי 20? על כך בפירוט במאמר הבא.

סיכום

לעיתים כדאי לתת ללקוח להסביר לך מדוע הוא רוצה את הפרויקט או את המוצר או השירות.

אל תיפול למלכודת של “אני יודע”. כי יכול להיות שנתון קטן אחד, או רצף של נתונים יתן לך את הפתרון איך למכור לו את הרעיון בצורה שהוא יסכים עליה די בוודאות.

אם יש צורך בעזרה במכירות, אל תהסס ופנה אלי ישירות.

המאמר ממשיך כאן:

איך מכרתי פרויקט יקר פי 20 ממה שמתחרים שלי ניסו למכור – חלק ב׳

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ


אל המדריך המלא:

תאר לעצמך שאתה נכנס לשיחה עם לקוח פוטנציאלי, ותוך כמה דקות הוא בעצמו מתחיל להסביר לך למה הוא חייב את מה שאתה מציע.

בלי שתלחץ, בלי ש”תמכור” לו, ובלי שתצא מהשיחה מותש.

בהתחלה זה מרגיש כמעט כמו קסם. אבל ברגע שאתה מנסה את זה בפועל אתה מבין שזו שיטה ברורה, צעד אחר צעד, שפשוט עובדת 👇🏼

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
  • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
  • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
  • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.
  • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?
  • קרה לך שניסית לקבוע פגישה אבל נעצרת כבר בשלב הראשון? אתה מתקשר, מציג את עצמך, ואז שומע את המשפט הידוע: “תשאיר פרטים, נחזור אליך”. ואז… כלום. אף אחד לא חוזר. בהרבה מקרים זה לא קשור אליך או למה שאתה מציע אלא לאופן שבו ניגשת לשיחה. כי עוד לפני שתצליח להגיע למנהל, יש אדם אחד שעליך לדעת לדבר איתו נכון: המזכירה.
  • תאר לעצמך שאתה רופא בחדר מיון, ומטופל נכנס עם יד שבורה. אתה מסביר לו שהוא צריך גבס, הוא אומר “אני אחשוב על זה”, והולך. האם תיתן לו ללכת ככה? כנראה שלא, כי אתה יודע שבלי טיפול המצב רק יחמיר. עכשיו תחשוב על העסק שלך: אם הגעת למסקנה שאתה יכול לעזור ללקוח לפתור בעיה אמיתית, למה שהמפגש הראשון יהיה גם האחרון? היום דיברתי עם בעל עסק שאמר לי בגאווה: “אני מתקשר פעם אחת בלבד, ואחר כך לעולם לא יותר”. מתברר שהאמונה הזו, שנשמעת כל כך “הגיונית ומכבדת”, היא בדיוק מה שמונע מהעסק שלו לצמוח, ומהלקוחות שלו לקבל את מה שהם באמת צריכים.
  • כולנו רוצים להצליח. למכור יותר, לנהל טוב יותר, להצליח מבחינה אישית, משפחתית, עסקית וחברתית. אבל מאחורי כל הצלחה אמיתית, מסתתרת מיומנות אחת, שאיכות השליטה שלך בה היא זו שקובעת עד כמה תגיע לתוצאות ועד כמה תצליח לגרום לעולם להגיב למה שיש לך לומר.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט