איך מחשבים הפסד עסקי אמיתי?

כשאתה בוחן את העסק שלך דרך הדו”חות, אתה רואה מספרים: הכנסות, הוצאות, רווח או הפסד. אבל אלה רק פני השטח. ההפסד האמיתי לא נמצא שם אלא במה שלא נמדד: כמה כסף היה יכול להיכנס אם העסק היה עובד בקיבולת מלאה, וכמה בפועל לא נכנס. ההבדל הזה הוא ההפסד הסמוי, ולעיתים הוא גדול פי כמה מהמספרים שכתובים בדו״חות.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

ההפסד הסמוי בעסק

אחת השאלות הראשונות שאני שואל מנהלים בעסק, היא: “אם היינו מציפים את החברה בהמוני אנשים שרוצים את השירות עד כדי כך שהם עומדים בתור עד קצה הרחוב, ומבלי לשנות שום דבר מהותי – אותן הוצאות חשמל, אותן משכורות, אותה עלות של כוח אדם ואותן מכונות…. כמה העסק הזה יכול לייצר?” 

לאחר שעונים, לדוגמה 40 מיליון ש”ח בשנה, אני שואל: “וכמה מייצרים היום?” ומסתכל על הפער בין שני המספרים.

אם למשל עונים לי משהו כמו “ירדנו ל-15 מיליון ש”ח בשנה האחרונה”, זה אומר שיש הפסד של 25 מיליון ש”ח הכנסה שנתית פוטנציאלית!!!

זו הכנסה שהייתה יכולה להיות כאן, והיא לא!

כלומר זה ההפסד האמיתי של העסק: ההכנסה הפוטנציאלית האבודה.

אז כמובן להשקיע בפרויקט ייעוץ שיפתור את זה, יהיה חכם מאוד.

מנקודה זו הדרך הנכונה היא לבצע הערכה (או חקירה בשמה העממי) כדי לאסוף נתונים. המטרה היא לא למלא טבלה יפה, אלא למצוא את נקודת המפתח שברגע שמטפלים בה העסק עולה מדרגה והפער מצטמצם.

היעד כאן היא למצוא מהו הדבר שצריך לטפל בו באופן מעשי כדי לשפר את המצב?

הנה מקרה מהשטח שחוויתי עם לקוח

לאור ירידה חדה במכירות, ראיינתי מספר אנשי מכירות.

בין השאר, שאלתי “למה לדעתך המכירות בירידה בחודשים האחרונים?

תשובות שקיבלתי:

אה….זה ברור! אין את המלאי שצריך כדי לסגור עסקאות“, “ההנהלה לא פועלת נכון“, “יש תחרות קשה מאוד“, “המחירים“, “קשה עם המחירים” ועוד רשימה ארוכה.

בסופו של דבר, צריך לטפל באופן מעשי ולגרום למכירות לעלות. אך אם אנשי המכירות, בצורה גלויה או סמויה, מסכימים שיש “סיבות” מדוע הסטטיסטיקות למטה ומאבדים עסקאות למתחרים, הסיכוי להעלות את המכירות הוא נמוך מאוד.

ברור שיש בזבוז במערכת, בפרט אם משלמים לכולם משכורות וההכנסות בחודש האחרון לא מכסות אפילו את ההוצאות השוטפות!

כדי לפתור את זה, צריך למצוא את האמת.

לדוגמה, אנשי המכירות, נכשלים לסגור עסקה. הם חושבים שהמוצר הסופי ובעל הערך שלהם הוא פריט המתכת שהם מוכרים.

אבל זה בדיוק הפריט שהמתחרה מוכר. והוא מוכר את זה בכמה אגורות פחות לפריט אז… כמובן שהוא מנצח.

אך כאן נכנסת לתמונה הגדרה ברורה יותר למוצר סופי בעל ערך.

אם חלק המתכת שאתה מוכר ושהמתחרה שלך מוכר הוא בדיוק אותו פריט ואפילו מאותו יצרן, ואם אתה גובה עליו 5% יותר….העמד את עצמך בצד הלקוח ושאל את עצמך – האם הייתי מוכן לשלם יותר עבור בדיוק אותו מוצר?

אם אתה אדם עם רמת אתיקה גבוהה, אז מרבית הסיכויים שהתשובה ברורה מאוד.

אין שום סיבה שהלקוח ישלם לנו יותר עבור אותו פריט. אז מה עושים?!

רגע… אבל יש מה לעשות.

באיזה מצב הלקוח כן יהיה מוכן לשלם יותר? מה יגרום לו לרצות לעשות איתנו עסקים כשאנחנו יקרים יותר?!

לתת יותר ממה שמצפים

ובכן, אם נסתכל מנקודת מבט אחרת – אנחנו צריכים לספק ללקוח משהו שהוא שווה יותר, כדי שיהיה מוכן לשקול לשלם לנו יותר. והפתרון הוא חליפין בשפע.

ישנם ארבע סוגי חליפין ומידע נוסף לגבי ארבעת סוגי החליפין ניתן לראות בסרטון הזה כאן.

במקום רק לנסות למכור את הפריט – אפשר לתת שירות, יחס, או דברים נוספים שאינם עולים יותר כסף ממה שהעסק מוציא כבר היום ולתת ללקוח יותר ממה ששילם עבור הפריט באופן ישיר.

דוגמה: מתי פעם אחרונה, התקשרתם ללקוח שרכש, יומיים או שבוע אחרי שרכש, כדי לשאול אותו איך הולך לו עם הפריט שקנה?

מתי פעם אחרונה התעניינתם בלקוח בלי שום סיבה מיוחדת? פשוט להתעניין בו, עם אהדה?

מתי פעם אחרונה שלחתם מכתב (במייל או מכתב עם בול) ששואל את הלקוח שאלה חוץ מ”מה אתה הולך לקנות ממני עכשיו?”

והאם בכלל הכרזתם שזו שגרת היום והשבוע – להוציא מכתבים ופניות ללקוחות ולהתעניין בהם, לא רק בפן העסקי היבש, אלא לראות אם זקוקים לעזרה כלשהי, אפילו כזו שלא קשורה ישירות לעסק שלכם?

תחשבו על פעם בה מכר, איש מקצוע, ספק כלשהו או אפילו מוכר בחנות, שמע שיש לכם בעיה כלשהי ונתן לכם המלצה על מישהו או משהו שיכול לעזור לכם עם אותה הבעיה.

איך הרגשתם כלפי אותו אחד שנתן לכם את ההמלצה או הרעיון לפתרון, או אפילו רק הקשיב לכם? יותר טוב או פחות טוב?

זה הרעיון – להתעניין באנשים. להראות אכפתיות.

זה שווה לפעמים הרבה יותר מ-5% או 10% אחוז נוספים למחיר הפריט.

במסעדות מסוימות, נוהגים לשלם טיפ גבוה במיוחד בגלל השירות, היחס, האכפתיות והאווירה שסופקה.

זו דוגמה אחת. וכמובן שהמצב הכולל באותה חברה היה מורכב מעוד מספר סיבות שורש, אך טיפול בנקודה הזו, עושה את ההבדל בגישה. ועם שינוי גישה אפשר כמובן לטפל בנקודות בעייתיות נוספות שנמצאו.

אז איך אתם הולכים להפוך את העסק שלכם למסעדת יוקרה שמוכנים לשלם בה פי שניים או שלושה כדי לאכול אצלכם?

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
  • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
  • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
  • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.
  • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?
  • קרה לך שניסית לקבוע פגישה אבל נעצרת כבר בשלב הראשון? אתה מתקשר, מציג את עצמך, ואז שומע את המשפט הידוע: “תשאיר פרטים, נחזור אליך”. ואז… כלום. אף אחד לא חוזר. בהרבה מקרים זה לא קשור אליך או למה שאתה מציע אלא לאופן שבו ניגשת לשיחה. כי עוד לפני שתצליח להגיע למנהל, יש אדם אחד שעליך לדעת לדבר איתו נכון: המזכירה.
  • תאר לעצמך שאתה רופא בחדר מיון, ומטופל נכנס עם יד שבורה. אתה מסביר לו שהוא צריך גבס, הוא אומר “אני אחשוב על זה”, והולך. האם תיתן לו ללכת ככה? כנראה שלא, כי אתה יודע שבלי טיפול המצב רק יחמיר. עכשיו תחשוב על העסק שלך: אם הגעת למסקנה שאתה יכול לעזור ללקוח לפתור בעיה אמיתית, למה שהמפגש הראשון יהיה גם האחרון? היום דיברתי עם בעל עסק שאמר לי בגאווה: “אני מתקשר פעם אחת בלבד, ואחר כך לעולם לא יותר”. מתברר שהאמונה הזו, שנשמעת כל כך “הגיונית ומכבדת”, היא בדיוק מה שמונע מהעסק שלו לצמוח, ומהלקוחות שלו לקבל את מה שהם באמת צריכים.
  • כולנו רוצים להצליח. למכור יותר, לנהל טוב יותר, להצליח מבחינה אישית, משפחתית, עסקית וחברתית. אבל מאחורי כל הצלחה אמיתית, מסתתרת מיומנות אחת, שאיכות השליטה שלך בה היא זו שקובעת עד כמה תגיע לתוצאות ועד כמה תצליח לגרום לעולם להגיב למה שיש לך לומר.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט