תמכור, אל תמתין להסכמה

בעסק של מרסל, בעלת הבית מצליחה לסגור עסקאות בקצב מעורר השתאות, אבל הסטטיסטיקות של צוות המכירות שלה חשפו תופעה מוזרה שחזרה על עצמה שוב ושוב. עשרות שיחות עם לקוחות פוטנציאליים הסתיימו ב”נחכה” או “נחשוב על זה”. במקום לראות פגישות ביומן והכנסות בקופה, נרשמו בעיקר החמצות. הפער הזה דרש חקירה מעמיקה ומה שמצאנו הבהיר למה הלקוחות עוצרים ברגע האחרון.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

התופעה המוזרה שחזרה על עצמה שוב ושוב

בעסק של מרסל עובדים מספר סוכני מכירות גם בטלפון וגם פנים אל פנים.

בבדיקה של סטטיסטיקות המכירה, נראה שיש יחס המרה נמוך יחסית.

למען האמת, נמוך מאוד!

בדיקת החודשים האחרונים מראים שמכל 30 שיחות מכירה, רק 1 או 2 נסגרות לפגישה עם מרסל או לקבלת השירות. זה אומר אובדן הכנסה של 28 לקוחות מתוך כל 30 לקוחות פוטנציאלים.

זה ה-ר-ב-ה!!!

אסור להקל בכך ראש. אז מרסל ביקשה עזרה, ובבדיקה מעמיקה יותר מצאתי את הבעיה.

אותה הבעיה הופיעה באופן זהה אצל כל אחד מאנשי מערך המכירות, חוץ מאחת!

אצל מרסל, בעלת העסק עצמה, לא הייתה בעיה כזו.

איך פותרים את העניין? איך גורמים להם למכור או לפחות לשכנע לקוחות להקדיש את הזמן ולבוא לפגישה?

אחרי שמצאתי מה הבעיה היה קל מאוד לפתח תוכנית קצרה שתטפל בנושא ותסייע לעמוד ביעדים.

הטיפול

כאשר מרסל נכנסת לשיחה עם לקוחה (פנים אל פנים, בטלפון, או תוך כדי שירות ללקוח, לא משנה באיזה אופן) היא סוגרת!! היא נועלת אחריה את הדלת על המתחרים, על ספקות, על שיקולים שאפילו לא מספיקים לעלות אצל הלקוח… זה ממש מדהים!

מן הסתם אפשר לנחש לאן זורם כל העול של סגירת עיקר העסקאות ויצירת ההכנסה לעסק.

ניחשת נכון – אצל מרסל, בעלת הבית.

ראיינתי את צוות מערך המכירות ובעיקר ביקשתי לדעת על הקשיים שלהם.

ערכתי אותם ברשימה ולאחר מכן בחנתי אותה בקפדנות.

גיליתי, שהתלונות העיקריות הן ש”הלקוח לא בטוח”, “קשה לשכנע אותו”, או “אין לו זמן”… במילים אחרות: זה לא מספיק חשוב כדי שיקצה לכך זמן ביומן שלו ויש דברים חשובים יותר.

כאשר אותם הטיעונים בדיוק עולים משיחות של סוכן מכירות אחד עם 30 לקוחות פוטנציאליים שונים, לא סביר שכל הלקוחות תאמו את גרסאותיהם, נכון? לכן אפשר להניח שהתקלה היא אצל איש המכירות עצמו.

הדבר שהופך שיחת מכירה להחלטה מיידית

באופן אחיד, גיליתי שלמרות שאנשי המכירות אומרים שהם מאמינים במוצר, בשירות, במרסל ובעסק, ולמרות שהם אומרים את זה ללקוח, עדיין אין להם וודאות מספקת כדי להטביע את הספקות או חוסר הוודאות של הלקוח.

מאחר ולא היו לי שיחות מכירה מוקלטות, ביצעתי תצפית על מספר שיחות מכירה של מרסל עצמה.

מצאתי שבזמן שמרסל מוכרת היא קודם כל מסכימה עם עצמה, מה הלקוח צריך.

יש לה, למרסל, וודאות מוחלטת, והיא גורמת ללקוח להסכים איתה שזה נכון לבצע את הרכישה תוך כדי התקדמות נעימה, עם אהדה גבוהה ותקשורת מצוינת ומכבדת, ללא עצירות, השתהות, או אפילו מתן אפשרות ללקוח להרהר או “לחשוב על זה”.

למה בכלל צריך לחשוב על זה, אם יש לך וודאות שזה הדבר הנכון?!

האם יצא לך רגע לעצור ולחשוב על האם זה נכון לנשום את הנשימה הבאה שלך? או שזה כל כך ברור שאפילו אינך חושב על כך?

ומטבע הדברים כל המתנה או השתהות מתקבלת כהסחת דעת מיותרת מהמכירה והעזרה האמיתית ללקוח.

ואתם יודעים מה? לקוחות מאוד אוהבים לקנות ממרסל. הם תמיד יוצאים מאוד מאוד מבסוטים מפגישה איתה כשהם משאירים ביד סכומי עתק שיתר חברי הצוות יכולים רק לחלום להגיע אליהם.

אך זה לא המצב אצל אנשי המכירות האחרים.

למה חלק מהשיחות נגמרות בסכומים גדולים ואחרות בכלום

אנשי המכירות האחרים ממתינים להסכמת הלקוח שזה המוצר המתאים. הם מחכים לקבל סימן כדי להגביר את הוודאות של עצמם שזה הזמן המתאים לרכישה או לקבלת השירות.

הם נמנעים מלקחת אחריות ולהיות אחראים בצורה מלאה ומוחלטת לטובתו של הלקוח וכושר הפירעון של העסק שמשלם את המשכורת שלהם. הם לא לוקחים אחריות ונמנעים מהחלטה.

אז מוכר שלא מוכר, לא משנה מה הוא אומר לך, או איך הוא מסביר את זה, למרות שהוא טוען שיש לו וודאות במוצר ובשירות, ובנכונות שלו, באופן בלתי נמנע מסכים לקבל ספקות מהלקוח וטוען שזה “לגטימי” לתת לו להחליט.

חשוב להבין שמי שעושה, מכוון, מנתב את המכירה וסוגר אותה זה איש המכירות ולא הלקוח.

הלקוח לא יוצר עסקה וסוגר אותה. איש המכירות הוא שעושה את העסקה. הוא זה שסוגר אותה.

אז מה עשיתי?

הרכבתי תוכנית הכשרה ואימון למערך המכירות. הנה מספר דברים שתוכלו לעשות גם אצלכם:

  1. תן וודאות על המוצר או השירות. נתתי הוראה לאנשי מערך המכירות לקרוא מחדש את ספר סיפורי ההצלחה מהשירות שהיו שם. ההתרגשות הייתה מדהימה. ביקשתי מהם לקבל את השירות ולנסות אותו. (במידת האפשר).

  2. ביקשתי מהם להציע הצעות לשיפור השירות. תמיד טוב לקבל הצעות לשיפור, בפרט מהעובדים הקשורים בעסק. לא תמיד ההצעות מתקבלות, אך מעצם העובדה שהעובד מתבונן על מה יכול להיות טוב יותר, הוא גם מתבונן על מה טוב בטיפול. זה מחדד את תחושת האחריות שלו, מחזק את הביטחון בשירות ומעלה את הוודאות לגבי העסק והתוצאות.

  3. טיפול בשיקולים. בסופו של דבר כדי שתהיה הסכמה עם הלקוח “שצריך להתלבט” חייבת להיות לאיש המכירות מחשבה בנוגע לכך שזה בסדר להתלבט, להמתין, לא לסגור וכו׳.

    אך מהיכן רעיון כזה יכול להגיע בכלל? זה מגיע מניסיון אישי של איש המכירות, או מנתונים כוזבים שהגיעו איכשהו לאיש המכירות והוא אימץ אותם כ”הנחות עבודה” ונתונים יציבים עליהם הוא בונה את שאר ההתנהלות שלו או שלה.

    כדי לטפל בכך, ביקשתי לכתוב על דף את כל השיקולים שתומכים ב”לא לקנות מייד”, “לא להחליט עבור הלקוח” וכו׳.

    לאחר מכן, כל אחד קרא את השיקול של עצמו בקול רם אחד אחרי השני, ולכל שיקול היה צריך להסביר מדוע זה שיקול ואיך לטפל בו או להעיף אותו.

    ברוב המקרים, אנשי המכירות, ראו שהשיקולים שהיו מאיימים עבורם, הפכו לבדיחה או מחשבה חסרת ערך שאינה קשורה לטובת הלקוח וטובת העסק.

  4. תרגול של שליטה אסרטיבית בשיחת המכירה, בלקוח ובפעולותיו. תשאלתי כל איש המכירות אם היתה פעם שאיש מכירות אחר התייחס אליו בצורה אגרסיבית מדי, או לא טובה והתוצאה הייתה גרועה.

    אחרי שמצאו פעם כזו וראו שזה היה בעבר ולא קשור לכאן ועכשיו, תרגלנו שליטה אסרטיבית נכונה. התרגיל עצמו היה מאוד פשוט וזה הבהיר להם, שאפשר לשלוט במעשיו של מישהו אחר בצורה טובה ואף אחד לא נפגע מכך.

אסרטיביות שמביאה תוצאות

שליטה מורכבת מהתחלה, שינוי ועצירה כרצונך של דברים, למשל שיחת מכירה.

“אסרטיבי” פירושו להביע את עצמך בצורה ברורה, ישירה ובטוחה, בלי לרמוס אחרים ובלי להיכנע להם. זה שונה מפסיביות (לוותר גם כשזה פוגע בך), ושונה גם מתוקפנות (להשיג את מה שאתה רוצה תוך פגיעה בזולת).

יש כל כך הרבה דברים שאפשר לעשות כדי להגביר את התפוקה של המכירות. זה בזבוז זמן, כסף וחיים לתת למערך המכירות להמשיך לעבוד כך.

התוצאות לא איחרו לבוא!

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
  • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
  • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
  • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.
  • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?
  • קרה לך שניסית לקבוע פגישה אבל נעצרת כבר בשלב הראשון? אתה מתקשר, מציג את עצמך, ואז שומע את המשפט הידוע: “תשאיר פרטים, נחזור אליך”. ואז… כלום. אף אחד לא חוזר. בהרבה מקרים זה לא קשור אליך או למה שאתה מציע אלא לאופן שבו ניגשת לשיחה. כי עוד לפני שתצליח להגיע למנהל, יש אדם אחד שעליך לדעת לדבר איתו נכון: המזכירה.
  • תאר לעצמך שאתה רופא בחדר מיון, ומטופל נכנס עם יד שבורה. אתה מסביר לו שהוא צריך גבס, הוא אומר “אני אחשוב על זה”, והולך. האם תיתן לו ללכת ככה? כנראה שלא, כי אתה יודע שבלי טיפול המצב רק יחמיר. עכשיו תחשוב על העסק שלך: אם הגעת למסקנה שאתה יכול לעזור ללקוח לפתור בעיה אמיתית, למה שהמפגש הראשון יהיה גם האחרון? היום דיברתי עם בעל עסק שאמר לי בגאווה: “אני מתקשר פעם אחת בלבד, ואחר כך לעולם לא יותר”. מתברר שהאמונה הזו, שנשמעת כל כך “הגיונית ומכבדת”, היא בדיוק מה שמונע מהעסק שלו לצמוח, ומהלקוחות שלו לקבל את מה שהם באמת צריכים.
  • כולנו רוצים להצליח. למכור יותר, לנהל טוב יותר, להצליח מבחינה אישית, משפחתית, עסקית וחברתית. אבל מאחורי כל הצלחה אמיתית, מסתתרת מיומנות אחת, שאיכות השליטה שלך בה היא זו שקובעת עד כמה תגיע לתוצאות ועד כמה תצליח לגרום לעולם להגיב למה שיש לך לומר.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט