יש דברים שאי אפשר להימנע מהם

יואב הוא הדמות הקלאסית של יזם שהתחיל מכלום, בנה עסק מצליח, והתרכז כולו ב”לצמוח, לצמוח, לצמוח”. רק שהוא שכח את הדבר הכי חשוב: להגן על מה שהוא בונה.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

בפגישה עם יואב, הבנתי שיש כמה דברים לא בסדר.

יואב עובד כבר 20 שנה לבנות את החברה. החברה גדלה ומתרחבת. מצוות אחד, הם התרחבו ל-12 צוותים.

עד כה הבנקאים זרמו עם החברה, אך לאחרונה, החלו לשים מגבלות והיה צריך להמציא פתרונות יצירתיים ולפתוח אפיקים חדשים של גיוס אשראי כדי לעמוד בתשלומים השוטפים, וגם בכמה “תקלות” ו”עוקצים” שנשארו כמו גיבנת מהעבר. זה חייב את יואב להחזרים נוספים של מאות אלפי שקלים מעבר להוצאות השוטפות.

במיפוי של מצב החברה, גיליתי שיואב לא לוקח משכורת (כמו שקורה לבעלי עסקים במצב דומה לשלו). ואז אמרתי לו את הדבר הבא, שגרם לו לפתוח את האוזניים היטב, וחידד את אחד הגורמים המרכזיים לבעיה שלו. ​(כי האמת הפשוטה היא שבעיות תזרים אינן נפתרות כי לא מסתכלים לאמת ישירות בעיניים.)

איך אפשר להרוויח מיליונים ועדיין להיות על סף פשיטת רגל

יואב עשה הרבה כסף. הוא אפילו עשה את הכסף כאשר התחיל ללא הון עצמי בכלל. הוא פשוט התחיל לעבוד ולספק עבודה טובה וכך הוא צמח וגדל.

התחלתי לדבר איתו על הפרשה הצידה של כסף בכל חודש. התשובה שלו: “זה עולה לי הרבה מאוד כסף, להביא עוד כסף שהחברה תתפקד, ואתה רוצה שאשים כסף בצד?! השתגעת?! אתה לא מבין על מה אתה מדבר!”

“חוץ מזה”, הוא המשיך, “שניצלנו את הכסף שהרווחנו להגדיל את פעילות החברה.”

“יואב,” השבתי לו. “אם זה כך, איך זה שעכשיו אתם קרובים לחוסר כושר פרעון ותכף הבנק מחזיר לך צ׳קים, כי אין כסף וכבר חרגת מהמסגרת?!”

“הרי במילא חסר לך כסף כל הזמן. אתה מסכים שאם היית שם 10 אלפים ש”ח או אפילו 20 אלף ש”ח זה לא משהו שהיית מרגיש?” – הוא התבונן בי והסכים.

“ואם היית עושה את זה במשך 10 שנים, שזה 120 חודשים היית מגיע ל-2.4 מיליון ש”ח?” – הוא הסכים.

“ובפועל היו לך 20 שנים של עבודה, לא רק 10. אז היית כבר יכול לשים בצד לפחות 4 מיליון ש”ח, נכון?”

התשובה שלו הייתה שהיה כסף, שהועבר להשקעות והם רכשו 4 מגרשים, והתשואה על המגרשים היא כך וכך אחוזים ו…”

קטעתי אותו ושאלתי “מה עוזרים לך המגרשים עכשיו, כשאתה לא ישן בלילה, ומחר הולכים להחזיר לך צ׳קים אם לא נצליח לגייס את הכסף דרך אשראי ספקים, לקוחות, קרנות השקעה וחברים?

יואב מתבונן בי ושואל: “אז מה? אז אתה אומר לשים את הכסף בצד, ולוותר על השקעה עם אחוזי רווח גבוהים ולשים את כל הכסף בצד?”

“למה כל הכסף?”, עניתי לו. “מה היה קורה אם במקום 4 מגרשים הייתם רוכשים 3 מגרשים, ויתרה נוספת של הכסף, הייתם מפרישים לכרית הביטחון ולעולם לא מאפשרים למשוך ממנה כספים בקלות?”

מגרשים, נכסים, וכו׳ זה דבר מצוין. אך זה לא משהו שאפשר למשוך אותו מהבנק וללכת להרגיע את מע”מ כשאתה חייב לשלם להם כסף עכשיו!

יואב הבין והתחיל לפעול בכיוון הנכון.

משברים לא שואלים מתי נוח לך, לכן היערך אליהם מראש

בכל סכום כסף שנכנס, סלק מיידית חלק ממנו. אפילו 10% או 5%, ותסתדר בלעדיו. הלחץ את המערכת.

כמו שאומרים, “חסוך גרוש לבן ליום שחור”. 

מנדל”ן לוקח זמן להיפטר ובדרך כלל בשעת לחץ, מנסים לצמצם את הזמן על ידי אובדן של חלק מההשקעה, או נקלעים למין מצב ש”יש כסף” אך יש גם חוסר כושר פרעון.

דאג לאזן בין הפרשה לכרית ביטחון לעסק לבין השקעה של הכסף בנכסים שעלולים לאבד מערכם או כאלה שיכאב הלב למכור אותם בתנאי לחץ.

הרבה בעלי עסקים נופלים בדיוק פה. רוצה לגלות איזה סוג של ניהול תזרים יש לך ואיך זה משפיע ישירות על הרווחיות שלך? קרא את שלושה סוגים של ניהול תזרים ואת כל עוד אתה שואל ״איך לעמוד בתשלומים״ אתה מפספס את התשובה האמיתית.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אתה עובד עד מאוחר, מתקן טעויות של העובדים, מתנצל ללקוחות שקיבלו שירות לקוי, וכל פעם מחדש שואל את עצמך “למה אף אחד כאן לא עושה את העבודה כמו שצריך? כמוני?” אתה חושב שזה מובן מאליו, מסביר, אולי אפילו מתרגז, ושום דבר לא משתנה. אז איך לוקחים את הגאונות שבראש שלך ומכניסים אותה לראש של כל אחד מהעובדים שלך?
  • בוקר רגיל בעסק. אתה מגיע למשרד, מדליק את המחשב, ופתאום מסך שחור. אתה מנסה במחשב השני, השלישי, הרביעי. כולם מתים. תוך 24 שעות, חמישה מחשבים עיקריים הפכו לערימת מתכת חסרת תועלת. כל המידע השיווקי, הזדמנויות עסקיות, מסמכי מכירות, נתוני לקוחות – התאדה. פשוט נעלם. זה לא סיוט תיאורטי, זה קרה לעסק אמיתי…
  • יש משהו משתק בבעיה גדולה. היא תופסת את כל המרחב המנטלי וגורמת לנו להרגיש חסרי אונים. אבל מה שגיליתי לאורך שנות עבודתי עם עסקים ומנהלים, זה שלרוב הבעיה היא לא הבעיה עצמה, אלא הדרך שבה אנחנו מסתכלים עליה. כי האמת היא שבעיות גדולות הן אשליה אופטית. הן נראות גדולות רק כשמסתכלים עליהן מרחוק, כגוש אחד…
  • לפעמים אנשים לא מזהים מה הבעיה, אפילו כשהיא ממש מול הפנים שלהם. לא בגלל שהם טיפשים, אלא כי הם פשוט לא יודעים איך הדבר כן אמור להיראות. בעסקים זה קורה כל הזמן: המכירות לא מתרוממות, אנשי המכירות נותנים הסברים שנשמעים להם הגיוניים (“בקיץ כולם בים, אין למי למכור”), אבל שום דבר לא משתנה. למה? כי אתה שומע תירוצים במקום לזהות את הבעיה האמיתית.
  • הרבה אנשי המכירות חיים באותה מלכודת: משקיעים זמן בשיחה, בונים קשר עם הלקוח, מציגים את הפתרון, ואז מגיע הרגע הגדול. הם מציגים את המחיר, ופתאום הכל קורס. “זה יקר לי”, “אני צריך לחשוב על זה”, “אחזור אליך”… ההתנגדויות מגיעות כמו גל צונמי. אבל מה אם אומר לך שאת רוב ההתנגדויות אפשר למנוע לגמרי? שהבעיה האמיתית היא לא בתשובות שלך, אלא בסדר הפעולות?
  • בחלק א׳ תיארתי איך במקום להתחרות על תכונות ומחירים, בחרתי לעמוד לצד הלקוח ולעזור לו להבין את המורכבות האמיתית של הפרויקט. כך הפכתי מספק פוטנציאלי לבן ברית מהימן. אבל מה עושים אחרי שרכשת את אמונו? איך מעבירים את הלקוח מהבנת הבעיה לקבלת פתרון שהוא פי 10 יותר יקר מכל מה שהציעו המתחרים?
  • לפעמים במכירה הדבר הכי חכם הוא דווקא לא לנסות להרשים. בפרויקט הראשון שלי מול אחד הבנקים הגדולים, בזמן שהמתחרים הציפו את הלקוח במצגות והבטחות נוצצות, בחרתי ללכת בכיוון אחר לגמרי. לא נתתי לרעיון ש”זה בלתי אפשרי” לעצור אותי, והבחירה הזו פתחה לי דלת לסגירה שהמתחרים אפילו לא חלמו עליה.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט