יש דברים שאי אפשר להימנע מהם

יואב הוא הדמות הקלאסית של יזם שהתחיל מכלום, בנה עסק מצליח, והתרכז כולו ב”לצמוח, לצמוח, לצמוח”. רק שהוא שכח את הדבר הכי חשוב: להגן על מה שהוא בונה.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

בפגישה עם יואב, הבנתי שיש כמה דברים לא בסדר.

יואב עובד כבר 20 שנה לבנות את החברה. החברה גדלה ומתרחבת. מצוות אחד, הם התרחבו ל-12 צוותים.

עד כה הבנקאים זרמו עם החברה, אך לאחרונה, החלו לשים מגבלות והיה צריך להמציא פתרונות יצירתיים ולפתוח אפיקים חדשים של גיוס אשראי כדי לעמוד בתשלומים השוטפים, וגם בכמה “תקלות” ו”עוקצים” שנשארו כמו גיבנת מהעבר. זה חייב את יואב להחזרים נוספים של מאות אלפי שקלים מעבר להוצאות השוטפות.

במיפוי של מצב החברה, גיליתי שיואב לא לוקח משכורת (כמו שקורה לבעלי עסקים במצב דומה לשלו). ואז אמרתי לו את הדבר הבא, שגרם לו לפתוח את האוזניים היטב, וחידד את אחד הגורמים המרכזיים לבעיה שלו. ​(כי האמת הפשוטה היא שבעיות תזרים אינן נפתרות כי לא מסתכלים לאמת ישירות בעיניים.)

איך אפשר להרוויח מיליונים ועדיין להיות על סף פשיטת רגל

יואב עשה הרבה כסף. הוא אפילו עשה את הכסף כאשר התחיל ללא הון עצמי בכלל. הוא פשוט התחיל לעבוד ולספק עבודה טובה וכך הוא צמח וגדל.

התחלתי לדבר איתו על הפרשה הצידה של כסף בכל חודש. התשובה שלו: “זה עולה לי הרבה מאוד כסף, להביא עוד כסף שהחברה תתפקד, ואתה רוצה שאשים כסף בצד?! השתגעת?! אתה לא מבין על מה אתה מדבר!”

“חוץ מזה”, הוא המשיך, “שניצלנו את הכסף שהרווחנו להגדיל את פעילות החברה.”

“יואב,” השבתי לו. “אם זה כך, איך זה שעכשיו אתם קרובים לחוסר כושר פרעון ותכף הבנק מחזיר לך צ׳קים, כי אין כסף וכבר חרגת מהמסגרת?!”

“הרי במילא חסר לך כסף כל הזמן. אתה מסכים שאם היית שם 10 אלפים ש”ח או אפילו 20 אלף ש”ח זה לא משהו שהיית מרגיש?” – הוא התבונן בי והסכים.

“ואם היית עושה את זה במשך 10 שנים, שזה 120 חודשים היית מגיע ל-2.4 מיליון ש”ח?” – הוא הסכים.

“ובפועל היו לך 20 שנים של עבודה, לא רק 10. אז היית כבר יכול לשים בצד לפחות 4 מיליון ש”ח, נכון?”

התשובה שלו הייתה שהיה כסף, שהועבר להשקעות והם רכשו 4 מגרשים, והתשואה על המגרשים היא כך וכך אחוזים ו…”

קטעתי אותו ושאלתי “מה עוזרים לך המגרשים עכשיו, כשאתה לא ישן בלילה, ומחר הולכים להחזיר לך צ׳קים אם לא נצליח לגייס את הכסף דרך אשראי ספקים, לקוחות, קרנות השקעה וחברים?

יואב מתבונן בי ושואל: “אז מה? אז אתה אומר לשים את הכסף בצד, ולוותר על השקעה עם אחוזי רווח גבוהים ולשים את כל הכסף בצד?”

“למה כל הכסף?”, עניתי לו. “מה היה קורה אם במקום 4 מגרשים הייתם רוכשים 3 מגרשים, ויתרה נוספת של הכסף, הייתם מפרישים לכרית הביטחון ולעולם לא מאפשרים למשוך ממנה כספים בקלות?”

מגרשים, נכסים, וכו׳ זה דבר מצוין. אך זה לא משהו שאפשר למשוך אותו מהבנק וללכת להרגיע את מע”מ כשאתה חייב לשלם להם כסף עכשיו!

יואב הבין והתחיל לפעול בכיוון הנכון.

משברים לא שואלים מתי נוח לך, לכן היערך אליהם מראש

בכל סכום כסף שנכנס, סלק מיידית חלק ממנו. אפילו 10% או 5%, ותסתדר בלעדיו. הלחץ את המערכת.

כמו שאומרים, “חסוך גרוש לבן ליום שחור”. 

מנדל”ן לוקח זמן להיפטר ובדרך כלל בשעת לחץ, מנסים לצמצם את הזמן על ידי אובדן של חלק מההשקעה, או נקלעים למין מצב ש”יש כסף” אך יש גם חוסר כושר פרעון.

דאג לאזן בין הפרשה לכרית ביטחון לעסק לבין השקעה של הכסף בנכסים שעלולים לאבד מערכם או כאלה שיכאב הלב למכור אותם בתנאי לחץ.

הרבה בעלי עסקים נופלים בדיוק פה. רוצה לגלות איזה סוג של ניהול תזרים יש לך ואיך זה משפיע ישירות על הרווחיות שלך? קרא את שלושה סוגים של ניהול תזרים ואת כל עוד אתה שואל ״איך לעמוד בתשלומים״ אתה מפספס את התשובה האמיתית.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
  • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
  • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
  • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.
  • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?
  • קרה לך שניסית לקבוע פגישה אבל נעצרת כבר בשלב הראשון? אתה מתקשר, מציג את עצמך, ואז שומע את המשפט הידוע: “תשאיר פרטים, נחזור אליך”. ואז… כלום. אף אחד לא חוזר. בהרבה מקרים זה לא קשור אליך או למה שאתה מציע אלא לאופן שבו ניגשת לשיחה. כי עוד לפני שתצליח להגיע למנהל, יש אדם אחד שעליך לדעת לדבר איתו נכון: המזכירה.
  • תאר לעצמך שאתה רופא בחדר מיון, ומטופל נכנס עם יד שבורה. אתה מסביר לו שהוא צריך גבס, הוא אומר “אני אחשוב על זה”, והולך. האם תיתן לו ללכת ככה? כנראה שלא, כי אתה יודע שבלי טיפול המצב רק יחמיר. עכשיו תחשוב על העסק שלך: אם הגעת למסקנה שאתה יכול לעזור ללקוח לפתור בעיה אמיתית, למה שהמפגש הראשון יהיה גם האחרון? היום דיברתי עם בעל עסק שאמר לי בגאווה: “אני מתקשר פעם אחת בלבד, ואחר כך לעולם לא יותר”. מתברר שהאמונה הזו, שנשמעת כל כך “הגיונית ומכבדת”, היא בדיוק מה שמונע מהעסק שלו לצמוח, ומהלקוחות שלו לקבל את מה שהם באמת צריכים.
  • כולנו רוצים להצליח. למכור יותר, לנהל טוב יותר, להצליח מבחינה אישית, משפחתית, עסקית וחברתית. אבל מאחורי כל הצלחה אמיתית, מסתתרת מיומנות אחת, שאיכות השליטה שלך בה היא זו שקובעת עד כמה תגיע לתוצאות ועד כמה תצליח לגרום לעולם להגיב למה שיש לך לומר.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט