ניצול יעיל של כח אדם 

על טיפול נכון בכח אדם ושמירה על יציבות הצוות: במאמר זה נצלול לתוך אתגר מהחיים של בעל עסק שנתקל בתחלופה גבוהה ובלתי הגיונית של עובדים. מי שהוא לא גייס, לא החזיק מעמד – חוץ מעובדת אחת. גלה מה היתה הסיבה לכך, ואיך ניתן ליצור צוות יציב ומצליח שגם נשאר לאורך זמן.

לשיתוף: 

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

הבעיה שלך היא לא ההכנסות אלא מה שאתה עושה איתן כדי לקבל עוד יותר הכנסות בחודש הבא.

לפני שאתה משקיע עוד שקל, בוא נבדוק מה באמת תוקע אותך.

אז איך מוצאים את צוואר הבקבוק שמונע מהעסק שלך לפרוץ קדימה עכשיו?

לא פעם אני נתקל בבעלי עסקים שמורטים את שער ראשם בניסיונות נואשים להתמודד עם צרות של כוח אדם. אט אט, זה מתחיל להראות כמו “אין כוח אדם מתאים”. בשלב התסכול בעל העסק עלול להשמיע משפטים כמו “אולי אני מחפש מישהו שלא קיים עבור המשרה הזו!” או “אין ברירה. חייבים להתפשר…”.

ייתכן שהמנהל נשבר מניסיונות חוזרים ונשנים לגרום לעובד לעשות את עבודתו בצורה נכונה. נהיה עומס או נוצרים פיגורים, ובסופו של דבר העומס נופל חזרה על המנהל. ותהליך הגיוס למעשה מתחיל מחדש.

מעבר לכסף שהולך לאיבוד בגיוס, העסק מאבד הכנסה כי העבודה לא מתבצעת כהלכה.

באחד העסקים המקבלים ייעוץ שוטף באקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ , הבחנתי בתופעה הזו. כוח אדם חדש החזיק מעמד זמן קצוב בלבד ונעלם. למרות שנראה בהתחלה שהאדם התאים לתפקיד, במשך הזמן נראה כאילו משהו מהותי השתנה והוא כבר לא התאים. הפתרון של המנהל היה פתרון די מתיש: “לגייס מחדש”. וכעת עם הרבה פחות בטחון.

הדבר המוזר היה, שעובדת אחרת באותו עסק נשארה יציבה לאורך תקופה של חודשים, בעוד שעובדים אחרים באותו תחום, באו והלכו. מה קורה כאן?! ויותר חשוב איך פותרים את זה?

זה מה שעשינו…

טיפול

נראה שמרוב התעסקות בשגרה של עומס יתר יום-יומי, קשה למנהל לבודד את הגורמים לבעיות ולמצוא את הסיבה האמיתית להן. אותה הסיבה הנכונה שכאשר תטופל, תביא לשיפור של המצב.

באזור בו עובדים לא מטופלים נכון עם הכשרה נכונה, ועם שיטה מעשית להכנסתם לתפקיד, יגרמו בעיות רבות למנהלים האחראים.

אזור יכול להתדרדר לסחרור נוראי שמתחיל מגיוס כח אדם שנראה מתאים לכאורה. כח האדם לא עובר הכשרה ולא מוכנס לעניינים ולכן לא מנוצל ביעילות.

בניסיון נואש לגרום לדברים להתבצע ולאזור לייצר, משתמשים במשמעת כבדה וזה מביא לאיבוד כח האדם. בנקודה זו המחזור מתחיל שוב עם גיוס נוסף של כח אדם, וחוזר חלילה.

אז מה הפתרון? הכשרת העובד! הכשרה נכונה אינה מצומצמת רק לצד הטכני או המקצועי של תפקיד, והיא אינה מסתכמת ב”לסמוך שלאדם יש תואר של מהנדס או תעודה של מנהל חשבונות״.

היא כוללת גם התייחסות להיבט הארגוני והניהולי. כלומר איך הפעילות עובדת. איך התפקיד שלו מתייחס לשאר התפקידים ולהיפך. ומה המדיניות בנוגע לאיך מתנהל העסק כארגון. ההכשרה גם דואגת שלעובד תהייה מטרה לדבוק בה. דווקא בעסק קטן, נדיר שתמצא כזו מערכת שלמה של הכשרה תקנית. ובעסק גדול יותר מתגלה חוסר תאום בין גורמים.

מערכת כזו תדחוף את העסק קדימה מעל למה שתוכל לדמיין! היא מעשית ואפשרית ומפתיעה מנהלים רבים כשהם מיישמים אותה.

הכשרה נכונה, כוללת גם שיטה שמביאה את העובד בהדרגה לשליטה מצויינת בכל הפעולות שלו בתפקידו המקצועי ובתפקידו כחבר צוות בעסק.

באותו העסק, אותה עובדת שנשארה יציבה, פשוט קיבלה הכשרה נכונה לאורך זמן כחלק מתוכנית הייעוץ שהתמקדה אז בתחום ספציפי (מכירות במקרה זה). ככל שידעה לבצע יותר את התפקיד שלה, כך היא הייתה יותר יציבה. היה אפשר לעבוד איתה יותר בקלות, ולקבל ממנה יותר תפוקה.

לעומתה, העובדים האחרים, שלא החזיקו מעמד, פשוט הוכנסו לתפקיד. ולמרות הרצון הטוב של המנהל, היתה חסרה לו השיטה כיצד לבנות את ההכשרה בצורה נכונה, מלאה ואפקטיבית.

חלק מזה, הוא לבנות לוח שמראה את התפקידים בעסק, וכיצד הם מתייחסים אחד לשני ומה כל אחד מייצר. זהו לוח שמשמש כל עובד בקבלת החלטות בנוגע לאיך לטפל בדברים במהלך העבודה.

הדבר השני, הוא להכין הגדרות תפקידים לפי שיטה מוגדרת ולגבות אותם בשיטת למידה אפקטיבית שמתאימה גם לעסק של אדם בודד וגם לארגון של 10 ו-100 אנשים. (אפשר לקבל אצלי עוד פרטים בנוגע לזה).

אם אתה רוצה ארגון בלתי מעורער שמקיים את עצמו בקלות ומתרחב בהצלחה, עם אנשי צוות ראויים ויציבים בתפקידם, הכרחי שתהיה לך שיטת גיוס, הצבה בתפקיד והכשרה לאורך זמן של האנשים שלך.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ

תוכן עניינים

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

Free stock photo of ball, field, football
אם אתה שומע “לא” מלקוח אל תמהר להסיק שהוא לא בעניין. סטטיסטית, 60% מהלקוחות אומרים “לא” 4 פעמים לפני שהם אומרים “יאללה, סגור”. אז אם המטרה שלך היא למכור כמה שפחות – תוותר מוקדם, זה עובד מעולה!
Body of Water
מכיר את זה שבשלב הקובע בשיחת המכירה, הלקוח שולף התחמקות אלגנטית בסגנון “תן לי לחשוב על זה”? ומכאן אתה כבר מכיר את ההמשך… אתה חושד שמורחים אותך ונשאר תוהה: האם זו התנגדות לגיטימית? ספק? או שהוא בכלל לא רוצה ורק מנסה להיות מנומס? איך מטפלים בזה בלי ליצור חוסר נוחות או אי-נעימות בשלב הסגירה?
Photo of a Turtle Swimming Underwater
אם אתה שואל “כמה זה עולה?” לפני שאתה שואל “כמה זה מחזיר לי?”, כנראה שנכנסת בטעות למחלקת מוצרי חלב ולא לחדר ישיבות… כי החלטות עסקיות לא מקבלים כמו צרכן בסופר. אתה לא קונה קוטג’. אתה בונה מערכת שאמורה להחזיר השקעה – עם ריבית. וכשבונים מערכת עסקית, הטעות הכי יקרה? היא שקטה. היא יושבת מאחורי הקלעים, שואבת לך זמן וכסף, ואתה אפילו לא שם לב…
Galaxy Space
כולם מדברים על “להביא עוד לקוחות”. אחלה, נשמע טוב. לקוחות זה החמצן של העסק. אבל מה אם אני אגיד לך שרוב בעלי העסקים לא מתארים לעצמם לאן הם רצים, או כמה זה הולך לעלות להם בזמן, בכסף ובעצבים אם הם לא עושים את זה נכון? זה כמו להתחיל לנסות להוריד סרט של שעתיים כשהטלפון שלך כבר על 99% אחסון מלא. לכן לפני שאתה מוציא שקל נוסף או מגביר את המאמץ בכיוון מסוים, כדאי שתבין איפה באמת העסק שלך נתקע, ואיך יוצאים מזה בלי לקרוס.
Bokeh of Lights Photography
אני פוגש לא מעט בעלי עסקים חכמים, חרוצים, עם מוצרים מעולים ולקוחות מרוצים. והדפוס חוזר על עצמו כמעט בכל שיחה. הם מציגים את המספרים. הם יודעים שהם יכולים יותר – אבל לא בטוחים מה בדיוק חסר. ואז אנחנו עושים ביחד חישוב פשוט. ושם, בשקט הזה שנוצר אחר כך, נופל האסימון…
Strato-cumulus Clouds
חושב שהבעיה שלך היא תזרים? תחשוב שוב. ברגע שתפסיק לשאול איך לעמוד בתשלומים ותתחיל לשאול את השאלות הנכונות, תוכל סוף סוף לבנות עסק רווחי באמת ואפילו להתחיל ליהנות מהחיים.
Close-up Photography of Body of Water
גם אם יש לך את המוצר או השירות הטובים בעולם, הרבה אנשים יישארו תקועים על הגדר ולא יזוזו, אפילו כשהפתרון המושלם נמצא ממש מול העיניים שלהם… אז איך תוכל לגרום ללקוח הפוטנציאלי שלך באמת לראות את הערך שאתה מביא ולקנות ממך כאן ועכשיו?
Blue and Purple Cosmic Sky
יש דברים בעסק שאתה מרגיש אבל לא תמיד יודע להסביר. פתאום יש חודש טוב, ואז חודש פחות טוב. פעם יש תחושת רווח, פעם יש רק ריצות. זה קצת כמו לנהוג ברכב שלא ברור אם הדלק עומד להיגמר או שמד הדלק סתם תקוע. אתה מתקדם אבל בלי לדעת באמת כמה רחוק תגיע. מה שרוב בעלי העסקים לא יודעים זה שיש שאלה אחת פשוטה שקובעת אם העסק שלך עומד להמריא למרחקים או להישאר תקוע באיזו פנייה צדדית, מחכה לגרר…

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט