ניצול יעיל של כח אדם 

על טיפול נכון בכח אדם ושמירה על יציבות הצוות: במאמר זה נצלול לתוך אתגר מהחיים של בעל עסק שנתקל בתחלופה גבוהה ובלתי הגיונית של עובדים. מי שהוא לא גייס, לא החזיק מעמד – חוץ מעובדת אחת. גלה מה היתה הסיבה לכך, ואיך ניתן ליצור צוות יציב ומצליח שגם נשאר לאורך זמן.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

לא פעם אני נתקל בבעלי עסקים שמורטים את שער ראשם בניסיונות נואשים להתמודד עם צרות של כוח אדם. אט אט, זה מתחיל להראות כמו “אין כוח אדם מתאים”. בשלב התסכול בעל העסק עלול להשמיע משפטים כמו “אולי אני מחפש מישהו שלא קיים עבור המשרה הזו!” או “אין ברירה. חייבים להתפשר…”.

ייתכן שהמנהל נשבר מניסיונות חוזרים ונשנים לגרום לעובד לעשות את עבודתו בצורה נכונה. נהיה עומס או נוצרים פיגורים, ובסופו של דבר העומס נופל חזרה על המנהל. ותהליך הגיוס למעשה מתחיל מחדש.

מעבר לכסף שהולך לאיבוד בגיוס, העסק מאבד הכנסה כי העבודה לא מתבצעת כהלכה.

באחד העסקים המקבלים ייעוץ שוטף באקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ , הבחנתי בתופעה הזו. כוח אדם חדש החזיק מעמד זמן קצוב בלבד ונעלם. למרות שנראה בהתחלה שהאדם התאים לתפקיד, במשך הזמן נראה כאילו משהו מהותי השתנה והוא כבר לא התאים. הפתרון של המנהל היה פתרון די מתיש: “לגייס מחדש”. וכעת עם הרבה פחות בטחון.

הדבר המוזר היה, שעובדת אחרת באותו עסק נשארה יציבה לאורך תקופה של חודשים, בעוד שעובדים אחרים באותו תחום, באו והלכו. מה קורה כאן?! ויותר חשוב איך פותרים את זה?

זה מה שעשינו…

טיפול

נראה שמרוב התעסקות בשגרה של עומס יתר יום-יומי, קשה למנהל לבודד את הגורמים לבעיות ולמצוא את הסיבה האמיתית להן. אותה הסיבה הנכונה שכאשר תטופל, תביא לשיפור של המצב.

באזור בו עובדים לא מטופלים נכון עם הכשרה נכונה, ועם שיטה מעשית להכנסתם לתפקיד, יגרמו בעיות רבות למנהלים האחראים.

אזור יכול להתדרדר לסחרור נוראי שמתחיל מגיוס כח אדם שנראה מתאים לכאורה. כח האדם לא עובר הכשרה ולא מוכנס לעניינים ולכן לא מנוצל ביעילות.

בניסיון נואש לגרום לדברים להתבצע ולאזור לייצר, משתמשים במשמעת כבדה וזה מביא לאיבוד כח האדם. בנקודה זו המחזור מתחיל שוב עם גיוס נוסף של כח אדם, וחוזר חלילה.

אז מה הפתרון? הכשרת העובד! הכשרה נכונה אינה מצומצמת רק לצד הטכני או המקצועי של תפקיד, והיא אינה מסתכמת ב”לסמוך שלאדם יש תואר של מהנדס או תעודה של מנהל חשבונות״.

היא כוללת גם התייחסות להיבט הארגוני והניהולי. כלומר איך הפעילות עובדת. איך התפקיד שלו מתייחס לשאר התפקידים ולהיפך. ומה המדיניות בנוגע לאיך מתנהל העסק כארגון. ההכשרה גם דואגת שלעובד תהייה מטרה לדבוק בה. דווקא בעסק קטן, נדיר שתמצא כזו מערכת שלמה של הכשרה תקנית. ובעסק גדול יותר מתגלה חוסר תאום בין גורמים.

מערכת כזו תדחוף את העסק קדימה מעל למה שתוכל לדמיין! היא מעשית ואפשרית ומפתיעה מנהלים רבים כשהם מיישמים אותה.

הכשרה נכונה, כוללת גם שיטה שמביאה את העובד בהדרגה לשליטה מצויינת בכל הפעולות שלו בתפקידו המקצועי ובתפקידו כחבר צוות בעסק.

באותו העסק, אותה עובדת שנשארה יציבה, פשוט קיבלה הכשרה נכונה לאורך זמן כחלק מתוכנית הייעוץ שהתמקדה אז בתחום ספציפי (מכירות במקרה זה). ככל שידעה לבצע יותר את התפקיד שלה, כך היא הייתה יותר יציבה. היה אפשר לעבוד איתה יותר בקלות, ולקבל ממנה יותר תפוקה.

לעומתה, העובדים האחרים, שלא החזיקו מעמד, פשוט הוכנסו לתפקיד. ולמרות הרצון הטוב של המנהל, היתה חסרה לו השיטה כיצד לבנות את ההכשרה בצורה נכונה, מלאה ואפקטיבית.

חלק מזה, הוא לבנות לוח שמראה את התפקידים בעסק, וכיצד הם מתייחסים אחד לשני ומה כל אחד מייצר. זהו לוח שמשמש כל עובד בקבלת החלטות בנוגע לאיך לטפל בדברים במהלך העבודה.

הדבר השני, הוא להכין הגדרות תפקידים לפי שיטה מוגדרת ולגבות אותם בשיטת למידה אפקטיבית שמתאימה גם לעסק של אדם בודד וגם לארגון של 10 ו-100 אנשים. (אפשר לקבל אצלי עוד פרטים בנוגע לזה).

אם אתה רוצה ארגון בלתי מעורער שמקיים את עצמו בקלות ומתרחב בהצלחה, עם אנשי צוות ראויים ויציבים בתפקידם, הכרחי שתהיה לך שיטת גיוס, הצבה בתפקיד והכשרה לאורך זמן של האנשים שלך.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אם אתה מרגיש שאתה נשחק בעסק, כאילו אתה כל הזמן רץ אבל לא באמת מתקדם, סיכוי טוב שאתה מנסה להחזיק את כל המערכת על הגב שלך. זו לא דרך להצליח אלא טחינה בלי קמח ומתכון בטוח להעניש את עצמך. הנה כמה דברים שעוזרים להחזיר שליטה בעסק ובחיים.
  • ניסית פעם למכור בלי למכור? מה אם לא היית צריך לשכנע אף אחד? אם הדרך למכור הייתה פשוט לשאול שאלות נכונות, והלקוח היה מבקש ממך את הפתרון בעצמו? איך זה יכול להיות שהצעה שנשמעת יקרה מדי בהתחלה פתאום נתפסת כהגיונית ואפילו ממש משתלמת? התשובה נמצאת בסדר הפעולות שלך. בטיפ הבא נסתכל על איך בדיוק זה עובד.
  • העסק שלך לא נועד לשבת לך על הגב והוא בטח לא אמור לשאוב ממך את כל האנרגיה. אם אתה עובד קשה, מרוויח יפה, אבל מרגיש שאתה זה שמחזיק את כל העסק, סימן שהתפעול שלך לא בנוי נכון. עסק שבנוי נכון לא צריך לשאוב לך את החיים כדי לשרוד. הוא צריך להכניס כסף גם כשאתה לא זמין, ולאפשר לך לנהל את הדברים מלמעלה. הנה כמה צעדים חשובים שעוזרים להפוך את התפעול ממפלצת ששותה לך את הזמן לנכס שמזרים רווחים.
  • קובע את המחיר לפי מה שאחרים לוקחים? או אולי מתמחר נמוך כדי “לא להרתיע” לקוחות? מתי בפעם האחרונה שאלת את עצמך: כמה שווה הבעיה שאני פותר? לא כמה זה עולה לי לפתור אותה, אלא כמה עולה ללקוח שהיא נשארת? כי בסוף תמחור הוא לא תרגיל בחישוב שעות, אלא תרגיל בהבנת והצגת הערך.
  • הרבה בעלי עסקים חושבים שאם רק יעבדו קצת יותר קשה, קצת יותר שעות, קצת יותר ימים, אז סוף סוף יגיעו לחופש שחלמו עליו. אבל מה אם במקום זה הם רק בונים לעצמם כלא יוקרתי? הם הפכו להיות ה“עובדים הראשיים” בעסק שלהם, במקום הבעלים. הם מאמינים שאף אחד לא יעשה את זה “כמו שהם”, וככה כל צמיחה הופכת לעומס. כל לקוח חדש לעוד נטל.
וכשהם מפסיקים לעבוד העסק נעצר, כי הם העסק. אבל זאת לא הדרך. החופש האמיתי מתחיל כשאתה מפסיק לעשות הכל לבד.
  • שיווק הוא לא משחק של ניחושים, הוא משחק של הבנה עמוקה. דיוק = כסף. לכן קמפיינים מצליחים מבוססים על מסרים מדויקים. והרבה יותר קשה לדייק בלי קודם כל לדבר עם הלקוחות הפוטנציאלים עצמם. הנתונים בדשבורד שלך מספרים מה קרה (כמה לידים, כמה סגירות וכו׳). אבל הם לא מספרים למה זה קרה. אם אתה לא מדבר עם קהל היעד שלך, אתה מנחש. ואם אתה מנחש, אתה מפסיד כסף.
  • יש הרגלים שאנחנו אפילו לא מחשיבים כהרגלים. כמו למשל התעסקות כמעט אובססיבית בהפרעות אוטומטיות שאנחנו בעצמנו אישרנו, התרגלנו אליהן, והפכנו לחלק בלתי נפרד מהיומיום שלנו. עוד פינג מהטלפון, תזכורת מהאפליקציה, נוטיפיקציה שמקפצת על המסך. אנחנו לא באמת חושבים על זה, לפעמים רק “מעיפים” וממשיכים הלאה. אבל מה אם כל זה לא באמת “נעלם” כשמעיפים אותו אלא גובה מחיר מנטלי אמיתי?
  • בעל עסק אחד, עסוק. ממש עסוק. אין לו זמן לאכול, אין לו זמן לעצור, אין לו זמן לעצמו. אז הוא ממשיך לרוץ על אוטומט, על מיכל דלק כמעט ריק. מה קורה אז? הראש נהיה פחות חד, הגוף מתעייף והוא מתפקד הרבה הרבה פחות טוב. וככה בדיוק מתחיל המעגל הכי שוחק שיש: עומס שמוביל להזנחה עצמית, שמובילה לעצבנות, שמובילה לתפקוד מקרטע, וחוזר חלילה…

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט