קרה לי משהו לא נעים

אני מודה שאחרי שראיתי מה קרה, הרגשתי קצת חום וזיעה. איך זה קורה, ועוד אצל לקוח שלי, מתחת לאף שלו ושלי?! מייד נכנסנו לעבודה ועשינו את הניתוח הדרוש כדי לזהות את שורש הבעיה ולרקוח טיפול לביצוע מיידי כדי להציל את המצב. (אל דאגה, הצלחנו לעשות זאת!)

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

כל יועץ היה רוצה להציג את ההצלחות של הלקוחות שלו.

הפעם אני הולך לשתף אותך במשהו לא נעים שקרה לאחד הלקוחות שלי. לדעתי, לימוד מדוקדק של מקרים כאלה יכול לתרום ידע ניהולי בעל ערך רב.

הסיפור של משרד האדריכלים

אחד מלקוחותיי, בעלים של משרד ארכיטקטים, מקבל ממני ייעוץ מזה מספר שנים. הוא קיבל כלים ניהוליים והגיע להישגים יפים מאוד של 43% אחוזים גידול בהכנסות במהלך שנה אחת, ואולי חשוב מכך – גידול במאות אחוזים ברווחים.

בשנה הרביעית, קרה משהו מפתיע ולא נעים.

למזלו (ולמזלי) ברבעון השלישי של השנה הוא רכש והתקין תוכנה לניהול על פי סטטיסטיקות, המאפשרת מדידת סטטיסטיקות קריטיות כמו שיווק, מכירות, ריווחיות ותפוקה של כל אחד מהעובדים, וכל זה בזמן אמת. התוכנה מסייעת לאתר תקלות עוד לפני שהן מתרחשות. הפעם, ממש תפסנו את זה, איך אומרים… ״כמעט מאוחר מדי״.

התוכנה שהצילה את המצב

ישנם לא מעט בעלי עסקים שהיו רוצים לעקוב אחר המצב בעסק בצורה נוחה וטובה, אך ניתוח סטטיסטיקות בעזרת גרפים של אקסל, הוא מוגבל ומגביל את התמונה שהמנהל צריך באמת לראות.

זו הסיבה שאני עובד עם התוכנה שהזכרתי, וממליץ בחום לכל לקוחותיי ומכריי להיעזר בה (ניתן לקבל פרטים אצלנו). במהלך תוכנית הייעוץ למשרד האדריכלים הזה, הטמענו שימוש שוטף בתוכנת הניהול על פי סטטיסטיקות.

למה ניתוח סטטיסטי זה חובה?

כשמסתמכים על תחושות, אפשר לפספס. כשיש נתונים, רואים את התמונה האמיתית.

לאחר רכישת התוכנה והתקנתה, סייעתי לבעל העסק לטעון לתוך התוכנה את אותן סטטיסטיקות שהתחלנו למדוד בצורה ידנית חודשים רבים קודם לכן. כך שהיו לנו נתונים מהעבר להשוות אליהם את הפעילות בהווה ובזמן האחרון.

סטטיסטיקות אלה כללו למשל הצעות מחיר שהוגשו, הזמנות עבודה שהתקבלו, חשבונות שהוגשו ללקוחות בעבור עבודה שבוצעה, וכספים שהופקדו בחשבון הבנק.

אחד היתרונות של התוכנה הזו, הבנויה לפי שיטת ניהול על פי סטטיסטיקות, הוא האפשרות להציג ניתוח גרפי של שנה מול שנה קודמת לפי פעילות החודשים, והפעילות המצטברת בכל אחד מהפרמטרים הנדרשים.

התצוגה הגרפית בזמן אמת מאפשרת לבחון את השינויים והמגמות שהתרחשו במהירות הבזק, לראות מה גרם לירידה או לעלייה ולפעול בהתאם. במקום לעבוד על תחושת בטן – הסטטיסטיקות והגרפים מראים מייד את התמונה והנקודות הבעייתיות קופצות ישר אל מול עיניך.

המספרים זעקו – והתגובה הייתה מהירה

אני מודה שאחרי שראיתי את הדריכה במקום במשך 8 שבועות מבחינת חשבונות שהוגשו ללקוחות בעבור עבודה שבוצעה הרגשתי קצת חום וזיעה. איך זה קורה, ועוד אצל לקוח שלי, מתחת לאף שלו ושלי?! 

מייד נכנסנו לעבודה ועשינו את הניתוח הדרוש כדי לזהות את שורש הבעיה ולרקוח טיפול לביצוע מיידי כדי להציל את השנה. (אל דאגה, הצלחנו לעשות זאת לפני סוף השנה!)

מצאנו שמספר הצעות המחיר שהוגשו באותה השנה היה גבוה ממספר ההצעות שהוגשו בשנה שעברה.

השווי הכולל של הצעות המחיר שהוגשו היה פי 2.3 יותר ממה שהוגש בתקופה המקבילה שנה שעברה.

אז מדוע למרות זאת, שווי הזמנות העבודה עד יולי באותה שנה היה נמוך בכ-50% משווי ההזמנות באותה התקופה בשנה הקודמת?… איך זה ייתכן?

בצענו חקירה מדוקדקת, ומצאנו מספר דברים שצריך לשנות.

הגורם האמיתי לבעיה: פיזור לא נכון של תשומת הלב!

בסך הכל נראה שהצעות המחיר הגדולות שהוגשו (בהיקף של כמחצית ההכנסה השנתית של המשרד!) הסיטו את תשומת הלב מהפעילות השוטפת.

כך נוצרו חשבונות שלא הוגשו ללקוח וכתוצאה מכך, כמות הכסף הניתן לגבייה פחתה. מייד ניתנה הוראה, ותוך שבוע, הוצאו חשבונות עד כדי הכפלת החשבונות לגבייה בעוד 50%.

ראינו גם באיזה פרויקטים צריך כעת להתמקד, וזה הכתיב את קהל היעד והפרויקטים בהם צריך להשקיע במיוחד במהלך השנה הקרובה.

מצאנו גם, שיש לקוח מסוים שמעכב פרויקטים ומעכב תשלומים בצורה שפוגעת באופן ישיר בתזרים השוטף וגוזלת המון תשומת לב מהמנכ”ל ומאנשי המשרד – והחלטנו מה לעשות איתו בטווח המיידי ובטווח הארוך.

כל ההבחנות והפעולות הללו נבעו ישירות משימוש בתוכנה ובפונקציות שהיא מאפשרת לניתוח הסטטיסטיקות, המגמות שלהן והשוואה ביניהן.

איך מונעים את זה בעתיד?

מנקודה זו ואילך, באופן שגרתי גם המנכ”ל וגם אני מקבלים פעם בשבוע תצוגה של הסטטיסטיקות ויכולים לזהות מייד שינויים במגמות ולפעול בהתאם. המדיניות שנקבעה מאותה נקודה היתה שבכל יום חמישי יש לבחון גם את הגרפים השבועיים וגם את הגרפים החודשיים ולהשוות את המצב המצטבר מול הגרף השנתי. הדבר שומר על ערנות ולא מאפשר לך “להירדם בשמירה”.

וכמובן מומלץ להעזר בתוכנה לניהול על פי סטטיסטיקות החל מאתמול!

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
  • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
  • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
  • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.
  • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?
  • קרה לך שניסית לקבוע פגישה אבל נעצרת כבר בשלב הראשון? אתה מתקשר, מציג את עצמך, ואז שומע את המשפט הידוע: “תשאיר פרטים, נחזור אליך”. ואז… כלום. אף אחד לא חוזר. בהרבה מקרים זה לא קשור אליך או למה שאתה מציע אלא לאופן שבו ניגשת לשיחה. כי עוד לפני שתצליח להגיע למנהל, יש אדם אחד שעליך לדעת לדבר איתו נכון: המזכירה.
  • תאר לעצמך שאתה רופא בחדר מיון, ומטופל נכנס עם יד שבורה. אתה מסביר לו שהוא צריך גבס, הוא אומר “אני אחשוב על זה”, והולך. האם תיתן לו ללכת ככה? כנראה שלא, כי אתה יודע שבלי טיפול המצב רק יחמיר. עכשיו תחשוב על העסק שלך: אם הגעת למסקנה שאתה יכול לעזור ללקוח לפתור בעיה אמיתית, למה שהמפגש הראשון יהיה גם האחרון? היום דיברתי עם בעל עסק שאמר לי בגאווה: “אני מתקשר פעם אחת בלבד, ואחר כך לעולם לא יותר”. מתברר שהאמונה הזו, שנשמעת כל כך “הגיונית ומכבדת”, היא בדיוק מה שמונע מהעסק שלו לצמוח, ומהלקוחות שלו לקבל את מה שהם באמת צריכים.
  • כולנו רוצים להצליח. למכור יותר, לנהל טוב יותר, להצליח מבחינה אישית, משפחתית, עסקית וחברתית. אבל מאחורי כל הצלחה אמיתית, מסתתרת מיומנות אחת, שאיכות השליטה שלך בה היא זו שקובעת עד כמה תגיע לתוצאות ועד כמה תצליח לגרום לעולם להגיב למה שיש לך לומר.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט