ניצול יעיל של כח אדם 

על טיפול נכון בכח אדם ושמירה על יציבות הצוות: במאמר זה נצלול לתוך אתגר מהחיים של בעל עסק שנתקל בתחלופה גבוהה ובלתי הגיונית של עובדים. מי שהוא לא גייס, לא החזיק מעמד – חוץ מעובדת אחת. גלה מה היתה הסיבה לכך, ואיך ניתן ליצור צוות יציב ומצליח שגם נשאר לאורך זמן.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

לא פעם אני נתקל בבעלי עסקים שמורטים את שער ראשם בניסיונות נואשים להתמודד עם צרות של כוח אדם. אט אט, זה מתחיל להראות כמו “אין כוח אדם מתאים”. בשלב התסכול בעל העסק עלול להשמיע משפטים כמו “אולי אני מחפש מישהו שלא קיים עבור המשרה הזו!” או “אין ברירה. חייבים להתפשר…”.

ייתכן שהמנהל נשבר מניסיונות חוזרים ונשנים לגרום לעובד לעשות את עבודתו בצורה נכונה. נהיה עומס או נוצרים פיגורים, ובסופו של דבר העומס נופל חזרה על המנהל. ותהליך הגיוס למעשה מתחיל מחדש.

מעבר לכסף שהולך לאיבוד בגיוס, העסק מאבד הכנסה כי העבודה לא מתבצעת כהלכה.

באחד העסקים המקבלים ייעוץ שוטף באקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ , הבחנתי בתופעה הזו. כוח אדם חדש החזיק מעמד זמן קצוב בלבד ונעלם. למרות שנראה בהתחלה שהאדם התאים לתפקיד, במשך הזמן נראה כאילו משהו מהותי השתנה והוא כבר לא התאים. הפתרון של המנהל היה פתרון די מתיש: “לגייס מחדש”. וכעת עם הרבה פחות בטחון.

הדבר המוזר היה, שעובדת אחרת באותו עסק נשארה יציבה לאורך תקופה של חודשים, בעוד שעובדים אחרים באותו תחום, באו והלכו. מה קורה כאן?! ויותר חשוב איך פותרים את זה?

זה מה שעשינו…

טיפול

נראה שמרוב התעסקות בשגרה של עומס יתר יום-יומי, קשה למנהל לבודד את הגורמים לבעיות ולמצוא את הסיבה האמיתית להן. אותה הסיבה הנכונה שכאשר תטופל, תביא לשיפור של המצב.

באזור בו עובדים לא מטופלים נכון עם הכשרה נכונה, ועם שיטה מעשית להכנסתם לתפקיד, יגרמו בעיות רבות למנהלים האחראים.

אזור יכול להתדרדר לסחרור נוראי שמתחיל מגיוס כח אדם שנראה מתאים לכאורה. כח האדם לא עובר הכשרה ולא מוכנס לעניינים ולכן לא מנוצל ביעילות.

בניסיון נואש לגרום לדברים להתבצע ולאזור לייצר, משתמשים במשמעת כבדה וזה מביא לאיבוד כח האדם. בנקודה זו המחזור מתחיל שוב עם גיוס נוסף של כח אדם, וחוזר חלילה.

אז מה הפתרון? הכשרת העובד! הכשרה נכונה אינה מצומצמת רק לצד הטכני או המקצועי של תפקיד, והיא אינה מסתכמת ב”לסמוך שלאדם יש תואר של מהנדס או תעודה של מנהל חשבונות״.

היא כוללת גם התייחסות להיבט הארגוני והניהולי. כלומר איך הפעילות עובדת. איך התפקיד שלו מתייחס לשאר התפקידים ולהיפך. ומה המדיניות בנוגע לאיך מתנהל העסק כארגון. ההכשרה גם דואגת שלעובד תהייה מטרה לדבוק בה. דווקא בעסק קטן, נדיר שתמצא כזו מערכת שלמה של הכשרה תקנית. ובעסק גדול יותר מתגלה חוסר תאום בין גורמים.

מערכת כזו תדחוף את העסק קדימה מעל למה שתוכל לדמיין! היא מעשית ואפשרית ומפתיעה מנהלים רבים כשהם מיישמים אותה.

הכשרה נכונה, כוללת גם שיטה שמביאה את העובד בהדרגה לשליטה מצויינת בכל הפעולות שלו בתפקידו המקצועי ובתפקידו כחבר צוות בעסק.

באותו העסק, אותה עובדת שנשארה יציבה, פשוט קיבלה הכשרה נכונה לאורך זמן כחלק מתוכנית הייעוץ שהתמקדה אז בתחום ספציפי (מכירות במקרה זה). ככל שידעה לבצע יותר את התפקיד שלה, כך היא הייתה יותר יציבה. היה אפשר לעבוד איתה יותר בקלות, ולקבל ממנה יותר תפוקה.

לעומתה, העובדים האחרים, שלא החזיקו מעמד, פשוט הוכנסו לתפקיד. ולמרות הרצון הטוב של המנהל, היתה חסרה לו השיטה כיצד לבנות את ההכשרה בצורה נכונה, מלאה ואפקטיבית.

חלק מזה, הוא לבנות לוח שמראה את התפקידים בעסק, וכיצד הם מתייחסים אחד לשני ומה כל אחד מייצר. זהו לוח שמשמש כל עובד בקבלת החלטות בנוגע לאיך לטפל בדברים במהלך העבודה.

הדבר השני, הוא להכין הגדרות תפקידים לפי שיטה מוגדרת ולגבות אותם בשיטת למידה אפקטיבית שמתאימה גם לעסק של אדם בודד וגם לארגון של 10 ו-100 אנשים. (אפשר לקבל אצלי עוד פרטים בנוגע לזה).

אם אתה רוצה ארגון בלתי מעורער שמקיים את עצמו בקלות ומתרחב בהצלחה, עם אנשי צוות ראויים ויציבים בתפקידם, הכרחי שתהיה לך שיטת גיוס, הצבה בתפקיד והכשרה לאורך זמן של האנשים שלך.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • כדי לשמור על תפוקה גבוהה (להספיק הרבה, לעבוד ביעילות ולהשיג תוצאות מוגדרות), צריך לדעת איך לנהל בקשות שמגיעות מאחרים. אנשים סביבך, בין אם אלה לקוחות, עובדים, או קולגות, הולכים לבקש ממך דברים, שבניגוד לטענות שלהם לא בהכרח יהיו “צ׳יק צ׳ק”. חשוב לעזור כשאפשר, אבל פה נכנסות שמירה על סדר עדיפויות ברור, שקיפות, והיכולת שלך לומר “לא”…
  • העסק שלך לא יתרומם אם לא תנהל אותו במקביל בשלושת מישורי הזמן. מה זה בדיוק ניהול עבר, הווה ועתיד עסקי? ואיך מחלקים את הזמן והמשאבים ביניהם נכון? בוא נפרק את זה לגורמים ונראה איך מאזנים בין שלושת המישורים האלה כדי לגדול בצורה יציבה ורווחית.
  • יש משהו מטעה בצורה שבה אנחנו חושבים על יציבות. היא נראית כמו קרקע בטוחה, אבל לעיתים זו קרקע שמישהו אחר מחזיק. עבודה קבועה? תלויה בבוס. בית עם משכנתא? תלוי בבנק ובמשכורת שתמשיך להיכנס. עסק עם לקוח אחד גדול? תלוי בהחלטות שלו. זו לא יציבות, זו אשליה. אז איך אתה יכול להשיג יציבות אמיתית שאינה תלויה באחרים?
  • יש נקודה שבה בעלי עסקים מבינים שהם צריכים לשמור על נוכחות שיווקית מתמשכת מול לקוחות קיימים וחדשים. הם מתחילים לשלוח מיילים, אולי אפילו מכתבים, מרגישים שהם עושים משהו נכון. ואז עוברים שבועיים, שלושה, חודש… ושום דבר לא קורה. אף אחד לא מגיב, אף אחד לא חוזר, ונראה שכל המאמץ הזה פשוט נזרק לפח. זה הרגע שבו רוב האנשים מפסיקים. הם מחליטים ש”זה לא עובד”, שזה בזבוז זמן, ושעדיף להשקיע את האנרגיה במקום אחר. והנה הפרדוקס: הם עוצרים בדיוק כשהדברים עומדים להתחיל לעבוד, ממש לפני שהזרימה הזאת שהם יצרו מתחילה לחזור אליהם בחזרה.
  • כמה פעמים דחית שיחה קשה עם מנהל או עובד? או ידעת בדיוק מה צריך לעשות אבל פשוט היה יותר נוח לא לעשות? ואז הזמן עובר ואתה עדיין לא עשית את זה למרות שאתה יודע כמה זה נחוץ. זה קורה כי זה “לא נוח” או “לא נעים”. כי יש שיחה שצריך לנהל עם מישהו ואתה פשוט לא בטוח איך הוא יגיב. המקרה הבא מראה איך בעל עסק אחד דחה עוד ועוד שיחה חיונית רק בגלל החשש מהתגובה של אחיו שעבד תחתיו, ובאיזה מטה קסמים השתמשנו כדי לפתור את זה…
  • כשיש לך אלפי אנשי קשר, מאות חברים, ואתה מדבר עם אנשים כל היום, קשה לקבל שיש לך בעיה בתקשורת. אבל תקשורת אמיתית היא לא כמות המילים שאתה משמיע או מספר האנשים שאתה מכיר. פה אנחנו מדברים על איכות החלפת הרעיונות והעומק של ההבנה ההדדית. אפשר להיות אהוד ופופולרי, ובו זמנית להיאבק בתקשורת יעילה בדיוק עם האנשים שהכי חשוב לך לתקשר איתם, כמו במקרה של בעל העסק בסיפור הבא.
  • אתה יושב בעבודה עד מאוחר, משכנע את עצמך שככה אתה יותר פרודוקטיבי, ופתאום מגלה שאתה שרוף, על הקצה, והמשפחה כבר לא זוכרת איך אתה נראה. מה שקורה כאן זה שתשומת הלב שלך נתקעה במקום אחד, ושאר התחומים בחיים שלך מתחילים לשלם את המחיר. אז איך לאפס את המערכת ולחזור ליעילות אופטימלית?
  • תאר לעצמך מישהו שיש לו קוץ ברגל. הוא הולך לטיפול, ונותנים לו עיסוי בגב ותה חם. נשמע כיף חיים, אך האם זה יעזור? ברור שלא. אבל מה שיותר גרוע, אחרי שזה לא עובד, הוא מתחיל לחשוב שאולי אין פתרון בכלל. הוא הרי כבר ניסה דברים וכלום לא עזר. ככה זה עובד גם עם ייעוץ עסקי: אתה מרגיש שמשהו לא עובד בעסק, מזמין יועץ, ואם הוא נותן לך פתרון שלא קשור לבעיה האמיתית, אז אתה תיישם, תראה שזה לא עובד, ותאמין שזה אתה. או שהעסק שלך לא ניתן לתיקון. כשהאמת היא שפשוט לא טיפלו בקוץ!
  • יש משפט אחד שיכול לשנות לחלוטין את התגובה שאתה מקבל מלקוחות פוטנציאליים. המשפט הזה הוא ההבדל בין לקוח שמהנהן בנימוס ועובר הלאה, לבין לקוח שפתאום מתעורר ואומר “וואו, ספר לי על זה”. תתפלא, אבל זה פחות קשור לכריזמה, ניסיון, או מחיר. זה קשור למשהו שאתה אולי עושה אוטומטית כבר שנים, בלי לחשוב פעמיים…

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט