העסק לא מתרומם מספיק?

מרגיש שהעסק הוא כמו מטוס שלא מתרומם לאן שצריך?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

בפגישת היכרות סיפר לי בעל עסק (בעלים של רשת מרפאות שיניים ואיש מקצוע עם 22 שנות ותק, שהלקוחות זורמים עליו על בסיס המלצות והפניות) שהגדיל לאחרונה את שעות העבודה שלו ל-12 שעות ביום וגם הגדיל את מספר ימי העבודה משלושה לחמישה ימים בשבוע. 

שאלתי עוד מספר שאלות וגיליתי שזה בא על חשבון זמן עם הילדים והאישה בבית.

המשכתי לשאול שאלות כדי להבין טוב יותר את המצב, והוא סיפר שלאחרונה סגר מרפאה בעיר אחרת. 

המרפאה, שפתח עם קולגה שלו, התחילה לשאוב יותר כספים ואנרגיה ולהזרים בחזרה תסכול, עד שהחליט לסגת ולסגור אותה.

המצב היה קשה והתחרות קשה, וקשה להתמודד עם השוואת מחירים שלקוחות מנצלים כדי להוריד את המחיר. וגם היה קשה להחזיק את המרפאה, ולבסוף בגלל שהיה קשה, הוא החליט לסגת ולהצטמצם במקום להמשיך להתרחב וליהנות מהפירות של כל כך הרבה שנים של עזרה לאנשים.

​חקירה עסקית

מה שעניין אותי, כמו תמיד, הוא מה שורש הבעיה? למה זה מתכווץ ולא מתרחב? למה הזמן הפנוי, הרווחים והעסק מתכווצים למרות שנראה שהוא נותן שירות מצויין? מה היעד המרכזי לטיפול ותיקון כדי שזה יעבוד כמו שצריך?

לאחר שמילא שאלון ניתוח עסקי, ניתוח מהיר איפשר לבודד מה בדיוק הייתה הבעיה.


השקעה בציוד מקצועי יקר בזמן שלא קיים קידום שישיג את הלקוחות…

לאחרונה הוא השקיע סכום של 410 אלף ש”ח במכשור מתקדם, מתוך מחשבה על הגדלת היעילות שתשפר את מהירות ואיכות השירות ותגדיל את הרווחים, ותצמצם הוצאה חודשית ב-15 עד 20 אש”ח להערכתו.

על פניו נשמע כמו צעד נכון כלכלית, לא?

אמנם המכשור המתקדם יאפשר לו לבצע עבודות באופן מקומי תוך שלושה ימים במקום להוציא את העבודה למעבדה חיצונית ולהמתין שבועיים כדי להמשיך לתת טיפול ללקוח. אך מצד שני, המכשור נרכש בתשלומים חודשיים למשך מספר שנים, שמעלים את ההוצאות החודשיות בעשרות אלפי שקלים.

במקביל, זיהיתי שנכון שיש הרבה פונקציות מקצועיות, כמו רופאי שיניים, טכנאי שיניים, סייעת ועוד. אבל מי ידאג להביא מספיק לקוחות כדי למלא את החלל? איך אפשר להרחיב את המכירות כשאיש המכירות היחיד כרגע הוא אותו אדם שגם מספק את עיקר השירות וגם צריך לתפקד כמנכ”ל?!

מהניתוח העסקי היה נראה לעין שאין בכלל פעילות קידום, שימור לקוחות או גיוס לקוחות חדשים. איש המכירות היחיד הוא אותו רופא שיודע גם לטפל מצוין וגם למכור.

​האם מטוס בלי כנפיים יכול להתרומם?

שרטטתי לו על דף מלבן וחלקתי את הדף לשלושה טורים. 

בראש הטור האמצעי כתבתי תפעול – זה החלק בעסק שעוסק בעיקר בייצור המוצר ומתן השירות.

בראש הטור השמאלי כתבתי כתבתי מנהלה – זה החלק שנותן שירות לחלק התפעולי, כגון זימון ותיאום של תורים, קידום לקהל הלקוחות והוצאת תזכורות כדי לזמן לקוחות ולדאוג שכל כסא טיפולים במרפאה מלא בכל רגע אפשרי, אחראי על המכירות ולדאוג שהכל יזרום חלק ושיש תפוקה שהולכת ומתגברת ומתייעלת.

בראש הטור הימני, כתבתי התרחבות – זה אדם או צוות שמתמקד בגיוס לקוחות חדשים דרך סדרת פעולות ידועה, וגם מחפש ומאתר באופן מתמיד שיטות חדשות לגיוס לקוחות, מבלי להזניח פעולת מוצלחות ישנות.

השוויתי את השרטוט הזה של העסק למטוס. הטור האמצעי זה גוף המטוס ושני הטורים הקיצוניים הם הכנפיים.

ומכאן ההסבר היה פשוט: הוא העמיס את משקל גוף המטוס ב-410 טון (כלומר התחייבות של 410 אלף ש”ח שצריך לכסות), אך לא חיזק את המנועים שעל הכנפיים כדי להצליח לשאת את המטען הכבד שהעמיס על המטוס.

יכול להיות שגוף המטוס יכול להכיל יותר מטען בכל טיסה, אך הכנפיים עדיין חלשות מכדי להרים אותו לאויר בהצלחה.

למען האמת גם בלי להשקיע במכשור החדש, שיפור תחום המנהלה (שיווק, מכירות לותיקים וניהול המשרד) ומצד שני שיפור תחום ההתרחבות (שיווק וגיוס לקוחות חדשים) נדרש בכל מקרה כדי לשפר את המצב. בכל מקרה, יש סדר נכון לביצוע הדברים, ואם לא פועלים לפיו, העסק יתקשה מאוד להתרחב.

עם ההבנה הזו, הוא נרשם מייד לתכנית ייעוץ כדי לתקן את המצב.

בהצלחה בטיסה

מאחר וההשקעה של תכנית הייעוץ קטנה יותר מההתחייבות על המכשור החדש ומייצרת הכנסות וזמן פנוי, היה נכון להתחיל מיידית לעבוד.

אז אם שאלת את עצמך איך מממנים פעילות שיפור ושדרוג כזו בעסק, חשוב על כך שקודם כל מגבירים את הקידום של טיסות שינוע מטענים, ולאחר מכן, הולכים לשדרג את המטוסים הקיימים, ולא להיפך.

האיזון אצלך בעסק

אז איך האיזון אצלך בעסק בין שלושת התחומים: מנהלה, תפעול והתרחבות? האם יש מקום לשיפור? האם אתה נתקל במצבים בהם אתה ״מנסה להרים את המטוס״, אבל הוא נשאר תקוע על הקרקע? או שהעלייה שלו נעצרת בגובה מסוים, ולמרות מאמציך אינך מצליח לעבור את הרף הזה? בוא נעשה פגישת ניתוח עסקי ונגלה מה בדיוק הבעיה.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
  • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
  • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
  • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.
  • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?
  • קרה לך שניסית לקבוע פגישה אבל נעצרת כבר בשלב הראשון? אתה מתקשר, מציג את עצמך, ואז שומע את המשפט הידוע: “תשאיר פרטים, נחזור אליך”. ואז… כלום. אף אחד לא חוזר. בהרבה מקרים זה לא קשור אליך או למה שאתה מציע אלא לאופן שבו ניגשת לשיחה. כי עוד לפני שתצליח להגיע למנהל, יש אדם אחד שעליך לדעת לדבר איתו נכון: המזכירה.
  • תאר לעצמך שאתה רופא בחדר מיון, ומטופל נכנס עם יד שבורה. אתה מסביר לו שהוא צריך גבס, הוא אומר “אני אחשוב על זה”, והולך. האם תיתן לו ללכת ככה? כנראה שלא, כי אתה יודע שבלי טיפול המצב רק יחמיר. עכשיו תחשוב על העסק שלך: אם הגעת למסקנה שאתה יכול לעזור ללקוח לפתור בעיה אמיתית, למה שהמפגש הראשון יהיה גם האחרון? היום דיברתי עם בעל עסק שאמר לי בגאווה: “אני מתקשר פעם אחת בלבד, ואחר כך לעולם לא יותר”. מתברר שהאמונה הזו, שנשמעת כל כך “הגיונית ומכבדת”, היא בדיוק מה שמונע מהעסק שלו לצמוח, ומהלקוחות שלו לקבל את מה שהם באמת צריכים.
  • כולנו רוצים להצליח. למכור יותר, לנהל טוב יותר, להצליח מבחינה אישית, משפחתית, עסקית וחברתית. אבל מאחורי כל הצלחה אמיתית, מסתתרת מיומנות אחת, שאיכות השליטה שלך בה היא זו שקובעת עד כמה תגיע לתוצאות ועד כמה תצליח לגרום לעולם להגיב למה שיש לך לומר.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט