באמת! שוב לא הספקתי לתכנן?

איך חצי שעה-שעה של תכנון יכלו לחסוך הפסדים של 450,000 ש״ח בשבוע… סיפור מהחיים על בעל עסק שעשה דוקטורט בכיבוי שריפות – ואיך יוצאים מזה.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

איך סוגרים את העסקה בלי לרדת במחיר?

איך אפשר לטפל בלי להילחץ, בלי הנחות שאוכלות לך את הרווחים, ובלי לפספס את העסקה?

במדריך הקצר הזה תמצא גישה פשוטה, שאלות מדויקות לשאול, ודוגמאות שיעזרו לך להבין מה עובר ללקוח בראש ואיך להוביל אותו להחלטה נכונה.

יואב, בעלים של עסק ליבוא, שיווק ומכירה של מוצרים, עובד מסביב לשעון. 

יחד עם המנכ”ל שלו וצוות של מעל 30 עובדים, הם מתמודדים עם הכאוס האינסופי של עולם העבודה העמוס.

לפעמים קשה לתכנן אפילו את השעות הראשונות של יום העבודה. רצים מפרויקט לפרויקט, ובדרך עושים דוקטורט בכיבוי שריפות – מטפלים בתקלות ובעיות בלתי צפויות שצצות שוב ושוב במהלך היום…

אבל מה עם תכנון? פשוט לא מגיעים לזה.

ואז, יום אחד, המנכ”ל עוצר את יואב במסדרון:

“אתה יודע שמחר משתחרר מהמכס המשלוח של המוצר החדש מסין? מה עושים?”

יואב, שכבר כורע תחת העומס של לקוחות, פרויקטים פתוחים, בעיות בלתי נגמרות בתזרים, ועוד מוצרים חדשים שהוא שוקד על הפיתוח שלהם, מחפש תשובה מהירה ועונה מה שנראה לו הכי נכון באותו הרגע:

“טוב… שים את זה במחסן. אחרי שזה יעצור שם, נוכל לשבת לתכנן מה לעשות הלאה.”

אבל ה”אחר כך” הזה מתארך. 

במבחן התוצאה, עם כל שבוע שעובר, נוסף ליואב אובדן הכנסה בהיקף של מעל 450 אלף ש״ח בזמן שהמוצר מעלה אבק במחסן, מגדיל את עלויות התפעול של המחסן, מוריד את המורל ומוסיף לו עוד פרויקט לא גמור שכעת צריך להתמודד איתו…

אם זה היה רק מקרה בודד, מילא. אבל יואב מגלה שזה קורה שוב ושוב – כמעט בכל פרויקט שני, בשלב השיווק והמכירות.

הסוד שמבדיל בין הצלחה לכישלון

האם כל פרויקט צריך להפוך לכאב ראש מתמשך? ממש לא. 

ישנן מיומנויות רבות הנדרשות כדי לתכנן ולנהל בהצלחה פרויקטים. אך קיים עקרון אחד שראיתי שעושה את ההבדל בין פרויקטים רגילים ובינוניים ולבין פרויקטים שבוצעו בצורה מוצלחת באופן יוצא דופן.

שתי דרכים לנהל פרויקט

שיטה 1: קדימה ואז לאחור (לא מומלץ)

מתחילים, זורמים קדימה, ואז מתמודדים עם הבעיות כשצצות. זה אומר להיות כל הזמן במגננה – מגיבים לעיכובים, מחפשים פתרונות בלחץ, מבזבזים זמן יקר על ניהול משברים.

המחיר? הפסד הכנסה, עיכובים מתמשכים, דברים שנופלים בין הכיסאות, שחיקה בצוות וחוסר ודאות תמידי.

לאחור ואז קדימה (הכרחי להצלחה מסחררת)

צעד 1: מגדירים היטב את התוצאה הסופית בצורה ברורה וכמותית שאפשר למדוד אובייקטיבית. 

דוגמה לא נכונה: למכור את המוצר שהגיע / להגדיל את המכירות!

דוגמה נכונה: למכור 2,000 יחידות של המוצר ב-400,000 ש״ח תוך 3 חודשים.

לאחר מכן הולכים אחורה מהתוצאה הסופית צעד אחר צעד לאחור וכותבים את הצעדם כרצף פעולות לביצוע. 

מה הפעולה האחרונה? למשל, הפקדת הכסף בבנק.

מה קורה לפני כן? מכירת המוצר ללקוח בחנות.

ולפני זה? יצירת קשר עם לקוחות פוטנציאליים והזמנתם לראות את המוצר.

ולפני זה? תרגול צוות המכירות לגבי מכירת המוצר החדש עם הדגשים הנחוצים.

ולפני זה? להעביר כמות מספיקה של המוצר מהמחסן למדפים.

ולפני זה? לשחרר את המוצר מהמכס ולהביאו למחסן.

ולפני זה? לאסוף רשימת שמות של לקוחות פוטנציאלים שנזמין אותם לחשיפה ראשונית של המוצר.

ולפני זה? לבצע קמפיין מקדים שיוצר רשימת לקוחות פוטנציאלים שמשאירים פרטים.

וכו׳.

צעד 2: בודקים איזה משאבים או פעולות נדרשים כדי לוודא שכל שלב מתרחש בצורה חלקה. 

דוגמאות:

  • האם יש לך צוות מכירות מוכן?
  • האם יש לך מלאי זמין?
  • האם התהליך משתלב עם יתר הפעילויות בעסק?
  • התחשבות בעיתוי (למשל, לא להשיק מוצר חדש בשיא העומס של החגים, אלא אם זה חלק מהאסטרטגיה).

צעד 3: מפעילים את הפרויקט בצורה מסודרת.

רק לאחר שכל הרשימה כתובה, ואפילו מבצעים סימולציה של הרצף – מוציאים את הפרויקט לפועל צעד אחר צעד, מהצעד הראשון ועד לאחרון.

חשוב: מנה אחראי פרויקט שידאג לבצע לפי הצעדים מהתחלה ועד הסוף. מישהו חייב לעקוב אחרי הביצוע ולהבטיח שהשלבים מתקדמים לפי התוכנית. זה יכול להיות אתה עצמך או מישהו אחר.

צעד 4: מודדים את ההתקדמות בעזרת נתונים מדידים מהשטח.

  • עקוב אחר סטטיסטיקות יומיות ושבועיות.
  • שרטט גרף שמראה את קצב ההתקדמות.
  • כך תוכל לזהות בעיות עוד לפני שהן הופכות למשברים.

בשיטה זו קל מאוד לגלות תקלות ומכשולים אפילו לפני שהם פוגעים בך. 

ואל תשכח לבצע ביקורת איכות.

  • מה עבד טוב? מה לא?
  • אילו שיפורים ניתן לבצע בפעם הבאה?
  • תעד את הידע, כך שהפרויקט הבא יתנהל בצורה יעילה ורווחית יותר.

למה זה שווה את הזמן שלך?

אם זה נראה לך יותר מדי עבודה, עצור רגע ותסתכל מסביב.

כמה זמן וכסף העסק שלך מאבד בגלל עיכובים קטנים? כמה פעמים חזרת לאותה נקודה רק כי התכנון לא היה ברור מההתחלה?

השקעה של 30-60 דקות בתכנון מפורט תחסוך לך מאות שעות של תסכול, עיכובים והפסדים.

ואחרי שתעשה את זה פעם אחת כמו שצריך, תראה כמה זה פשוט.

אם אתה רוצה לייעל את העסק ולמנוע את התקיעות הבאה – אני כאן כדי לעזור.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • שיווק הוא לא משחק של ניחושים, הוא משחק של הבנה עמוקה. דיוק = כסף. לכן קמפיינים מצליחים מבוססים על מסרים מדויקים. והרבה יותר קשה לדייק בלי קודם כל לדבר עם הלקוחות הפוטנציאלים עצמם. הנתונים בדשבורד שלך מספרים מה קרה (כמה לידים, כמה סגירות וכו׳). אבל הם לא מספרים למה זה קרה. אם אתה לא מדבר עם קהל היעד שלך, אתה מנחש. ואם אתה מנחש, אתה מפסיד כסף.
  • יש הרגלים שאנחנו אפילו לא מחשיבים כהרגלים. כמו למשל התעסקות כמעט אובססיבית בהפרעות אוטומטיות שאנחנו בעצמנו אישרנו, התרגלנו אליהן, והפכנו לחלק בלתי נפרד מהיומיום שלנו. עוד פינג מהטלפון, תזכורת מהאפליקציה, נוטיפיקציה שמקפצת על המסך. אנחנו לא באמת חושבים על זה, לפעמים רק “מעיפים” וממשיכים הלאה. אבל מה אם כל זה לא באמת “נעלם” כשמעיפים אותו אלא גובה מחיר מנטלי אמיתי?
  • בעל עסק אחד, עסוק. ממש עסוק. אין לו זמן לאכול, אין לו זמן לעצור, אין לו זמן לעצמו. אז הוא ממשיך לרוץ על אוטומט, על מיכל דלק כמעט ריק. מה קורה אז? הראש נהיה פחות חד, הגוף מתעייף והוא מתפקד הרבה הרבה פחות טוב. וככה בדיוק מתחיל המעגל הכי שוחק שיש: עומס שמוביל להזנחה עצמית, שמובילה לעצבנות, שמובילה לתפקוד מקרטע, וחוזר חלילה…
  • קונפליקטים, עצבים ואי-הבנות… כל עסק מכיר את זה מקרוב, אבל לא תמיד יודעים איך לפתור את זה. לפעמים הבעיות הגדולות בעסק לא נמצאות בתקציב, בשיווק, או בתוכנית העסקית, אלא בין האנשים עצמם. כשאי אפשר לדבר, כשכל מילה נדחית, כשכל שיחה הופכת למאבק. העבודה לא באמת מתקדמת, ההחלטות נמרחות, והאווירה במשרד מרגישה כמו שדה מוקשים. במאמר הזה אני רוצה לשתף בשני מקרים אמיתיים שיצא לנו לפגוש מקרוב, ומה עשינו בפועל כדי להרגיע את הרוחות ולהחזיר את השקט.
  • רוב בעלי העסקים מתמחרים נמוך מדי לא בגלל שהלקוחות לא יכולים לשלם, אלא בגלל שהם עצמם לא מרגישים בטוחים לבקש יותר. הם מציבים מחיר נמוך כי בראש שלהם מתנגן המשפט: “מי בכלל ישלם לי את זה?”. לכן בפועל, המחיר שאתה קובע לא משקף את התקציב של הלקוח אלא את רמת הביטחון שלך בעצמך ובמה שאתה מציע.
  • יש פקקים שאתה פשוט לא יכול להתחמק מהם, אבל יש גם פקקים אחרים, שאתה כן יכול לעקוף. הדרך לעשות את זה בעסקים היא במקום לטפל בסימפטומים (שזו כמובן עבודה א-י-נ-ס-ו-פ-י-ת), לפתור ישירות את צוואר הבקבוק. בהרבה מקרים (ובאופן לא מפתיע) הפתרון האפקטיבי ביותר יהיה לעיתים במקום שהכי לא נעים לגעת בו. אבל דווקא שם ההשפעה הכי גדולה. כי ברגע שאתה פותר את מה שבאמת מעכב אותך, הרבה דברים אחרים מסתדרים כמעט מעצמם…
  • כמה בעלי עסקים אתה מכיר שבנו אימפריה מזה שחסכו? לעומת כאלה שבנו מערכת שמכניסה פי כמה? כי מה יביא אותך יותר רחוק, לחסוך עוד 300 שקל או להכניס עוד 30,000? יש פה עניין של התכווצות לעומת התרחבות. אז כן, חסכון זה טוב ויפה, אבל בוא נדבר על איך באמת עושים כסף.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט