באמת! שוב לא הספקתי לתכנן?

איך חצי שעה-שעה של תכנון יכלו לחסוך הפסדים של 450,000 ש״ח בשבוע… סיפור מהחיים על בעל עסק שעשה דוקטורט בכיבוי שריפות – ואיך יוצאים מזה.

לשיתוף: 

לפני שנצלול למאמר עצמו…

תאר לעצמך שאתה נכנס לשיחה עם לקוח פוטנציאלי, ותוך כמה דקות הוא בעצמו מתחיל להסביר לך למה הוא חייב את מה שאתה מציע.

בלי שתלחץ. בלי ש”תמכור” לו. בלי שתצא מהשיחה מותש.

בהתחלה זה מרגיש כמעט כמו קסם. אבל ברגע שאתה מנסה את זה בפועל אתה מבין שזו שיטה ברורה, צעד אחר צעד, שפשוט עובדת 👇🏼

יואב, בעלים של עסק ליבוא, שיווק ומכירה של מוצרים, עובד מסביב לשעון. 

יחד עם המנכ”ל שלו וצוות של מעל 30 עובדים, הם מתמודדים עם הכאוס האינסופי של עולם העבודה העמוס.

לפעמים קשה לתכנן אפילו את השעות הראשונות של יום העבודה. רצים מפרויקט לפרויקט, ובדרך עושים דוקטורט בכיבוי שריפות – מטפלים בתקלות ובעיות בלתי צפויות שצצות שוב ושוב במהלך היום…

אבל מה עם תכנון? פשוט לא מגיעים לזה.

ואז, יום אחד, המנכ”ל עוצר את יואב במסדרון:

“אתה יודע שמחר משתחרר מהמכס המשלוח של המוצר החדש מסין? מה עושים?”

יואב, שכבר כורע תחת העומס של לקוחות, פרויקטים פתוחים, בעיות בלתי נגמרות בתזרים, ועוד מוצרים חדשים שהוא שוקד על הפיתוח שלהם, מחפש תשובה מהירה ועונה מה שנראה לו הכי נכון באותו הרגע:

“טוב… שים את זה במחסן. אחרי שזה יעצור שם, נוכל לשבת לתכנן מה לעשות הלאה.”

אבל ה”אחר כך” הזה מתארך. 

במבחן התוצאה, עם כל שבוע שעובר, נוסף ליואב אובדן הכנסה בהיקף של מעל 450 אלף ש״ח בזמן שהמוצר מעלה אבק במחסן, מגדיל את עלויות התפעול של המחסן, מוריד את המורל ומוסיף לו עוד פרויקט לא גמור שכעת צריך להתמודד איתו…

אם זה היה רק מקרה בודד, מילא. אבל יואב מגלה שזה קורה שוב ושוב – כמעט בכל פרויקט שני, בשלב השיווק והמכירות.

הסוד שמבדיל בין הצלחה לכישלון

האם כל פרויקט צריך להפוך לכאב ראש מתמשך? ממש לא. 

ישנן מיומנויות רבות הנדרשות כדי לתכנן ולנהל בהצלחה פרויקטים. אך קיים עקרון אחד שראיתי שעושה את ההבדל בין פרויקטים רגילים ובינוניים ולבין פרויקטים שבוצעו בצורה מוצלחת באופן יוצא דופן.

שתי דרכים לנהל פרויקט

שיטה 1: קדימה ואז לאחור (לא מומלץ)

מתחילים, זורמים קדימה, ואז מתמודדים עם הבעיות כשצצות. זה אומר להיות כל הזמן במגננה – מגיבים לעיכובים, מחפשים פתרונות בלחץ, מבזבזים זמן יקר על ניהול משברים.

המחיר? הפסד הכנסה, עיכובים מתמשכים, דברים שנופלים בין הכיסאות, שחיקה בצוות וחוסר ודאות תמידי.

לאחור ואז קדימה (הכרחי להצלחה מסחררת)

צעד 1: מגדירים היטב את התוצאה הסופית בצורה ברורה וכמותית שאפשר למדוד אובייקטיבית. 

דוגמה לא נכונה: למכור את המוצר שהגיע / להגדיל את המכירות!

דוגמה נכונה: למכור 2,000 יחידות של המוצר ב-400,000 ש״ח תוך 3 חודשים.

לאחר מכן הולכים אחורה מהתוצאה הסופית צעד אחר צעד לאחור וכותבים את הצעדם כרצף פעולות לביצוע. 

מה הפעולה האחרונה? למשל, הפקדת הכסף בבנק.

מה קורה לפני כן? מכירת המוצר ללקוח בחנות.

ולפני זה? יצירת קשר עם לקוחות פוטנציאליים והזמנתם לראות את המוצר.

ולפני זה? תרגול צוות המכירות לגבי מכירת המוצר החדש עם הדגשים הנחוצים.

ולפני זה? להעביר כמות מספיקה של המוצר מהמחסן למדפים.

ולפני זה? לשחרר את המוצר מהמכס ולהביאו למחסן.

ולפני זה? לאסוף רשימת שמות של לקוחות פוטנציאלים שנזמין אותם לחשיפה ראשונית של המוצר.

ולפני זה? לבצע קמפיין מקדים שיוצר רשימת לקוחות פוטנציאלים שמשאירים פרטים.

וכו׳.

צעד 2: בודקים איזה משאבים או פעולות נדרשים כדי לוודא שכל שלב מתרחש בצורה חלקה. 

דוגמאות:

  • האם יש לך צוות מכירות מוכן?
  • האם יש לך מלאי זמין?
  • האם התהליך משתלב עם יתר הפעילויות בעסק?
  • התחשבות בעיתוי (למשל, לא להשיק מוצר חדש בשיא העומס של החגים, אלא אם זה חלק מהאסטרטגיה).

צעד 3: מפעילים את הפרויקט בצורה מסודרת.

רק לאחר שכל הרשימה כתובה, ואפילו מבצעים סימולציה של הרצף – מוציאים את הפרויקט לפועל צעד אחר צעד, מהצעד הראשון ועד לאחרון.

חשוב: מנה אחראי פרויקט שידאג לבצע לפי הצעדים מהתחלה ועד הסוף. מישהו חייב לעקוב אחרי הביצוע ולהבטיח שהשלבים מתקדמים לפי התוכנית. זה יכול להיות אתה עצמך או מישהו אחר.

צעד 4: מודדים את ההתקדמות בעזרת נתונים מדידים מהשטח.

  • עקוב אחר סטטיסטיקות יומיות ושבועיות.
  • שרטט גרף שמראה את קצב ההתקדמות.
  • כך תוכל לזהות בעיות עוד לפני שהן הופכות למשברים.

בשיטה זו קל מאוד לגלות תקלות ומכשולים אפילו לפני שהם פוגעים בך. 

ואל תשכח לבצע ביקורת איכות.

  • מה עבד טוב? מה לא?
  • אילו שיפורים ניתן לבצע בפעם הבאה?
  • תעד את הידע, כך שהפרויקט הבא יתנהל בצורה יעילה ורווחית יותר.

למה זה שווה את הזמן שלך?

אם זה נראה לך יותר מדי עבודה, עצור רגע ותסתכל מסביב.

כמה זמן וכסף העסק שלך מאבד בגלל עיכובים קטנים? כמה פעמים חזרת לאותה נקודה רק כי התכנון לא היה ברור מההתחלה?

השקעה של 30-60 דקות בתכנון מפורט תחסוך לך מאות שעות של תסכול, עיכובים והפסדים.

ואחרי שתעשה את זה פעם אחת כמו שצריך, תראה כמה זה פשוט.

אם אתה רוצה לייעל את העסק ולמנוע את התקיעות הבאה – אני כאן כדי לעזור.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

Bokeh of Lights Photography
אני פוגש לא מעט בעלי עסקים חכמים, חרוצים, עם מוצרים מעולים ולקוחות מרוצים. והדפוס חוזר על עצמו כמעט בכל שיחה. הם מציגים את המספרים. הם יודעים שהם יכולים יותר – אבל לא בטוחים מה בדיוק חסר. ואז אנחנו עושים ביחד חישוב פשוט. ושם, בשקט הזה שנוצר אחר כך, נופל האסימון…
Strato-cumulus Clouds
חושב שהבעיה שלך היא תזרים? תחשוב שוב. ברגע שתפסיק לשאול איך לעמוד בתשלומים ותתחיל לשאול את השאלות הנכונות, תוכל סוף סוף לבנות עסק רווחי באמת ואפילו להתחיל ליהנות מהחיים.
Close-up Photography of Body of Water
גם אם יש לך את המוצר או השירות הטובים בעולם, הרבה אנשים יישארו תקועים על הגדר ולא יזוזו, אפילו כשהפתרון המושלם נמצא ממש מול העיניים שלהם… אז איך תוכל לגרום ללקוח הפוטנציאלי שלך באמת לראות את הערך שאתה מביא ולקנות ממך כאן ועכשיו?
Blue and Purple Cosmic Sky
יש דברים בעסק שאתה מרגיש אבל לא תמיד יודע להסביר. פתאום יש חודש טוב, ואז חודש פחות טוב. פעם יש תחושת רווח, פעם יש רק ריצות. זה קצת כמו לנהוג ברכב שלא ברור אם הדלק עומד להיגמר או שמד הדלק סתם תקוע. אתה מתקדם אבל בלי לדעת באמת כמה רחוק תגיע. מה שרוב בעלי העסקים לא יודעים זה שיש שאלה אחת פשוטה שקובעת אם העסק שלך עומד להמריא למרחקים או להישאר תקוע באיזו פנייה צדדית, מחכה לגרר…
Black and white of dark gloomy monochrome background with gray and white swirling chaotic waves
אתה רץ כל היום, עובר ממשימה למשימה, אולי מסמן וי על דברים מסוימים – אבל בסוף היום התחושה נשארת: “עבדתי כמו חמור, ולא באמת התקדמתי”. זה מתסכל. כי אתה לא מפחד מעבודה קשה, אתה פשוט רוצה לראות תוצאות. התקדמות אמיתית! הבעיה היא שלא תמיד ברור מה באמת מקדם אותך ומה סתם ממלא את היום ומייצר תחושת עומס בלי סיבה. בדיוק על זה נדבר בטיפ של היום. איך יוצאים מהמרוץ הזה, ומתחילים להשיג יותר. עם פחות מאמץ, אבל בהרבה יותר דיוק.
Black and white of dark gloomy monochrome background with gray and white swirling chaotic waves
אתה לא חייב עוד תקציב. אתה גם לא חייב להיות מקורי כל פעם מחדש. אבל יש משהו אחד שאם תחסיר אותו שום דבר אחר לא באמת יעבוד. מה זה? בוא נגיד שזה ההבדל בין עסק שאנשים זוכרים לעסק שאנשים מדפדפים הלאה. וזה גם יכול להיות ההבדל בין “מדי פעם מגיע איזה לקוח” לבין “אני סוגר עבודה חודשים קדימה”.
Strato-cumulus Clouds
“אם רק היה לי תקציב…” – כמה פעמים שמעתי את המשפט הזה? יותר פעמים ממה ששמעתי “תבדוק אם זה מחובר לחשמל” כשמשהו לא עבד. בעלי עסקים בטוחים שאם רק היה להם תקציב הכול היה מסתדר. זה כמו לחשוב שאם רק היה לי מיקסר תעשייתי הייתי אופה קרואסונים ברמה של מאפייה בפריז. אבל האמת? זה לא עובד ככה. לפעמים אתה תקוע לא בגלל שאין לך כסף – אלא בגלל שאתה ממשיך לעשות דברים שלא באמת עוזרים. במאמר הזה אני לא הולך להעמיס עליך שיטות או טבלאות אקסל. יש פה רק טיפ אחד. פשוט וכזה שאפשר להתחיל ליישם כבר היום אפילו בלי תקציב בכלל.
Close-up Photography of Body of Water
אין מספיק סגירות? הלקוחות מבטיחים ש”יחזרו אליך”, ואתה מתחיל להאמין שזו פשוט תקופה חלשה? אבל מה אם הייתי אומר לך שזה לא השוק, לא התקופה, אלא משהו שאתם עושים? בטיפ של היום נסתכל על דוגמה אמיתית שבה במקום להמשיך “להיות עסוקים”, עצרנו לרגע, שמנו את האצבע על הבעיה האמיתית והעברנו את המכונה מהילוך סרק להילוך גבוה. התוצאה? עסקאות של מיליונים תוך חודש וחצי. אם גם אצלך יש תנועה בלי תוצאה, ״עבודה״ בלי תכלס – זה מאמר שאתה חייב לקרוא.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט