גיוס חכם: איך לבדוק מי באמת מתאים לתפקיד?

בבחינת מועמדים, נוטים להסתכל על תעודות, שנות ניסיון והמלצות. אבל האם כל התעודות של המועמד באמת משקפות כישורים מעשיים? האם העובדה שיש לו 5 שנות ניסיון מראה שהניסיון הזה היה טוב ושהוא באמת מתאים לך?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

איך סוגרים את העסקה בלי לרדת במחיר?

איך אפשר לטפל בלי להילחץ, בלי הנחות שאוכלות לך את הרווחים, ובלי לפספס את העסקה?

במדריך הקצר הזה תמצא גישה פשוטה, שאלות מדויקות לשאול, ודוגמאות שיעזרו לך להבין מה עובר ללקוח בראש ואיך להוביל אותו להחלטה נכונה.

״תואר ו-5 שנות ניסיון? זה כל מה שאני צריך לדעת״

טעות נפוצה בגיוס היא “גיוס לפי תעודות והיסטוריה ולא לפי יכולות בהווה, ופוטנציאלי בעתיד“. (או במילים אחרות גיוס על סמך תעודות והמלצות.)

מגייסים רבים מחליטים על גיוס לפי התעודות שהאדם מציג, ההכשרות בהן השתתף בעבר ולפי המלצות של מנהלים קודמים. 

שום דבר מאלה לא מבטיח התאמה של מועמד לתפקיד אצלך. 

ייתכן שהמנהל הקודם היה עם סטנדרטים נמוכים משלך, והוא מתאר מועמד עם יכולת מרהיבה, אולם אצלך הסטנדרטים גבוהים יותר והאדם לא יחזיק מעמד אפילו יומיים. 

גם עובדים עם תעודות מרשימות יכולים להתגלות כחסרי מוטיבציה, בלתי מתאימים לתרבות הארגונית או חסרי מיומנויות חיוניות שתעודות לא מסוגלות להעיד עליהן (למשל כישורי אנוש ואמינות). מיומנויות תקשורת, עבודת צוות וראש גדול הם כישורים חשובים לא פחות מהשכלה פורמלית, ובמקרים רבים גורליים הרבה יותר.

לכן, הדרך היחידה לקביעת התאמה של מגויס היא בעבודה מעשית תחת פיקודך. פשוט תן הוראות פשוטות וניתנות לביצוע. 

בשלב המקדים אפשר להשתמש  בבחינות מעשיות – תן למועמדים משימות הממחישות את העבודה שהם יצטרכו לבצע. כך תוכל לראות בפועל איך הם מתפקדים.

ברגע שצמצמת את הרשימה למועמדים המובילים – תן להם ״משימות מבחן״ בתשלום. כלומר משימה שנחוצה לעסק, שהיא מספיק פשוטה שאתה יכול לתת אותה בלי הכשרה ארוכה. לאחר מכן, בדוק את התוצאות.

זה מבחן התוצאה האמיתי. כל התעודות, ההמלצות, והתשובות בראיון שבעולם לא משתוות לתוצר האמיתי שאותו אדם מסוגל לייצר בשטח.

באותה ההזדמנות אתה זוכה לראות את מוסר העבודה, רמת האחריות, והעמידה בזמנים. 

הערך את הנתונים, והשאר אצלך את העובד או העובדת הטובים והמתאימים ביותר.

דוגמה מהחיים

בעל עסק המקבל ייעוץ מאיתנו היה בתהליך של גיוס מנהלת משרד. המלצתי לו לקחת שתי מועמדות ולבדוק אותן על ידי משימה בתחום הקידום, שגם תתרום להכנסת כספים. 

המשימה הייתה לעדכן פרטים של לקוחות ותיקים. 

אחת הגיעה לארבע שעות עד הצהריים, והשנייה לארבע שעות החל מהצהריים, למשך מספר ימים. 

הראשונה פשוט הגישה פרטים. 

השנייה הגישה טבלה מסודרת ומפורטת עם תוספת הערות כגון מי התעניין בשירות, מי לא מרוצה מאיש השירות שלו וכו’. 

די ברור איזו מנהלת משרד נשארה בתפקיד. 

אם בעל העסק היה הולך על סמך ״הניירת״ שהוגשה לו והתשובות בראיון העבודה, לא בטוח בכלל שהוא היה עושה את אותה הבחירה.

דיבורים לחוד ומעשים לחוד

באנגלית קיים הביטוי ״actions speak louder than words״, או בעברית ״מעשים מדברים חזק יותר ממילים״.

ואכן, מה שאנשים עושים חשוב ומשמעותי הרבה יותר ממה שהם אומרים. למעשים ולתוצאות יש כוח והשפעה גדולים בהרבה מאשר להבטחות, דיבורים, כוונות או תעודות.

כשמישהו נוקט בפעולות ומבצע בהצלחה את מה שהוא אומר שיעשה, סיכוי טוב שעומד לפניך נכס יקר.

במקרים רבים, קל יותר ללמד עובד טכניקה או פרוצדורה שהוא עדיין לא מכיר, מאשר ללמד מישהו להגדיל ראש, לקחת אחריות, או לפתור בעיות בצורה יצירתית ומבריקה.

לכן שיטת הגיוס הזו יכולה לעזור לחסוך הרבה טעויות ואכזבות.

בהצלחה!

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • שיווק הוא לא משחק של ניחושים, הוא משחק של הבנה עמוקה. דיוק = כסף. לכן קמפיינים מצליחים מבוססים על מסרים מדויקים. והרבה יותר קשה לדייק בלי קודם כל לדבר עם הלקוחות הפוטנציאלים עצמם. הנתונים בדשבורד שלך מספרים מה קרה (כמה לידים, כמה סגירות וכו׳). אבל הם לא מספרים למה זה קרה. אם אתה לא מדבר עם קהל היעד שלך, אתה מנחש. ואם אתה מנחש, אתה מפסיד כסף.
  • יש הרגלים שאנחנו אפילו לא מחשיבים כהרגלים. כמו למשל התעסקות כמעט אובססיבית בהפרעות אוטומטיות שאנחנו בעצמנו אישרנו, התרגלנו אליהן, והפכנו לחלק בלתי נפרד מהיומיום שלנו. עוד פינג מהטלפון, תזכורת מהאפליקציה, נוטיפיקציה שמקפצת על המסך. אנחנו לא באמת חושבים על זה, לפעמים רק “מעיפים” וממשיכים הלאה. אבל מה אם כל זה לא באמת “נעלם” כשמעיפים אותו אלא גובה מחיר מנטלי אמיתי?
  • בעל עסק אחד, עסוק. ממש עסוק. אין לו זמן לאכול, אין לו זמן לעצור, אין לו זמן לעצמו. אז הוא ממשיך לרוץ על אוטומט, על מיכל דלק כמעט ריק. מה קורה אז? הראש נהיה פחות חד, הגוף מתעייף והוא מתפקד הרבה הרבה פחות טוב. וככה בדיוק מתחיל המעגל הכי שוחק שיש: עומס שמוביל להזנחה עצמית, שמובילה לעצבנות, שמובילה לתפקוד מקרטע, וחוזר חלילה…
  • קונפליקטים, עצבים ואי-הבנות… כל עסק מכיר את זה מקרוב, אבל לא תמיד יודעים איך לפתור את זה. לפעמים הבעיות הגדולות בעסק לא נמצאות בתקציב, בשיווק, או בתוכנית העסקית, אלא בין האנשים עצמם. כשאי אפשר לדבר, כשכל מילה נדחית, כשכל שיחה הופכת למאבק. העבודה לא באמת מתקדמת, ההחלטות נמרחות, והאווירה במשרד מרגישה כמו שדה מוקשים. במאמר הזה אני רוצה לשתף בשני מקרים אמיתיים שיצא לנו לפגוש מקרוב, ומה עשינו בפועל כדי להרגיע את הרוחות ולהחזיר את השקט.
  • רוב בעלי העסקים מתמחרים נמוך מדי לא בגלל שהלקוחות לא יכולים לשלם, אלא בגלל שהם עצמם לא מרגישים בטוחים לבקש יותר. הם מציבים מחיר נמוך כי בראש שלהם מתנגן המשפט: “מי בכלל ישלם לי את זה?”. לכן בפועל, המחיר שאתה קובע לא משקף את התקציב של הלקוח אלא את רמת הביטחון שלך בעצמך ובמה שאתה מציע.
  • יש פקקים שאתה פשוט לא יכול להתחמק מהם, אבל יש גם פקקים אחרים, שאתה כן יכול לעקוף. הדרך לעשות את זה בעסקים היא במקום לטפל בסימפטומים (שזו כמובן עבודה א-י-נ-ס-ו-פ-י-ת), לפתור ישירות את צוואר הבקבוק. בהרבה מקרים (ובאופן לא מפתיע) הפתרון האפקטיבי ביותר יהיה לעיתים במקום שהכי לא נעים לגעת בו. אבל דווקא שם ההשפעה הכי גדולה. כי ברגע שאתה פותר את מה שבאמת מעכב אותך, הרבה דברים אחרים מסתדרים כמעט מעצמם…
  • כמה בעלי עסקים אתה מכיר שבנו אימפריה מזה שחסכו? לעומת כאלה שבנו מערכת שמכניסה פי כמה? כי מה יביא אותך יותר רחוק, לחסוך עוד 300 שקל או להכניס עוד 30,000? יש פה עניין של התכווצות לעומת התרחבות. אז כן, חסכון זה טוב ויפה, אבל בוא נדבר על איך באמת עושים כסף.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט