גיוס חכם: איך לבדוק מי באמת מתאים לתפקיד?

בבחינת מועמדים, נוטים להסתכל על תעודות, שנות ניסיון והמלצות. אבל האם כל התעודות של המועמד באמת משקפות כישורים מעשיים? האם העובדה שיש לו 5 שנות ניסיון מראה שהניסיון הזה היה טוב ושהוא באמת מתאים לך?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

״תואר ו-5 שנות ניסיון? זה כל מה שאני צריך לדעת״

טעות נפוצה בגיוס היא “גיוס לפי תעודות והיסטוריה ולא לפי יכולות בהווה, ופוטנציאלי בעתיד“. (או במילים אחרות גיוס על סמך תעודות והמלצות.)

מגייסים רבים מחליטים על גיוס לפי התעודות שהאדם מציג, ההכשרות בהן השתתף בעבר ולפי המלצות של מנהלים קודמים. 

שום דבר מאלה לא מבטיח התאמה של מועמד לתפקיד אצלך. 

ייתכן שהמנהל הקודם היה עם סטנדרטים נמוכים משלך, והוא מתאר מועמד עם יכולת מרהיבה, אולם אצלך הסטנדרטים גבוהים יותר והאדם לא יחזיק מעמד אפילו יומיים. 

גם עובדים עם תעודות מרשימות יכולים להתגלות כחסרי מוטיבציה, בלתי מתאימים לתרבות הארגונית או חסרי מיומנויות חיוניות שתעודות לא מסוגלות להעיד עליהן (למשל כישורי אנוש ואמינות). מיומנויות תקשורת, עבודת צוות וראש גדול הם כישורים חשובים לא פחות מהשכלה פורמלית, ובמקרים רבים גורליים הרבה יותר.

לכן, הדרך היחידה לקביעת התאמה של מגויס היא בעבודה מעשית תחת פיקודך. פשוט תן הוראות פשוטות וניתנות לביצוע. 

בשלב המקדים אפשר להשתמש  בבחינות מעשיות – תן למועמדים משימות הממחישות את העבודה שהם יצטרכו לבצע. כך תוכל לראות בפועל איך הם מתפקדים.

ברגע שצמצמת את הרשימה למועמדים המובילים – תן להם ״משימות מבחן״ בתשלום. כלומר משימה שנחוצה לעסק, שהיא מספיק פשוטה שאתה יכול לתת אותה בלי הכשרה ארוכה. לאחר מכן, בדוק את התוצאות.

זה מבחן התוצאה האמיתי. כל התעודות, ההמלצות, והתשובות בראיון שבעולם לא משתוות לתוצר האמיתי שאותו אדם מסוגל לייצר בשטח.

באותה ההזדמנות אתה זוכה לראות את מוסר העבודה, רמת האחריות, והעמידה בזמנים. 

הערך את הנתונים, והשאר אצלך את העובד או העובדת הטובים והמתאימים ביותר.

דוגמה מהחיים

בעל עסק המקבל ייעוץ מאיתנו היה בתהליך של גיוס מנהלת משרד. המלצתי לו לקחת שתי מועמדות ולבדוק אותן על ידי משימה בתחום הקידום, שגם תתרום להכנסת כספים. 

המשימה הייתה לעדכן פרטים של לקוחות ותיקים. 

אחת הגיעה לארבע שעות עד הצהריים, והשנייה לארבע שעות החל מהצהריים, למשך מספר ימים. 

הראשונה פשוט הגישה פרטים. 

השנייה הגישה טבלה מסודרת ומפורטת עם תוספת הערות כגון מי התעניין בשירות, מי לא מרוצה מאיש השירות שלו וכו’. 

די ברור איזו מנהלת משרד נשארה בתפקיד. 

אם בעל העסק היה הולך על סמך ״הניירת״ שהוגשה לו והתשובות בראיון העבודה, לא בטוח בכלל שהוא היה עושה את אותה הבחירה.

דיבורים לחוד ומעשים לחוד

באנגלית קיים הביטוי ״actions speak louder than words״, או בעברית ״מעשים מדברים חזק יותר ממילים״.

ואכן, מה שאנשים עושים חשוב ומשמעותי הרבה יותר ממה שהם אומרים. למעשים ולתוצאות יש כוח והשפעה גדולים בהרבה מאשר להבטחות, דיבורים, כוונות או תעודות.

כשמישהו נוקט בפעולות ומבצע בהצלחה את מה שהוא אומר שיעשה, סיכוי טוב שעומד לפניך נכס יקר.

במקרים רבים, קל יותר ללמד עובד טכניקה או פרוצדורה שהוא עדיין לא מכיר, מאשר ללמד מישהו להגדיל ראש, לקחת אחריות, או לפתור בעיות בצורה יצירתית ומבריקה.

לכן שיטת הגיוס הזו יכולה לעזור לחסוך הרבה טעויות ואכזבות.

בהצלחה!

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
  • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
  • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
  • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.
  • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?
  • קרה לך שניסית לקבוע פגישה אבל נעצרת כבר בשלב הראשון? אתה מתקשר, מציג את עצמך, ואז שומע את המשפט הידוע: “תשאיר פרטים, נחזור אליך”. ואז… כלום. אף אחד לא חוזר. בהרבה מקרים זה לא קשור אליך או למה שאתה מציע אלא לאופן שבו ניגשת לשיחה. כי עוד לפני שתצליח להגיע למנהל, יש אדם אחד שעליך לדעת לדבר איתו נכון: המזכירה.
  • תאר לעצמך שאתה רופא בחדר מיון, ומטופל נכנס עם יד שבורה. אתה מסביר לו שהוא צריך גבס, הוא אומר “אני אחשוב על זה”, והולך. האם תיתן לו ללכת ככה? כנראה שלא, כי אתה יודע שבלי טיפול המצב רק יחמיר. עכשיו תחשוב על העסק שלך: אם הגעת למסקנה שאתה יכול לעזור ללקוח לפתור בעיה אמיתית, למה שהמפגש הראשון יהיה גם האחרון? היום דיברתי עם בעל עסק שאמר לי בגאווה: “אני מתקשר פעם אחת בלבד, ואחר כך לעולם לא יותר”. מתברר שהאמונה הזו, שנשמעת כל כך “הגיונית ומכבדת”, היא בדיוק מה שמונע מהעסק שלו לצמוח, ומהלקוחות שלו לקבל את מה שהם באמת צריכים.
  • כולנו רוצים להצליח. למכור יותר, לנהל טוב יותר, להצליח מבחינה אישית, משפחתית, עסקית וחברתית. אבל מאחורי כל הצלחה אמיתית, מסתתרת מיומנות אחת, שאיכות השליטה שלך בה היא זו שקובעת עד כמה תגיע לתוצאות ועד כמה תצליח לגרום לעולם להגיב למה שיש לך לומר.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט