רוצה לשפר את הרווחיות? אל תתחיל בלסדר את העסק
מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
מה הדבר הראשון שאני עושה עם עסק שיש בו ייצור ואנחנו יודעים שיש בו חוסר יעילות?
הדבר הראשון שאנשים נוטים לעשות זה ללכת למערכת הקיימת ולראות איפה יש חוסר יעילות ואיך לסדר זאת. כלומר איך לגרום לעובדים לעבוד בצורה יותר יעילה וזורמת.
זה נשמע מאוד הגיוני, אך אף עסק לא באמת מצליח קודם כל לטפל בדבר הזה ישירות, כי יש משהו שקודם לכך.
לדוגמה:
בעל עסק קטן בתחום הדפוס שמבלה שבוע שלם בלבנות “טבלת משימות יומית, שבועית וחודשית משוכללת” כדי שהגרפיקאים יהיו יותר ממוקדים. (אבל בינתיים בפועל לא נכנסה אף הזמנה חדשה באותו שבוע ולא ברור איך יהיה כסף למשכורות.)
בעלים של חברת שליחויות שמשקיע עשרות אלפי שקלים באפליקציית מעקב מתקדמת למשלוחים. (למרות שבממוצע יש לו רק 6 משלוחים ביום, וזו בכלל לא הבעיה שלו.)
עסק לייבוא חלקי רכב שבמשך 3 שבועות עסוק בארגון ניירת, סידור קבצים בתיקיות הנכונות במחשב ובענן ומעבר על חשבוניות. (בזמן שלקוחות ממתינים שבועות לחלקים, מתלוננים על עיכובים ומתחילים לחפש ספקים אחרים.)
אז נשאלת השאלה: מה עושים קודם כל כדי להעלות את הרווחיות? 👇🏼
מה המהלך הראשון שמזיז את הרווחיות בכיוון הנכון?
האם לסדר את כל הבלגן שיש בתוך הבית, או קודם לדאוג למפגש יותר גדול עם לקוחות, להביא עוד עבודה ולספק שירותים בפועל?
האם קודם משפצים את הבית, או קודם דואגים שייכנסו אורחים ומגישים להם לימונדה קרה?
האמת היא שהרצף היחיד שעובד זה קודם כל לדאוג שהתפוקה תעלה.
כדי שהיא תעלה, צריך להזרים יותר עבודה פנימה, ולהוציא (לספק) יותר עבודה החוצה. כסף הוא תמורה עבור עבודה טובה שבוצעה. לכן ככל שאתה מספק יותר עבודה איכותית במחיר הנכון, ככה גם הרווח עולה.
הפוקוס הנכון
נפגשתי עם בעל עסק לעזור לו להבין איך למקסם תפוקה ולהגדיל רווחיות. בין השאר, דיברנו על רצף הפעולות הנכון (ואני מרחיב על מה בדיוק עשינו בסרטון למעלה).
אחד הדברים שאותו בעל עסק שאל אותי היה בנושא ניטור רמת הרווחיות.
השבתי לו שהאמת היא שכרגע הדגש שלנו הוא עדיין לא על זה.
אין לי מה לבדוק רווחיות בשלב הזה כי אני יודע עובדה מאוד פשוטה:
יש לו צוות שהוא משלם לו משכורות, הוא משלם עבור המקום ועבור החשמל. התפוקה של צוות העובדים היא לא גבוהה כמו שהיא אמורה להיות.
לכן, ככל שנצליח לעלות את התפוקה, גם הרווחיות תעלה מיידית.
אז הדבר הראשון שיש לעשות זה להביא עוד עבודה.
זה אומר לעשות עבודה יעילה של פרסום, שתביא עוד הזמנות עבודה, מה שיקנה לו זמן. ובזמן הזה אנחנו בינתיים נשפר את המערכת, ונגדיל את אספקת השירותים שעליהם אפשר לגבות הכנסה.
אותה הכנסה תייעל לנו את המערכת.
לכן, זכור:
אי אפשר לשפר את הרווחיות על ידי טיפול פנימי בלבד. אתה קודם צריך יותר תפוקה, יותר עבודה שנכנסת (מוזמנת) ויותר עבודה שיוצאת (מסופקת).
למרות שנוטים לחשוב שהשלב הראשון צריך להיות “לסדר את הבלגן” בתוך העסק (עובדים, תהליכים, סדר וארגון), וזה “נשמע הגיוני”, זאת בכל זאת טעות ברצף הפעולות.
כי גם אם תסדר הכל, אין לך מספיק תנועה. אין זרימה. וכשאין זרימה, אין כסף. וכשאין כסף, אין לך זמן ולא משאבים לשפר שום דבר.
אז קודם כל צריך להזרים יותר עבודה. יותר פניות, יותר לקוחות, יותר תנועה. רק כשהכמות עולה אפשר להסתכל על המערכת ולייעל אותה.
לסיכום, הדרך הנכונה לעלות רווחיות:
- להכניס עוד עבודה: לייצר יותר הזמנות.
- להוציא את העבודה החוצה: לספק שירותים בצורה יעילה.
- ואז לזהות איפה יש צווארי בקבוק ולשפר תוך כדי תנועה.
עסק מרוויח נבנה מזרימה. קודם זרימה, ואז ייעול. לא הפוך.
זאת אחת הטעויות הכי מסוכנות שעסק יכול לעשות: לנסות “לסדר את הבית” לפני שהוא דואג להזרים עבודה פנימה. הפרסום והבאת לקוחות הם השלב הראשון. זה נותן לך אוויר, כסף, זמן, ומשאבים לסדר את הכל!
עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ
ראה גם:
תוכן עניינים
רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?
טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:
להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.
כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.
להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטהלבעלי עסקים שרוצים יותר חופש
טיפים נוספים
אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״













