מה לעשות עם פיגורים הולכים וגדלים של משימות?

כשבעלים של עסק שמגלגל 20 מיליון ש”ח בשנה מתלונן שהוא “לא מספיק כלום”, משהו לא בסדר. זה לא עניין של עבודה קשה: הוא מגיע ראשון למשרד ויוצא אחרון, אבל הפיגורים רק גדלים. כשחקרתי את המצב, גיליתי משהו מעניין…

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

לקוח שלי, בעלים של עסק שמגלגל מעל 20 מיליון ש”ח בשנה, התלונן שהוא לא מספיק כלום ויש הרבה משימות תקועות.

מבדיקה קצרה התברר שיש לו כמות לא מבוטלת של משימות שונות שהתחילו, וטרם הושלמו, וישנן גם משימות שכלל לא התחילו.

לא משנה עד כמה הוא מנסה, משתדל, מגיע מוקדם בבוקר, ויוצא מהמשרד אחרי אחרון העובדים הפיגורים רק הולכים וגדלים.

אני אף פעם לא “מנחש מה הבעיה” או “מנסה את מזלי עם פתרון כזה או אחר ומקווה לטוב”. לכן במקום לתת לו להמשיך להסתובב מתוסכל מהמצב, עשיתי איתו חקירה על מקרה ספציפי, שפתח את הדלת לטיפול ולשיפור.

הבעיה

מנהל בכיר העלה רעיון לגבי שיפור באחד ממוצרי החברה שיצור מאותו מוצר תתי מוצרים קטנים יותר.

הוא ניגש לגרפיקאי הראשי של החברה, תיאר לו את כל הרעיון בעל פה, ושאל אותו מה דעתו.

לאחר ששניהם התדיינו ארוכות, ניגשו השניים למנהלת החשבונות ושאלו אותה מה דעתה והאם המוצר הזה יכול להיות רווחי.

מצידה, היה לה קשה להשיב על השאלה (כי זה בכלל בתחום של מנהל השיווק והמכירות) ומרצון טוב היא החלה לחשב טבלאות על גבי טבלאות.

לבסוף, אחרי עוד 2-3 תחנות כאלה, המנכ”ל הגיע לבעלים של העסק, והציג לו בעל פה את הפתרון.

מרסיס הנתונים, בעל העסק קיבל תחושה של חוסר ביטחון לאשר מהלך כזה, שהוערך בכ-100 אלף ש”ח, וביקש לעצור את הפרויקט כדי שהוא יוכל לחשוב על כך…

ניתוח

אם המנכ”ל היה אוסף את כל הנתונים לחבילת מידע אחת מושלמת, בה הוא היה כולל את כל הפרטים, אז האדם שהיה צריך לאשר את הפרויקט, היה יכול לראות את כל התמונה בדקות ספורות של קריאה נינוחה.

כתיבת ההצעה לפרויקט הייתה מחייבת את יוזם הפרויקט לאסוף את הנתונים, ולנסח על הנייר בדיוק מה הוא רוצה ומה הציפיות מפרויקט כזה. זה גם היה מראה על מקצועיות גבוהה יותר לגבי תכנון הפרויקט ובנוסף מעלה את סיכויי אישור הפרויקט.

אין טעם לשאול את מנהלת החשבונות לגבי ההכנסות הצפויות מפרויקט כזה, מאחר והמידע הזה שייך למנהל השיווק והמכירות, שאמור להכיר מספיק את השוק והנתונים של העסק כדי לדעת לענות על כך.

הנקודה החשובה כאן היא: לעולם אל תסכים לקבל רסיסי מידע במקום את כל התמונה המלאה.

אם הבעלים היה מקבל בקשה מסודרת שכוללת את כל המידע הרלוונטי, הוא היה צריך לעשות דבר אחד בלבד: לאשר אותה, או לדחות אותה.

הפתרון

הפתרון הנכון זול בהרבה מהפתרון השגוי. ובמקרה הזה, הפתרון היה קודם כל להדריך את המעורבים בעניין (ורצוי את הצוות כולו) לגבי מהי תקשורת עסקית יעילה, לתת כמה דוגמאות ולבדוק מהם מספר דוגמאות.

לאחר מכן, לעבור אחד אחד, ולהגדיר יחד עם כל אחד את התפקיד שלו.

לאחר מכן, לבדוק שאין כפילויות ושכל אחד יודע היטב מה התפקיד שלו, והוא או היא גם יודעים מה שייך לכובע שלהם ומה שייך לכובעים של אחרים.

ולאכוף שאין יותר עבודה כפולה או בזבוז זמן בגלל תקשורת לא יעילה ברחבי הארגון.

שיעורי בית

  1. הסתכל על כל מי שפנה אליך בשבוע האחרון מתוך הארגון שלך.

  2. ערוך רשימה של כל מי שתרם לתקשורת לא יעילה, עבודה כפולה או בזבוז זמן. (לדוגמה: ביזבז לך זמן כי סיפק מעט מדי נתונים, וכו׳).

  3. עבור איתו על המאמר הזה, ושאל מה המסקנות שלו ואיך יוכל להאיץ את פעילותו בחברה?

  4. כעת המשך פעם בשבוע לבדוק מי סביבך יוצר בזבוז זמן, עבודה כפולה ותקשורת לא יעילה, ודאג לצמצם אותם בעזרת תיקון הדפוסים האלה.

רוצה לחסוך שעות יקרות ולהפחית פיגורים? בוא נעבוד על זה יחד.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אתה עובד עד מאוחר, מתקן טעויות של העובדים, מתנצל ללקוחות שקיבלו שירות לקוי, וכל פעם מחדש שואל את עצמך “למה אף אחד כאן לא עושה את העבודה כמו שצריך? כמוני?” אתה חושב שזה מובן מאליו, מסביר, אולי אפילו מתרגז, ושום דבר לא משתנה. אז איך לוקחים את הגאונות שבראש שלך ומכניסים אותה לראש של כל אחד מהעובדים שלך?
  • בוקר רגיל בעסק. אתה מגיע למשרד, מדליק את המחשב, ופתאום מסך שחור. אתה מנסה במחשב השני, השלישי, הרביעי. כולם מתים. תוך 24 שעות, חמישה מחשבים עיקריים הפכו לערימת מתכת חסרת תועלת. כל המידע השיווקי, הזדמנויות עסקיות, מסמכי מכירות, נתוני לקוחות – התאדה. פשוט נעלם. זה לא סיוט תיאורטי, זה קרה לעסק אמיתי…
  • יש משהו משתק בבעיה גדולה. היא תופסת את כל המרחב המנטלי וגורמת לנו להרגיש חסרי אונים. אבל מה שגיליתי לאורך שנות עבודתי עם עסקים ומנהלים, זה שלרוב הבעיה היא לא הבעיה עצמה, אלא הדרך שבה אנחנו מסתכלים עליה. כי האמת היא שבעיות גדולות הן אשליה אופטית. הן נראות גדולות רק כשמסתכלים עליהן מרחוק, כגוש אחד…
  • לפעמים אנשים לא מזהים מה הבעיה, אפילו כשהיא ממש מול הפנים שלהם. לא בגלל שהם טיפשים, אלא כי הם פשוט לא יודעים איך הדבר כן אמור להיראות. בעסקים זה קורה כל הזמן: המכירות לא מתרוממות, אנשי המכירות נותנים הסברים שנשמעים להם הגיוניים (“בקיץ כולם בים, אין למי למכור”), אבל שום דבר לא משתנה. למה? כי אתה שומע תירוצים במקום לזהות את הבעיה האמיתית.
  • הרבה אנשי המכירות חיים באותה מלכודת: משקיעים זמן בשיחה, בונים קשר עם הלקוח, מציגים את הפתרון, ואז מגיע הרגע הגדול. הם מציגים את המחיר, ופתאום הכל קורס. “זה יקר לי”, “אני צריך לחשוב על זה”, “אחזור אליך”… ההתנגדויות מגיעות כמו גל צונמי. אבל מה אם אומר לך שאת רוב ההתנגדויות אפשר למנוע לגמרי? שהבעיה האמיתית היא לא בתשובות שלך, אלא בסדר הפעולות?
  • בחלק א׳ תיארתי איך במקום להתחרות על תכונות ומחירים, בחרתי לעמוד לצד הלקוח ולעזור לו להבין את המורכבות האמיתית של הפרויקט. כך הפכתי מספק פוטנציאלי לבן ברית מהימן. אבל מה עושים אחרי שרכשת את אמונו? איך מעבירים את הלקוח מהבנת הבעיה לקבלת פתרון שהוא פי 10 יותר יקר מכל מה שהציעו המתחרים?
  • לפעמים במכירה הדבר הכי חכם הוא דווקא לא לנסות להרשים. בפרויקט הראשון שלי מול אחד הבנקים הגדולים, בזמן שהמתחרים הציפו את הלקוח במצגות והבטחות נוצצות, בחרתי ללכת בכיוון אחר לגמרי. לא נתתי לרעיון ש”זה בלתי אפשרי” לעצור אותי, והבחירה הזו פתחה לי דלת לסגירה שהמתחרים אפילו לא חלמו עליה.
  • ביקשת משהו מהעובדים שלך, קיבלת הנהון ובסוף גילית שזה לא קרה? או שדרשת להגדיל ראש ולהקפיד לכבות אורות ומזגנים, ואז גילית שהמערכות עבדו כל הסופ”ש כאילו אף אחד לא שמע אותך? יעדים לא מתממשים, הוראות לא נאכפות, והרגלים מזיקים ממשיכים לחזור על עצמם? מה שנראה כמו חוסר שיתוף פעולה מצד הצוות, מתגלה לא פעם כתוצאה של הרגלים ודפוסים סמויים שמנהלים גם את העובדים וגם את המנהל עצמו. מה עומד מאחורי התופעה הזו, ואיך אפשר לשבור את הדפוס?

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט