כשאתה דורש תוצאות ומקבל תירוצים…

ביקשת משהו מהעובדים שלך, קיבלת הנהון ובסוף גילית שזה לא קרה? או שדרשת להגדיל ראש ולהקפיד לכבות אורות ומזגנים, ואז גילית שהמערכות עבדו כל הסופ”ש כאילו אף אחד לא שמע אותך? יעדים לא מתממשים, הוראות לא נאכפות, והרגלים מזיקים ממשיכים לחזור על עצמם? מה שנראה כמו חוסר שיתוף פעולה מצד הצוות, מתגלה לא פעם כתוצאה של הרגלים ודפוסים סמויים שמנהלים גם את העובדים וגם את המנהל עצמו. מה עומד מאחורי התופעה הזו, ואיך אפשר לשבור את הדפוס?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

עצבן אותך פעם שעובדים לא עשו מה שביקשת?

או שמישהו התנהג בצורה שלא סבלת וכבר ניסית הכל ושום דבר לא עוזר לשנות את זה?

מנהל שלא מוותר ממשיך לחפש עזרה ופתרונות, אך לפעמים למרות כל הסדנאות, הספרים, הפודקסטים, הסרטונים באינטרנט, העצות של חברים, הורים ואנשי מקצוע – נראה ששום דבר לא עוזר.

המנהל מציב יעדים למכירות, ומקבל תשובות והסברים “הגיוניים” במיוחד, אך המכירות לא עולות.

המנהל דורש לעבור על כל הצעות המחיר, ובחקירה פשוטה מגלה שיש מאות אלפים של שקלים שקבורים תחת הזדמנויות שלא טופלו כהלכה.

המנהל נותן הוראה להגדיל ראש ולקחת אחריות, ולוודא שהמזגנים והאור כבויים, ומוצא את כל המערכות פועלות לאחר סוף שבוע שלם של בזבוז אינסופי.

ולמרות שהעובדים מהנהנים בראשם או בוהים בו כשהוא מדבר אליהם, נראה שהמילים שיוצאות מפיו של המנהל נופלות על אוזניים אטומות.

כמובן שבעיות כאלה, אם אינן מטופלות מייד, הופכות לשגרה. למען האמת הן הופכות ל”פעולות אוטומטיות”.

אותן פעולות אוטומטיות, באופן שגרתי, מפחיתות את היכולת של המנהל להשפיע על הצוות ועל העסק. הנטיה של המנהל תהיה להימנע מלטפל בצורה מושלמת במעשים לא תקינים של אחרים שמזכירים לו מעשים לא תקינים משלו בין אם מהווה או מהעבר.

פעולות אוטומטיות

פעולות אוטומטיות מוגדרות כפעולות ידועות או לא ידועות, אך שהאדם כבר שכח שהוא ממשיך לעשות אותן. ייתכן שהוא זוכר אך לא ער אליהן מספיק כדי לטפל בהן.

זה כמו פעולה שהופכת להרגל והאדם לפעמים אפילו לא מודע שהפעולות הללו ממשיכות להתבצע.

פעולות אלה הן הרסניות לעסקים ופוגעות בצורה משמעותית בריווחיות ובמצב הרוח הכללי ובתפוקה של המנהל והצוות.

כמו שאינך חושב כל היום על איזה שרירים להפעיל כדי לשאוף אויר ולנשוף אותו כשאתה נושם, כך עלולת להתפתח כל מיני פעולות אוטומטיות בעייתיות.

אז מה כן אפשר לעשות?

כדי לנטרל או להביא להפסקת הפעולות האוטומטיות האלה אצל אחרים, יש להגביר את המודעות של המנהל לקיומן. שוב, מדובר על פעולות שלא במודעות של המנהל או לא בשליטתו כרגע.

אך לעיתים, למנהל עצמו קשה לראות בדיוק במה לטפל והוא מגלה שיש לו חולשה כנגד התנהגויות כאלה.

הנזק הוא שמול פעולות כאלה של אחרים הוא עצמו נרתע מלטפל בהם באופן יעיל. מנהל כזה יכול להיות אפאתי, פוחד להעיר, כועס על העובדים או על כולם, או ביקורתי מאוד. אך הוא ייתקל בקושי לטפל בכך.

הנטייה היא לחפש מה לשנות אצל אחרים.

כך לדוגמה מנהל שעבדתי איתו שלא היה יכול לפטר עובד שברור שעשה יותר נזק לעסק מאשר תועלת. רק לאחר שהמנהל עבר תוכנית מיוחדת באקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ, הוא היה יכול לראות מה באמת מפריע לו לבצע פעולה מסוימת למרות שהוא יודע שצריך לבצע את אותה הפעולה ואי הביצוע שלה מביא לאובדן ונזק מצטבר.

אך מה שאפשר לעשות בצורה יעילה הרבה יותר היא לעזור למנהל לגלות היכן הוא עצמו נכנס לפעולות אוטומטיות שבימים כתיקונם הוא יודע שהן לא פעולות שהוא היה רוצה שמישהו אחר יעשה לו.

ברגע שהמנהל מזהה פעולות דומות שהוא עצמו עושה יהיה לו קל יותר לטפל גם באחרים.

זה דומה למישהו שבעצמו לא מטפל בגוף שלו מספיק טוב, ולא דואג לאכול טוב או לעשות פעילות גופנית בדרך של שגרה למרות שהוא יודע שזה חיוני. אדם כזה, אם הוא עם רמת אתיקה גבוהה, יסוג מלהעיר לאחרים על כך שאינם אוכלים, ישנים או מתעמלים מספיק.

נקודת מפתח

נקודת המפתח היא קודם כל לאמץ את הגישה של גורם: “איך תרמתי לכך לקרות?” או “איך גרמתי לכך שזה יכול היה לקרות?” או “איך גרמתי לזה לקרות?”

הנטיה היא להתדרדר למצב של אמונה אישית בכך ש”אני עשיתי כל מה שיכולתי, והאנשים האחרים האלה פשוט לא נוהגים בצורה הגיונית.”

מה לא היית רוצה שיעשו לך?

כשנותנים לאדם לבחון בצורה ישירה מדי את מעשיו, הוא עלול להיכנס למגננה ולהיות ביקורתי מאוד.

לכן גישה זו במקרים רבים אינה מעשית.

בתוכנית אישית שמנהל עובר עם יועץ מקצועי לנושא, היועץ נותן למנהל בעזרת תוכנית מיוחדת את האפשרות להעלות בהדרגה את המודעות שלו לכל אותן פעולות שהפכו מזמן לאוטומטיות עבורו, ולעקוף ולנטרל את “הדחף להיות צודק”.

כי ברגע שהדחף להיות צודק נכנס לתמונה אפשר לומר שההיגיון או היכולת לראות את הדברים כמו שהם באמת, יוצאים לחופשה.

תרגיל מעשי

כמובן שתצטרך להתמיד בתהליך וללמוד את כל העקרונות הבסיסיים שלו כדי שהוא יעבוד בצורה מושלמת.

אך יש פעולה פשוטה שאפשר לעשות כבר עכשיו.

  1. ערוך רשימה של כל המעשים או ההתנהגויות הלא רצויות אצל אחרים שמפריעות לך ויש לך תחושה שאין לך מספיק השפעה עליהם.

  2. חפש מעשה כלשהו שעשית בעבר שיש לו דמיון לאותו מעשה שמפריע לך אצל אחרים. זה לא חייב להיות מהעת האחרונה ויכול להיות מכל תקופה במהלך החיים. גם אם זה התרחש שנים רבות בעבר.

  3. כעת, בחן את המקרה ובדוק אם יש משהו שתוכל לקחת עליו אחריות. כלומר במילים אחרות לראות איך גרמת או איפשרת אותו.

    אפילו אם מישהו נכנס ברכב שלך בחניה – שאל מי החנה שם את הרכב מלכתחילה? תמיד יהיה משהו, אפילו קל שבקלים שתרם מצדך למאורע.

  4. כעת בחן את ההשלכות של הדבר על אחרים. איזה נזקים התרחשו מכך?

  5. אם עדיין לא חווית טיפה הקלה מכך, המשך כך עם עוד מקרה ועוד מקרה עד שהתמונה תתבהר.

אזהרה והערה חשובה: הרשום פה הוא רצף פעולות שיכול לעבוד במקרים מסויימים ולא בכל המקרים ואינו מהווה תחליף לתהליך מדויק שנלמד ומיושם בתוכנית אצלנו.

כדי לקבל את מירב ההישגים כפי שקיבלו מנהלים ומנהלות רבים פנה כעת ליועץ אקספדיטור מאיץ עסקים ובקש פגישת הערכה של המצב.

ראה גם:

ניצול יעיל של כח אדם

איך לטפל במשבר עם עובד בכיר

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אתה עובד עד מאוחר, מתקן טעויות של העובדים, מתנצל ללקוחות שקיבלו שירות לקוי, וכל פעם מחדש שואל את עצמך “למה אף אחד כאן לא עושה את העבודה כמו שצריך? כמוני?” אתה חושב שזה מובן מאליו, מסביר, אולי אפילו מתרגז, ושום דבר לא משתנה. אז איך לוקחים את הגאונות שבראש שלך ומכניסים אותה לראש של כל אחד מהעובדים שלך?
  • בוקר רגיל בעסק. אתה מגיע למשרד, מדליק את המחשב, ופתאום מסך שחור. אתה מנסה במחשב השני, השלישי, הרביעי. כולם מתים. תוך 24 שעות, חמישה מחשבים עיקריים הפכו לערימת מתכת חסרת תועלת. כל המידע השיווקי, הזדמנויות עסקיות, מסמכי מכירות, נתוני לקוחות – התאדה. פשוט נעלם. זה לא סיוט תיאורטי, זה קרה לעסק אמיתי…
  • יש משהו משתק בבעיה גדולה. היא תופסת את כל המרחב המנטלי וגורמת לנו להרגיש חסרי אונים. אבל מה שגיליתי לאורך שנות עבודתי עם עסקים ומנהלים, זה שלרוב הבעיה היא לא הבעיה עצמה, אלא הדרך שבה אנחנו מסתכלים עליה. כי האמת היא שבעיות גדולות הן אשליה אופטית. הן נראות גדולות רק כשמסתכלים עליהן מרחוק, כגוש אחד…
  • לפעמים אנשים לא מזהים מה הבעיה, אפילו כשהיא ממש מול הפנים שלהם. לא בגלל שהם טיפשים, אלא כי הם פשוט לא יודעים איך הדבר כן אמור להיראות. בעסקים זה קורה כל הזמן: המכירות לא מתרוממות, אנשי המכירות נותנים הסברים שנשמעים להם הגיוניים (“בקיץ כולם בים, אין למי למכור”), אבל שום דבר לא משתנה. למה? כי אתה שומע תירוצים במקום לזהות את הבעיה האמיתית.
  • הרבה אנשי המכירות חיים באותה מלכודת: משקיעים זמן בשיחה, בונים קשר עם הלקוח, מציגים את הפתרון, ואז מגיע הרגע הגדול. הם מציגים את המחיר, ופתאום הכל קורס. “זה יקר לי”, “אני צריך לחשוב על זה”, “אחזור אליך”… ההתנגדויות מגיעות כמו גל צונמי. אבל מה אם אומר לך שאת רוב ההתנגדויות אפשר למנוע לגמרי? שהבעיה האמיתית היא לא בתשובות שלך, אלא בסדר הפעולות?
  • בחלק א׳ תיארתי איך במקום להתחרות על תכונות ומחירים, בחרתי לעמוד לצד הלקוח ולעזור לו להבין את המורכבות האמיתית של הפרויקט. כך הפכתי מספק פוטנציאלי לבן ברית מהימן. אבל מה עושים אחרי שרכשת את אמונו? איך מעבירים את הלקוח מהבנת הבעיה לקבלת פתרון שהוא פי 10 יותר יקר מכל מה שהציעו המתחרים?
  • לפעמים במכירה הדבר הכי חכם הוא דווקא לא לנסות להרשים. בפרויקט הראשון שלי מול אחד הבנקים הגדולים, בזמן שהמתחרים הציפו את הלקוח במצגות והבטחות נוצצות, בחרתי ללכת בכיוון אחר לגמרי. לא נתתי לרעיון ש”זה בלתי אפשרי” לעצור אותי, והבחירה הזו פתחה לי דלת לסגירה שהמתחרים אפילו לא חלמו עליה.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט