כשאתה דורש תוצאות ומקבל תירוצים…

ביקשת משהו מהעובדים שלך, קיבלת הנהון ובסוף גילית שזה לא קרה? או שדרשת להגדיל ראש ולהקפיד לכבות אורות ומזגנים, ואז גילית שהמערכות עבדו כל הסופ”ש כאילו אף אחד לא שמע אותך? יעדים לא מתממשים, הוראות לא נאכפות, והרגלים מזיקים ממשיכים לחזור על עצמם? מה שנראה כמו חוסר שיתוף פעולה מצד הצוות, מתגלה לא פעם כתוצאה של הרגלים ודפוסים סמויים שמנהלים גם את העובדים וגם את המנהל עצמו. מה עומד מאחורי התופעה הזו, ואיך אפשר לשבור את הדפוס?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

עצבן אותך פעם שעובדים לא עשו מה שביקשת?

או שמישהו התנהג בצורה שלא סבלת וכבר ניסית הכל ושום דבר לא עוזר לשנות את זה?

מנהל שלא מוותר ממשיך לחפש עזרה ופתרונות, אך לפעמים למרות כל הסדנאות, הספרים, הפודקסטים, הסרטונים באינטרנט, העצות של חברים, הורים ואנשי מקצוע – נראה ששום דבר לא עוזר.

המנהל מציב יעדים למכירות, ומקבל תשובות והסברים “הגיוניים” במיוחד, אך המכירות לא עולות.

המנהל דורש לעבור על כל הצעות המחיר, ובחקירה פשוטה מגלה שיש מאות אלפים של שקלים שקבורים תחת הזדמנויות שלא טופלו כהלכה.

המנהל נותן הוראה להגדיל ראש ולקחת אחריות, ולוודא שהמזגנים והאור כבויים, ומוצא את כל המערכות פועלות לאחר סוף שבוע שלם של בזבוז אינסופי.

ולמרות שהעובדים מהנהנים בראשם או בוהים בו כשהוא מדבר אליהם, נראה שהמילים שיוצאות מפיו של המנהל נופלות על אוזניים אטומות.

כמובן שבעיות כאלה, אם אינן מטופלות מייד, הופכות לשגרה. למען האמת הן הופכות ל”פעולות אוטומטיות”.

אותן פעולות אוטומטיות, באופן שגרתי, מפחיתות את היכולת של המנהל להשפיע על הצוות ועל העסק. הנטיה של המנהל תהיה להימנע מלטפל בצורה מושלמת במעשים לא תקינים של אחרים שמזכירים לו מעשים לא תקינים משלו בין אם מהווה או מהעבר.

פעולות אוטומטיות

פעולות אוטומטיות מוגדרות כפעולות ידועות או לא ידועות, אך שהאדם כבר שכח שהוא ממשיך לעשות אותן. ייתכן שהוא זוכר אך לא ער אליהן מספיק כדי לטפל בהן.

זה כמו פעולה שהופכת להרגל והאדם לפעמים אפילו לא מודע שהפעולות הללו ממשיכות להתבצע.

פעולות אלה הן הרסניות לעסקים ופוגעות בצורה משמעותית בריווחיות ובמצב הרוח הכללי ובתפוקה של המנהל והצוות.

כמו שאינך חושב כל היום על איזה שרירים להפעיל כדי לשאוף אויר ולנשוף אותו כשאתה נושם, כך עלולת להתפתח כל מיני פעולות אוטומטיות בעייתיות.

אז מה כן אפשר לעשות?

כדי לנטרל או להביא להפסקת הפעולות האוטומטיות האלה אצל אחרים, יש להגביר את המודעות של המנהל לקיומן. שוב, מדובר על פעולות שלא במודעות של המנהל או לא בשליטתו כרגע.

אך לעיתים, למנהל עצמו קשה לראות בדיוק במה לטפל והוא מגלה שיש לו חולשה כנגד התנהגויות כאלה.

הנזק הוא שמול פעולות כאלה של אחרים הוא עצמו נרתע מלטפל בהם באופן יעיל. מנהל כזה יכול להיות אפאתי, פוחד להעיר, כועס על העובדים או על כולם, או ביקורתי מאוד. אך הוא ייתקל בקושי לטפל בכך.

הנטייה היא לחפש מה לשנות אצל אחרים.

כך לדוגמה מנהל שעבדתי איתו שלא היה יכול לפטר עובד שברור שעשה יותר נזק לעסק מאשר תועלת. רק לאחר שהמנהל עבר תוכנית מיוחדת באקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ, הוא היה יכול לראות מה באמת מפריע לו לבצע פעולה מסוימת למרות שהוא יודע שצריך לבצע את אותה הפעולה ואי הביצוע שלה מביא לאובדן ונזק מצטבר.

אך מה שאפשר לעשות בצורה יעילה הרבה יותר היא לעזור למנהל לגלות היכן הוא עצמו נכנס לפעולות אוטומטיות שבימים כתיקונם הוא יודע שהן לא פעולות שהוא היה רוצה שמישהו אחר יעשה לו.

ברגע שהמנהל מזהה פעולות דומות שהוא עצמו עושה יהיה לו קל יותר לטפל גם באחרים.

זה דומה למישהו שבעצמו לא מטפל בגוף שלו מספיק טוב, ולא דואג לאכול טוב או לעשות פעילות גופנית בדרך של שגרה למרות שהוא יודע שזה חיוני. אדם כזה, אם הוא עם רמת אתיקה גבוהה, יסוג מלהעיר לאחרים על כך שאינם אוכלים, ישנים או מתעמלים מספיק.

נקודת מפתח

נקודת המפתח היא קודם כל לאמץ את הגישה של גורם: “איך תרמתי לכך לקרות?” או “איך גרמתי לכך שזה יכול היה לקרות?” או “איך גרמתי לזה לקרות?”

הנטיה היא להתדרדר למצב של אמונה אישית בכך ש”אני עשיתי כל מה שיכולתי, והאנשים האחרים האלה פשוט לא נוהגים בצורה הגיונית.”

מה לא היית רוצה שיעשו לך?

כשנותנים לאדם לבחון בצורה ישירה מדי את מעשיו, הוא עלול להיכנס למגננה ולהיות ביקורתי מאוד.

לכן גישה זו במקרים רבים אינה מעשית.

בתוכנית אישית שמנהל עובר עם יועץ מקצועי לנושא, היועץ נותן למנהל בעזרת תוכנית מיוחדת את האפשרות להעלות בהדרגה את המודעות שלו לכל אותן פעולות שהפכו מזמן לאוטומטיות עבורו, ולעקוף ולנטרל את “הדחף להיות צודק”.

כי ברגע שהדחף להיות צודק נכנס לתמונה אפשר לומר שההיגיון או היכולת לראות את הדברים כמו שהם באמת, יוצאים לחופשה.

תרגיל מעשי

כמובן שתצטרך להתמיד בתהליך וללמוד את כל העקרונות הבסיסיים שלו כדי שהוא יעבוד בצורה מושלמת.

אך יש פעולה פשוטה שאפשר לעשות כבר עכשיו.

  1. ערוך רשימה של כל המעשים או ההתנהגויות הלא רצויות אצל אחרים שמפריעות לך ויש לך תחושה שאין לך מספיק השפעה עליהם.

  2. חפש מעשה כלשהו שעשית בעבר שיש לו דמיון לאותו מעשה שמפריע לך אצל אחרים. זה לא חייב להיות מהעת האחרונה ויכול להיות מכל תקופה במהלך החיים. גם אם זה התרחש שנים רבות בעבר.

  3. כעת, בחן את המקרה ובדוק אם יש משהו שתוכל לקחת עליו אחריות. כלומר במילים אחרות לראות איך גרמת או איפשרת אותו.

    אפילו אם מישהו נכנס ברכב שלך בחניה – שאל מי החנה שם את הרכב מלכתחילה? תמיד יהיה משהו, אפילו קל שבקלים שתרם מצדך למאורע.

  4. כעת בחן את ההשלכות של הדבר על אחרים. איזה נזקים התרחשו מכך?

  5. אם עדיין לא חווית טיפה הקלה מכך, המשך כך עם עוד מקרה ועוד מקרה עד שהתמונה תתבהר.

אזהרה והערה חשובה: הרשום פה הוא רצף פעולות שיכול לעבוד במקרים מסויימים ולא בכל המקרים ואינו מהווה תחליף לתהליך מדויק שנלמד ומיושם בתוכנית אצלנו.

כדי לקבל את מירב ההישגים כפי שקיבלו מנהלים ומנהלות רבים פנה כעת ליועץ אקספדיטור מאיץ עסקים ובקש פגישת הערכה של המצב.

ראה גם:

ניצול יעיל של כח אדם

איך לטפל במשבר עם עובד בכיר

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
  • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
  • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
  • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.
  • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?
  • קרה לך שניסית לקבוע פגישה אבל נעצרת כבר בשלב הראשון? אתה מתקשר, מציג את עצמך, ואז שומע את המשפט הידוע: “תשאיר פרטים, נחזור אליך”. ואז… כלום. אף אחד לא חוזר. בהרבה מקרים זה לא קשור אליך או למה שאתה מציע אלא לאופן שבו ניגשת לשיחה. כי עוד לפני שתצליח להגיע למנהל, יש אדם אחד שעליך לדעת לדבר איתו נכון: המזכירה.
  • תאר לעצמך שאתה רופא בחדר מיון, ומטופל נכנס עם יד שבורה. אתה מסביר לו שהוא צריך גבס, הוא אומר “אני אחשוב על זה”, והולך. האם תיתן לו ללכת ככה? כנראה שלא, כי אתה יודע שבלי טיפול המצב רק יחמיר. עכשיו תחשוב על העסק שלך: אם הגעת למסקנה שאתה יכול לעזור ללקוח לפתור בעיה אמיתית, למה שהמפגש הראשון יהיה גם האחרון? היום דיברתי עם בעל עסק שאמר לי בגאווה: “אני מתקשר פעם אחת בלבד, ואחר כך לעולם לא יותר”. מתברר שהאמונה הזו, שנשמעת כל כך “הגיונית ומכבדת”, היא בדיוק מה שמונע מהעסק שלו לצמוח, ומהלקוחות שלו לקבל את מה שהם באמת צריכים.
  • כולנו רוצים להצליח. למכור יותר, לנהל טוב יותר, להצליח מבחינה אישית, משפחתית, עסקית וחברתית. אבל מאחורי כל הצלחה אמיתית, מסתתרת מיומנות אחת, שאיכות השליטה שלך בה היא זו שקובעת עד כמה תגיע לתוצאות ועד כמה תצליח לגרום לעולם להגיב למה שיש לך לומר.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט