​​אל תהיה צוואר הבקבוק של החיים שלך

הרבה בעלי עסקים חושבים שאם רק יעבדו קצת יותר קשה, קצת יותר שעות, קצת יותר ימים, אז סוף סוף יגיעו לחופש שחלמו עליו. אבל מה אם במקום זה הם רק בונים לעצמם כלא יוקרתי? הם הפכו להיות ה“עובדים הראשיים” בעסק שלהם, במקום הבעלים. הם מאמינים שאף אחד לא יעשה את זה “כמו שהם”, וככה כל צמיחה הופכת לעומס. כל לקוח חדש לעוד נטל.
וכשהם מפסיקים לעבוד העסק נעצר, כי הם העסק. אבל זאת לא הדרך. החופש האמיתי מתחיל כשאתה מפסיק לעשות הכל לבד.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

הדרך היחידה לשכפל את עצמך: תשתחרר ממה שלא דורש אותך אישית

זה החלק שבו הרבה בעלי עסקים נופלים. כשהם עובדים קשה, אבל לא בונים חופש.

אם המשימה לא מחייבת את היצירתיות שלך, את ההחלטות האסטרטגיות שלך, או את הערך הייחודי שלך, אתה לא צריך לעשות אותה בעצמך.

דוגמה מהחיים:

נניח שאתה כותב הצעות מחיר. זה לא דורש החלטות אסטרטגיות או חשיבה יצירתית עמוקה בכל פעם, אבל כן דורש הבנה של העסק והלקוח.

אז מה עושים?

  • יוצרים תבנית חכמה, עם מקום לשיקול דעת
  • מלמדים ומתרגלים עוזר/ת לעשות 80%-100% מהעבודה (העוזר/ת יכול להיות כלי אוטומטי, AI, עובד או פרילנסר)
  • ואז רק מבקרים את התוצאה הסופית (אם בכלל)

דוגמאות נוספות:

  • שליחת חשבונית => לא דורש אותך

  • עיצוב פוסט לסושיאל => אם זה לא משהו ייחודי שאתה יוצר, מישהו אחר יכול לעשות

  • פגישה שגרתית עם לקוח קבוע => עובד יכול לנהל

תיצור מערכת שלא תלויה ברצון, זמן או אנרגיה

רוב האנשים נשענים על כוח רצון: 

אני אעשה את זה כשיהיה לי זמן / כוח / ראש / פניות מחשבתית“.

אבל עסק חכם פועל גם כשאין לך כוח בכלל. כמו מכונה.

איך עושים את זה?

  • אוטומציה: מיילים אוטומטיים, הודעות אוטומטיות, תשלומים אוטומטיים ועוד. כמו מערכת השקיה שמשקה את הגינה גם כשאתה לא בבית.

  • נהלים כתובים: כל פעולה חוזרת => צריך להיות לה מדריך. תחשוב על זה כמו מתכון. כל אחד יכול להכין את העוגה אם יש לו הוראות ברורות ותרגול.

  • אנשים: עובדים, פרילנסרים, אפילו VA (עוזר/ת וירטואלי/ת, כלומר מישהו שעובד מרחוק ועוזר לך בעסק), שמבצעים בלי לשאול כל פעם מחדש.

תתמקד בדברים שרק אתה יכול לעשות ותעזוב את כל השאר

אתה כמו האדריכל של הבניין. אתה מתכנן את החזון והמבנה, אבל לא צריך להניח כל לבנה בעצמך.

יש דברים שרק אתה יכול לבצע:

  • החזון של העסק

  • הבחירות האסטרטגיות

  • הקשר האישי עם לקוחות מפתח

  • התוכן או הרעיונות שהופכים אותך לשונה

כל השאר, במצב אידיאלי, לא דורש אותך או את הנוכחות האישית שלך.

דוגמאות:

  • לבנות את הסיסטם של העסק? => אתה.

  • לעלות מוצרים לחנות האינטרנטית? => מישהו אחר.

  • לכתוב את הטון של המותג? => אתה.

  • לתזמן פוסטים? => לא אתה.

תחשוב על עצמך בתור מנצח על תזמורת: אתה לא צריך לנגן בכל כלי, אתה רק צריך לכוון את כולם כך שייצרו הרמוניה.

אם אתה “העסק” בעצמך, אז כשנגמר לך הזמן הכל נעצר

זו האמת:

  • אם אתה מפסיק לעבוד, העסק מפסיק להכניס כסף.

  • זה לא נכס, זו עבודה בתחפושת.

אתה רוצה לבנות מערכת שבאמת עוזרת לאנשים ומביאה לך שפע של רווחים, גם כשאתה בחדר כושר, עם החברים והמשפחה, ישן או בחופשה.

אז תשקיע רק בדברים שדורשים חזון, את היצירתיות הייחודית שלך, החלטות גדולות. כל דבר שחוזר על עצמו => שמישהו אחר יעשה אותו, או שהמערכת תעשה אותו לבד. 

ככה אתה יכול לעבור מלהיות “העובד” או “המבצע” ללהיות “היוצר”, “הבעלים”, או “האסטרטג”. מחייל בשטח לגנרל שמוביל את המערכה.

שלוש שאלות שכדאי לשאול את עצמך

  1. האם זה דורש את היצירתיות הייחודית שלך?

    • כן => תעשה בעצמך

    • לא => תעביר

  2. האם זה קרה יותר מפעמיים?

    • כן => זה תהליך. תעד אותו.

    • עכשיו אפשר להעביר לאחרים.

  3. האם מישהו יכול לעשות את זה ב-80% מהאיכות שלך?

    • כן? מספיק טוב. תן לזה לעבור.

    • כי גם “80% בוצע” עדיף על “100% שלא קרה”.

המלכודת

אנשים נשארים תקועים בתוך העסק כי הם מרגישים שאף אחד לא יעשה את זה “כמוהם”. אבל זו מלכודת. החופש שלך שווה יותר מהפרפקציוניזם שלך.

עכשיו תורך

  1. כתוב רשימה של 5–10 משימות שאתה עושה באופן קבוע בעסק שלך.

  2. עבור עליהן והחלט לגבי כל אחת האם…

    להפסיק? (לא כל מה שעשית עד היום באמת צריך להמשיך, אם זה לא תורם ערך ממשי תסיר את זה מהשולחן)

    להפוך לאוטומטי? (אם זו פעולה שחוזרת על עצמה ואפשר להגדיר לה חוקיות)

    להאציל למישהו אחר? (אם מישהו אחר יכול לבצע את זה ב-80% מהאיכות שלך תן לזה לעבור הלאה)

    להשאיר אצלך? (אם פעולה מסוימת מחזירה לך פי 10 על הזמן שאתה משקיע בה, כי אתה עושה אותה)

מוזמן לפנות אלינו אם צריך עזרה בצעדים השונים. אנחנו אלופים בפתירת צווארי בקבוק לבעלי עסקים עמוסים.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אתה יושב במשרד ומנסה להבין איך זה קרה שוב. ביקשת מהעובד לטפל במשהו פשוט והוא עשה משהו אחר לגמרי. השותף לא קלט את התמונה הגדולה, הספק שוב לא עמד בהתחייבויות, והצוות ממשיך לעשות מה שבא לו. אתה מרגיש שאף אחד לא באמת מקשיב ואולי בכלל גייסת את האנשים הלא נכונים… מה אם הבעיה היא פחות באנשים אלא בצעד ניהולי חיוני שאתה פספסת?
  • כדי לשמור על תפוקה גבוהה (להספיק הרבה, לעבוד ביעילות ולהשיג תוצאות מוגדרות), צריך לדעת איך לנהל בקשות שמגיעות מאחרים. אנשים סביבך, בין אם אלה לקוחות, עובדים, או קולגות, הולכים לבקש ממך דברים, שבניגוד לטענות שלהם לא בהכרח יהיו “צ׳יק צ׳ק”. חשוב לעזור כשאפשר, אבל פה נכנסות שמירה על סדר עדיפויות ברור, שקיפות, והיכולת שלך לומר “לא”…
  • העסק שלך לא יתרומם אם לא תנהל אותו במקביל בשלושת מישורי הזמן. מה זה בדיוק ניהול עבר, הווה ועתיד עסקי? ואיך מחלקים את הזמן והמשאבים ביניהם נכון? בוא נפרק את זה לגורמים ונראה איך מאזנים בין שלושת המישורים האלה כדי לגדול בצורה יציבה ורווחית.
  • יש משהו מטעה בצורה שבה אנחנו חושבים על יציבות. היא נראית כמו קרקע בטוחה, אבל לעיתים זו קרקע שמישהו אחר מחזיק. עבודה קבועה? תלויה בבוס. בית עם משכנתא? תלוי בבנק ובמשכורת שתמשיך להיכנס. עסק עם לקוח אחד גדול? תלוי בהחלטות שלו. זו לא יציבות, זו אשליה. אז איך אתה יכול להשיג יציבות אמיתית שאינה תלויה באחרים?
  • יש נקודה שבה בעלי עסקים מבינים שהם צריכים לשמור על נוכחות שיווקית מתמשכת מול לקוחות קיימים וחדשים. הם מתחילים לשלוח מיילים, אולי אפילו מכתבים, מרגישים שהם עושים משהו נכון. ואז עוברים שבועיים, שלושה, חודש… ושום דבר לא קורה. אף אחד לא מגיב, אף אחד לא חוזר, ונראה שכל המאמץ הזה פשוט נזרק לפח. זה הרגע שבו רוב האנשים מפסיקים. הם מחליטים ש”זה לא עובד”, שזה בזבוז זמן, ושעדיף להשקיע את האנרגיה במקום אחר. והנה הפרדוקס: הם עוצרים בדיוק כשהדברים עומדים להתחיל לעבוד, ממש לפני שהזרימה הזאת שהם יצרו מתחילה לחזור אליהם בחזרה.
  • כמה פעמים דחית שיחה קשה עם מנהל או עובד? או ידעת בדיוק מה צריך לעשות אבל פשוט היה יותר נוח לא לעשות? ואז הזמן עובר ואתה עדיין לא עשית את זה למרות שאתה יודע כמה זה נחוץ. זה קורה כי זה “לא נוח” או “לא נעים”. כי יש שיחה שצריך לנהל עם מישהו ואתה פשוט לא בטוח איך הוא יגיב. המקרה הבא מראה איך בעל עסק אחד דחה עוד ועוד שיחה חיונית רק בגלל החשש מהתגובה של אחיו שעבד תחתיו, ובאיזה מטה קסמים השתמשנו כדי לפתור את זה…
  • כשיש לך אלפי אנשי קשר, מאות חברים, ואתה מדבר עם אנשים כל היום, קשה לקבל שיש לך בעיה בתקשורת. אבל תקשורת אמיתית היא לא כמות המילים שאתה משמיע או מספר האנשים שאתה מכיר. פה אנחנו מדברים על איכות החלפת הרעיונות והעומק של ההבנה ההדדית. אפשר להיות אהוד ופופולרי, ובו זמנית להיאבק בתקשורת יעילה בדיוק עם האנשים שהכי חשוב לך לתקשר איתם, כמו במקרה של בעל העסק בסיפור הבא.
  • אתה יושב בעבודה עד מאוחר, משכנע את עצמך שככה אתה יותר פרודוקטיבי, ופתאום מגלה שאתה שרוף, על הקצה, והמשפחה כבר לא זוכרת איך אתה נראה. מה שקורה כאן זה שתשומת הלב שלך נתקעה במקום אחד, ושאר התחומים בחיים שלך מתחילים לשלם את המחיר. אז איך לאפס את המערכת ולחזור ליעילות אופטימלית?
  • תאר לעצמך מישהו שיש לו קוץ ברגל. הוא הולך לטיפול, ונותנים לו עיסוי בגב ותה חם. נשמע כיף חיים, אך האם זה יעזור? ברור שלא. אבל מה שיותר גרוע, אחרי שזה לא עובד, הוא מתחיל לחשוב שאולי אין פתרון בכלל. הוא הרי כבר ניסה דברים וכלום לא עזר. ככה זה עובד גם עם ייעוץ עסקי: אתה מרגיש שמשהו לא עובד בעסק, מזמין יועץ, ואם הוא נותן לך פתרון שלא קשור לבעיה האמיתית, אז אתה תיישם, תראה שזה לא עובד, ותאמין שזה אתה. או שהעסק שלך לא ניתן לתיקון. כשהאמת היא שפשוט לא טיפלו בקוץ!

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט