הטעות הכי יקרה שבעלי עסקים עושים (ואיך להימנע ממנה)
אם אתה שואל “כמה זה עולה?” לפני שאתה שואל “כמה זה מחזיר לי?”, כנראה שנכנסת בטעות למחלקת מוצרי חלב ולא לחדר ישיבות… כי החלטות עסקיות לא מקבלים כמו צרכן בסופר. אתה לא קונה קוטג’. אתה בונה מערכת שאמורה להחזיר השקעה – עם ריבית. וכשבונים מערכת עסקית, הטעות הכי יקרה? היא שקטה. היא יושבת מאחורי הקלעים, שואבת לך זמן וכסף, ואתה אפילו לא שם לב…
הרבה פעמים אנחנו שואלים “כמה זה עולה?” במקום לשאול את השאלה היותר חכמה:
“כמה זמן ייקח לי להחזיר את ההשקעה, וכמה אני יכול להרוויח אחרי זה?”
כי מה עדיף:
השקעה של 30,000 ש”ח שמחזירה את עצמה תוך חודשיים ומכניסה רווח קבוע של 15,000 ש”ח בחודש? או השקעה של 3,000 ש”ח שלא משנה כלום?
השאלה האמיתית היא לא “יקר או זול”, אלא “כמה זה שווה לי“.
ובכל זאת, בטח יצא לך לא מעט להציע פתרון שבאמת יכול לעזור ללקוח שלך, ולשמוע בתגובה “זה יקר לי”.
אז בוא נדבר תכלס. יקר ביחס למה?
ומה אם זה מחזיר כפול?
כי אם הלקוח שלך היה יודע שהשקעה של 20,000 ש”ח מחזירה לו 40,000 ש”ח בתוך חודשיים – זה יקר או הזדמנות?
אם קונים מכונה שעולה 10,000 ש”ח, ובזכותה חוסכים כל חודש 3,000 ש”ח בהוצאות – יש מה להתלבט?
זו לא השאלה הנכונה
הבעיה מתחילה כששואלים “כמה זה עולה”, ולא שואלים את מה שבאמת חשוב:
- “תוך כמה זמן ההשקעה הזו מחזירה את עצמה?”
- “מה אני מקבל מזה בפועל?”
כי לפעמים הפתרון שאתה צריך לא נמצא ב”לחסוך”, אלא דווקא בלהשקיע.
מי שמקבל החלטות עסקיות כמו צרכן פרטי, נוטה להישאר בצד הלא נכון של הצמיחה.
ולך יש עסק. אתה לא קונה טלוויזיה. אתה בונה מערכת שצריכה להכניס לך יותר ממה שהיא עולה.
ומה לגבי המחיר של לא לעשות כלום?
אז בפעם הבאה שאתה שומע הצעה שנשמעת “יקרה” (או שמישהו מסביר לך שההצעה שלך יקרה), שאל:
- כמה זמן ייקח להחזיר את ההשקעה?
- מה זה פותר ואילו הזדמנויות זה פותח?
- כמה כסף אני משאיר על הרצפה אם אני לא עושה עם זה כלום?
חשוב לזכור שלעיתים, מה שנראה יקר – זה בדיוק מה שחוסך לך עשור של תסכול.
מה שמוביל אותנו לנקודה החשובה הבאה:
הטעות הכי יקרה שרוב העסקים עושים היא לא לראות את המחיר של “אי-ההחלטה”. משום שהעלות הגדולה באמת היא מה שאתה מאבד כשאתה דוחה החלטה, או בכלל לא מחליט.
לדוגמה, בעל עסק מקבל הצעה למערכת שתייעל לו תהליכי מכירה, אבל מתלבט כי “זה יקר”. הוא חושב לעצמו: “נחכה עם זה קצת”. ובינתיים, מה קורה? הוא ממשיך לאבד עשרות אלפי שקלים בחודש, כי המכירות ממשיכות להתנהל באותה הדרך הלא יעילה.
בזמן שהוא התלבט על השקעה של 20 אלף שקל, הוא איבד פי כמה וכמה…
אז בוא נסתכל על השאלות החשובות הבאות:
- כמה כסף אתה מעריך שאתה מפסיד כל חודש בגלל חוסר יעילות בניהול העסק?
- כמה עסקאות אתה מעריך שאתה מפספס כל חודש רק בגלל שאתה שקוע בכיבוי שריפות?
- כמה משימות חשובות נדחות כל שבוע כי אתה עסוק במשימות שוטפות שלא באמת מקדמות אותך?
- כמה כסף אתה משלם לעובדים שלא מנצלים את הזמן שלהם בצורה נכונה?
- כמה לקוחות פוטנציאליים עוזבים (או לא מתחילים) כל חודש כי העסק לא מגיב מהר מספיק?
- כמה הזדמנויות פיתוח עסקי החמצת בשנה האחרונה רק בגלל שלא היה לך זמן להגיע אליהן?
- כמה כסף היית מרוויח בשנה אם היית יכול להפסיק להתעסק בדברים שאתה לא טוב בהם ולהתמקד רק במה שאתה עושה הכי טוב?
- כמה כסף לדעתך העסק מאבד בכל שנה בגלל החלטות שמתעכבות או נדחות שוב ושוב?
כאן בדיוק נכנס לתמונה הנושא של יעילות עסקית.
כי השקעה חכמה זו לא הוצאה, אלא דרך להפוך את העסק שלך ליעיל יותר, רווחי יותר, ומשוחרר מעומסים מיותרים.
ובמקרים רבים, כדי לשפר את הרווחיות, אתה לא צריך לעבוד יותר. אתה צריך לדאוג שכל שקל שאתה משקיע, יחזור עם ריבית.
רוצה לראות איפה אתה עומד? ענה על השאלון הקצר בקישור, ונתאם פגישה אישית לניתוח היעילות והרווחיות בעסק שלך.
עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ
תוכן עניינים
רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?
טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:
להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.
כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.
להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטהלבעלי עסקים שרוצים יותר חופש
טיפים נוספים
אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״