מסתובב במעגלים סביב הזנב של עצמך?

קרה לך שהעסק עבד בטירוף כל היום, מנהלים ועובדים רצו ממקום למקום, אבל כשבדקת בסוף היום, תהית מה בכלל נעשה או הושג? בנקודה הזו נטפל היום.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

לאן אתה רץ?

קרה לך שהעסק עבד כל היום בטירוף, מנהלים ועובדים רצו ממקום למקום, אבל כשבדקת בסוף היום, תהית מה בכלל נעשה או הושג? בנקודה הזו נטפל היום. 

תחשוב על זה ככה:

אתה יוצא לטיול בלי יעד ברור. אתה הולך ימינה, קצת שמאלה, מסתובב חזרה, ובסוף אתה מותש. האם התקדמת? לא בהכרח.

זה בדיוק מה שקורה בעסקים שאין בהם הבנה ברורה של המוצר הסופי.

מה העסק שלך באמת מייצר? זו לא שאלה מובנת מאליה

כל עסק צריך להתחיל משאלה אחת מאוד מדויקת: ״מה אני מייצר?״ 

כמו כל מרכיב בניהול יעיל, זה נראה פשוט ומובן מאליו. אך אם לא תגדיר את המוצר שלך עבורך ועבור העובדים, בצורה פשוטה וברורה, אתם תמשיכו לבזבז זמן ואנרגיה, וזה חבל.

״מוצר סופי בעל ערך״ הוא מוצר שהושלם, שיש לו ערך עבור אחרים והוא יכול להיות מוחלף
תמורת תמיכה, כסף, מוצרים אחרים או רצון טוב.

דוגמאות

למשל, אם יש לך מאפייה, המוצר שלך הוא לא “לאפות לחם”.

הפעולה עצמה לא שווה כלום אם בסוף אין לחם מוכן וטעים שהלקוחות יכולים לקנות.

המוצר הסופי יכול להיות “לקוחות שקיבלו לחם טרי, טעים ופריך, והלכו הביתה מרוצים.

מהו המוצר הסופי בעל הערך של נהג אוטובוס? רבים יגידו ״כרטיסים שנמכרו״ או ״אוטובוס מלא בנוסעים״. אך רק מי שיאמר ״נוסעים שקנו כרטיס, הוסעו בבטחה והגיעו בשלום ובזמן ליעדם״ הבין לגמרי את המשמעות של מוצר סופי בעל ערך.

אם יש לך חברת שליחויות, המוצר שלך הוא לא “להעביר חבילות ממקום למקום”. הלקוח שלך לא משלם לך על ההובלה עצמה, אלא על התוצאה שהיא מייצרת. המוצר הסופי בעל הערך יכול להיות “לקוח שקיבל את החבילה שלו שלמה וללא עיכובים, והיה מרוצה מהשירות.

אם יש לך חדר כושר, המוצר שלך הוא לא “להציב מכשירים ולספק אימונים”. אנשים לא באים להתאמן. הם באים כדי להשיג תוצאה. המוצר הסופי בעל הערך יכול להיות “אדם שנמצא בכושר מצוין, מלא באנרגיה, ונראה בדיוק כמו שהוא רצה.”

מישהו שעוזר לבעלי עסקים להתייעל, המוצר שלו אינו “לשבת עם בעל העסק ולתת לו עצות”. המוצר הסופי בעל הערך יכול להיות “בעל עסק שקיבל שליטה אמיתית על הזמן, האנרגיה והכספים שלו, ויכול לעבוד פחות אבל להשיג הרבה יותר.

הפעולות שעליך לעשות כבעל עסק הן:

1) הגדר את המוצר הסופי בעל הערך שלך.

2) כתוב אותו בצורה ברורה ותלה זאת במקום בולט בעסק.

3) יידע את כל העובדים בעסק מה אתם מייצרים.

4) ערוך רשימת מוצרי משנה, שזה בעצם כמו תרשים זרימה שנכתב מהסוף להתחלה, וכלול את כל הפעולות והתהליכים של העסק.

רשימת מוצרי משנה היא מפת דרכים מפורטת שמראה איך מגיעים למוצר הסופי בעל הערך.

במקום להתחיל מהפעולות היומיומיות ולשאול “מה נעשה היום?”, מתחילים מהסוף (מהתוצאה הרצויה) ומפרקים אותה לאחור, שלב אחרי שלב.

זה מאפשר להבין איזה תהליכים חייבים לקרות, מי אחראי עליהם, ואיך הכל מתחבר לתוצאה הסופית.

כשאתה חושב על העסק שלך במונחים של מוצר סופי בעל ערך, אתה פתאום מבין שכל פעולה בעסק צריכה להוביל ישירות לשם.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
  • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
  • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
  • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.
  • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?
  • קרה לך שניסית לקבוע פגישה אבל נעצרת כבר בשלב הראשון? אתה מתקשר, מציג את עצמך, ואז שומע את המשפט הידוע: “תשאיר פרטים, נחזור אליך”. ואז… כלום. אף אחד לא חוזר. בהרבה מקרים זה לא קשור אליך או למה שאתה מציע אלא לאופן שבו ניגשת לשיחה. כי עוד לפני שתצליח להגיע למנהל, יש אדם אחד שעליך לדעת לדבר איתו נכון: המזכירה.
  • תאר לעצמך שאתה רופא בחדר מיון, ומטופל נכנס עם יד שבורה. אתה מסביר לו שהוא צריך גבס, הוא אומר “אני אחשוב על זה”, והולך. האם תיתן לו ללכת ככה? כנראה שלא, כי אתה יודע שבלי טיפול המצב רק יחמיר. עכשיו תחשוב על העסק שלך: אם הגעת למסקנה שאתה יכול לעזור ללקוח לפתור בעיה אמיתית, למה שהמפגש הראשון יהיה גם האחרון? היום דיברתי עם בעל עסק שאמר לי בגאווה: “אני מתקשר פעם אחת בלבד, ואחר כך לעולם לא יותר”. מתברר שהאמונה הזו, שנשמעת כל כך “הגיונית ומכבדת”, היא בדיוק מה שמונע מהעסק שלו לצמוח, ומהלקוחות שלו לקבל את מה שהם באמת צריכים.
  • כולנו רוצים להצליח. למכור יותר, לנהל טוב יותר, להצליח מבחינה אישית, משפחתית, עסקית וחברתית. אבל מאחורי כל הצלחה אמיתית, מסתתרת מיומנות אחת, שאיכות השליטה שלך בה היא זו שקובעת עד כמה תגיע לתוצאות ועד כמה תצליח לגרום לעולם להגיב למה שיש לך לומר.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט