איך הופכים עובד למקצוען?

ישבתי עם מנהלת עסק מתוסכלת, שחזרה והדגישה: “הסברתי לעובדת שלי מאה פעם, ועדיין היא עושה טעויות!” קשה ביותר לשכפל את המיומנות של מקצוען אמיתי למישהו אחר. הסבר בלבד לא מספיק כדי להפוך עובד למקצוען. גם לא מספיק רק להסתכל על מישהו אחר עושה את העבודה. אז מה כן עובד? איך אפשר להכשיר עובד כדי שיבצע את המשימה כמו שאתה בעל העסק היית עושה?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

ישבתי עם בעלת עסק שסיפרה לי שכבר נשבר לה מעובדים שעושים טעויות או לא עושים מה שמבקשים מהם.

כשבררתי לעומק את הנתונים, שאלתי ״האם הסברת לעובדת איך לפנות ללקוח?״ – התשובה הייתה על סף עצבים: ״כן. הסברתי מאה פעם, ועדיין היא עושה טעויות, ומפספסת לקוחות ועסקאות.״

״בסדר״, אמרתי, ״איך בדיוק הסברת לה מה לעשות?״

בעלת העסק התפלאה ואמרה: ״מה זאת אומרת, איך? הסברתי לה והיא גם ראתה איך אני עושה את זה״.

בין אם זה טיפול בלקוח, במכשיר מכאני או במכירה, מסתבר שהדבר הקשה ביותר לעשות הוא לשכפל את המיומנות של מקצוען אמיתי למישהו אחר.

​אז מה עושים?

מיומנות אמיתית לא יכולה להיות מושגת מהסבר בלבד. גם לא מאך ורק להסתכל על מישהו אחר עושה את זה (למרות שזה ללא ספק יותר טוב מכלום).

באופן בלתי נמנע כדי לעשות משהו ממש טוב, כדי להפוך למקצוען, צריך לתרגל.

אם תבדוק, אפשר בקלות לראות שכל אלוף, מתרגל שוב ושוב ושוב ושוב את הפעולות השונות שהוא עושה. בין אם זה אצן, כדורגלן או גולש.

ובעסקים זה נכון לגבי כל שאר התפקידים: איש מכירות, איש שירות, פועל ייצור… הרשימה ארוכה. אפילו אחראי הגבייה יכול ללמוד שיטות גבייה יעילות וטובות יותר ולתרגל אותן.

כאשר הפנתי את תשומת ליבה של בעלת העסק לכך שצריך לתרגל את העובדת, היא התפלאה ושאלה איך עושים את זה.

ובכן, תחשוב על שחקן בהצגה. כדי להעלות 100 פעמים את אותה הצגה, השחקן מבצע את ההצגה קרוב ל-400 פעמים או יותר. שחקנים מקצועיים מעלים שוב ושוב ושוב את המופע בין ההצגות לפני קהל. והם מתאמנים על כל קטע עד שהוא יוצא מושלם מספיק.

​אז הנה עצה מעשית:

אפשר להיות יצירתי ולפתח אינסוף שיטות של תרגול שעובד.

השיטה הפשוטה ביותר היא אחרי ששאלת אותו ״הבנת?״, לפנות אל העובד ולומר: ״בסדר. עכשיו נעשה משחק תפקידים. אני אהיה הלקוח שמזמין בטלפון, ואתה צריך לקחת ממני את כל הפרטים הנדרשים ולתאם איתי את הפגישה ואת הטיפול הנכון שאני רוצה״. ואז, ממש לבצע את הפעולות.

אל תתחיל את התרגול מהגישות הקשות ביותר והלקוחות הבעייתיים ביותר.

התחל ממקרה קל ופשוט. ואחרי שהעובד הראה שהוא שולט בטלפון, במרכזיה, במחשב, ביומן הפגישות שלך ובנתונים הפשוטים ביותר של השיחה, תרגל אותו שוב עם מקרה קצת יותר קשה. ומשם הקשה יותר ויותר.

אל תצמד לגישה אחת. השתמש בסימולציה של מגוון גישות. בכולן נתקלים.

​כמה זמן?

כמה זמן לתרגל? אפשר לקבוע 10 דקות תרגול ביום, או לקבוע פרק זמן מיועד בכל שבוע לתרגול.

בהצלחה!

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ


סיפור הצלחה

״בסמינר שיווק למדתי וחידדתי את נושא השיווק והקידום – העקרונות הבסיסיים של הקידום הם כלי מעולה שחייבים לפעול על פיו בכל עסק. מעכשיו אוכל ליישם עקרונות אלה בעסק שלי ולהצליח!״

✍🏼 
ש.ס. בעל עסק בתחום האופנה

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • בעולם שבו כל הדרכת מכירות מתחילה בקריאה נלהבת למכור כמה שיותר, לכולם, ובלי לפספס אף הזדמנות, יש רגעים שבהם הצעד הנכון הוא דווקא לעצור. זהו סיפור על שיחה אחת עם בעל עסק מצליח, שבה הבחירה לא למכור המחישה את ההבדל בין איש מכירות ליועץ.
  • אנחנו פועלים מתוך הנחה שהכלים שלנו עובדים כראוי, שהצוות פועל בצורה אופטימלית, ושהמערכות מתפקדות כמו שצריך. אך בלי הדבר המוגדר הבא, אתה למעשה עובר עם עיניים עצומות ליד פתחי תהום פיננסיים ותפעוליים (בצורת כשלים נסתרים). אתה צריך מערכת הגנה חכמה שמגדירה מהו “נכון”, כדי שתוכל לזהות מיד מה לא תקין ולטפל בזה בזמן (לפני שהבעיות הופכות ליקרות, לפני שהן פוגעות בלקוחות, ולפני שהן גוזלות ממך שינה). הסיפור הבא ממחיש בדיוק מה קורה כשסומכים על משהו שנראה תקין, אבל למעשה מוליך אותך שולל.
  • הדרך הכי מהירה להגדיל הכנסות היא לא למצוא לקוחות חדשים, אלא למכור יותר ללקוחות שכבר סומכים עליך. אבל יש בעיה אחת: מה אם הם לא יודעים מה עוד אתה מוכר? אתה מניח שהם יודעים, אבל הם מניחים שאתה עושה רק את מה שהם כבר קונים ממך! ובינתיים הלקוח שלך מחפש בגוגל, מקבל הצעות מחיר, וחותם עם מישהו אחר, בזמן שאתה יושב במשרד ושואל את עצמך למה המכירות לא עולות…
  • כשלקוחות מגיעים מהר יותר ממה שאתה יכול לטפל בהם, ההבטחות שנתת בתהליך המכירה מתחילות להתנגש במציאות התפעולית. במקום שהצמיחה תחזק את העסק, היא מתחילה להעמיס ולפגוע ברמת השירות ובאמון שבנית. זה הרגע שבו “הצלחה” חושפת חולשות בתשתיות, בתהליכים ובניהול…
  • הרגשת פעם שיש לך רעיון מבריק, ברור וטוב לעסק שלך, אבל ברגע שהצגת אותו נתקלת בקיר של ספקות, ביקורת והתנגדות? תחושה ש”העולם לא משתף פעולה”? המטרה ברורה. התוכנית הגיונית. אתה בטוח שזה הכיוון הנכון. אז למה כשאתה מציג את זה אתה מרגיש כאילו אתה דוחף סלע במעלה הר?
  • אתה יושב במשרד ומנסה להבין איך זה קרה שוב. ביקשת מהעובד לטפל במשהו פשוט והוא עשה משהו אחר לגמרי. השותף לא קלט את התמונה הגדולה, הספק שוב לא עמד בהתחייבויות, והצוות ממשיך לעשות מה שבא לו. אתה מרגיש שאף אחד לא באמת מקשיב ואולי בכלל גייסת את האנשים הלא נכונים… מה אם הבעיה היא פחות באנשים אלא בצעד ניהולי חיוני שאתה פספסת?
  • כדי לשמור על תפוקה גבוהה (להספיק הרבה, לעבוד ביעילות ולהשיג תוצאות מוגדרות), צריך לדעת איך לנהל בקשות שמגיעות מאחרים. אנשים סביבך, בין אם אלה לקוחות, עובדים, או קולגות, הולכים לבקש ממך דברים, שבניגוד לטענות שלהם לא בהכרח יהיו “צ׳יק צ׳ק”. חשוב לעזור כשאפשר, אבל פה נכנסות שמירה על סדר עדיפויות ברור, שקיפות, והיכולת שלך לומר “לא”…
  • העסק שלך לא יתרומם אם לא תנהל אותו במקביל בשלושת מישורי הזמן. מה זה בדיוק ניהול עבר, הווה ועתיד עסקי? ואיך מחלקים את הזמן והמשאבים ביניהם נכון? בוא נפרק את זה לגורמים ונראה איך מאזנים בין שלושת המישורים האלה כדי לגדול בצורה יציבה ורווחית.
  • יש משהו מטעה בצורה שבה אנחנו חושבים על יציבות. היא נראית כמו קרקע בטוחה, אבל לעיתים זו קרקע שמישהו אחר מחזיק. עבודה קבועה? תלויה בבוס. בית עם משכנתא? תלוי בבנק ובמשכורת שתמשיך להיכנס. עסק עם לקוח אחד גדול? תלוי בהחלטות שלו. זו לא יציבות, זו אשליה. אז איך אתה יכול להשיג יציבות אמיתית שאינה תלויה באחרים?

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט