מהיכן מתחילים במקרה של אסון פיננסי מאיים?

קיבלתי מייל ממנהל חברה עם 20 עובדים בתחום התעשייה. הוא עוקב אחרי הטיפים שלי כבר שנים, ועכשיו כשהעסק נכנס למשבר עמוק, החליט לפנות אליי לעזרה. המספרים מדברים בעד עצמם: ירידה של 30% בהכנסות, ושום שיפור לא נראה באופק. העסק מתמודד עם כאוס ארגוני, חוסר יעילות, ומכירות שתלויות בלקוחות שמועילים בטובם לחזור עם תשובה. הספינה הזו, למרבה האימה, הייתה במסלול בטוח להתנגשות בקרחון… איך עוצרים את ההתרסקות ומשנים את המסלול לפני שיהיה מאוחר מדי?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

​קיבלתי מייל ממנהל בחברה עם 20 עובדים בתחום המוצרים לתעשייה. 

במייל הוא כתב שהוא קורא כבר הרבה זמן את הטיפים והמאמרים שלי (כבר 9 שנים!) ושהם רוצים לקדם את החברה בעזרתי. 

בשיחות היכרות עם הצוות המעורב, מצאתי צוות נאמן וותיק מאוד.

כאשר העלנו את נתוני ההכנסות על גרף, ניתן היה לראות בברור מצב מסוכן המבוטא בירידה חזקה של הסטטיסטיקה. מחזור החשבוניות קטן ב-30% בחודש האחרון, ובששת החודשים אחרונים לא התקדם כלפי מעלה מהטווח שהיה בו.

מחקירה מהירה (פחות מחצי יום עבודה), זיהיתי סדרה של בעיות מהותיות: 

  • אי סדר שגרם לעובדים לבצע משימות שאינן קשורות לתפקידם.
  • ארגון עובדים לא נכון שהוביל לכך שמשלמים משכורת של שני אנשים לעשות עבודה של אדם אחד.
  • טעויות בניהול והשגת ציות.

אבל הטעות הראשית והכי דחופה לטיפול היתה שלא מבוצעות מספר פעולות בסיסיות שהיו מביאות מכירות מהר, ויחסית בקלות. 

במקום זאת, כל המכירות הסתמכו על דרישות נכנסות או לקוחות שמועילים בטובם להשיב בחיוב על הצעות מחיר שנשלחו שבועות ארוכים לפני כן.

באופן אחיד, צוות המכירות התלונן על קושי להתמודד עם מחירי תחרות מול מתחרים, וחוסרים במלאי שחוסמים סגירת הזמנות רבות.

יחד עם זאת, מניסיון, אני יודע שלבני אדם יש נטייה להתמקד במחסומים לתפוקה ולא בתפוקה עצמה. ולרוב העסקים יש אוצר סמוי של מקורות לעסקאות חדשות שהם כלל לא מנצלים.

לכן, ביקשתי מהמנכ״ל לבדוק את אחד הדוחות, ומצאתי את מה שהנחתי שיהיה שם: 

מיליונים של שקלים שרק יושבים ומחכים שיקטפו אותם.

קראנו למנהל המכירות לשיחה יחד איתי ועם המנכ״ל, והצגתי לו את הסיטואציה. 

מנהל המכירות בעיקר ראה את הסיבות ״למה אין מה לעשות וזה המצב״, וש״כדי לטפל במצב צריך הכשרה מקיפה נוספת לאנשי המכירות והמון משאבים והוצאות״.

עניתי שאני מבין שיש קושי לסגור עסקאות וצריך כלים, ויש מה לארגן במחסן וברכש ובפיננסים ועוד הרבה דברים לעשות וגם כלים לאנשי מכירות – כל אלו יגיעו בהמשך.

אך כעת, מה שצריך – זה הזמנות סגורות שגובים את הכסף עבורן!

הסברתי לו את האמת. אנחנו על ספינה בלב ים. אנחנו במסלול להתנגש בקרחון. האם הסבר מדוע יש קושי לסובב את ההגה, ימנע מהספינה להתנגש בקרחון?

האם זה הזמן לקחת את צוות הספינה להכשרה על מערכת ההגאים וללמוד לנווט טוב יותר?

ברור שלא!

לכן, מה שצריך כעת קודם כל זה לסובב את הספינה. ווידאתי שיש לו את הנתונים המדויקים לגבי איך לעשות את זה.

אמרתי בצורה מפורשת: “אני יודע שמה שאני מבקש ממך הוא בלתי אפשרי! ממש בלתי אפשרי! אך זה מה שנדרש כעת לעשות – לסגור עסקאות ולגבות עבורן את הכסף.

מדוע? מפני שאם לא נשנה את נתיב הספינה הזאת, פשוט בקרוב מאוד, לא תהיה ספינה. וכל הצוות יצטרך להתמודד עם קשיי הישרדות אישיים.

אז למה שלא נשים בצד את כל ההסברים, התיאוריות והצורך בהדרכות?

אם עד עכשיו, זה לא פתר שום דבר – מדוע להמשיך עם זה?! בוא נשים בצד את ההסברים, ונסגור עסקאות.

בעיית המחיר היא בעיה “מוכרת”. היא מוכרת להרבה אנשי מכירות, אך ב-99.99% מהמקרים היא אינה הבעיה.

במילים אחרות, לקוח שאומר “המחיר היקר” אומר “לא הראית לי שאתה נותן ערך גבוה עבור הכסף שאני מעביר לך עבור המוצר והשירות”.

הדוחות מראים שיש הזמנות פתוחות. בוא נעבור עליהן ונתעקש יותר. אם זה לא נסגר בטלפון – סע אליו. אם נדרשת פעולה נוספת – בצע אותה.

עדיף שנקבל “לא החלטי” ונסגור את ההצעה הפתוחה כ״הפסד״, כדי לפנות מקום ותשומת לב לטיפול פעיל בהזדמנויות נוספות.

אחרי הכל, תמיד אפשר לחזור אל מבקש ההצעה ימים, שבועות, חודשים (ומניסיוני גם שנים) מאוחר יותר, ולפתוח מחדש את הדלת. להתעניין מה קורה אצלו. לברר אם היה מבסוט אצל הספק שסיפק לו. לעיתים ההזמנה מהמתחרה נפלה על שירות גרוע, אי הסכמות, שגיאות, מחיר וכו’ ואפשר לפתוח את ההזדמנות שוב. או שאפשר לדבר איתו ולהתכונן להזמנה הבאה בצורה טובה יותר.

המסר הוא: תמיד יש מה לעשות. גם אם נראה שאין מה לעשות – יש.  ואם נגמרו לך הדברים לעשות עבור אותו לקוח – מצא עוד 5 לקוחות נוספים.

באותו יום, מנהל המכירות כבר העביר את המסר לצוות, וסוכני המכירות התחילו לפעול ברמה אחרת לגמרי.

מרימים את העסק לפני שזה מאוחר מדי

המשברים הכלכליים לא הולכים להיעלם מעצמם, וזה הזמן לפעולה מיידית ומדויקת.

אם ההכנסות שלך בירידה, אם העסקאות נסגרות בקצב איטי מדי או שהמחסומים נראים גדולים מדי – אני כאן כדי לעזור לך לסובב את הספינה בזמן, לפני שהפגיעה תהיה בלתי נמנעת.

אל תיתן לעסק שלך להתקרב לסכנה מבלי לפעול. הזמן פגישת ייעוץ עכשיו, ואנחנו נבנה תוכנית אסטרטגית מותאמת. לחץ כאן למילוי שאלון ותיאום פגישת ייעוץ ללא תשלום.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ


סיפור הצלחה ​מייעוץ מקצועי

״לעפר, לפעמים אנשים מעבירים חלק גדול מהחיים, או אפילו את כל חייהם, בתקווה שיהיה בסדר, או בתחושות של ״אין מה לעשות וזה המצב״… הפגישה שקיימנו אתמול הייתה פריצת דרך והתחלת תקשורת שהייתה חסרה לי ולהוריי. 

בעזרת הליווי המדהים שאתה מלווה אותנו, הטיפים, הקורסים והסמינרים (שאני חייב לציין שגם אני הייתי סקפטי לגביהם בהתחלה), אתמול לראשונה הגענו להסכמות בסיסיות ואולי לשינוי דרך בחיינו.

מושגים שהיו נשמעים לי הזויים ולא רלוונטיים לסביבה שלי, או שחשבתי שהם מובנים מאליו ומיותרים לתרגול ולמידה, לפתע התגלו לי כממשיים והכרחיים לשיפור איכות החיים.

למדתי שבעזרת תקשורת טובה אפשר להגיע להסכמות גם כשזה נראה כמעט בלתי אפשרי. 

למדתי נוסחאות לחיים רגועים, טובים ויציבים יותר, שיעזרו לי לכבוש את מטרותיי בדרך נעימה ושתהיה גם הוגנת כלפי הצד השני.

תודה על העזרה וההתמדה חסרת הפשרות.”

✍🏼 
ש.ס. מנכ”ל בעסק משפחתי

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
  • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
  • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
  • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.
  • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?
  • קרה לך שניסית לקבוע פגישה אבל נעצרת כבר בשלב הראשון? אתה מתקשר, מציג את עצמך, ואז שומע את המשפט הידוע: “תשאיר פרטים, נחזור אליך”. ואז… כלום. אף אחד לא חוזר. בהרבה מקרים זה לא קשור אליך או למה שאתה מציע אלא לאופן שבו ניגשת לשיחה. כי עוד לפני שתצליח להגיע למנהל, יש אדם אחד שעליך לדעת לדבר איתו נכון: המזכירה.
  • תאר לעצמך שאתה רופא בחדר מיון, ומטופל נכנס עם יד שבורה. אתה מסביר לו שהוא צריך גבס, הוא אומר “אני אחשוב על זה”, והולך. האם תיתן לו ללכת ככה? כנראה שלא, כי אתה יודע שבלי טיפול המצב רק יחמיר. עכשיו תחשוב על העסק שלך: אם הגעת למסקנה שאתה יכול לעזור ללקוח לפתור בעיה אמיתית, למה שהמפגש הראשון יהיה גם האחרון? היום דיברתי עם בעל עסק שאמר לי בגאווה: “אני מתקשר פעם אחת בלבד, ואחר כך לעולם לא יותר”. מתברר שהאמונה הזו, שנשמעת כל כך “הגיונית ומכבדת”, היא בדיוק מה שמונע מהעסק שלו לצמוח, ומהלקוחות שלו לקבל את מה שהם באמת צריכים.
  • כולנו רוצים להצליח. למכור יותר, לנהל טוב יותר, להצליח מבחינה אישית, משפחתית, עסקית וחברתית. אבל מאחורי כל הצלחה אמיתית, מסתתרת מיומנות אחת, שאיכות השליטה שלך בה היא זו שקובעת עד כמה תגיע לתוצאות ועד כמה תצליח לגרום לעולם להגיב למה שיש לך לומר.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט