איך לבצע מעקב מכירות בלי להציק?

פולו-אפ (Follow-Up) הוא תהליך בו ממשיכים לתקשר עם לקוח פוטנציאלי לאחר מגע ראשוני, במטרה לקדם את העסקה ולהבטיח שהלקוח יקבל את כל המידע והתמיכה שהוא צריך כדי להחליט על רכישה. הוא כולל שליחת מיילים, שיחות טלפון, הודעות טקסט או פגישות נוספות. מצד אחד החשיבות שלו היא קריטית. אך מצד שני, אנשי מכירות רבים נרתעים, מפשלים, או פשוט מוותרים על החלק הזה לגמרי. אחרי הכול, אף אחד לא רוצה להרגיש ״נודניק״… אז איך עושים את זה נכון?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

איך סוגרים את העסקה בלי לרדת במחיר?

איך אפשר לטפל בלי להילחץ, בלי הנחות שאוכלות לך את הרווחים, ובלי לפספס את העסקה?

במדריך הקצר הזה תמצא גישה פשוטה, שאלות מדויקות לשאול, ודוגמאות שיעזרו לך להבין מה עובר ללקוח בראש ואיך להוביל אותו להחלטה נכונה.

במכירות ישנו ביטוי חשוב – פולו-אפ. הוא מגיע מהמילה האנגלית follow up, שפירושה המשך יצירת תקשורת במטרה לקדם את סגירת העסקה. כלומר, במקום להשאיר את הכדור במגרש של הלקוח ולקוות לטוב, אתה לוקח את העניינים לידיים וממשיך לדחוף קדימה.

בעלי עסקים רבים נופלים בטעויות הבאות

1) לא עושים פולו-אפ בכלל:

  • “מי שבאמת רוצה לעבוד איתי כבר יפנה אלי.”
  • “לא נעים לרדוף אחרי אנשים.”
  • “אם הליד לא חוזר סימן שהוא לא רוצה.”

2) עושים פולו-אפ באופן אקראי:

  • “נזכרתי שעבר זמן מאז הפגישה עם יוסי, אז הרמתי לו טלפון.”
  • “פתאום קפץ לי המייל של הלקוח, אז שלחתי לו הודעה.”
  • “הסתכלתי ביומן וראיתי שכבר חודשיים לא שמעתי מערן, אז התקשרתי לבדוק מה נשמע.”

3) נמנעים מפולו-אפ כי מניחים שזה בטח מעצבן את הצד השני:

  • “אני לא רוצה להיראות גס רוח.”
  • “לא נעים ללחוץ…”
  • “זה יהיה יותר מכובד אם אני לא אפנה אליו שוב.”

וכך בעצם נמנעים או פשוט לא טורחים לבצע מעקב מכירה עם הלידים ולסגור את תהליך המכירה שהחל.

העניין הוא שבאנגלית יש אימרה, שמתורגמת ל״הכסף הוא בפולו-אפ״, ומסיבה טובה מאוד.

לרובנו יש לוח זמנים עמוס. וכמות כמעט אינסופית של הסחות דעת. במקרים רבים תזכורות והכוונה בכיוון הנכון מתקבלות בברכה. האם אתה לא היית רוצה שמישהו בקי יעזור לך להשיג את המטרות שאתה גם ככה מנסה להשיג?

יש לנו מיליון דברים על הראש – עבודה, בית, ילדים, זוגיות, עזרה לאחרים, פעילות גופנית, עניינים לטפל בהם, בעיות ומחלוקות, ומה לא.

לקבל תזכורת והכוונה לגבי מוצר או שירות שבאמת התעניינת בהם זה משהו בעל ערך.

האם קרה לך שקיבלת תזכורת, עידוד או ליווי בנוגע למשהו שעניין אותך, אבל ״נפל בין הכיסאות״ או עוד לא הגעת אליו, וזה עזר לך?

אולי דעתך הוסחה, אולי החיים נכנסו, או משהו בלתי צפוי הופיע, והסיוע הזה פשוט הציל אותך מלפספס משהו ממש טוב?

אני יודע שאני בהחלט לא הייתי רוצה להפסיד משהו שקיוויתי ליהנות ממנו, או שהייתי צריך על מנת לפתור בעיה מציקה.

הסיפורים שאנחנו מספרים לעצמנו…

אז אם אתה חושב לעצמך ש״מה הטעם״ להתעניין ולברר עם הלקוח הפוטנציאלי, או שאתה חושש שאתה ״סתם מעצבן״, או אפילו מספר לעצמך סיפורים כמו ״הלקוח הזה קרוב לוודאי איבד עניין״, או  ״בטח החליט ללכת עם מישהו אחר״ – אל תניח את זה לשנייה! יש סיכוי לא מבוטל שאותו אדם אכן מתעניין ופשוט שכח, או ״טבע״ בים של דברים אחרים.

אז מה כן לעשות?

שיחות מעקב בבסיסן הן עניין פשוט. אז בוא ניגש לזה כך.

נניח שדיברת עם ליד (לקוח פוטנציאלי), והוא עדיין לא מוכן לסגור איתך, מכל סיבה שלא תהיה.

רשום לעצמך בתיעוד, או אפילו יותר טוב בתוכנת ניהול קשרי הלקוחות, והוסף אותו לתוכנית המעקב שלך (למשל בתוכנת דיוור או סמסים, או בפניות אישיות).

אתה עוזר ללקוח לפתור את הבעיה שלו

מה שחשוב לזכור הוא שתפקידו של איש המכירות לברר מה הלקוח הפוטנציאלי באמת צריך, מה באמת יסייע לו, ואז לעזור לו לקבל בדיוק את זה. המטרה היא לא ״למכור״. אתה מספק תמורת תשלום שירות בעל ערך שהליד שלך באמת ובתמים צריך.

כלומר, אם אתה לא עושה פולו-אפ ״כהלכתו״ זו הזדמנות שפוספסה עבור כולם. השירות שלך חשוב, פשוט משום שהוא אכן יכול לפתור את הבעיה של הלקוח!

זה לא נכון לחשוב ש״אם הלקוח באמת ירצה הוא כבר ייצור קשר״. נדיר שזה קורה.

האחריות והיוזמה על המשך ביצוע הפולו-אפ הן בצד המוכר.

איך לעשות פולו-אפ בלי להיות מעצבן?

הישאר בקשר עם האנשים שהתחלת לדבר איתם.

מצא מערכת מעקב שמתאימה לך ולעסק שלך (למשל תוכנת ניהול קשרי לקוחות).

שתף את האדם השני. למשל, אתה יכול לעדכן אותו מראש מתי ואיך תתקשר אליו שוב. (למשל ״אני אדבר איתך שוב ביום שלישי כדי לענות על שאלות נוספות״.)

ברגע שהבטחת, עמוד בזמן שקבעת.

אל תתייאש בקלות. אין לדעת – האדם שאתה מדבר איתו אולי עוד לא מוכן לסגור עכשיו, אבל הוא עשוי להיות מוכן בעוד חודש או בעוד שנה.

וזכור: זה לא שאתה ״דוחף״. הנקודה פה היא אכפתיות. אתה נשאר בתקשורת כנה, ומברר איך אתה באמת יכול לעזור, לאנשים שבאמת צריכים את העזרה הזו.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • שיווק הוא לא משחק של ניחושים, הוא משחק של הבנה עמוקה. דיוק = כסף. לכן קמפיינים מצליחים מבוססים על מסרים מדויקים. והרבה יותר קשה לדייק בלי קודם כל לדבר עם הלקוחות הפוטנציאלים עצמם. הנתונים בדשבורד שלך מספרים מה קרה (כמה לידים, כמה סגירות וכו׳). אבל הם לא מספרים למה זה קרה. אם אתה לא מדבר עם קהל היעד שלך, אתה מנחש. ואם אתה מנחש, אתה מפסיד כסף.
  • יש הרגלים שאנחנו אפילו לא מחשיבים כהרגלים. כמו למשל התעסקות כמעט אובססיבית בהפרעות אוטומטיות שאנחנו בעצמנו אישרנו, התרגלנו אליהן, והפכנו לחלק בלתי נפרד מהיומיום שלנו. עוד פינג מהטלפון, תזכורת מהאפליקציה, נוטיפיקציה שמקפצת על המסך. אנחנו לא באמת חושבים על זה, לפעמים רק “מעיפים” וממשיכים הלאה. אבל מה אם כל זה לא באמת “נעלם” כשמעיפים אותו אלא גובה מחיר מנטלי אמיתי?
  • בעל עסק אחד, עסוק. ממש עסוק. אין לו זמן לאכול, אין לו זמן לעצור, אין לו זמן לעצמו. אז הוא ממשיך לרוץ על אוטומט, על מיכל דלק כמעט ריק. מה קורה אז? הראש נהיה פחות חד, הגוף מתעייף והוא מתפקד הרבה הרבה פחות טוב. וככה בדיוק מתחיל המעגל הכי שוחק שיש: עומס שמוביל להזנחה עצמית, שמובילה לעצבנות, שמובילה לתפקוד מקרטע, וחוזר חלילה…
  • קונפליקטים, עצבים ואי-הבנות… כל עסק מכיר את זה מקרוב, אבל לא תמיד יודעים איך לפתור את זה. לפעמים הבעיות הגדולות בעסק לא נמצאות בתקציב, בשיווק, או בתוכנית העסקית, אלא בין האנשים עצמם. כשאי אפשר לדבר, כשכל מילה נדחית, כשכל שיחה הופכת למאבק. העבודה לא באמת מתקדמת, ההחלטות נמרחות, והאווירה במשרד מרגישה כמו שדה מוקשים. במאמר הזה אני רוצה לשתף בשני מקרים אמיתיים שיצא לנו לפגוש מקרוב, ומה עשינו בפועל כדי להרגיע את הרוחות ולהחזיר את השקט.
  • רוב בעלי העסקים מתמחרים נמוך מדי לא בגלל שהלקוחות לא יכולים לשלם, אלא בגלל שהם עצמם לא מרגישים בטוחים לבקש יותר. הם מציבים מחיר נמוך כי בראש שלהם מתנגן המשפט: “מי בכלל ישלם לי את זה?”. לכן בפועל, המחיר שאתה קובע לא משקף את התקציב של הלקוח אלא את רמת הביטחון שלך בעצמך ובמה שאתה מציע.
  • יש פקקים שאתה פשוט לא יכול להתחמק מהם, אבל יש גם פקקים אחרים, שאתה כן יכול לעקוף. הדרך לעשות את זה בעסקים היא במקום לטפל בסימפטומים (שזו כמובן עבודה א-י-נ-ס-ו-פ-י-ת), לפתור ישירות את צוואר הבקבוק. בהרבה מקרים (ובאופן לא מפתיע) הפתרון האפקטיבי ביותר יהיה לעיתים במקום שהכי לא נעים לגעת בו. אבל דווקא שם ההשפעה הכי גדולה. כי ברגע שאתה פותר את מה שבאמת מעכב אותך, הרבה דברים אחרים מסתדרים כמעט מעצמם…
  • כמה בעלי עסקים אתה מכיר שבנו אימפריה מזה שחסכו? לעומת כאלה שבנו מערכת שמכניסה פי כמה? כי מה יביא אותך יותר רחוק, לחסוך עוד 300 שקל או להכניס עוד 30,000? יש פה עניין של התכווצות לעומת התרחבות. אז כן, חסכון זה טוב ויפה, אבל בוא נדבר על איך באמת עושים כסף.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט