איך לבצע מעקב מכירות בלי להציק?

פולו-אפ (Follow-Up) הוא תהליך בו ממשיכים לתקשר עם לקוח פוטנציאלי לאחר מגע ראשוני, במטרה לקדם את העסקה ולהבטיח שהלקוח יקבל את כל המידע והתמיכה שהוא צריך כדי להחליט על רכישה. הוא כולל שליחת מיילים, שיחות טלפון, הודעות טקסט או פגישות נוספות. מצד אחד החשיבות שלו היא קריטית. אך מצד שני, אנשי מכירות רבים נרתעים, מפשלים, או פשוט מוותרים על החלק הזה לגמרי. אחרי הכול, אף אחד לא רוצה להרגיש ״נודניק״… אז איך עושים את זה נכון?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

במכירות ישנו ביטוי חשוב – פולו-אפ. הוא מגיע מהמילה האנגלית follow up, שפירושה המשך יצירת תקשורת במטרה לקדם את סגירת העסקה. כלומר, במקום להשאיר את הכדור במגרש של הלקוח ולקוות לטוב, אתה לוקח את העניינים לידיים וממשיך לדחוף קדימה.

בעלי עסקים רבים נופלים בטעויות הבאות

1) לא עושים פולו-אפ בכלל:

  • “מי שבאמת רוצה לעבוד איתי כבר יפנה אלי.”
  • “לא נעים לרדוף אחרי אנשים.”
  • “אם הליד לא חוזר סימן שהוא לא רוצה.”

2) עושים פולו-אפ באופן אקראי:

  • “נזכרתי שעבר זמן מאז הפגישה עם יוסי, אז הרמתי לו טלפון.”
  • “פתאום קפץ לי המייל של הלקוח, אז שלחתי לו הודעה.”
  • “הסתכלתי ביומן וראיתי שכבר חודשיים לא שמעתי מערן, אז התקשרתי לבדוק מה נשמע.”

3) נמנעים מפולו-אפ כי מניחים שזה בטח מעצבן את הצד השני:

  • “אני לא רוצה להיראות גס רוח.”
  • “לא נעים ללחוץ…”
  • “זה יהיה יותר מכובד אם אני לא אפנה אליו שוב.”

וכך בעצם נמנעים או פשוט לא טורחים לבצע מעקב מכירה עם הלידים ולסגור את תהליך המכירה שהחל.

העניין הוא שבאנגלית יש אימרה, שמתורגמת ל״הכסף הוא בפולו-אפ״, ומסיבה טובה מאוד.

לרובנו יש לוח זמנים עמוס. וכמות כמעט אינסופית של הסחות דעת. במקרים רבים תזכורות והכוונה בכיוון הנכון מתקבלות בברכה. האם אתה לא היית רוצה שמישהו בקי יעזור לך להשיג את המטרות שאתה גם ככה מנסה להשיג?

יש לנו מיליון דברים על הראש – עבודה, בית, ילדים, זוגיות, עזרה לאחרים, פעילות גופנית, עניינים לטפל בהם, בעיות ומחלוקות, ומה לא.

לקבל תזכורת והכוונה לגבי מוצר או שירות שבאמת התעניינת בהם זה משהו בעל ערך.

האם קרה לך שקיבלת תזכורת, עידוד או ליווי בנוגע למשהו שעניין אותך, אבל ״נפל בין הכיסאות״ או עוד לא הגעת אליו, וזה עזר לך?

אולי דעתך הוסחה, אולי החיים נכנסו, או משהו בלתי צפוי הופיע, והסיוע הזה פשוט הציל אותך מלפספס משהו ממש טוב?

אני יודע שאני בהחלט לא הייתי רוצה להפסיד משהו שקיוויתי ליהנות ממנו, או שהייתי צריך על מנת לפתור בעיה מציקה.

הסיפורים שאנחנו מספרים לעצמנו…

אז אם אתה חושב לעצמך ש״מה הטעם״ להתעניין ולברר עם הלקוח הפוטנציאלי, או שאתה חושש שאתה ״סתם מעצבן״, או אפילו מספר לעצמך סיפורים כמו ״הלקוח הזה קרוב לוודאי איבד עניין״, או  ״בטח החליט ללכת עם מישהו אחר״ – אל תניח את זה לשנייה! יש סיכוי לא מבוטל שאותו אדם אכן מתעניין ופשוט שכח, או ״טבע״ בים של דברים אחרים.

אז מה כן לעשות?

שיחות מעקב בבסיסן הן עניין פשוט. אז בוא ניגש לזה כך.

נניח שדיברת עם ליד (לקוח פוטנציאלי), והוא עדיין לא מוכן לסגור איתך, מכל סיבה שלא תהיה.

רשום לעצמך בתיעוד, או אפילו יותר טוב בתוכנת ניהול קשרי הלקוחות, והוסף אותו לתוכנית המעקב שלך (למשל בתוכנת דיוור או סמסים, או בפניות אישיות).

אתה עוזר ללקוח לפתור את הבעיה שלו

מה שחשוב לזכור הוא שתפקידו של איש המכירות לברר מה הלקוח הפוטנציאלי באמת צריך, מה באמת יסייע לו, ואז לעזור לו לקבל בדיוק את זה. המטרה היא לא ״למכור״. אתה מספק תמורת תשלום שירות בעל ערך שהליד שלך באמת ובתמים צריך.

כלומר, אם אתה לא עושה פולו-אפ ״כהלכתו״ זו הזדמנות שפוספסה עבור כולם. השירות שלך חשוב, פשוט משום שהוא אכן יכול לפתור את הבעיה של הלקוח!

זה לא נכון לחשוב ש״אם הלקוח באמת ירצה הוא כבר ייצור קשר״. נדיר שזה קורה.

האחריות והיוזמה על המשך ביצוע הפולו-אפ הן בצד המוכר.

איך לעשות פולו-אפ בלי להיות מעצבן?

הישאר בקשר עם האנשים שהתחלת לדבר איתם.

מצא מערכת מעקב שמתאימה לך ולעסק שלך (למשל תוכנת ניהול קשרי לקוחות).

שתף את האדם השני. למשל, אתה יכול לעדכן אותו מראש מתי ואיך תתקשר אליו שוב. (למשל ״אני אדבר איתך שוב ביום שלישי כדי לענות על שאלות נוספות״.)

ברגע שהבטחת, עמוד בזמן שקבעת.

אל תתייאש בקלות. אין לדעת – האדם שאתה מדבר איתו אולי עוד לא מוכן לסגור עכשיו, אבל הוא עשוי להיות מוכן בעוד חודש או בעוד שנה.

וזכור: זה לא שאתה ״דוחף״. הנקודה פה היא אכפתיות. אתה נשאר בתקשורת כנה, ומברר איך אתה באמת יכול לעזור, לאנשים שבאמת צריכים את העזרה הזו.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
  • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
  • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
  • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.
  • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?
  • קרה לך שניסית לקבוע פגישה אבל נעצרת כבר בשלב הראשון? אתה מתקשר, מציג את עצמך, ואז שומע את המשפט הידוע: “תשאיר פרטים, נחזור אליך”. ואז… כלום. אף אחד לא חוזר. בהרבה מקרים זה לא קשור אליך או למה שאתה מציע אלא לאופן שבו ניגשת לשיחה. כי עוד לפני שתצליח להגיע למנהל, יש אדם אחד שעליך לדעת לדבר איתו נכון: המזכירה.
  • תאר לעצמך שאתה רופא בחדר מיון, ומטופל נכנס עם יד שבורה. אתה מסביר לו שהוא צריך גבס, הוא אומר “אני אחשוב על זה”, והולך. האם תיתן לו ללכת ככה? כנראה שלא, כי אתה יודע שבלי טיפול המצב רק יחמיר. עכשיו תחשוב על העסק שלך: אם הגעת למסקנה שאתה יכול לעזור ללקוח לפתור בעיה אמיתית, למה שהמפגש הראשון יהיה גם האחרון? היום דיברתי עם בעל עסק שאמר לי בגאווה: “אני מתקשר פעם אחת בלבד, ואחר כך לעולם לא יותר”. מתברר שהאמונה הזו, שנשמעת כל כך “הגיונית ומכבדת”, היא בדיוק מה שמונע מהעסק שלו לצמוח, ומהלקוחות שלו לקבל את מה שהם באמת צריכים.
  • כולנו רוצים להצליח. למכור יותר, לנהל טוב יותר, להצליח מבחינה אישית, משפחתית, עסקית וחברתית. אבל מאחורי כל הצלחה אמיתית, מסתתרת מיומנות אחת, שאיכות השליטה שלך בה היא זו שקובעת עד כמה תגיע לתוצאות ועד כמה תצליח לגרום לעולם להגיב למה שיש לך לומר.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט