שלוש טעויות נפוצות בניהול תזרים מזומנים שכל בעל עסק חייב להכיר

ניהול תזרים מזומנים לא חייב להיות מסובך. יש כמה עקרונות חשובים שכדאי להכיר ולתרגל עד שיהפכו לטבע שני. אמנם נדרש זמן ומאמץ כדי להיות מיומן באמת, אבל הבסיס הוא פשוט. נתחיל בשלושת הנתונים החיוניים הבאים…

לפני שנצלול למאמר עצמו…

איך סוגרים את העסקה בלי לרדת במחיר?

איך אפשר לטפל בלי להילחץ, בלי הנחות שאוכלות לך את הרווחים, ובלי לפספס את העסקה?

במדריך הקצר הזה תמצא גישה פשוטה, שאלות מדויקות לשאול, ודוגמאות שיעזרו לך להבין מה עובר ללקוח בראש ואיך להוביל אותו להחלטה נכונה.

ניהול תזרים מזומנים הוא קריטי להצלחה של כל עסק. בלי תזרים מזומנים מסודר, העסק שלך לא יוכל לשרוד, ולא משנה כמה הוא רווחי על הנייר. הבעיה היא שבעלי עסקים רבים נופלים לאותן מלכודות שוב ושוב, ומוצאים את עצמם במצוקת מזומנים. חלקם אף מגיעים לסף קריסה.

במאמר זה, נעבור על שלוש טעויות נפוצות שנעשות בניהול תזרים, שחשוב שתכיר על מנת להימנע מהן. המטרה היא להביא את העסק למצב יציב, רווחי ובעיקר – עם מספיק מזומנים בקופה בכל רגע נתון.

שלוש טעויות נפוצות

1. לסמוך על רואה החשבון מבלי להבין את העובדה הפשוטה ש… רואה החשבון הוא היסטוריון! 

רואה החשבון עוסק בסוף שרשרת הטיפול בנושא הפיננסים. הנהלת החשבונות מבוצעת הרבה אחרי כל הרכישות וההתחייבויות ואחרי כל ההחלטות, הנכונות או השגויות, של המנכ”ל.

בדרך כלל, רואה החשבון רואה את התמונה בפיגור של 6 שבועות במקרה הטוב. ובעסקים רבים, ראיתי גם פיגור של חודשים רבים, או חוסר דיוק כי שכחו לציין חשבונית מסוימת, הלוואה, או הוצאה אחרת שמגלים אותה רק אחרי סוף השנה. 

נתקלתי גם ביותר מבעל עסק אחד שמשך מהעסק סכום כסף נכבד כדי להשלים את בניית הבית שלו, ואז עמד מול משבר עסקי שדרש גאון אמיתי כדי להחזיר את העסק לתלם. כל זה בגלל שלא היה מנגנון שימנע את התסבוכת.

2. דוח רווח והפסד שמטעה אותך לחשוב שהכל בסדר

האם קרה לך שדוח הרווח וההפסד הראה ״רווח״, ומצד שני חסר כסף בבנק? 

או מצב שבו רואה החשבון טוען שהחברה רווחית, ובעל העסק נדרש לקחת עוד ועוד הלוואות כדי לממן את הפעילות… מה לעזאזל קורה כאן? 

נראה שה״ניהול״ הפיננסי מתבצע בסוף התהליך במקום במקומו הנכון – לפני שהכסף נכנס ולפני שהכסף יוצא!

הפתרון ל-2 הטעויות שפרטתי כאן הוא ללמוד איך לבצע תכנון פיננסי באופן שוטף, מה שעוזר להביא את העסק לשגשוג כלכלי אמיתי, כולל הרבה רזרבות נזילות.

ניהול פיננסי נכון הוא משהו שמתבצע מראש ולפי שיטה. הוא שונה לגמרי מניהול תזרים שגרתי כפי שתוכניות או תוכנות רבות מציעות. הוא גם לא מהווה תחליף להנהלת חשבונות או תוכנת הנהלת חשבונות, אבל הוא קריטי לכל עסק שרוצה לגדול.

3. הסתמכות על הכסף ש״בדרך״

זה מדהים לשבת עם מנכ”ל של חברה בעלת מחזור של 13 מיליון ש”ח בשנה, כשדוח הרווח והפסד מראה ״רווח״, אך מסגרות האשראי הולכות וגדלות באופן מפחיד

אחרי מספר שאלות אפשר לגלות שמודדים “הכנסות” לפי חשבוניות שהופקו – שעבורן מקבלים כסף בפועל רק 93 או 123 יום מאוחר יותר. 

הפתרון פשוט: מדוד את ההכנסה ברוטו האמיתית. 

היפטר מהרעיון של ניהול תזרים לפי כל דבר אחר חוץ מהכסף שנפרע בחשבון הבנק באותו שבוע ושאתה חופשי להוציא אותו. 

אינך יכול לשלם משכורות מתוך כסף “שעדיין לא הגיע” או ש”עתיד להגיע”. דאג שכל צ׳ק שאתה מוציא יתבסס על כסף אמיתי שנמצא בחשבון הבנק. 

כדי להגיע לכך, מדוד אך ורק את הכסף שנכנס ונפרע לחשבון הבנק. אפילו צ׳קים עתידיים שקיבלת ביד אינם נחשבים ככסף מזומן. 

בעלי עסקים רבים לא מסוגלים להיכנס למסגרת התפקוד הזו. המפליא הוא שבעל עסק שחשבון הבנק שלו הוגבל, ולא יכול להוציא צ׳קים במשך תקופת ההגבלה, מגלה שהרבה יותר קל לעבוד במזומן בלבד. קל יותר לעמוד בהתחייבויות התשלום, ויש הרבה הרבה פחות מתח.

אם אתה מתקשה לארגן את הפיננסים בעסק שלך ולראות צמיחה אמיתית, צור קשר עכשיו ונקבע פגישת ייעוץ ללא התחייבות. עזרתי לבעלי עסקים בדיוק במצב שלך, ואשמח לעזור גם לך להשיג את הפריצה שאתה מחפש.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ


סיפור הצלחה מסמינר ניהול פיננסי נכון

“במסגרת הסדנה קיבלתי ידע עמוק של מה עומד מאחורי ההתנהלות שלנו בעסק, כמו בכל תחום אחר בחיים. היכולת שלנו לשלוט בהגדלת ההכנסות ובעצם בכל ניהול העסק. מתוך הבנה שהשינוי בתפיסה מלהיות קורבן ולהזדקק לטובות מאחרים כמו בנקים, ולהיות הגורם שמשפיע על התהליכים ולהצלחה בסיכומו של עניין. מן הסתם הדברים עוד ישקעו ואקבל הבנות נוספות עם הזמן. תודה על יום מהנה ומועיל.”

✍🏼 צ.ד. בעלים של שני עסקים

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • שיווק הוא לא משחק של ניחושים, הוא משחק של הבנה עמוקה. דיוק = כסף. לכן קמפיינים מצליחים מבוססים על מסרים מדויקים. והרבה יותר קשה לדייק בלי קודם כל לדבר עם הלקוחות הפוטנציאלים עצמם. הנתונים בדשבורד שלך מספרים מה קרה (כמה לידים, כמה סגירות וכו׳). אבל הם לא מספרים למה זה קרה. אם אתה לא מדבר עם קהל היעד שלך, אתה מנחש. ואם אתה מנחש, אתה מפסיד כסף.
  • יש הרגלים שאנחנו אפילו לא מחשיבים כהרגלים. כמו למשל התעסקות כמעט אובססיבית בהפרעות אוטומטיות שאנחנו בעצמנו אישרנו, התרגלנו אליהן, והפכנו לחלק בלתי נפרד מהיומיום שלנו. עוד פינג מהטלפון, תזכורת מהאפליקציה, נוטיפיקציה שמקפצת על המסך. אנחנו לא באמת חושבים על זה, לפעמים רק “מעיפים” וממשיכים הלאה. אבל מה אם כל זה לא באמת “נעלם” כשמעיפים אותו אלא גובה מחיר מנטלי אמיתי?
  • בעל עסק אחד, עסוק. ממש עסוק. אין לו זמן לאכול, אין לו זמן לעצור, אין לו זמן לעצמו. אז הוא ממשיך לרוץ על אוטומט, על מיכל דלק כמעט ריק. מה קורה אז? הראש נהיה פחות חד, הגוף מתעייף והוא מתפקד הרבה הרבה פחות טוב. וככה בדיוק מתחיל המעגל הכי שוחק שיש: עומס שמוביל להזנחה עצמית, שמובילה לעצבנות, שמובילה לתפקוד מקרטע, וחוזר חלילה…
  • קונפליקטים, עצבים ואי-הבנות… כל עסק מכיר את זה מקרוב, אבל לא תמיד יודעים איך לפתור את זה. לפעמים הבעיות הגדולות בעסק לא נמצאות בתקציב, בשיווק, או בתוכנית העסקית, אלא בין האנשים עצמם. כשאי אפשר לדבר, כשכל מילה נדחית, כשכל שיחה הופכת למאבק. העבודה לא באמת מתקדמת, ההחלטות נמרחות, והאווירה במשרד מרגישה כמו שדה מוקשים. במאמר הזה אני רוצה לשתף בשני מקרים אמיתיים שיצא לנו לפגוש מקרוב, ומה עשינו בפועל כדי להרגיע את הרוחות ולהחזיר את השקט.
  • רוב בעלי העסקים מתמחרים נמוך מדי לא בגלל שהלקוחות לא יכולים לשלם, אלא בגלל שהם עצמם לא מרגישים בטוחים לבקש יותר. הם מציבים מחיר נמוך כי בראש שלהם מתנגן המשפט: “מי בכלל ישלם לי את זה?”. לכן בפועל, המחיר שאתה קובע לא משקף את התקציב של הלקוח אלא את רמת הביטחון שלך בעצמך ובמה שאתה מציע.
  • יש פקקים שאתה פשוט לא יכול להתחמק מהם, אבל יש גם פקקים אחרים, שאתה כן יכול לעקוף. הדרך לעשות את זה בעסקים היא במקום לטפל בסימפטומים (שזו כמובן עבודה א-י-נ-ס-ו-פ-י-ת), לפתור ישירות את צוואר הבקבוק. בהרבה מקרים (ובאופן לא מפתיע) הפתרון האפקטיבי ביותר יהיה לעיתים במקום שהכי לא נעים לגעת בו. אבל דווקא שם ההשפעה הכי גדולה. כי ברגע שאתה פותר את מה שבאמת מעכב אותך, הרבה דברים אחרים מסתדרים כמעט מעצמם…
  • כמה בעלי עסקים אתה מכיר שבנו אימפריה מזה שחסכו? לעומת כאלה שבנו מערכת שמכניסה פי כמה? כי מה יביא אותך יותר רחוק, לחסוך עוד 300 שקל או להכניס עוד 30,000? יש פה עניין של התכווצות לעומת התרחבות. אז כן, חסכון זה טוב ויפה, אבל בוא נדבר על איך באמת עושים כסף.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט