איך יוצאים מבוץ של 5.2 מיליון ₪ חובות?

הסיפור הזה מתחיל במקום אפל. בעל מפעל מזון מצליח מוצא את עצמו, אחרי מכירת המפעל, עם חובות של 5.2 מיליון שקל. אז נכון, נשארו לו שלוש חנויות, אבל גם הן לא הצליחו לגרד את הסכומים לכיסוי ההתחייבויות לבנקים, לספקים ואפילו למשפחה. כשהוא במצב הזה, פשיטת רגל נראתה כמו ״הפתרון״ היחיד. אך מבחינת בעל העסק זו לא היתה אופציה. איך יוצאים מהבוץ?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

לפני מספר שנים הגיע אלי לקוח שהיה שקוע עמוק בחובות.

לאחר שמכר את מפעל מוצרי המזון שהיה בבעלותו, נשאר עם התחייבויות של 5.2 מיליון שקל. 2.5 מליון מתוכם היו התחייבויות לבנקים, והשאר חובות לספקים, בני משפחה וחברים.

שלוש חנויות – אבל אין תזרים

אמנם נשארו בבעלותו שלוש חנויות לממכר אותם מוצרי מזון שייצר בעבר, אך נראה היה שאין מוצא – החנויות לא הצליחו לספק את התזרים הדרוש להחזר ההלוואות ולכיסוי הוצאות המחייה.

הוא נאלץ להתמודד עם מציאות שבה החנויות לא הכניסו מספיק, והלחץ הכלכלי הלך וגבר לממדים בלתי אפשריים.

פשיטת רגל? לא בא בחשבון

מההתחלה הוסכם כי פשיטת רגל אינה אופציה – הלקוח הבין היטב את ההשלכות ארוכות הטווח של צעד כזה.

בהתאם לכך, חיפשנו פתרון שיביא להקלה במצב הכלכלי, בלי לפגוע בעתידו של הלקוח וביכולת שלו לצמוח מחדש.

אז איך הצלנו את המצב?

טיפול – להתחיל בשורש הבעיה

השלב הראשון היה לאתר את שורש הבעיה שגרמה להתדרדרות, שכן ללא זיהוי המקור, המצב ימשיך להתדרדר.

באמצעות תהליך חקירה ותוכנית אישית שנועדו להעלות את המודעות האישית של האדם, ובאמצעות כלים מעשיים, הוא מסוגל (בעזרת יועץ מקצועי) לאתר במדויק את המקור לכל ״מפולת הדומינו״ הזו.

זה היה תהליך מדהים, בו הלקוח איתר את הרגע, וההחלטה השגויה האחת שלו, שבעקבותיה החלה שרשרת אירועים שנראים “בלתי נמנעים”, והביאו בעל עסק מצליח להתמוטטות וקריסה אישית וכלכלית.

כעת, אחר שמצאנו את המקור להתדרדרות ומנענו ממנו להמשיך לגרום למצב להסתבך, התחלנו לפעול כדי לשפר את המצב.

ערכנו חקירה מאוד מדוקדקת ומקיפה שכללה מיפוי מדויק של כל ההתחייבויות, הנכסים, המשכנתאות, ההלוואות וכל שאר האמצעים העומדים לרשותנו.

פריצת הדרך

המטרה שלנו היתה אחת וממוקדת: למצוא את הדבר שיביא לפריצת דרך, להסרת כל מחסום, הסחת דעת וסטיות מהמטרה, ויביא להתקדמות אל עבר המטרה הרצויה.

כל עוד לא ראינו את הפתרון – המשכנו להרחיב את החיפוש והתבוננו מזוויות נוספות על הבעיה. 

אחד הכללים לגבי הפתרון שחיפשנו, הוא שזה חייב להיות משהו שניתן לטפל בו באמצעים הקיימים וביכולות הזמינות.

ולבסוף מצאנו את זה! וחשוב שתבין: תמיד יש פתרון שאיתו אפשר לעשות משהו בנוגע למצב!

הצעד הקשה

היו שתי אופציות: 1) להישאר עם בית ולחיות תחת איום מתמשך שלא נראה שאפשר להתמודד איתו, או 2) להחליט להחליף את הבית שהושג בעמל רב, אך יכול לסגור בבת אחת את החובות ולהשאיר כמות כסף מספיקה עבור פתרון מגורים לתקופה מספיק ארוכה וזמן להתאוששות ובנייה מחדש.

ההחלטה הייתה קשה מאוד. אני תמיד עושה את מירב המאמצים שההחלטה תתקבל מתוך בחירה מלאה של הלקוח, ושתבוצע מתוך שלמות פנימית ותחושת ביטחון. אחרת – זה מזמין צרות, גם ללקוח וגם ליועץ. יש תהליך מסודר לעשות את זה, והמוטו הוא לעזור ללקוח להיות היועץ של עצמו (אך זה כבר נושא לטיפ אחר).

לאחר שהתקבלה ההחלטה, מייד צצה בעיה חדשה… כיצד מוכרים בית בשווי כמה מליונים?

קודם כל צריך לטפל בהסכמת המשפחה – אישה וילדים, וכמובן להתגבר על הפחדים. (איך עשינו את זה, גם זה נושא לטיפ אחר…)

אבל איך מוכרים בית כזה במהירות?

הרחבת החשיפה ופתיחת אפשרויות חדשות

הלקוח ניסה לפנות לכמה מתווכים, ופרסם מספר מודעות בעיתון, אך לא נראה שזז משהו והבית לא נמכר. השבועות חלפו והלחץ הכלכלי גבר.

מעבר לכך, העומס המנטלי על הלקוח רק הלך והעמיק.

לכן ייעצתי להרחיב את התפוצה ולפנות לקהל רחב יותר, כדי להגדיל את כמות הפניות שנקבל ולהגביר את הסיכויים שהלקוח יימצא בדיוק את הקונה שהוא צריך.

הנחתי את הלקוח להתעלם מאיכות המתווך. לא משנה אם זה משרד גדול או קטן. לא משנה אם הוא נמצא רחוק או קרוב. לא משנה אם כתוב בדפי זהב או באתר שלו שהוא מטפל בנכסים לתעשייה או נכסים פרטיים. פשוט הגדל את הרשימה!!

ניסחנו מודעה שקהל היעד שלה היה מתווכים, והוספנו תמריץ גבוה יותר למתווך שיביא למכירת הנכס.

 על הפרק עמדה מכירה. אז בוא נקדם, נמכור ונגבה.

ערכנו רשימה של כל המתווכים ברדיוס של 30 ק”מ ובכך הגדלנו את מספר המתווכים שפנינו אליהם פי 20. הפצנו את המודעה, והפניות החלו לזרום.

תוצאות

כעבור מספר חודשים, סיימנו את תקופת הליווי במסגרת תוכנית הייעוץ (אותה בעל העסק רכש גם כשנראה היה שלא היה כסף לאכול).

נשארתי עם הלקוח בקשר כדי לבדוק שהוא ממשיך להתקדם עם תוכנית העבודה.

כעבור 5 שנים הוא התקשר אלי ואמר: “עפר, אני שמח לבשר לך שאני לא חייב שקל לאף אחד, ויש לי עסק שמכניס לי כסף!

חלק מעבודה של יועץ עסקי, היא להיות מישהו יציב, שיכול לעזור ללקוח לעבור דרך הרגעים הקשים ביותר. להיות מישהו שמכיר את הסיטואציה, שאפשר לתקשר איתו על כל דבר בחופשיות, ושאינו מושפע מהסיטואציה.

כאשר בנוסף לכך יש ברשותך שיטה ניהולית מעשית ויעילה שאין שני לה, תוכל לשנות לטובה את חיי הלקוחות לנצח.

שיחות טלפון כאלה מרגשות אותי כל פעם מחדש. הן מזכירות לי מדוע העבודה הזו שווה כל רגע מאתגר שעוברים יחד עם הלקוחות.

לסיכום – תמיד יש דרך, ואתה לא לבד

אל תתייאש! לא משנה מהי הבעיה העומדת לפניך – המשך לחפש עד שתמצא פתרון שיאפשר לך לעשות משהו בנוגע למצב.

אנחנו כאן כדי לעזור, וכל מה שנדרש ממך זה להתחיל בצעד קטן. ענה על השאלון הבא שייתן לנו תמונה של מצבך העסקי, וקבע שיחת ייעוץ ללא עלות, בה נוכל לבדוק איך לקדם אותך להצלחה יציבה וצמיחה אמיתית.

לחץ כאן כדי לענות על השאלון ולקבוע את השיחה – זו ההזדמנות שלך לשנות מסלול!

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
  • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
  • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
  • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.
  • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?
  • קרה לך שניסית לקבוע פגישה אבל נעצרת כבר בשלב הראשון? אתה מתקשר, מציג את עצמך, ואז שומע את המשפט הידוע: “תשאיר פרטים, נחזור אליך”. ואז… כלום. אף אחד לא חוזר. בהרבה מקרים זה לא קשור אליך או למה שאתה מציע אלא לאופן שבו ניגשת לשיחה. כי עוד לפני שתצליח להגיע למנהל, יש אדם אחד שעליך לדעת לדבר איתו נכון: המזכירה.
  • תאר לעצמך שאתה רופא בחדר מיון, ומטופל נכנס עם יד שבורה. אתה מסביר לו שהוא צריך גבס, הוא אומר “אני אחשוב על זה”, והולך. האם תיתן לו ללכת ככה? כנראה שלא, כי אתה יודע שבלי טיפול המצב רק יחמיר. עכשיו תחשוב על העסק שלך: אם הגעת למסקנה שאתה יכול לעזור ללקוח לפתור בעיה אמיתית, למה שהמפגש הראשון יהיה גם האחרון? היום דיברתי עם בעל עסק שאמר לי בגאווה: “אני מתקשר פעם אחת בלבד, ואחר כך לעולם לא יותר”. מתברר שהאמונה הזו, שנשמעת כל כך “הגיונית ומכבדת”, היא בדיוק מה שמונע מהעסק שלו לצמוח, ומהלקוחות שלו לקבל את מה שהם באמת צריכים.
  • כולנו רוצים להצליח. למכור יותר, לנהל טוב יותר, להצליח מבחינה אישית, משפחתית, עסקית וחברתית. אבל מאחורי כל הצלחה אמיתית, מסתתרת מיומנות אחת, שאיכות השליטה שלך בה היא זו שקובעת עד כמה תגיע לתוצאות ועד כמה תצליח לגרום לעולם להגיב למה שיש לך לומר.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט