קרה לי משהו לא נעים

אני מודה שאחרי שראיתי מה קרה, הרגשתי קצת חום וזיעה. איך זה קורה, ועוד אצל לקוח שלי, מתחת לאף שלו ושלי?! מייד נכנסנו לעבודה ועשינו את הניתוח הדרוש כדי לזהות את שורש הבעיה ולרקוח טיפול לביצוע מיידי כדי להציל את המצב. (אל דאגה, הצלחנו לעשות זאת!)

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

כל יועץ היה רוצה להציג את ההצלחות של הלקוחות שלו.

הפעם אני הולך לשתף אותך במשהו לא נעים שקרה לאחד הלקוחות שלי. לדעתי, לימוד מדוקדק של מקרים כאלה יכול לתרום ידע ניהולי בעל ערך רב.

הסיפור של משרד האדריכלים

אחד מלקוחותיי, בעלים של משרד ארכיטקטים, מקבל ממני ייעוץ מזה מספר שנים. הוא קיבל כלים ניהוליים והגיע להישגים יפים מאוד של 43% אחוזים גידול בהכנסות במהלך שנה אחת, ואולי חשוב מכך – גידול במאות אחוזים ברווחים.

בשנה הרביעית, קרה משהו מפתיע ולא נעים.

למזלו (ולמזלי) ברבעון השלישי של השנה הוא רכש והתקין תוכנה לניהול על פי סטטיסטיקות, המאפשרת מדידת סטטיסטיקות קריטיות כמו שיווק, מכירות, ריווחיות ותפוקה של כל אחד מהעובדים, וכל זה בזמן אמת. התוכנה מסייעת לאתר תקלות עוד לפני שהן מתרחשות. הפעם, ממש תפסנו את זה, איך אומרים… ״כמעט מאוחר מדי״.

התוכנה שהצילה את המצב

ישנם לא מעט בעלי עסקים שהיו רוצים לעקוב אחר המצב בעסק בצורה נוחה וטובה, אך ניתוח סטטיסטיקות בעזרת גרפים של אקסל, הוא מוגבל ומגביל את התמונה שהמנהל צריך באמת לראות.

זו הסיבה שאני עובד עם התוכנה שהזכרתי, וממליץ בחום לכל לקוחותיי ומכריי להיעזר בה (ניתן לקבל פרטים אצלנו). במהלך תוכנית הייעוץ למשרד האדריכלים הזה, הטמענו שימוש שוטף בתוכנת הניהול על פי סטטיסטיקות.

למה ניתוח סטטיסטי זה חובה?

כשמסתמכים על תחושות, אפשר לפספס. כשיש נתונים, רואים את התמונה האמיתית.

לאחר רכישת התוכנה והתקנתה, סייעתי לבעל העסק לטעון לתוך התוכנה את אותן סטטיסטיקות שהתחלנו למדוד בצורה ידנית חודשים רבים קודם לכן. כך שהיו לנו נתונים מהעבר להשוות אליהם את הפעילות בהווה ובזמן האחרון.

סטטיסטיקות אלה כללו למשל הצעות מחיר שהוגשו, הזמנות עבודה שהתקבלו, חשבונות שהוגשו ללקוחות בעבור עבודה שבוצעה, וכספים שהופקדו בחשבון הבנק.

אחד היתרונות של התוכנה הזו, הבנויה לפי שיטת ניהול על פי סטטיסטיקות, הוא האפשרות להציג ניתוח גרפי של שנה מול שנה קודמת לפי פעילות החודשים, והפעילות המצטברת בכל אחד מהפרמטרים הנדרשים.

התצוגה הגרפית בזמן אמת מאפשרת לבחון את השינויים והמגמות שהתרחשו במהירות הבזק, לראות מה גרם לירידה או לעלייה ולפעול בהתאם. במקום לעבוד על תחושת בטן – הסטטיסטיקות והגרפים מראים מייד את התמונה והנקודות הבעייתיות קופצות ישר אל מול עיניך.

המספרים זעקו – והתגובה הייתה מהירה

אני מודה שאחרי שראיתי את הדריכה במקום במשך 8 שבועות מבחינת חשבונות שהוגשו ללקוחות בעבור עבודה שבוצעה הרגשתי קצת חום וזיעה. איך זה קורה, ועוד אצל לקוח שלי, מתחת לאף שלו ושלי?! 

מייד נכנסנו לעבודה ועשינו את הניתוח הדרוש כדי לזהות את שורש הבעיה ולרקוח טיפול לביצוע מיידי כדי להציל את השנה. (אל דאגה, הצלחנו לעשות זאת לפני סוף השנה!)

מצאנו שמספר הצעות המחיר שהוגשו באותה השנה היה גבוה ממספר ההצעות שהוגשו בשנה שעברה.

השווי הכולל של הצעות המחיר שהוגשו היה פי 2.3 יותר ממה שהוגש בתקופה המקבילה שנה שעברה.

אז מדוע למרות זאת, שווי הזמנות העבודה עד יולי באותה שנה היה נמוך בכ-50% משווי ההזמנות באותה התקופה בשנה הקודמת?… איך זה ייתכן?

בצענו חקירה מדוקדקת, ומצאנו מספר דברים שצריך לשנות.

הגורם האמיתי לבעיה: פיזור לא נכון של תשומת הלב!

בסך הכל נראה שהצעות המחיר הגדולות שהוגשו (בהיקף של כמחצית ההכנסה השנתית של המשרד!) הסיטו את תשומת הלב מהפעילות השוטפת.

כך נוצרו חשבונות שלא הוגשו ללקוח וכתוצאה מכך, כמות הכסף הניתן לגבייה פחתה. מייד ניתנה הוראה, ותוך שבוע, הוצאו חשבונות עד כדי הכפלת החשבונות לגבייה בעוד 50%.

ראינו גם באיזה פרויקטים צריך כעת להתמקד, וזה הכתיב את קהל היעד והפרויקטים בהם צריך להשקיע במיוחד במהלך השנה הקרובה.

מצאנו גם, שיש לקוח מסוים שמעכב פרויקטים ומעכב תשלומים בצורה שפוגעת באופן ישיר בתזרים השוטף וגוזלת המון תשומת לב מהמנכ”ל ומאנשי המשרד – והחלטנו מה לעשות איתו בטווח המיידי ובטווח הארוך.

כל ההבחנות והפעולות הללו נבעו ישירות משימוש בתוכנה ובפונקציות שהיא מאפשרת לניתוח הסטטיסטיקות, המגמות שלהן והשוואה ביניהן.

איך מונעים את זה בעתיד?

מנקודה זו ואילך, באופן שגרתי גם המנכ”ל וגם אני מקבלים פעם בשבוע תצוגה של הסטטיסטיקות ויכולים לזהות מייד שינויים במגמות ולפעול בהתאם. המדיניות שנקבעה מאותה נקודה היתה שבכל יום חמישי יש לבחון גם את הגרפים השבועיים וגם את הגרפים החודשיים ולהשוות את המצב המצטבר מול הגרף השנתי. הדבר שומר על ערנות ולא מאפשר לך “להירדם בשמירה”.

וכמובן מומלץ להעזר בתוכנה לניהול על פי סטטיסטיקות החל מאתמול!

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אתה עובד עד מאוחר, מתקן טעויות של העובדים, מתנצל ללקוחות שקיבלו שירות לקוי, וכל פעם מחדש שואל את עצמך “למה אף אחד כאן לא עושה את העבודה כמו שצריך? כמוני?” אתה חושב שזה מובן מאליו, מסביר, אולי אפילו מתרגז, ושום דבר לא משתנה. אז איך לוקחים את הגאונות שבראש שלך ומכניסים אותה לראש של כל אחד מהעובדים שלך?
  • בוקר רגיל בעסק. אתה מגיע למשרד, מדליק את המחשב, ופתאום מסך שחור. אתה מנסה במחשב השני, השלישי, הרביעי. כולם מתים. תוך 24 שעות, חמישה מחשבים עיקריים הפכו לערימת מתכת חסרת תועלת. כל המידע השיווקי, הזדמנויות עסקיות, מסמכי מכירות, נתוני לקוחות – התאדה. פשוט נעלם. זה לא סיוט תיאורטי, זה קרה לעסק אמיתי…
  • יש משהו משתק בבעיה גדולה. היא תופסת את כל המרחב המנטלי וגורמת לנו להרגיש חסרי אונים. אבל מה שגיליתי לאורך שנות עבודתי עם עסקים ומנהלים, זה שלרוב הבעיה היא לא הבעיה עצמה, אלא הדרך שבה אנחנו מסתכלים עליה. כי האמת היא שבעיות גדולות הן אשליה אופטית. הן נראות גדולות רק כשמסתכלים עליהן מרחוק, כגוש אחד…
  • לפעמים אנשים לא מזהים מה הבעיה, אפילו כשהיא ממש מול הפנים שלהם. לא בגלל שהם טיפשים, אלא כי הם פשוט לא יודעים איך הדבר כן אמור להיראות. בעסקים זה קורה כל הזמן: המכירות לא מתרוממות, אנשי המכירות נותנים הסברים שנשמעים להם הגיוניים (“בקיץ כולם בים, אין למי למכור”), אבל שום דבר לא משתנה. למה? כי אתה שומע תירוצים במקום לזהות את הבעיה האמיתית.
  • הרבה אנשי המכירות חיים באותה מלכודת: משקיעים זמן בשיחה, בונים קשר עם הלקוח, מציגים את הפתרון, ואז מגיע הרגע הגדול. הם מציגים את המחיר, ופתאום הכל קורס. “זה יקר לי”, “אני צריך לחשוב על זה”, “אחזור אליך”… ההתנגדויות מגיעות כמו גל צונמי. אבל מה אם אומר לך שאת רוב ההתנגדויות אפשר למנוע לגמרי? שהבעיה האמיתית היא לא בתשובות שלך, אלא בסדר הפעולות?
  • בחלק א׳ תיארתי איך במקום להתחרות על תכונות ומחירים, בחרתי לעמוד לצד הלקוח ולעזור לו להבין את המורכבות האמיתית של הפרויקט. כך הפכתי מספק פוטנציאלי לבן ברית מהימן. אבל מה עושים אחרי שרכשת את אמונו? איך מעבירים את הלקוח מהבנת הבעיה לקבלת פתרון שהוא פי 10 יותר יקר מכל מה שהציעו המתחרים?
  • לפעמים במכירה הדבר הכי חכם הוא דווקא לא לנסות להרשים. בפרויקט הראשון שלי מול אחד הבנקים הגדולים, בזמן שהמתחרים הציפו את הלקוח במצגות והבטחות נוצצות, בחרתי ללכת בכיוון אחר לגמרי. לא נתתי לרעיון ש”זה בלתי אפשרי” לעצור אותי, והבחירה הזו פתחה לי דלת לסגירה שהמתחרים אפילו לא חלמו עליה.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט