דברים שאסור לעשות בבנק שלך

סיפור מהחיים על איך צעד תמים אחד, שנועד לחסוך כסף אך נעשה מבלי להבין את ״חוקי המשחק״, כמעט והוביל לקריסה של עסק אופנה ותיק.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

הנה דוגמה של איך הפרה של עקרון ניהולי פשוט ויסודי, יכולה לרסק עסק.

למרות שיש לאנשים כוונות טובות, לעיתים, מחוסר ידע מעשי, וחוסר היכרות עם המערכת הבנקאית וגם חוסר בנתונים על איך הראש של האדם השני עובד, הכוונה הטובה עלולה אפילו לגרום לנזקים.

פנתה אלי בעלת עסק ותיק מאוד מתחום האופנה שהייתה תחת לחץ פיננסי.

במהלך השנים העסק צבר חובות מניהול לא נכון.

בעלת העסק, אומנית במקצועה, התמקדה בעיצוב המוצרים והייצור שלהם. כתוצאה מלחץ פיננסי שנוצר, היא חיפשה יועץ שיסייע לה בנושא.

אותו יועץ שמצאה, שליווה את העסק במהלך מספר חודשים, ניסה לראות כיצד לעזור לה להקל את הלחץ הפיננסי.

היועץ עשה טעות כמעט גורלית, שרבים מבעלי העסקים עושים מחוסר ידיעה של נתון בודד אחד. הוא ניסה לטפל בבעיה בכיוון הלא נכון.

זה מה שקרה…

הטיפול (השגוי) בלחץ פיננסי

תפקידה של מחלקת המכירות שלך הוא לא רק להכניס כסף לכיסוי ההוצאות השוטפות, אלא גם לייצר מספיק הכנסות שיאפשרו לעסק לצבור רזרבות.

מה זה אומר בפועל? מכירות בהיקף מספק צריכות לכסות לא רק את ההוצאות היומיומיות – שכר עובדים, חומרים, חשמל, שכירות וכו’ – אלא גם להכניס תוספת כסף שתשמש ״כרית ביטחון״.

רזרבה זו חשובה ממספר סיבות:

  1. ביטחון פיננסי – אם יגיעו תקופות קשות או מצבי חירום, לעסק יהיו מקורות כספיים זמינים.

  2. כיסוי חובות מהעבר – אם יש לעסק חובות שהצטברו עם השנים, הרזרבות הללו מאפשרות לפרוע את החובות בצורה הדרגתית, מבלי לפגוע בתפקוד השוטף של העסק.

לכן, מחלקת המכירות צריכה להבטיח מכירות ברמה גבוהה מספיק, כך שהעסק לא רק יכסה את הוצאותיו אלא גם יוכל להתרחב, להשקיע בעתיד, ולהפחית את רמת הסיכון הפיננסי.

כשניסיון לחסכון הופך לאויב העסק

במקרה הבא, הדוגמה כאן היא לטיפול לא נכון, ומומלץ לא לנסות אותו בבית!

החובות של אותו עסק נצברו במהלך השנים וגדלו למימדים גדולים מאוד (6 ספרות), והריבית עליהם הייתה משמעותית וכבדה.

הטעות של היועץ הייתה שהוא התמקד קודם כל בחסכון, במקום לתת עדיפות לקידום המכירות וההכנסות.

כדי להיפטר מריביות ששולמו עבור מסגרות האשראי הגדולות שנצברו במהלך השנים, הוא ייעץ לבעלת העסק למכור נכס ולהכניס את הכסף לבנק במטרה לצמצם את הריבית.

מאחר והפעולה בוצעה ללא תקשורת נכונה וללא תיאום מלא עם הבנק, הבנקאי ראה:

  1. לקוח שמכר נכס

  2. הלקוח הכניס את כל הכסף לחשבון הבנק

חשוב להבין שבנקאי לא תמיד חושב באותו אופן כמו בעל עסק.

גרוע מכך, רוב הסיכויים שהוא חווה הרבה חוויות לא נעימות עם לקוחות אחרים שלו בעבר.

והמצב הפך לגרוע אפילו עוד יותר, כי הרבה אנשים מזנקים להניח הנחות, ופועלים על סמך דעות, במקום על סמך נתונים שנכונותם נבדקה בצורה קפדנית.

לכן המסקנה של הבנקאי הייתה שהלקוח שלו חייב להיות בצרות אם הוא מוכר נכס ששווה כל כך הרבה כסף, לא מתקשר איתו, ולכן הוא ככל הנראה ברמת סיכון גבוהה!

התוצאה של המהלך, היא שהבנק הקטין את מסגרות האשראי ודרש יותר בטחונות כדי להגדילן שוב. המהלך הזה, כמעט ומוטט את העסק שהיו לו הרבה התחייבויות.

הלקח החשוב

מה שקרה כאן הוא דוגמה מצוינת לאיך פעולה שנראית הגיונית על פניו, יכולה להוביל לתוצאות הפוכות לגמרי.

מה היה צריך לעשות?

  1. להתמקד בצד ההכנסות – במקום להתמקד רק בצמצום הוצאות וריביות, היה צריך קודם כל לבנות תכנית להגדלת ההכנסות. עסק לא יכול לחסוך את דרכו להצלחה.

  2. תכנון ארוך טווח – במקום פתרון קצר טווח וחלקי, היה נכון יותר לבנות תכנית הבראה מדורגת שכוללת:
    • הגדלת מחזור המכירות
    • שיפור תזרים המזומנים
    • בקרה פיננסית נכונה ומתואמת של ההוצאות

כאשר אתה מטפל בלחץ פיננסי, המחשבה הראשונה שלך צריכה להיות קודם כל לקדם וליצור עוד הכנסה. ליצור יותר כסף שנכנס לעסק. רק לאחר מכן, דואגים להוצאות ולחסכנות.

ואם אתה שואל את עצמך איך בדיוק עושים את זה, או שהיית רוצה לקבל עזרה בנושא – ענה על השאלון הקצר הבא וקבע איתי שיחת ייעוץ ללא עלות.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ


סיפור הצלחה מייעוץ עסקי

מ.י. בעל רשת חנויות
״הגעתי לאקספדיטור כשחיפשתי ברשת דרכים להגדלת ההכנסות של העסק, התמודדות עם עובדים, ויצירת מצב שאני אנהל את העסק ולא ההפך. נפגשתי עם עפר והרגשתי שהוא יודע על מה אני מדבר. התחלנו לעבוד והצבנו רף גבוה – הכפלת ההכנסות בעסק תוך שנה וניהול יעיל יותר של העסק. התחלנו לעבוד, ואחרי שלושה חודשים חלה עלייה במחזור המכירות ב-15-20%. בנוסף קיבלתי כלים מדויקים איך להפעיל את העסק, לגייס ולפקח על העובדים ולקדם את העסק באופן קבוע. לסיכום, מצאתי אצל עפר ידע נרחב בכל ההיבטים הקשורים לעסק, החל מניהול פיננסי, דרך ניהול  וקידום, ועד גיוס עובדים ויחסי אנוש.״

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אתה עובד עד מאוחר, מתקן טעויות של העובדים, מתנצל ללקוחות שקיבלו שירות לקוי, וכל פעם מחדש שואל את עצמך “למה אף אחד כאן לא עושה את העבודה כמו שצריך? כמוני?” אתה חושב שזה מובן מאליו, מסביר, אולי אפילו מתרגז, ושום דבר לא משתנה. אז איך לוקחים את הגאונות שבראש שלך ומכניסים אותה לראש של כל אחד מהעובדים שלך?
  • בוקר רגיל בעסק. אתה מגיע למשרד, מדליק את המחשב, ופתאום מסך שחור. אתה מנסה במחשב השני, השלישי, הרביעי. כולם מתים. תוך 24 שעות, חמישה מחשבים עיקריים הפכו לערימת מתכת חסרת תועלת. כל המידע השיווקי, הזדמנויות עסקיות, מסמכי מכירות, נתוני לקוחות – התאדה. פשוט נעלם. זה לא סיוט תיאורטי, זה קרה לעסק אמיתי…
  • יש משהו משתק בבעיה גדולה. היא תופסת את כל המרחב המנטלי וגורמת לנו להרגיש חסרי אונים. אבל מה שגיליתי לאורך שנות עבודתי עם עסקים ומנהלים, זה שלרוב הבעיה היא לא הבעיה עצמה, אלא הדרך שבה אנחנו מסתכלים עליה. כי האמת היא שבעיות גדולות הן אשליה אופטית. הן נראות גדולות רק כשמסתכלים עליהן מרחוק, כגוש אחד…
  • לפעמים אנשים לא מזהים מה הבעיה, אפילו כשהיא ממש מול הפנים שלהם. לא בגלל שהם טיפשים, אלא כי הם פשוט לא יודעים איך הדבר כן אמור להיראות. בעסקים זה קורה כל הזמן: המכירות לא מתרוממות, אנשי המכירות נותנים הסברים שנשמעים להם הגיוניים (“בקיץ כולם בים, אין למי למכור”), אבל שום דבר לא משתנה. למה? כי אתה שומע תירוצים במקום לזהות את הבעיה האמיתית.
  • הרבה אנשי המכירות חיים באותה מלכודת: משקיעים זמן בשיחה, בונים קשר עם הלקוח, מציגים את הפתרון, ואז מגיע הרגע הגדול. הם מציגים את המחיר, ופתאום הכל קורס. “זה יקר לי”, “אני צריך לחשוב על זה”, “אחזור אליך”… ההתנגדויות מגיעות כמו גל צונמי. אבל מה אם אומר לך שאת רוב ההתנגדויות אפשר למנוע לגמרי? שהבעיה האמיתית היא לא בתשובות שלך, אלא בסדר הפעולות?
  • בחלק א׳ תיארתי איך במקום להתחרות על תכונות ומחירים, בחרתי לעמוד לצד הלקוח ולעזור לו להבין את המורכבות האמיתית של הפרויקט. כך הפכתי מספק פוטנציאלי לבן ברית מהימן. אבל מה עושים אחרי שרכשת את אמונו? איך מעבירים את הלקוח מהבנת הבעיה לקבלת פתרון שהוא פי 10 יותר יקר מכל מה שהציעו המתחרים?
  • לפעמים במכירה הדבר הכי חכם הוא דווקא לא לנסות להרשים. בפרויקט הראשון שלי מול אחד הבנקים הגדולים, בזמן שהמתחרים הציפו את הלקוח במצגות והבטחות נוצצות, בחרתי ללכת בכיוון אחר לגמרי. לא נתתי לרעיון ש”זה בלתי אפשרי” לעצור אותי, והבחירה הזו פתחה לי דלת לסגירה שהמתחרים אפילו לא חלמו עליה.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט