שלושה סוגים של ניהול תזרים

קיימים 3 סוגים של בעלי עסקים כשזה נוגע לניהול תזרים. לאיזו קטגוריה אתה משתייך ואיך זה משפיע על רווחיות העסק שלך לעומת אחרים?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

בעקבות עבודה עם מאות עסקים, אני יכול לומר בוודאות שישנם שלושה סוגים של בעלי עסקים מבחינת ניהול התזרים.

הסוג הראשון מנסה כל הזמן לשלם חשבונות שעבר זמנם. זו מלחמה אינסופית בחוסר מזומנים וגם מלחמה להחזיק את הפעילות השוטפת, ונוסף על כך התמודדות עם לחצים חיצוניים ופנימיים אישיים.

הסוג השני הוא כבר מתקדם יותר. הוא משלם את החשבונות השוטפים. פעמים רבות כדי לעשות את זה, הוא מנסה לגייס כספים, ולתת צ׳קים דחויים, או להשתמש בכל מיני פטנטים. עבורו זו שגרת חיים, אך היא די מעצבנת ואולי טיפה מספקת אם הוא מצליח ליהנות מניהול העסק.

ואילו הסוג השלישי הוא כזה שלא נלחם בתשלומים מהעבר, וגם איכשהו בדרך כמעט מסתורית, לאחוזון העליון מביניהם נראה שתמיד יש כסף לטפל במה שהם צריכים לטפל בו. הוא אפילו מצליח לשים כסף בצד לתשלומים עתידיים.

זאת לא חוכמה

עכשיו בטח תגיד ש”זו לא חוכמה”.

אולי תסביר את זה בכך “שמי שאין לו כסף דוחה חשבונות ומי שיש לו משלם מיד.”

נכון, צודק. אך זו לא הסיבה. כי האחוזון העליון של בעלי העסקים בקטגוריה הזו, יכולים לעבור משברים ארוכי טווח ולצאת על הרגליים בצד השני.

אם אתה עדיין לא משתייך לקטגוריה השלישית, השאלה היא מה יהפוך אותך לחלק ממנה.

מקרה מהחיים

לא מזמן הגיע אלי לקוח חדש. היה זה בעל עסק שהיה מוטרד באופן קבוע בשאלה – ״מאיפה להביא כסף לכסות את התשלומים?״

לאחר ניתוח הדוחות הכספיים של העסק ודפוס הפעולה של בעל העסק, ראיתי בבירור שרוב המשקל ותשומת הלב הופנו למציאת הכסף לתשלומים.

האמת שכל החקירה הסתכמה בכלל אחד שמצאתי שבעל העסק הפר אותו. וברגע שהכנסנו אותו לשימוש, התמונה התהפכה מייד, וזה שינה את כל המצב.

זה מה שעשינו…

טיפול

הצעד הראשון היה להפנות את תשומת הלב שלו לכך שלא כל הפעולות שוות (כמו קידום, ארגון, חיסכון, טיפול בכוח אדם, וכו’). שיש סדר עדיפות בין שלושה סוגים של פעולות.

רוב בעלי העסקים שנמצאים תחת לחץ פיננסי, מרגישים במצור.

ובמצור, יש תחושה ש”אין יותר אספקה חדשה” ו”האספקה הקיימת מוגבלת”. הנטייה היא לחסוך באמצעים. להימנע מ”בזבוז”.

בשעת לחץ, ובעיקר מחוסר מיומנות וחוסר בקיאות בכללי הניהול השיטתי, בעל העסק במצב כזה, נוטה להתמקד בתשלומים ובחסכנות בצורה קיצונית, ובכל דבר.

כאשר זה מתרחש, גם ההכנסות יורדות – וזה לא פלא. תשומת הלב נלכדת בנושא ההתחייבויות והמצור.

על מנת לתקן את המצב, למדנו יחד כלל אחד, יחיד ומיוחד.

הוא פשוט בצורה כואבת.

אך רוב בעלי העסקים נוטים להפר אותו מחוסר בקיאות בנושא.

אם גם אתה הפרת אותו, זו לא אשמתך.

ככל הנראה מעולם אף אחד לא השב את תשומת לבך לכך ששמירה על הכלל הזה מביאה להתרחבות עסקית יציבה.

ואם העסק שלך מתכווץ (או לכל היותר לא מתרחב), סימן שאתה מפר את הכלל.

פה ושם, אפשר לראות מנהלים שבאופן אינסטינקטיבי מיישמים אותו, וללא קשר למצב משבר או לא, הם פועלים לפיו וכך ויוצרים הכנסה בקצב. אך נפוצים יותר המקרים של המלכוד.

ברגע שהבהרנו את שלושת סוגי הפעולות ומה סדר העדיפות השגוי (שיביא להתכווצות עסקית), ומהו סדר העדיפות הנכון (שיביא בהכרח להתרחבות), כל מה שנותר הוא לפעול לפי הכלל הזה.

התוצאות לא אחרו לבוא.

כי כעת התחילו ההכנסות לגדול, בלי קשר לחוסר הכסף שהיה.

אי אפשר היה “להאשים את חוסר המלאי” בחוסר המכירות. אי אפשר היה להצדיק מדוע לא עושים קידום מאסיבי מספיק. וכל ניסיון בלימה של התרחבות מאחרים, זכה הפעם לתגובה הולמת של זלזול.

תוצאות

אני לא יכול להגיד שהדברים הלכו חלק. הם ממש לא הלכו חלק.

בהתחלה הלקוח נתן לי את כל ההסברים בעולם, מדוע הדרך שהוא נהג בה עד כה, היא נכונה. הרי אף אחד לא אוהב להרגיש טועה, נכון?

הוא הסביר לי מדוע הוא כל כך עסוק במתן שרות, אחרת לקוחות יעזבו אותו.

הוא הסביר איך אין משאבים לטיפול בגבייה ובמכירות.

ומעל הכל, הוא הזדעדע מהמחשבה לבצע קידום שיביא אנשים לפנות אליו. לא היה לו מושג איך הוא יתמודד עם זה.

הייתי צריך ממש להתעקש.

אחרי שעבדנו יחד במשך שבוע עם יישום של הכלל החדש, ההכנסות גדלו פי שניים וחצי מהסכום של החודש הקודם.

רק אחרי שהיה ברור שיש כאן מגמת עליה מסוימת, ובעל העסק יכול להמשיך לגרום אותה, הוא התחיל לחוות הקלה.

במשך כל הזמן עד לנקודה הזו, הייתי צריך להחזיק את כל ההתנגדויות שלו, ולדחוף את הפעולות הנדרשות קדימה למרות הכל.

עכשיו, כאשר קיבלנו עליה מסוימת, אפשר היה לבנות תכנית שתביא להקלה בפיגור התשלומים.

כמובן שאני לא יכול להתחייב לך שתוך שבוע ההכנסות החודשיות שלך יזנקו ויגדלו פי שניים וחצי מסכום ההכנסות של החודש הקודם (למרות שראיתי מקרים רבים כאלה במהלך שנותיי כמלווה עסקי). אך בהחלט אפשר לומר שהפרה של הכלל האחד הזה תביא להתכווצות. ויישום שלו, יביא להתרחבות.

כל מה שנשאר הוא ללמוד את הכלל, לתרגל אותו וליישם אותו בתקיפות. דבר איתי ואשמח לעזור. בתור התחלה, הצטרף אלינו לסדנה הקרובה לתכנון פיננסי נכון.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אתה עובד עד מאוחר, מתקן טעויות של העובדים, מתנצל ללקוחות שקיבלו שירות לקוי, וכל פעם מחדש שואל את עצמך “למה אף אחד כאן לא עושה את העבודה כמו שצריך? כמוני?” אתה חושב שזה מובן מאליו, מסביר, אולי אפילו מתרגז, ושום דבר לא משתנה. אז איך לוקחים את הגאונות שבראש שלך ומכניסים אותה לראש של כל אחד מהעובדים שלך?
  • בוקר רגיל בעסק. אתה מגיע למשרד, מדליק את המחשב, ופתאום מסך שחור. אתה מנסה במחשב השני, השלישי, הרביעי. כולם מתים. תוך 24 שעות, חמישה מחשבים עיקריים הפכו לערימת מתכת חסרת תועלת. כל המידע השיווקי, הזדמנויות עסקיות, מסמכי מכירות, נתוני לקוחות – התאדה. פשוט נעלם. זה לא סיוט תיאורטי, זה קרה לעסק אמיתי…
  • יש משהו משתק בבעיה גדולה. היא תופסת את כל המרחב המנטלי וגורמת לנו להרגיש חסרי אונים. אבל מה שגיליתי לאורך שנות עבודתי עם עסקים ומנהלים, זה שלרוב הבעיה היא לא הבעיה עצמה, אלא הדרך שבה אנחנו מסתכלים עליה. כי האמת היא שבעיות גדולות הן אשליה אופטית. הן נראות גדולות רק כשמסתכלים עליהן מרחוק, כגוש אחד…
  • לפעמים אנשים לא מזהים מה הבעיה, אפילו כשהיא ממש מול הפנים שלהם. לא בגלל שהם טיפשים, אלא כי הם פשוט לא יודעים איך הדבר כן אמור להיראות. בעסקים זה קורה כל הזמן: המכירות לא מתרוממות, אנשי המכירות נותנים הסברים שנשמעים להם הגיוניים (“בקיץ כולם בים, אין למי למכור”), אבל שום דבר לא משתנה. למה? כי אתה שומע תירוצים במקום לזהות את הבעיה האמיתית.
  • הרבה אנשי המכירות חיים באותה מלכודת: משקיעים זמן בשיחה, בונים קשר עם הלקוח, מציגים את הפתרון, ואז מגיע הרגע הגדול. הם מציגים את המחיר, ופתאום הכל קורס. “זה יקר לי”, “אני צריך לחשוב על זה”, “אחזור אליך”… ההתנגדויות מגיעות כמו גל צונמי. אבל מה אם אומר לך שאת רוב ההתנגדויות אפשר למנוע לגמרי? שהבעיה האמיתית היא לא בתשובות שלך, אלא בסדר הפעולות?
  • בחלק א׳ תיארתי איך במקום להתחרות על תכונות ומחירים, בחרתי לעמוד לצד הלקוח ולעזור לו להבין את המורכבות האמיתית של הפרויקט. כך הפכתי מספק פוטנציאלי לבן ברית מהימן. אבל מה עושים אחרי שרכשת את אמונו? איך מעבירים את הלקוח מהבנת הבעיה לקבלת פתרון שהוא פי 10 יותר יקר מכל מה שהציעו המתחרים?
  • לפעמים במכירה הדבר הכי חכם הוא דווקא לא לנסות להרשים. בפרויקט הראשון שלי מול אחד הבנקים הגדולים, בזמן שהמתחרים הציפו את הלקוח במצגות והבטחות נוצצות, בחרתי ללכת בכיוון אחר לגמרי. לא נתתי לרעיון ש”זה בלתי אפשרי” לעצור אותי, והבחירה הזו פתחה לי דלת לסגירה שהמתחרים אפילו לא חלמו עליה.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט