מסתובב במעגלים סביב הזנב של עצמך?

קרה לך שהעסק עבד בטירוף כל היום, מנהלים ועובדים רצו ממקום למקום, אבל כשבדקת בסוף היום, תהית מה בכלל נעשה או הושג? בנקודה הזו נטפל היום.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

לאן אתה רץ?

קרה לך שהעסק עבד כל היום בטירוף, מנהלים ועובדים רצו ממקום למקום, אבל כשבדקת בסוף היום, תהית מה בכלל נעשה או הושג? בנקודה הזו נטפל היום. 

תחשוב על זה ככה:

אתה יוצא לטיול בלי יעד ברור. אתה הולך ימינה, קצת שמאלה, מסתובב חזרה, ובסוף אתה מותש. האם התקדמת? לא בהכרח.

זה בדיוק מה שקורה בעסקים שאין בהם הבנה ברורה של המוצר הסופי.

מה העסק שלך באמת מייצר? זו לא שאלה מובנת מאליה

כל עסק צריך להתחיל משאלה אחת מאוד מדויקת: ״מה אני מייצר?״ 

כמו כל מרכיב בניהול יעיל, זה נראה פשוט ומובן מאליו. אך אם לא תגדיר את המוצר שלך עבורך ועבור העובדים, בצורה פשוטה וברורה, אתם תמשיכו לבזבז זמן ואנרגיה, וזה חבל.

״מוצר סופי בעל ערך״ הוא מוצר שהושלם, שיש לו ערך עבור אחרים והוא יכול להיות מוחלף
תמורת תמיכה, כסף, מוצרים אחרים או רצון טוב.

דוגמאות

למשל, אם יש לך מאפייה, המוצר שלך הוא לא “לאפות לחם”.

הפעולה עצמה לא שווה כלום אם בסוף אין לחם מוכן וטעים שהלקוחות יכולים לקנות.

המוצר הסופי יכול להיות “לקוחות שקיבלו לחם טרי, טעים ופריך, והלכו הביתה מרוצים.

מהו המוצר הסופי בעל הערך של נהג אוטובוס? רבים יגידו ״כרטיסים שנמכרו״ או ״אוטובוס מלא בנוסעים״. אך רק מי שיאמר ״נוסעים שקנו כרטיס, הוסעו בבטחה והגיעו בשלום ובזמן ליעדם״ הבין לגמרי את המשמעות של מוצר סופי בעל ערך.

אם יש לך חברת שליחויות, המוצר שלך הוא לא “להעביר חבילות ממקום למקום”. הלקוח שלך לא משלם לך על ההובלה עצמה, אלא על התוצאה שהיא מייצרת. המוצר הסופי בעל הערך יכול להיות “לקוח שקיבל את החבילה שלו שלמה וללא עיכובים, והיה מרוצה מהשירות.

אם יש לך חדר כושר, המוצר שלך הוא לא “להציב מכשירים ולספק אימונים”. אנשים לא באים להתאמן. הם באים כדי להשיג תוצאה. המוצר הסופי בעל הערך יכול להיות “אדם שנמצא בכושר מצוין, מלא באנרגיה, ונראה בדיוק כמו שהוא רצה.”

מישהו שעוזר לבעלי עסקים להתייעל, המוצר שלו אינו “לשבת עם בעל העסק ולתת לו עצות”. המוצר הסופי בעל הערך יכול להיות “בעל עסק שקיבל שליטה אמיתית על הזמן, האנרגיה והכספים שלו, ויכול לעבוד פחות אבל להשיג הרבה יותר.

הפעולות שעליך לעשות כבעל עסק הן:

1) הגדר את המוצר הסופי בעל הערך שלך.

2) כתוב אותו בצורה ברורה ותלה זאת במקום בולט בעסק.

3) יידע את כל העובדים בעסק מה אתם מייצרים.

4) ערוך רשימת מוצרי משנה, שזה בעצם כמו תרשים זרימה שנכתב מהסוף להתחלה, וכלול את כל הפעולות והתהליכים של העסק.

רשימת מוצרי משנה היא מפת דרכים מפורטת שמראה איך מגיעים למוצר הסופי בעל הערך.

במקום להתחיל מהפעולות היומיומיות ולשאול “מה נעשה היום?”, מתחילים מהסוף (מהתוצאה הרצויה) ומפרקים אותה לאחור, שלב אחרי שלב.

זה מאפשר להבין איזה תהליכים חייבים לקרות, מי אחראי עליהם, ואיך הכל מתחבר לתוצאה הסופית.

כשאתה חושב על העסק שלך במונחים של מוצר סופי בעל ערך, אתה פתאום מבין שכל פעולה בעסק צריכה להוביל ישירות לשם.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אתה עובד עד מאוחר, מתקן טעויות של העובדים, מתנצל ללקוחות שקיבלו שירות לקוי, וכל פעם מחדש שואל את עצמך “למה אף אחד כאן לא עושה את העבודה כמו שצריך? כמוני?” אתה חושב שזה מובן מאליו, מסביר, אולי אפילו מתרגז, ושום דבר לא משתנה. אז איך לוקחים את הגאונות שבראש שלך ומכניסים אותה לראש של כל אחד מהעובדים שלך?
  • בוקר רגיל בעסק. אתה מגיע למשרד, מדליק את המחשב, ופתאום מסך שחור. אתה מנסה במחשב השני, השלישי, הרביעי. כולם מתים. תוך 24 שעות, חמישה מחשבים עיקריים הפכו לערימת מתכת חסרת תועלת. כל המידע השיווקי, הזדמנויות עסקיות, מסמכי מכירות, נתוני לקוחות – התאדה. פשוט נעלם. זה לא סיוט תיאורטי, זה קרה לעסק אמיתי…
  • יש משהו משתק בבעיה גדולה. היא תופסת את כל המרחב המנטלי וגורמת לנו להרגיש חסרי אונים. אבל מה שגיליתי לאורך שנות עבודתי עם עסקים ומנהלים, זה שלרוב הבעיה היא לא הבעיה עצמה, אלא הדרך שבה אנחנו מסתכלים עליה. כי האמת היא שבעיות גדולות הן אשליה אופטית. הן נראות גדולות רק כשמסתכלים עליהן מרחוק, כגוש אחד…
  • לפעמים אנשים לא מזהים מה הבעיה, אפילו כשהיא ממש מול הפנים שלהם. לא בגלל שהם טיפשים, אלא כי הם פשוט לא יודעים איך הדבר כן אמור להיראות. בעסקים זה קורה כל הזמן: המכירות לא מתרוממות, אנשי המכירות נותנים הסברים שנשמעים להם הגיוניים (“בקיץ כולם בים, אין למי למכור”), אבל שום דבר לא משתנה. למה? כי אתה שומע תירוצים במקום לזהות את הבעיה האמיתית.
  • הרבה אנשי המכירות חיים באותה מלכודת: משקיעים זמן בשיחה, בונים קשר עם הלקוח, מציגים את הפתרון, ואז מגיע הרגע הגדול. הם מציגים את המחיר, ופתאום הכל קורס. “זה יקר לי”, “אני צריך לחשוב על זה”, “אחזור אליך”… ההתנגדויות מגיעות כמו גל צונמי. אבל מה אם אומר לך שאת רוב ההתנגדויות אפשר למנוע לגמרי? שהבעיה האמיתית היא לא בתשובות שלך, אלא בסדר הפעולות?
  • בחלק א׳ תיארתי איך במקום להתחרות על תכונות ומחירים, בחרתי לעמוד לצד הלקוח ולעזור לו להבין את המורכבות האמיתית של הפרויקט. כך הפכתי מספק פוטנציאלי לבן ברית מהימן. אבל מה עושים אחרי שרכשת את אמונו? איך מעבירים את הלקוח מהבנת הבעיה לקבלת פתרון שהוא פי 10 יותר יקר מכל מה שהציעו המתחרים?
  • לפעמים במכירה הדבר הכי חכם הוא דווקא לא לנסות להרשים. בפרויקט הראשון שלי מול אחד הבנקים הגדולים, בזמן שהמתחרים הציפו את הלקוח במצגות והבטחות נוצצות, בחרתי ללכת בכיוון אחר לגמרי. לא נתתי לרעיון ש”זה בלתי אפשרי” לעצור אותי, והבחירה הזו פתחה לי דלת לסגירה שהמתחרים אפילו לא חלמו עליה.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט