למה בעיית תזרים אינה נפתרת?

חברה עם מחזור של 30 מיליון ש”ח, שני מפעלים, ובעיה מסתורית שלא נפתרת: בעיות תזרים שנמשכות כבר 6 שנים. כשבעל העסק טוען שוב ושוב ״אנחנו לא מוציאים יותר ממה שמכניסים״, משהו פשוט לא הסתדר. איך ייתכן שהגרעון רק הולך וגדל? ומה קורה כשמומחה חושף את התפיסה המוטעית הנסתרת שגורמת להפסדים של מיליונים?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

​אפשר להגיד בהחלט שבעיות תזרים אינן נפתרות כי לא מסתכלים לאמת ישירות בעיניים.

בעלים של חברה שמספקת שירותים לתעשייה בהיקף של 30 מיליון ש״ח, פנה אלינו באקספדיטור מאיץ עסקים וביקש את עזרתי.

הוא סיפר לי שהחברה מצויינת. שיש לחברה שני מפעלים במרכז הארץ ובדרום הארץ. שכמעט אף מתחרה לא מספק מוצרים באיכות שהם יודעים לספק.

״נשמע טוב״, אמרתי לו, ״אז מה הבעיה?״

״יש גיבנת ובעיות תזרים שאנחנו לא מצליחים להיפטר מהן.״

קבענו להיפגש, והתחלנו לעבוד יחד על הנושא.

​למה המצב לא משתפר?

לאורך כל הדרך, ציינתי שאחד משבעת הכללים של הסוד לכושר פרעון הוא ״הוצא פחות ממה שאתה מכניס״.

בעל העסק טען בתוקף, וחזר וטען, שהוא לא מוציא יותר יותר ממה שהוא מכניס.

אז איך לעזאזל יש גרעון של שנים של מיליונים כבר במשך שש שנים – והמצב אינו משתפר?!

ההפתעה הגיעה בפגישה בה הצגתי להם את האמת.

​מה גיליתי

תוך כדי חקירה, בניתי עבורם דוח מיוחד שמראה למעשה את הכסף שנכנס ואיך הוא מוקצה לכל אחד מסעיפי ההוצאות בתוספת עוד מספר דברים שלא מופיעים בדוח רגיל של הנהלת חשבונות.

בעזרת דוח זה, אפשר לגלות להיכן הכסף הולך, אפילו עוד לפני שהוא עוזב את חשבון הבנק.

יותר מכך, לכל עסק מתאימים את הסעיפים היחודיים שלו, אך הוא תמיד כולל את אותם ראשי פרקים.

בסופו של דבר, הדוח מראה בראשו את סכום הכסף שנכנס בפועל לחשבון הבנק, ואיך הוא מנותב לתשלום לספקים, איך חוסכים ממנו את הרווח לבעלים, איך בונים את כרית הבטחון של החברה, איך וכמה מקצים לפעילות השיווק והקידום של החברה, איך מחשבים כמה מותר וצריך להקצות למשכורות וכמובן לא לשכוח את כל ההוצאות השוטפות, החזרי הלוואות, ומיסים. 

למעשה כל שקל שיוצא בין אם לרשויות, ספקים, עובדים או לרווחים לבעלים רשום שם ברמה מעשית של חודש-אחר-חודש ויום-אחר-יום.

גם בתחילת הפגישה, הבעלים שוב התעקש שהם לא מוציאים יותר כסף ממה שהם מכניסים.

​זה לא כמו שזה נראה

אך כאשר בדקנו לאן באמת כל שקל הולך, התגלה השקר.

זהו שקר נוראי שבעלי עסקים נוטים להסכים איתו כי הוא גורם לתחושה טובה, אך עלול להוביל לאסונות פיננסיים.

מה שהתגלה זה שכשבעל העסק אמר “אני מכניס X שקלים בחודש”, הוא התכוון למחזור המכירות. זהו שקר כי מחזור המכירות, אינו בהכרח סכום הכסף שנכנס באותו חודש לבנק. יש עסקאות שנסגרות עם תנאי תשלום של שוטף + נצח, ותשלומים ומעל הכל – סכום הכסף הנכנס לבנק – כולל מע״מ.

היה להם הרגל בחברה לנקוב במחזור המכירות כולל המע״מ, ולהתייחס לכך, כמחזור הכנסה חודשי.

הפערים היו יכולים להגיע לכ-20%-27% יותר הוצאות מהכנסות בפועל – וכמובן שהדבר יכול לגרום לאומללות וייאוש.

ברגע שעליתי על התקלה, היה קל יותר להתחיל ליישם פתרון עם מדיניות מעשית יותר.

יקח עוד מספר חודשים עד שניישר קו על התזרים, וצריך למצוא מקורות מימון לתכנית כזו.

אך בסופו של דבר בעיה כזו יכולה להתמיד רק אם היא מכילה שקר. איזשהו עיוות של עובדה או נתון.

רק על ידי בדיקה ממשית, אפשר לגלות את האמת. ורק על ידי גילוי האמת, אפשר לגרום לבעיה להיעלם.

​ומה איתך?

אם גם אתה מעוניין לקבל בדיקה שתמצא אם יש עיוותים במערכת, השב לשאלון זה.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ


סיפור הצלחה ​מייעוץ מקצועי

״חייב לציין שלאחר מספר קטן של פגישות עם עפר, הצלחנו לאתר משהו שעצר אותי ומאז העסק שיפר את מגמות הצמיחה שלו בעשרות אחוזים!״

✍🏼 
א.ל. בעל עסק

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
  • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
  • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
  • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
  • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.
  • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?
  • קרה לך שניסית לקבוע פגישה אבל נעצרת כבר בשלב הראשון? אתה מתקשר, מציג את עצמך, ואז שומע את המשפט הידוע: “תשאיר פרטים, נחזור אליך”. ואז… כלום. אף אחד לא חוזר. בהרבה מקרים זה לא קשור אליך או למה שאתה מציע אלא לאופן שבו ניגשת לשיחה. כי עוד לפני שתצליח להגיע למנהל, יש אדם אחד שעליך לדעת לדבר איתו נכון: המזכירה.
  • תאר לעצמך שאתה רופא בחדר מיון, ומטופל נכנס עם יד שבורה. אתה מסביר לו שהוא צריך גבס, הוא אומר “אני אחשוב על זה”, והולך. האם תיתן לו ללכת ככה? כנראה שלא, כי אתה יודע שבלי טיפול המצב רק יחמיר. עכשיו תחשוב על העסק שלך: אם הגעת למסקנה שאתה יכול לעזור ללקוח לפתור בעיה אמיתית, למה שהמפגש הראשון יהיה גם האחרון? היום דיברתי עם בעל עסק שאמר לי בגאווה: “אני מתקשר פעם אחת בלבד, ואחר כך לעולם לא יותר”. מתברר שהאמונה הזו, שנשמעת כל כך “הגיונית ומכבדת”, היא בדיוק מה שמונע מהעסק שלו לצמוח, ומהלקוחות שלו לקבל את מה שהם באמת צריכים.
  • כולנו רוצים להצליח. למכור יותר, לנהל טוב יותר, להצליח מבחינה אישית, משפחתית, עסקית וחברתית. אבל מאחורי כל הצלחה אמיתית, מסתתרת מיומנות אחת, שאיכות השליטה שלך בה היא זו שקובעת עד כמה תגיע לתוצאות ועד כמה תצליח לגרום לעולם להגיב למה שיש לך לומר.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט