אני יודע מה צריך לעשות, אבל…

כמה פעמים שמעת את המשפט הזה או אפילו אמרת אותו בעצמך? אנשים רבים מכירים את התחושה – הם יודעים בדיוק מה צריך לעשות, אך תמיד יש “אבל”. משהו מפריע או מונע מהם לבצע את מה שהם יודעים שנדרש. כל תירוץ כזה מביא לכך שהדברים לא נעשים, והמגמה רק מחמירה. אבל מה קורה כשמבינים מה מסתתר מאחורי ה”אבל”? מהו המכשול האמיתי שגורם להתחמק ממשימות חשובות?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

איך סוגרים את העסקה בלי לרדת במחיר?

איך אפשר לטפל בלי להילחץ, בלי הנחות שאוכלות לך את הרווחים, ובלי לפספס את העסקה?

במדריך הקצר הזה תמצא גישה פשוטה, שאלות מדויקות לשאול, ודוגמאות שיעזרו לך להבין מה עובר ללקוח בראש ואיך להוביל אותו להחלטה נכונה.

״אני יודע מה צריך לעשות, אבל…״​​

אני מת על התשובה הזו ממנהלים, והיא בדרך כלל מלווה בהסבר למה מה שצריך לעשות לא התבצע.

דוגמאות:

  • ״אני יודע שצריך להוציא דיוור. [אבל] אני פשוט עמוס מדי.״
  • ״נכון, הבחור הזה לא צריך להמשיך לעבוד כאן. צריך לפטר אותו. הוא באמת מעכיר את האווירה ומדכדך את כולם.״ ובאותה הנשימה, עוד לפני שאני מספיק לשאול משהו, ״אבל זה לא הזמן לפטר אותו, הוא יודע לטפל בכל המוצרים וחוץ מזה הלקוחות אוהבים אותו.״
  • ״ברור שצריך לגבות, [אבל] אני פשוט לא מספיק להגיע לזה (ולכן אני יורד על הברכיים מול מנהל סניף הבנק שישחרר לי עוד אשראי).״

כל התשובות הללו הן על פי תבנית, כאילו כל המנהלים הסכימו עליה בישיבה סודית שהתקיימה מזמן: ״כן אני יודע מה צריך לעשות… אבל [והסבר מדוע זה לא מבוצע או לא יכול להתבצע].״ 

ואז, כשהדבר לא מתבצע, המצב הכללי מתדרדר או מחמיר או פשוט לא משתפר לאורך זמן.

אפשר לסכם את כל מה שמסתתר מאחורי המקרים הללו כמכשול אחד מרכזי. ברגע שמבינים אותו לעומק, הוא הופך לכלי רב-עוצמה שמגביר את יכולתו של המנהל להניע תהליכים, לפרוץ דרך מחסומים ולנטרל את המכשולים שמונעים הצלחה.

שורש הבעיה

הנקודה הבאה, אם לא מטפלים בה בזמן, גם כשהיא נראית קטנה וזניחה בהתחלה, עלולה לצמוח במהירות ולהפוך לבעיה מהותית שקשה מאוד להתמודד איתה בהמשך. במקרים קיצוניים חברות עסקים נסגרות כתוצאה ממנה.

שורש כל התמודדות עם נושא כלשהו נעוץ ביכולת להסתכל על המצב כפי שהוא. לא לברוח ממנו, לא להימנע ממנו או להסתיר אותו, אלא ״להסתכל לו בעיניים״. אחרת, אתה מצמצם את היכולת שלך לבצע ולטפל.

במילים אחרות, אם אתה לא מתמודד עם משהו ואתה מעדיף לעשות משהו אחר – אתה בורח מהמטלה ו/או מהסיטואציה.

זה הבסיס לחוסר ביצוע מתמשך של משימה מסוימת.

אלץ את עצמך להתמודד עם הדברים ישירות, ותגלה פתאום שאתה מצליח להביא דברים לידי ביצוע, וגם לזכות בהערכה גדולה יותר מהסובבים אותך.

ייתכן שתגלה שאתה היחיד כרגע שיכול להזיז דברים, לעקוף מחסומים או לנטרל אותם.

סימנים לחוסר התמודדות

הנה מספר דוגמאות מהחיים:

בכל פעם שקשה לך לבלוע בגרון כשאתה צריך להרים את הטלפון למנהל סניף הבנק…

סוכן מכירות, שיכול לדבר עם הלקוח על הכל, על השירות, על המוצר, על משפחה, וספורט, ואפילו להציג את הצעת המחיר, אך לא לדרוש את הסגירה של העסקה באותו רגע

תחקרתי פעם מנהלת מכירות כדי להבין מדוע החוזה אינו חתום עדיין, והיא הסבירה לי איך הלקוח עסוק באותו יום עם משכורות ואינו יכול לחתום ומבקש שהיא תשלח את…. זה חוסר התמודדות. כי בחיים אתה מוכר או שמוכרים לך. ובמקרה הזה, הלקוח מכר לה שהוא “עסוק” ומנהלת המכירות קנתה את זה. היא לא הרגישה בנוח לדחוף לסגירת העסקה, ולכן במודע או שלא במודע – התחמקה מזה. (אל דאגה, בסוף הבאנו את החוזה לחתימה. אבל זה דרש ממנהלת המכירות ומהמנכ”ל שלה להתפקס ולהתחשל, וממני לדחוף את התהליך כדי שהם יתגברו על הנטייה להתחמק).

עובד שרוצה לבקש העלאה, ומרגיש חוסר נוחות לדבר על ההעלאה עם הלקוח שלו (או המנהל שלו), ולכן דוחה את המשימה עוד ועוד ולא עושה זאת – זה מצב של חוסר התמודדות. הוא לא מצליח לעמוד מול הסיטואציה, הנושא או המנהל, ולכן מתחמק מהמשימה במקום לגשת לעניין באופן ישיר.

בעלת העסק, המקצוענית, שרוצה להכניס יותר עסקאות אך סולדת משיווק – לא מרגישה בנוח מול אנשים, ולכן ההכנסה שלה נמוכה בהרבה מהפוטנציאל האמיתי שלה.

מרצה שנרתע או סולד מלדבר אל קהל, או מנהל שרואה שצריך להעיר למנהל זוטר או עובד כלשהו על טעות ולתקן אותה, אך אינו עושה זאת – הם דוגמאות נפוצות נוספות.

וכן הלאה וכן הלאה… יש יותר דוגמאות מאשר מספר האנשים על כדור הארץ!

אז מה אפשר לעשות?

אנחנו נוטים למצוא “הסברים הגיוניים” למה לא לטפל במצבים לא נוחים. אנחנו מתרצים זאת בכך שזו לא העת הנכונה, או שמשהו אחר דחוף יותר.

לכן לפעמים יש צורך בעזרה חיצונית – מישהו שידחוף אותך קדימה ויחייב אותך להתמודד עם אותם מצבים (וכדאי מאוד שאותו מישהו גם יידע להעביר לך את השרביט כדי שתוכל להתמודד עם הדברים בהצלחה בעתיד). ליווי על ידי יועץ עסקי יכול להיות הפתרון שיעזור לך לפרוץ את המחסומים שמונעים ממך להגיע להצלחה אמיתית.

הגיע הזמן לעצור את ההתחמקות ולהתחיל להתמודד עם מה שזה לא יהיה שנמצא שם שמונע ממך להתקדם.

אני מזמין אותך לפגישת ייעוץ עסקי ללא עלות, שבה ננתח יחד את האתגרים הקיימים ונמצא פתרון בר ביצוע. לחץ כאן לקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות, ונתחיל לעבוד יחד על ההצלחה שלך.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • שיווק הוא לא משחק של ניחושים, הוא משחק של הבנה עמוקה. דיוק = כסף. לכן קמפיינים מצליחים מבוססים על מסרים מדויקים. והרבה יותר קשה לדייק בלי קודם כל לדבר עם הלקוחות הפוטנציאלים עצמם. הנתונים בדשבורד שלך מספרים מה קרה (כמה לידים, כמה סגירות וכו׳). אבל הם לא מספרים למה זה קרה. אם אתה לא מדבר עם קהל היעד שלך, אתה מנחש. ואם אתה מנחש, אתה מפסיד כסף.
  • יש הרגלים שאנחנו אפילו לא מחשיבים כהרגלים. כמו למשל התעסקות כמעט אובססיבית בהפרעות אוטומטיות שאנחנו בעצמנו אישרנו, התרגלנו אליהן, והפכנו לחלק בלתי נפרד מהיומיום שלנו. עוד פינג מהטלפון, תזכורת מהאפליקציה, נוטיפיקציה שמקפצת על המסך. אנחנו לא באמת חושבים על זה, לפעמים רק “מעיפים” וממשיכים הלאה. אבל מה אם כל זה לא באמת “נעלם” כשמעיפים אותו אלא גובה מחיר מנטלי אמיתי?
  • בעל עסק אחד, עסוק. ממש עסוק. אין לו זמן לאכול, אין לו זמן לעצור, אין לו זמן לעצמו. אז הוא ממשיך לרוץ על אוטומט, על מיכל דלק כמעט ריק. מה קורה אז? הראש נהיה פחות חד, הגוף מתעייף והוא מתפקד הרבה הרבה פחות טוב. וככה בדיוק מתחיל המעגל הכי שוחק שיש: עומס שמוביל להזנחה עצמית, שמובילה לעצבנות, שמובילה לתפקוד מקרטע, וחוזר חלילה…
  • קונפליקטים, עצבים ואי-הבנות… כל עסק מכיר את זה מקרוב, אבל לא תמיד יודעים איך לפתור את זה. לפעמים הבעיות הגדולות בעסק לא נמצאות בתקציב, בשיווק, או בתוכנית העסקית, אלא בין האנשים עצמם. כשאי אפשר לדבר, כשכל מילה נדחית, כשכל שיחה הופכת למאבק. העבודה לא באמת מתקדמת, ההחלטות נמרחות, והאווירה במשרד מרגישה כמו שדה מוקשים. במאמר הזה אני רוצה לשתף בשני מקרים אמיתיים שיצא לנו לפגוש מקרוב, ומה עשינו בפועל כדי להרגיע את הרוחות ולהחזיר את השקט.
  • רוב בעלי העסקים מתמחרים נמוך מדי לא בגלל שהלקוחות לא יכולים לשלם, אלא בגלל שהם עצמם לא מרגישים בטוחים לבקש יותר. הם מציבים מחיר נמוך כי בראש שלהם מתנגן המשפט: “מי בכלל ישלם לי את זה?”. לכן בפועל, המחיר שאתה קובע לא משקף את התקציב של הלקוח אלא את רמת הביטחון שלך בעצמך ובמה שאתה מציע.
  • יש פקקים שאתה פשוט לא יכול להתחמק מהם, אבל יש גם פקקים אחרים, שאתה כן יכול לעקוף. הדרך לעשות את זה בעסקים היא במקום לטפל בסימפטומים (שזו כמובן עבודה א-י-נ-ס-ו-פ-י-ת), לפתור ישירות את צוואר הבקבוק. בהרבה מקרים (ובאופן לא מפתיע) הפתרון האפקטיבי ביותר יהיה לעיתים במקום שהכי לא נעים לגעת בו. אבל דווקא שם ההשפעה הכי גדולה. כי ברגע שאתה פותר את מה שבאמת מעכב אותך, הרבה דברים אחרים מסתדרים כמעט מעצמם…
  • כמה בעלי עסקים אתה מכיר שבנו אימפריה מזה שחסכו? לעומת כאלה שבנו מערכת שמכניסה פי כמה? כי מה יביא אותך יותר רחוק, לחסוך עוד 300 שקל או להכניס עוד 30,000? יש פה עניין של התכווצות לעומת התרחבות. אז כן, חסכון זה טוב ויפה, אבל בוא נדבר על איך באמת עושים כסף.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט