איך יוצאים מהמעגל האינסופי של עבודה קשה אך לא מספיק אפקטיבית?

כמה פעמים סיימת יום עבודה סחוט, מרגיש כאילו עבדת בלי הפסקה, אבל כשאתה עוצר לחשוב… כלום לא זז בפרויקטים החשובים? כל האנרגיה הלכה על “כיבוי שריפות”, על ניהול האתגרים הקטנים, בעוד שהדברים שיכולים באמת לקחת את העסק קדימה – נשארו בצד. ממתינים. “אחרי שהדחופים ייגמרו…” אבל הם לא באמת נגמרים, נכון? אז איך יוצאים מהמעגל האינסופי של עבודה קשה אך לא מספיק אפקטיבית?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

תכנון מהסוף להתחלה

כשאתה משתמש ב-WAZE, הדבר הראשון שתתבקש להזין כדי להתחיל ניווט חדש הוא היעד אליו תרצה להגיע.

רק לאחר מכן המחשב מכין תכנית אסטרטגית כיצד להגיע לשם. זו הדרך המוצלחת לעבוד גם עם פרויקטים ומשימות.

לאן אני רוצה להגיע?

איך אתה מתכנן לקראת אירוע, פרויקט, או מהלך כלשהו בעסק או בחיים?

בשביל להצליח, יש להציב קודם כל מטרה, לתכנן את הדרך אליה הכוללת את הפעולות בסדר הנכון ובזמן הנכון, ואז לפעול ולהשיג אותה.

נניח שקיבלת משימה לתכנן שבוע חופשה באילת. לפני שמתחילים לבנות את התוכנית, חשוב להבין את הסיטואציה ומהי המטרה של החופשה. האם זו חופשה משפחתית עם ילדים או חופשה רומנטית רק של זוג? האם זו חופשה של אקשן ואטרקציות או חופשה של רגיעה במקום אחד? אוהבים שיט וצלילה, או רק בטן גב במלון מפנק?

רק אחרי שהסיטואציה ברורה, אפשר לגשת לתכנית האסטרטגית. למשל, אם המטרה היא חוויה משפחתית מגבשת המשלבת טיול עם עצירות לאורך נופי ישראל ושהיה במלון יוקרתי, אז התכנית יכולה להיות מורכבת מהשלבים הבאים:

שלב א׳: תכנון מהלך הנסיעה, העצירות והטיולים לאורך המסלול. 

שלב ב׳: תכנון שלב השהייה באילת, הכולל את הפעילויות או המנוחה במלון. 

שלב ג׳: תכנון הדרך חזרה.

כשמדובר בתכנון של משהו גדול, כמו למשל בניית תכנית לעסק, יש להתחיל מקביעת המטרה בצורה ברורה בכתב. 

לדוגמה: “לפתח קו מוצרים חדש, תוך המשך מכירת קו המוצרים הקיים מבלי לפגוע בו, ולהרחיב את קהלי היעד במטרה לשפר את היציבות הפיננסית של החברה”. 

אחרי שהמטרה הוגדרה, כותבים תכנית אסטרטגית. יש הרבה מה ללמוד ולומר על תכנון אסטרטגי נכון, אך הנקודה החשובה כאן היא שהתכנון האסטרטגי מספק הכוונה ותאום לשאר הפעילויות ולדרגים מתחת לרמת ההנהלה.

תכנון שמקשר בין כל המשימות

הטעות הבסיסית היא להתנפל ישירות על המשימות לביצוע (מפני שהן נראות לעין ומזמינות פעולה) מבלי לעצור לתכנון אסטרטגי שיקשר בין כל הצעדים, ויתאם בין כל הפעולות והמשימות. 

התכנון האסטרטגי מאפשר להגדיר אילו פעולות באמת חיוניות להשגת המטרה שהוגדרה מראש, ובאיזה סדר ולוח זמנים יש לבצע כל משימה, כדי להבטיח שהכול יתקדם בצורה יעילה ומכוונת מטרה.

בנוסף, הוא גם מספק מדד אילו מהפעילויות הן חיוניות להשגת המטרה, ואילו פעולות ניתן לדחות, לצמצם או אף לוותר עליהן, כדי להתמקד במה שמניב את התוצאות המשמעותיות ביותר.

לדוגמה, אם המטרה הראשית היא “להכין את האולם כך שיהיה אפשר להעביר בו סדנה ולהביא משתתפים לסדנה”, התכנון האסטרטגי מאפשר לפרק מטרה זו לתכניות ממוקדות יותר עם יעדים קטנים וספציפיים יותר. זה כולל פעולות כמו שיווק, קידום, מכירות, ניקיון האולם, הסדרת הכיבוד, הכנת ספרים שיחולקו למשתתפים ועוד. כל סעיף כזה בתכנית ניתן לפרק בהמשך לסדרת פעולות כתובות לביצוע.

כשזה חסר, אין תאום בין הפעילויות השונות והזרועות השונות בעסק.

מלכודת ״המשימות הדחופות״ שמסיטות אותך מהדרך הנכונה

לכן, כל השיטות לניהול זמן שמבוססות על עקרונות כמו “מה דחוף ומה חשוב” הן חסרות ערך, אם עובדים אך ורק על המשימות עצמן, ללא תכנית אסטרטגית שמקיפה ומכוונת את כל המשימות, היעדים, המשאבים ולוחות הזמנים. 

שיטות אלה עלולות אף להזיק, מאחר שהן כוללות את הסיכונים הבאים:

“עבודה קשה” אך לא בהכרח אפקטיבית: כשמתמקדים רק במשימות הבודדות, ללא הבנה כוללת של התמונה האסטרטגית, העובדים עלולים להשקיע מאמצים רבים מדי במשימות שהן שוליות או בעלות חשיבות נמוכה. עלול אפילו להיווצר מצב של עבודה מיותרת על פעילויות לא רלוונטיות.

חוסר תיאום בין מחלקות וצוותים: כשאין תכנית אסטרטגית שתכוון את כל חלקי הארגון, כל מחלקה עלולה לפעול בצורה נפרדת, לפי סדרי עדיפויות משלה. זה יוצר מצב שבו פעולות של צוותים שונים מתנגשות או לא משלימות אחת את השנייה.

הצלחה מסחררת

תכנון אסטרטגי יוצר מצב שבו כל חלקי הפאזל מתחברים יחד. המטרה היא לא רק להשלים משימות חשובות או דחופות, אלא לוודא שכל המשימות מקדמות את הארגון באופן שיטתי לעבר היעד הסופי. כשכולם מכוונים כך לאותה המטרה אפשר להגיע להישגים ממש גדולים.

מרגיש תקוע בניהול משימות יומיומיות “דחופות” שלא באמת מקדמות אותך לעבר המטרות האמיתיות שלך ולחיים שהיית רוצה? זה הזמן לשנות כיוון. ענה על השאלון האינטראקטיבי וקבל פגישת ייעוץ אישית ללא עלות, בה נסתכל יחד על תוכנית אסטרטגית מותאמת אישית לעסק שלך. אל תפספס את ההזדמנות לשפר את היעילות ולהשיג תוצאות אמיתיות!

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • בעולם שבו כל הדרכת מכירות מתחילה בקריאה נלהבת למכור כמה שיותר, לכולם, ובלי לפספס אף הזדמנות, יש רגעים שבהם הצעד הנכון הוא דווקא לעצור. זהו סיפור על שיחה אחת עם בעל עסק מצליח, שבה הבחירה לא למכור המחישה את ההבדל בין איש מכירות ליועץ.
  • אנחנו פועלים מתוך הנחה שהכלים שלנו עובדים כראוי, שהצוות פועל בצורה אופטימלית, ושהמערכות מתפקדות כמו שצריך. אך בלי הדבר המוגדר הבא, אתה למעשה עובר עם עיניים עצומות ליד פתחי תהום פיננסיים ותפעוליים (בצורת כשלים נסתרים). אתה צריך מערכת הגנה חכמה שמגדירה מהו “נכון”, כדי שתוכל לזהות מיד מה לא תקין ולטפל בזה בזמן (לפני שהבעיות הופכות ליקרות, לפני שהן פוגעות בלקוחות, ולפני שהן גוזלות ממך שינה). הסיפור הבא ממחיש בדיוק מה קורה כשסומכים על משהו שנראה תקין, אבל למעשה מוליך אותך שולל.
  • הדרך הכי מהירה להגדיל הכנסות היא לא למצוא לקוחות חדשים, אלא למכור יותר ללקוחות שכבר סומכים עליך. אבל יש בעיה אחת: מה אם הם לא יודעים מה עוד אתה מוכר? אתה מניח שהם יודעים, אבל הם מניחים שאתה עושה רק את מה שהם כבר קונים ממך! ובינתיים הלקוח שלך מחפש בגוגל, מקבל הצעות מחיר, וחותם עם מישהו אחר, בזמן שאתה יושב במשרד ושואל את עצמך למה המכירות לא עולות…
  • כשלקוחות מגיעים מהר יותר ממה שאתה יכול לטפל בהם, ההבטחות שנתת בתהליך המכירה מתחילות להתנגש במציאות התפעולית. במקום שהצמיחה תחזק את העסק, היא מתחילה להעמיס ולפגוע ברמת השירות ובאמון שבנית. זה הרגע שבו “הצלחה” חושפת חולשות בתשתיות, בתהליכים ובניהול…
  • הרגשת פעם שיש לך רעיון מבריק, ברור וטוב לעסק שלך, אבל ברגע שהצגת אותו נתקלת בקיר של ספקות, ביקורת והתנגדות? תחושה ש”העולם לא משתף פעולה”? המטרה ברורה. התוכנית הגיונית. אתה בטוח שזה הכיוון הנכון. אז למה כשאתה מציג את זה אתה מרגיש כאילו אתה דוחף סלע במעלה הר?
  • אתה יושב במשרד ומנסה להבין איך זה קרה שוב. ביקשת מהעובד לטפל במשהו פשוט והוא עשה משהו אחר לגמרי. השותף לא קלט את התמונה הגדולה, הספק שוב לא עמד בהתחייבויות, והצוות ממשיך לעשות מה שבא לו. אתה מרגיש שאף אחד לא באמת מקשיב ואולי בכלל גייסת את האנשים הלא נכונים… מה אם הבעיה היא פחות באנשים אלא בצעד ניהולי חיוני שאתה פספסת?
  • כדי לשמור על תפוקה גבוהה (להספיק הרבה, לעבוד ביעילות ולהשיג תוצאות מוגדרות), צריך לדעת איך לנהל בקשות שמגיעות מאחרים. אנשים סביבך, בין אם אלה לקוחות, עובדים, או קולגות, הולכים לבקש ממך דברים, שבניגוד לטענות שלהם לא בהכרח יהיו “צ׳יק צ׳ק”. חשוב לעזור כשאפשר, אבל פה נכנסות שמירה על סדר עדיפויות ברור, שקיפות, והיכולת שלך לומר “לא”…
  • העסק שלך לא יתרומם אם לא תנהל אותו במקביל בשלושת מישורי הזמן. מה זה בדיוק ניהול עבר, הווה ועתיד עסקי? ואיך מחלקים את הזמן והמשאבים ביניהם נכון? בוא נפרק את זה לגורמים ונראה איך מאזנים בין שלושת המישורים האלה כדי לגדול בצורה יציבה ורווחית.
  • יש משהו מטעה בצורה שבה אנחנו חושבים על יציבות. היא נראית כמו קרקע בטוחה, אבל לעיתים זו קרקע שמישהו אחר מחזיק. עבודה קבועה? תלויה בבוס. בית עם משכנתא? תלוי בבנק ובמשכורת שתמשיך להיכנס. עסק עם לקוח אחד גדול? תלוי בהחלטות שלו. זו לא יציבות, זו אשליה. אז איך אתה יכול להשיג יציבות אמיתית שאינה תלויה באחרים?

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט