שלוש טעויות נפוצות בניהול תזרים מזומנים שכל בעל עסק חייב להכיר

ניהול תזרים מזומנים לא חייב להיות מסובך. יש כמה עקרונות חשובים שכדאי להכיר ולתרגל עד שיהפכו לטבע שני. אמנם נדרש זמן ומאמץ כדי להיות מיומן באמת, אבל הבסיס הוא פשוט. נתחיל בשלושת הנתונים החיוניים הבאים…

לשיתוף: 

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

הבעיה שלך היא לא ההכנסות אלא מה שאתה עושה איתן כדי לקבל עוד יותר הכנסות בחודש הבא.

לפני שאתה משקיע עוד שקל, בוא נבדוק מה באמת תוקע אותך.

אז איך מוצאים את צוואר הבקבוק שמונע מהעסק שלך לפרוץ קדימה עכשיו?

ניהול תזרים מזומנים הוא קריטי להצלחה של כל עסק. בלי תזרים מזומנים מסודר, העסק שלך לא יוכל לשרוד, ולא משנה כמה הוא רווחי על הנייר. הבעיה היא שבעלי עסקים רבים נופלים לאותן מלכודות שוב ושוב, ומוצאים את עצמם במצוקת מזומנים. חלקם אף מגיעים לסף קריסה.

במאמר זה, נעבור על שלוש טעויות נפוצות שנעשות בניהול תזרים, שחשוב שתכיר על מנת להימנע מהן. המטרה היא להביא את העסק למצב יציב, רווחי ובעיקר – עם מספיק מזומנים בקופה בכל רגע נתון.

שלוש טעויות נפוצות

1. לסמוך על רואה החשבון מבלי להבין את העובדה הפשוטה ש… רואה החשבון הוא היסטוריון! 

רואה החשבון עוסק בסוף שרשרת הטיפול בנושא הפיננסים. הנהלת החשבונות מבוצעת הרבה אחרי כל הרכישות וההתחייבויות ואחרי כל ההחלטות, הנכונות או השגויות, של המנכ”ל.

בדרך כלל, רואה החשבון רואה את התמונה בפיגור של 6 שבועות במקרה הטוב. ובעסקים רבים, ראיתי גם פיגור של חודשים רבים, או חוסר דיוק כי שכחו לציין חשבונית מסוימת, הלוואה, או הוצאה אחרת שמגלים אותה רק אחרי סוף השנה. 

נתקלתי גם ביותר מבעל עסק אחד שמשך מהעסק סכום כסף נכבד כדי להשלים את בניית הבית שלו, ואז עמד מול משבר עסקי שדרש גאון אמיתי כדי להחזיר את העסק לתלם. כל זה בגלל שלא היה מנגנון שימנע את התסבוכת.

2. דוח רווח והפסד שמטעה אותך לחשוב שהכל בסדר

האם קרה לך שדוח הרווח וההפסד הראה ״רווח״, ומצד שני חסר כסף בבנק? 

או מצב שבו רואה החשבון טוען שהחברה רווחית, ובעל העסק נדרש לקחת עוד ועוד הלוואות כדי לממן את הפעילות… מה לעזאזל קורה כאן? 

נראה שה״ניהול״ הפיננסי מתבצע בסוף התהליך במקום במקומו הנכון – לפני שהכסף נכנס ולפני שהכסף יוצא!

הפתרון ל-2 הטעויות שפרטתי כאן הוא ללמוד איך לבצע תכנון פיננסי באופן שוטף, מה שעוזר להביא את העסק לשגשוג כלכלי אמיתי, כולל הרבה רזרבות נזילות.

ניהול פיננסי נכון הוא משהו שמתבצע מראש ולפי שיטה. הוא שונה לגמרי מניהול תזרים שגרתי כפי שתוכניות או תוכנות רבות מציעות. הוא גם לא מהווה תחליף להנהלת חשבונות או תוכנת הנהלת חשבונות, אבל הוא קריטי לכל עסק שרוצה לגדול.

3. הסתמכות על הכסף ש״בדרך״

זה מדהים לשבת עם מנכ”ל של חברה בעלת מחזור של 13 מיליון ש”ח בשנה, כשדוח הרווח והפסד מראה ״רווח״, אך מסגרות האשראי הולכות וגדלות באופן מפחיד

אחרי מספר שאלות אפשר לגלות שמודדים “הכנסות” לפי חשבוניות שהופקו – שעבורן מקבלים כסף בפועל רק 93 או 123 יום מאוחר יותר. 

הפתרון פשוט: מדוד את ההכנסה ברוטו האמיתית. 

היפטר מהרעיון של ניהול תזרים לפי כל דבר אחר חוץ מהכסף שנפרע בחשבון הבנק באותו שבוע ושאתה חופשי להוציא אותו. 

אינך יכול לשלם משכורות מתוך כסף “שעדיין לא הגיע” או ש”עתיד להגיע”. דאג שכל צ׳ק שאתה מוציא יתבסס על כסף אמיתי שנמצא בחשבון הבנק. 

כדי להגיע לכך, מדוד אך ורק את הכסף שנכנס ונפרע לחשבון הבנק. אפילו צ׳קים עתידיים שקיבלת ביד אינם נחשבים ככסף מזומן. 

בעלי עסקים רבים לא מסוגלים להיכנס למסגרת התפקוד הזו. המפליא הוא שבעל עסק שחשבון הבנק שלו הוגבל, ולא יכול להוציא צ׳קים במשך תקופת ההגבלה, מגלה שהרבה יותר קל לעבוד במזומן בלבד. קל יותר לעמוד בהתחייבויות התשלום, ויש הרבה הרבה פחות מתח.

אם אתה מתקשה לארגן את הפיננסים בעסק שלך ולראות צמיחה אמיתית, צור קשר עכשיו ונקבע פגישת ייעוץ ללא התחייבות. עזרתי לבעלי עסקים בדיוק במצב שלך, ואשמח לעזור גם לך להשיג את הפריצה שאתה מחפש.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ


סיפור הצלחה מסמינר ניהול פיננסי נכון

“במסגרת הסדנה קיבלתי ידע עמוק של מה עומד מאחורי ההתנהלות שלנו בעסק, כמו בכל תחום אחר בחיים. היכולת שלנו לשלוט בהגדלת ההכנסות ובעצם בכל ניהול העסק. מתוך הבנה שהשינוי בתפיסה מלהיות קורבן ולהזדקק לטובות מאחרים כמו בנקים, ולהיות הגורם שמשפיע על התהליכים ולהצלחה בסיכומו של עניין. מן הסתם הדברים עוד ישקעו ואקבל הבנות נוספות עם הזמן. תודה על יום מהנה ומועיל.”

✍🏼 צ.ד. בעלים של שני עסקים

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

Galaxy Space
כולם מדברים על “להביא עוד לקוחות”. אחלה, נשמע טוב. לקוחות זה החמצן של העסק. אבל מה אם אני אגיד לך שרוב בעלי העסקים לא מתארים לעצמם לאן הם רצים, או כמה זה הולך לעלות להם בזמן, בכסף ובעצבים אם הם לא עושים את זה נכון? זה כמו להתחיל לנסות להוריד סרט של שעתיים כשהטלפון שלך כבר על 99% אחסון מלא. לכן לפני שאתה מוציא שקל נוסף או מגביר את המאמץ בכיוון מסוים, כדאי שתבין איפה באמת העסק שלך נתקע, ואיך יוצאים מזה בלי לקרוס.
Bokeh of Lights Photography
אני פוגש לא מעט בעלי עסקים חכמים, חרוצים, עם מוצרים מעולים ולקוחות מרוצים. והדפוס חוזר על עצמו כמעט בכל שיחה. הם מציגים את המספרים. הם יודעים שהם יכולים יותר – אבל לא בטוחים מה בדיוק חסר. ואז אנחנו עושים ביחד חישוב פשוט. ושם, בשקט הזה שנוצר אחר כך, נופל האסימון…
Strato-cumulus Clouds
חושב שהבעיה שלך היא תזרים? תחשוב שוב. ברגע שתפסיק לשאול איך לעמוד בתשלומים ותתחיל לשאול את השאלות הנכונות, תוכל סוף סוף לבנות עסק רווחי באמת ואפילו להתחיל ליהנות מהחיים.
Close-up Photography of Body of Water
גם אם יש לך את המוצר או השירות הטובים בעולם, הרבה אנשים יישארו תקועים על הגדר ולא יזוזו, אפילו כשהפתרון המושלם נמצא ממש מול העיניים שלהם… אז איך תוכל לגרום ללקוח הפוטנציאלי שלך באמת לראות את הערך שאתה מביא ולקנות ממך כאן ועכשיו?
Blue and Purple Cosmic Sky
יש דברים בעסק שאתה מרגיש אבל לא תמיד יודע להסביר. פתאום יש חודש טוב, ואז חודש פחות טוב. פעם יש תחושת רווח, פעם יש רק ריצות. זה קצת כמו לנהוג ברכב שלא ברור אם הדלק עומד להיגמר או שמד הדלק סתם תקוע. אתה מתקדם אבל בלי לדעת באמת כמה רחוק תגיע. מה שרוב בעלי העסקים לא יודעים זה שיש שאלה אחת פשוטה שקובעת אם העסק שלך עומד להמריא למרחקים או להישאר תקוע באיזו פנייה צדדית, מחכה לגרר…
Black and white of dark gloomy monochrome background with gray and white swirling chaotic waves
אתה רץ כל היום, עובר ממשימה למשימה, אולי מסמן וי על דברים מסוימים – אבל בסוף היום התחושה נשארת: “עבדתי כמו חמור, ולא באמת התקדמתי”. זה מתסכל. כי אתה לא מפחד מעבודה קשה, אתה פשוט רוצה לראות תוצאות. התקדמות אמיתית! הבעיה היא שלא תמיד ברור מה באמת מקדם אותך ומה סתם ממלא את היום ומייצר תחושת עומס בלי סיבה. בדיוק על זה נדבר בטיפ של היום. איך יוצאים מהמרוץ הזה, ומתחילים להשיג יותר. עם פחות מאמץ, אבל בהרבה יותר דיוק.
Black and white of dark gloomy monochrome background with gray and white swirling chaotic waves
אתה לא חייב עוד תקציב. אתה גם לא חייב להיות מקורי כל פעם מחדש. אבל יש משהו אחד שאם תחסיר אותו שום דבר אחר לא באמת יעבוד. מה זה? בוא נגיד שזה ההבדל בין עסק שאנשים זוכרים לעסק שאנשים מדפדפים הלאה. וזה גם יכול להיות ההבדל בין “מדי פעם מגיע איזה לקוח” לבין “אני סוגר עבודה חודשים קדימה”.
Strato-cumulus Clouds
“אם רק היה לי תקציב…” – כמה פעמים שמעתי את המשפט הזה? יותר פעמים ממה ששמעתי “תבדוק אם זה מחובר לחשמל” כשמשהו לא עבד. בעלי עסקים בטוחים שאם רק היה להם תקציב הכול היה מסתדר. זה כמו לחשוב שאם רק היה לי מיקסר תעשייתי הייתי אופה קרואסונים ברמה של מאפייה בפריז. אבל האמת? זה לא עובד ככה. לפעמים אתה תקוע לא בגלל שאין לך כסף – אלא בגלל שאתה ממשיך לעשות דברים שלא באמת עוזרים. במאמר הזה אני לא הולך להעמיס עליך שיטות או טבלאות אקסל. יש פה רק טיפ אחד. פשוט וכזה שאפשר להתחיל ליישם כבר היום אפילו בלי תקציב בכלל.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט