איך לצמצם בעיות תזרים?

האם המלאי שאתה קונה מראש יוצר בעיות בלתי צפויות ולחצים מיותרים? איך אפשר למכור בלי מלאי ואיך כל זה קשור לבעיות תזרים?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

קיים הרגל בשוק העסקים של אגירת סחורה. הדיעה הרווחת היא שיש להחזיק מלאי גדול על מנת לאפשר מכירות.

בפועל נוצר מצב שבו אתה משלם על מלאי מכסף שעוד לא עשית, דבר שבהכרח מביא לצ’קים דחויים או קניה באשראי. ואז אתה מוציא צ’קים או מתחייב לתשלומים על סמך תקווה עתידית לכסף שייכנס.

בעל עסק לחומרי בנייה היה בטוח שהוא יכול למכור רק מה שקיים במלאי. זה גרם להגבלת המכירות ומצד שני לאגירת מלאי שהביאה ללחץ תזרימי – כספים רבים הוצאו על רכישת מלאי שטרם נמכר.

בעל העסק, שהרגיש את כובד המשקל, חיפש עזרה בנושא. הוא הגיע לסדנת ניהול פיננסי שהעברתי ובעקבות הסדנה יישם כמה שינויים.

טיפול

בין השאר, הסדנה עזרה לבעל העסק להבין שלא הכרחי להחזיק מלאי גדול. הוא ראה שמרבית תשומת הלב שלו הייתה על המלאי ואיך להיפטר ממנו

בעזרת עקרונות שלמד בנושא תכנון פיננסי וניהול פיננסי נכון, הוא שינה את מיקוד תשומת הלב למכירות. ברגע שנסגרת עסקה הוא בודק אם הסחורה קיימת במלאי. ואם לא, הוא מזמין מייד. בסדנה הוא למד שיטה יעילה לשמירה על זרימה חלקה ומדויקת של התהליכים בעסק.

שינוי תפיסה – ממלאי למכירות

בעל העסק גילה כי השינוי המרכזי שעליו לבצע הוא בגישה שלו – לעבור ממחשבה של “אני חייב להחזיק סחורה כדי למכור” ל-“אני מוכר, ואז דואג לספק את הסחורה”.

זהו מעבר קריטי שהפחית עבורו סיכונים וייעל את תזרים המזומנים.

הקטנת סיכון פיננסי

כאשר בעל העסק מחזיק מלאי גדול, הוא למעשה “מקפיא” סכומי כסף משמעותיים, שלא מייצרים רווח עד שהמלאי נמכר.

לא רק שהוא קונה מספקים על סמך תקווה עתידית, אלא שבינתיים הכסף שלו כלוא – לא זמין לשיווק, לצמיחה או אפילו להוצאות שוטפות.

אם יש ירידת מחירים, שינוי בביקוש או הופעה של מתחרה עם הצעה טובה יותר – הערך של המלאי עלול להיפגע, מה שמוביל להפסדים. המעבר למודל של רכישה לפי צורך מצמצם את הסיכון הזה משמעותית.

תוצאות

הלחץ התזרימי ירד בבת אחת בעשרות אלפי שקלים בעקבות התאמה זו בין רכש המלאי למכירות בפועל. התאמה זו היא רק אחת מ-15 פעולות התכנון הפיננסי שעליהן אנחנו עוברים בסדנה.

את הכסף שהתפנה כעת היה אפשר להקצות לקידום והתרחבות בצורה מושכלת יותר.

בעל העסק, גם דיווח על הקלה גדולה מכך שהוא קונה רק מה שצריך ולא צריך להחזיק מלאים.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אתה עובד עד מאוחר, מתקן טעויות של העובדים, מתנצל ללקוחות שקיבלו שירות לקוי, וכל פעם מחדש שואל את עצמך “למה אף אחד כאן לא עושה את העבודה כמו שצריך? כמוני?” אתה חושב שזה מובן מאליו, מסביר, אולי אפילו מתרגז, ושום דבר לא משתנה. אז איך לוקחים את הגאונות שבראש שלך ומכניסים אותה לראש של כל אחד מהעובדים שלך?
  • בוקר רגיל בעסק. אתה מגיע למשרד, מדליק את המחשב, ופתאום מסך שחור. אתה מנסה במחשב השני, השלישי, הרביעי. כולם מתים. תוך 24 שעות, חמישה מחשבים עיקריים הפכו לערימת מתכת חסרת תועלת. כל המידע השיווקי, הזדמנויות עסקיות, מסמכי מכירות, נתוני לקוחות – התאדה. פשוט נעלם. זה לא סיוט תיאורטי, זה קרה לעסק אמיתי…
  • יש משהו משתק בבעיה גדולה. היא תופסת את כל המרחב המנטלי וגורמת לנו להרגיש חסרי אונים. אבל מה שגיליתי לאורך שנות עבודתי עם עסקים ומנהלים, זה שלרוב הבעיה היא לא הבעיה עצמה, אלא הדרך שבה אנחנו מסתכלים עליה. כי האמת היא שבעיות גדולות הן אשליה אופטית. הן נראות גדולות רק כשמסתכלים עליהן מרחוק, כגוש אחד…
  • לפעמים אנשים לא מזהים מה הבעיה, אפילו כשהיא ממש מול הפנים שלהם. לא בגלל שהם טיפשים, אלא כי הם פשוט לא יודעים איך הדבר כן אמור להיראות. בעסקים זה קורה כל הזמן: המכירות לא מתרוממות, אנשי המכירות נותנים הסברים שנשמעים להם הגיוניים (“בקיץ כולם בים, אין למי למכור”), אבל שום דבר לא משתנה. למה? כי אתה שומע תירוצים במקום לזהות את הבעיה האמיתית.
  • הרבה אנשי המכירות חיים באותה מלכודת: משקיעים זמן בשיחה, בונים קשר עם הלקוח, מציגים את הפתרון, ואז מגיע הרגע הגדול. הם מציגים את המחיר, ופתאום הכל קורס. “זה יקר לי”, “אני צריך לחשוב על זה”, “אחזור אליך”… ההתנגדויות מגיעות כמו גל צונמי. אבל מה אם אומר לך שאת רוב ההתנגדויות אפשר למנוע לגמרי? שהבעיה האמיתית היא לא בתשובות שלך, אלא בסדר הפעולות?
  • בחלק א׳ תיארתי איך במקום להתחרות על תכונות ומחירים, בחרתי לעמוד לצד הלקוח ולעזור לו להבין את המורכבות האמיתית של הפרויקט. כך הפכתי מספק פוטנציאלי לבן ברית מהימן. אבל מה עושים אחרי שרכשת את אמונו? איך מעבירים את הלקוח מהבנת הבעיה לקבלת פתרון שהוא פי 10 יותר יקר מכל מה שהציעו המתחרים?
  • לפעמים במכירה הדבר הכי חכם הוא דווקא לא לנסות להרשים. בפרויקט הראשון שלי מול אחד הבנקים הגדולים, בזמן שהמתחרים הציפו את הלקוח במצגות והבטחות נוצצות, בחרתי ללכת בכיוון אחר לגמרי. לא נתתי לרעיון ש”זה בלתי אפשרי” לעצור אותי, והבחירה הזו פתחה לי דלת לסגירה שהמתחרים אפילו לא חלמו עליה.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט