מלחץ לשלווה בניהול העסקי

כשעסק מצליח מתחיל להתדרדר, קל להרגיש כאילו כוח מסתורי מפעיל לחץ בלתי פוסק. זהו סיפורו של בעל עסק שראה את הכנסותיו צונחות מ-5 מיליון ש”ח ל-3 מיליון ש”ח בשנה, ומצא את עצמו במאבק יומיומי מול בנקים, ספקים ולקוחות. אך מה שנראה תחילה כמצב חסר מוצא, התגלה כהזדמנות ללמוד שיעור חשוב על ניהול עסקי: לפעמים הפתרון נמצא בדיוק במקום שממנו מנסים לברוח. מאמר זה חושף את הדרך שבה הצליח בעל העסק לצאת מהמשבר ולחזור למסלול הצמיחה, ומספק תובנות מפתח לכל מי שמתמודד עם אתגרים דומים בעולם העסקי.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

הוא ישב מולי מיואש ואמר “התיאור שנתת נכון. זה כאילו שיש יד נסתרת שלוחצת עלי מלמעלה… ושמוחצת ובולמת כל ניסיון שלי להתאושש ולגדול.”

במבט ראשון זה היה נראה שפקידי הבנק הפנו לו עורף. מה כבר אפשר לעשות?
במבט מעמיק יותר מצאנו איך ולמה זה קרה, ואת הדרך המדויקת לחזרה אל הפיסגה.

תיאור המקרה: מ-5 מיליון ל-3 מיליון בשנה, והעסק במשבר

הוא ישב מולי מעברו השני של השולחן. הנה איש עסקים, שמריץ 2 עסקים במקביל, ומשתדל בכל כוחו להמשיך ולהתנדב למען הקהילה.

בעסק אחד הוא במגמה חיובית ושולט בתהליכים ובמשימות, והעסק הזה מפרנס אותו יפה, אך העסק הראשי שלו הפך להיות משאבה של תשומת לב.

בעבר העסק הזה ייצר מוצרים ושירותים בהיקף של 5 מיליון שקל בשנה. היום, הוא בקושי מגרד את ה-3 מיליון שקל בשנה.

כעת הוא עמד מול קשיים תזרימיים, פיטורין של מרבית העובדים, וניסיון להתנהל בצורה הטובה ביותר שאפשר לנוכח איומים בלתי פוסקים מבנקים, ספקים ולקוחות.

לישון טוב ורגוע בלילה, נראה לו כבר משהו לספר פנטזיה.

לצאת מאזור הייאוש

אני יוצא מנקודת הנחה, שתמיד אפשר לעשות משהו לשפר את המצב, ואם אינך מרוצה ממנו, שנה אותו בצורה משמעותית למצב טוב יותר.

תמיד אפשר לעשות משהו בנוגע למצב!

אם מומחה אומר לך “אין מה לעשות…” – סימן שהוא לא כל כך מומחה, וכדאי שתמצא מומחה אחר שידע לכוון אותך לעשות את הדבר הנכון.

אין “אי אפשר” – יש “לא לוקח מספיק אחריות ולא מנסה מספיק”, או “מתאמץ אך בכיוון הלא נכון”, או “מיישם כלים בצורה לא נכונה”.

באמת אין שום צידוק אחר להפסיק לנסות.

וכך התחלנו לעבוד על הפתרון. הצעד הראשון היה לבצע ניתוח מעמיק של המצב הנוכחי. תוך כדי חקירה עסקית, עשינו בין השאר השוואה בין המצב הנוכחי למצב הטוב בעבר.

בעל העסק הסביר לי שהאסטרטגיה שלו הייתה למצוא “משהו חדש”, שיציל את המצב שהוא החל להיכנס אליו, והוא השקיע את מרבית זמנו במציאת פרויקטים גדולים בהיקף של 1 מיליון שקל עד 2.5 מיליון שקל.

הפרויקטים החדשים הגדולים היו אמורים להחליף את הזמנות הייצור של 50 אלף ש״ח עד 250 אלף ש״ח, ודרשו פתרונות של כוח אדם לייצור, שאפשר לסמוך עליהם.

בפועל, משהו החל להשתבש עם כוח האדם יותר ויותר, והתיקונים, החזרות ותשומת הלב החלו להעיק עד כדי כך, שהפתרון של אותו בעל עסק היה למצוא מקור הכנסה אחר רק כדי לא לעבור דרך ייסורים של מציאת כוח אדם איכותי, שאפשר לסמוך עליו, ושיהיה רווחי.

החקירה העלתה, שבמשך 7 חודשים הוא הצליח להגיש הצעות מחיר על מספר פרויקטים, אך הצליח לסגור בפועל פרויקט אחד ולהתחיל לבצע אותו.

גם הפרויקט הזה נקלע לצרות תזרימיות עם פיגורים של מעל 60 יום בתשלום.

הדבר הכניס אותו לבעיות מימון, שעדיף שלא נספר איך הוא ניסה לפתור אותן, מה שיצר לחצים ברמה מטורפת.

זיהוי דפוס הבריחה

אם נבחן את העניין יותר לעומק, נראה שיש כאן דפוס שחוזר על עצמו אצל יזמים ובעלי עסקים:

במקרים רבים, כשיזם נתקע על בעיה אסטרטגית שאין לו פתרון עבורה, במקום לפתור אותה, הוא ממציא משהו חדש.

במילים אחרות, במקום להתמודד עם הבעיה המורכבת, הוא מחליט ליצור מיזם או פרויקט חדשים לגמרי. הוא פשוט “מתחיל משחק חדש” במקום לפתור את המשחק הנוכחי. זו דרך בריחה שמוסווית כהתחלה חדשה.

היה לו משהו שעבד, ועבד יפה (5 מיליון שקל בשנה), אך ננטש לטובת אסטרטגיה חדשה בגלל ״קשיים בלתי מפוענחים״.

במקום לפתור את האתגרים במודל העסקי המוכח, היזם העדיף להתחיל מחדש – החלטה שהתבררה כהרסנית מבחינה עסקית.

מחזירים את הרכבת בחזרה למסלול

בחקירה אני תמיד מחפש את שורש הבעיה, את הדבר שכאשר נעשה אותו, הרכבת תחזור למסלול.

בדרך כלל, זה משהו כל כך פשוט שהוא מתחת לאף.

ואכן, מה שמצאנו הפתיע אותו בענק.

כי זה היה פשוט מדי.
קל מדי.
לא יאומן מדי.

ולכן…. זה עבד כמו קסם.

מצאנו 3 דברים:

1. אל תחליף סוס מנצח

לפי בחינה של הסטטיסטיקות על גבי הגרף נראה בברור שהירידה החלה מיד לאחר “השינוי באסטרטגיה”.

זה תמיד כך. כשיש שינוי פתאומי במגמה, משהו השתנה או שמישהו שינה משהו קודם לכן.

מה שהביא להצלחה המקורית הוא ייצור המוצרים באולם הייצור למרות בעיות כוח האדם. ולא פרויקטים בהיקף עצום, שדורשים: 

  • יכולת מכירה שונה וחדשה לגמרי 
  • ניהול צוותים בשטח במספר מקומות לאורך מספר חודשים 
  • יכולות מימון אחרות למקרה של שיבושים בתשלום כפי שקורה לפעמים, ובפרט בתקופות משבר בישראל

2. אל תוותר על מה שאתה יודע שהוא נכון

אדם, שעושה דברים שהוא לא שלם איתם, ימצא את עצמו לכוד בכל מיני צרות.

הבחור שלנו כאן פעל בניגוד לשיקול דעתו הטוב, ועשה דברים שהוא לא היה שלם איתם, בגלל שנגרר אחר רעיון שמישהו אחר נתן לו, למשל להחליף בבת אחת את העיסוק שהוא מצוין בו, בעיסוק אחר, שהוא לא מיומן בו מספיק, תוך כדי הזנחת התחום הוותיק.

כתוצאה מכך ומהלחצים שנוצרו, הבחור שלנו החל לעסוק ב”פתרונות פיננסים יצירתיים”, שהכניסו עוד הרבה מאוד לחצים, ופתחו את הדלת לבעיות מצד גורמים כמו בנקים וכו׳.

בתהליך מיוחד, שהעברתי את הבחור שלנו לאורך מספר מפגשים, הוא הצליח לקבל מחדש את היכולת להתבונן ולמצוא בדיוק מה השתבש מבחינתו. היכן הוא תרם להתדרדרות, ולקח על כך אחריות בצורה כל כך אפקטיבית עד כדי כך שהוא הצליח לשנות דפוסי התנהגות.

אם הוא היה ממשיך להתנהג ולחשוב לפי אותו קו מחשבה, הוא היה מוצא את עצמו שוב ושוב מסובך באותן צרות.

ברגע שהוא חזר לפעול לפי מה שהוא באמת רואה לנכון, והקפיד על כך בהתמדה, הוא הפך להיות רגוע כלפי המנהלים הזוטרים שלו וחברי הצוות שלו. וכך הייצור יכל להתקדם בלי המתח והסערה שהוא היה מקרין עליהם בכל פעם שהיה מקבל בשורות רעות מהבנק.

3. עבודה אינטנסיבית

אתה לא יוצא מבור בעומק 5 מטרים בלי עבודה אינטנסיבית. להתגבר על אתגרים משמעותיים דורש מאמץ והתמדה.

כדי להתכונן לעבודה הקשה, עשיתי אתו מספר תרגילי הכשרה בתקשורת, כפי שאנחנו מעבירים ב״סדנת סודות התקשורת האנושית״, והדבר אפשר לו להתיישר, להישאר בשלווה, ולהסתער בהתלהבות על העבודה האינטנסיבית – לפעמים עד שתיים לפנות בוקר, כדי לעמוד בזמני אספקה, ולהתחיל לכסות פיגורים בגבייה ותשלומים.

בנוסף, ביקרנו יחד בבנק, כדי לתת למנהל הסניף תמונת מצב המראה את שינוי המגמה,  והדבר גם הוריד הרבה לחצים נוספים מכיוון הבנק.

מניסיון, כאשר אתה (א) אומר את האמת (ב) מציג את התמונה הכללית ו-(ג) מציג כבר תוצאות המראות על שינוי בשטח, בנקאים יכולים להירגע כי הם מבינים יותר את התמונה, שהלקוח שלהם התקשה להעביר להם בגלל הלחצים עליו.

כעת, הוא ממשיך בדרכו כלפי מעלה, ויכול לשדר רוגע ושלווה גם כאשר מופיעים מכשולים בדרך (ומישהו אחר כבר היה מזמן נכנס ללחץ ומכניס ללחץ את כל מי שסביבו…).

לסיכום, שלושת המפתחות שהצילו את המצב:

  • נאמנות למודל העסקי המוכח והקפדה לא להזניח אותו
  • דבקות בשיקול הדעת העסקי והאישי (נאמנות לעצמך)
  • עבודה אינטנסיבית ומדויקת

זה כמו קסם, רק מורכב באמת מעבודה קשה ומדויקת.
העיקר שזה מביא לתוצאות.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אתה עובד עד מאוחר, מתקן טעויות של העובדים, מתנצל ללקוחות שקיבלו שירות לקוי, וכל פעם מחדש שואל את עצמך “למה אף אחד כאן לא עושה את העבודה כמו שצריך? כמוני?” אתה חושב שזה מובן מאליו, מסביר, אולי אפילו מתרגז, ושום דבר לא משתנה. אז איך לוקחים את הגאונות שבראש שלך ומכניסים אותה לראש של כל אחד מהעובדים שלך?
  • בוקר רגיל בעסק. אתה מגיע למשרד, מדליק את המחשב, ופתאום… מסך שחור. אתה מנסה במחשב השני, השלישי, הרביעי. כולם מושבתים. תוך 24 שעות, חמישה מחשבים עיקריים הפכו לערימת מתכת חסרת תועלת. כל המידע השיווקי, הזדמנויות עסקיות, מסמכי מכירות, נתוני לקוחות – הכל התאדה ונעלם. זה לא סיוט תיאורטי, זה קרה לעסק אמיתי…
  • יש משהו משתק בבעיה גדולה. היא תופסת את כל המרחב המנטלי וגורמת לנו להרגיש חסרי אונים. אבל מה שגיליתי לאורך שנות עבודתי עם עסקים ומנהלים, זה שלרוב הבעיה היא לא הבעיה עצמה, אלא הדרך שבה אנחנו מסתכלים עליה. כי האמת היא שבעיות גדולות הן אשליה אופטית. הן נראות גדולות רק כשמסתכלים עליהן מרחוק, כגוש אחד…
  • לפעמים אנשים לא מזהים מה הבעיה, אפילו כשהיא ממש מול הפנים שלהם. לא בגלל שהם טיפשים, אלא כי הם פשוט לא יודעים איך הדבר כן אמור להיראות. בעסקים זה קורה כל הזמן: המכירות לא מתרוממות, אנשי המכירות נותנים הסברים שנשמעים להם הגיוניים (“בקיץ כולם בים, אין למי למכור”), אבל שום דבר לא משתנה. למה? כי אתה שומע תירוצים במקום לזהות את הבעיה האמיתית.
  • הרבה אנשי המכירות חיים באותה מלכודת: משקיעים זמן בשיחה, בונים קשר עם הלקוח, מציגים את הפתרון, ואז מגיע הרגע הגדול. הם מציגים את המחיר, ופתאום הכל קורס. “זה יקר לי”, “אני צריך לחשוב על זה”, “אחזור אליך”… ההתנגדויות מגיעות כמו גל צונמי. אבל מה אם אומר לך שאת רוב ההתנגדויות אפשר למנוע לגמרי? שהבעיה האמיתית היא לא בתשובות שלך, אלא בסדר הפעולות?
  • בחלק א׳ תיארתי איך במקום להתחרות על תכונות ומחירים, בחרתי לעמוד לצד הלקוח ולעזור לו להבין את המורכבות האמיתית של הפרויקט. כך הפכתי מספק פוטנציאלי לבן ברית מהימן. אבל מה עושים אחרי שרכשת את אמונו? איך מעבירים את הלקוח מהבנת הבעיה לקבלת פתרון שהוא פי 10 יותר יקר מכל מה שהציעו המתחרים?
  • לפעמים במכירה הדבר הכי חכם הוא דווקא לא לנסות להרשים. בפרויקט הראשון שלי מול אחד הבנקים הגדולים, בזמן שהמתחרים הציפו את הלקוח במצגות והבטחות נוצצות, בחרתי ללכת בכיוון אחר לגמרי. לא נתתי לרעיון ש”זה בלתי אפשרי” לעצור אותי, והבחירה הזו פתחה לי דלת לסגירה שהמתחרים אפילו לא חלמו עליה.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט