העסק לא מתרומם מספיק?

מרגיש שהעסק הוא כמו מטוס שלא מתרומם לאן שצריך?

לשיתוף: 

בפגישת היכרות סיפר לי בעל עסק (בעלים של רשת מרפאות שיניים ואיש מקצוע עם 22 שנות ותק, שהלקוחות זורמים עליו על בסיס המלצות והפניות) שהגדיל לאחרונה את שעות העבודה שלו ל-12 שעות ביום וגם הגדיל את מספר ימי העבודה משלושה לחמישה ימים בשבוע. 

שאלתי עוד מספר שאלות וגיליתי שזה בא על חשבון זמן עם הילדים והאישה בבית.

המשכתי לשאול שאלות כדי להבין טוב יותר את המצב, והוא סיפר שלאחרונה סגר מרפאה בעיר אחרת. 

המרפאה, שפתח עם קולגה שלו, התחילה לשאוב יותר כספים ואנרגיה ולהזרים בחזרה תסכול, עד שהחליט לסגת ולסגור אותה.

המצב היה קשה והתחרות קשה, וקשה להתמודד עם השוואת מחירים שלקוחות מנצלים כדי להוריד את המחיר. וגם היה קשה להחזיק את המרפאה, ולבסוף בגלל שהיה קשה, הוא החליט לסגת ולהצטמצם במקום להמשיך להתרחב וליהנות מהפירות של כל כך הרבה שנים של עזרה לאנשים.

​חקירה עסקית

מה שעניין אותי, כמו תמיד, הוא מה שורש הבעיה? למה זה מתכווץ ולא מתרחב? למה הזמן הפנוי, הרווחים והעסק מתכווצים למרות שנראה שהוא נותן שירות מצויין? מה היעד המרכזי לטיפול ותיקון כדי שזה יעבוד כמו שצריך?

לאחר שמילא שאלון ניתוח עסקי, ניתוח מהיר איפשר לבודד מה בדיוק הייתה הבעיה.


השקעה בציוד מקצועי יקר בזמן שלא קיים קידום שישיג את הלקוחות…

לאחרונה הוא השקיע סכום של 410 אלף ש”ח במכשור מתקדם, מתוך מחשבה על הגדלת היעילות שתשפר את מהירות ואיכות השירות ותגדיל את הרווחים, ותצמצם הוצאה חודשית ב-15 עד 20 אש”ח להערכתו.

על פניו נשמע כמו צעד נכון כלכלית, לא?

אמנם המכשור המתקדם יאפשר לו לבצע עבודות באופן מקומי תוך שלושה ימים במקום להוציא את העבודה למעבדה חיצונית ולהמתין שבועיים כדי להמשיך לתת טיפול ללקוח. אך מצד שני, המכשור נרכש בתשלומים חודשיים למשך מספר שנים, שמעלים את ההוצאות החודשיות בעשרות אלפי שקלים.

במקביל, זיהיתי שנכון שיש הרבה פונקציות מקצועיות, כמו רופאי שיניים, טכנאי שיניים, סייעת ועוד. אבל מי ידאג להביא מספיק לקוחות כדי למלא את החלל? איך אפשר להרחיב את המכירות כשאיש המכירות היחיד כרגע הוא אותו אדם שגם מספק את עיקר השירות וגם צריך לתפקד כמנכ”ל?!

מהניתוח העסקי היה נראה לעין שאין בכלל פעילות קידום, שימור לקוחות או גיוס לקוחות חדשים. איש המכירות היחיד הוא אותו רופא שיודע גם לטפל מצוין וגם למכור.

​האם מטוס בלי כנפיים יכול להתרומם?

שרטטתי לו על דף מלבן וחלקתי את הדף לשלושה טורים. 

בראש הטור האמצעי כתבתי תפעול – זה החלק בעסק שעוסק בעיקר בייצור המוצר ומתן השירות.

בראש הטור השמאלי כתבתי כתבתי מנהלה – זה החלק שנותן שירות לחלק התפעולי, כגון זימון ותיאום של תורים, קידום לקהל הלקוחות והוצאת תזכורות כדי לזמן לקוחות ולדאוג שכל כסא טיפולים במרפאה מלא בכל רגע אפשרי, אחראי על המכירות ולדאוג שהכל יזרום חלק ושיש תפוקה שהולכת ומתגברת ומתייעלת.

בראש הטור הימני, כתבתי התרחבות – זה אדם או צוות שמתמקד בגיוס לקוחות חדשים דרך סדרת פעולות ידועה, וגם מחפש ומאתר באופן מתמיד שיטות חדשות לגיוס לקוחות, מבלי להזניח פעולת מוצלחות ישנות.

השוויתי את השרטוט הזה של העסק למטוס. הטור האמצעי זה גוף המטוס ושני הטורים הקיצוניים הם הכנפיים.

ומכאן ההסבר היה פשוט: הוא העמיס את משקל גוף המטוס ב-410 טון (כלומר התחייבות של 410 אלף ש”ח שצריך לכסות), אך לא חיזק את המנועים שעל הכנפיים כדי להצליח לשאת את המטען הכבד שהעמיס על המטוס.

יכול להיות שגוף המטוס יכול להכיל יותר מטען בכל טיסה, אך הכנפיים עדיין חלשות מכדי להרים אותו לאויר בהצלחה.

למען האמת גם בלי להשקיע במכשור החדש, שיפור תחום המנהלה (שיווק, מכירות לותיקים וניהול המשרד) ומצד שני שיפור תחום ההתרחבות (שיווק וגיוס לקוחות חדשים) נדרש בכל מקרה כדי לשפר את המצב. בכל מקרה, יש סדר נכון לביצוע הדברים, ואם לא פועלים לפיו, העסק יתקשה מאוד להתרחב.

עם ההבנה הזו, הוא נרשם מייד לתכנית ייעוץ כדי לתקן את המצב.

בהצלחה בטיסה

מאחר וההשקעה של תכנית הייעוץ קטנה יותר מההתחייבות על המכשור החדש ומייצרת הכנסות וזמן פנוי, היה נכון להתחיל מיידית לעבוד.

אז אם שאלת את עצמך איך מממנים פעילות שיפור ושדרוג כזו בעסק, חשוב על כך שקודם כל מגבירים את הקידום של טיסות שינוע מטענים, ולאחר מכן, הולכים לשדרג את המטוסים הקיימים, ולא להיפך.

האיזון אצלך בעסק

אז איך האיזון אצלך בעסק בין שלושת התחומים: מנהלה, תפעול והתרחבות? האם יש מקום לשיפור? האם אתה נתקל במצבים בהם אתה ״מנסה להרים את המטוס״, אבל הוא נשאר תקוע על הקרקע? או שהעלייה שלו נעצרת בגובה מסוים, ולמרות מאמציך אינך מצליח לעבור את הרף הזה? בוא נעשה פגישת ניתוח עסקי ונגלה מה בדיוק הבעיה.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ

תוכן עניינים

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

העסק מדשדש במקום?

גלה את 7 השגיאות שמונעות ממך להרוויח יותר! הורד עכשיו את המדריך שיעשה לך סדר.

7 השגיאות הקטלניות ביותר להגדלת רווחים משמעותית אצלך בעסק

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

Brown Mountain Under Cloudy Sky
“אני רק מנהלת החשבונות. מה שבעל הבית עושה עם הכסף שלו… זה כבר עניינו”. מילים תמימות שמסתירות מאחוריהן בעיה תזרימית מסוכנת. כשחסר יותר ויותר כסף בחשבון הבנק ללא קשר למחזור העסקי, וכשאף אחד לא לוקח אחריות – מישהו חייב לפקוח את העיניים. מה קרה כשמנהלת חשבונות חדשה הצטרפה לחברה אותה אנחנו מלווים, וקיבלה מאיתנו הכשרה ממוקדת? איך זכתה לכינוי “סטאלין” אחרי שהחזירה את השליטה להוצאות והפכה את המערכת על פיה? סיפור על ההבדל בין מנהל חשבונות פסיבי לאקטיבי.
A Red and Blue Color Gradient
בזמן שבעלי עסקים רבים מנסים לפענח את המציאות העסקית שלהם דרך דוחות שהם במקרה הטוב לא עדכניים (ובמקרה הפחות טוב מוטעים), חברת סייבר אחת גילתה שהיא יושבת על אוצר – בלי שבכלל ידעה על קיומו. בוא נסתכל על הפער בין מה שרואים בדוחות למה שקורה בשטח, על החלטות עסקיות שמתקבלות בערפל, ועל הפיכת הבלבול הכלכלי לתוכנית פעולה ברורה.
Illuminated Cityscape Against Blue Sky at Night
הכלי הניהולי הבא מתאים לכל עסק, בכל גודל – ולא תאמין כמה זה פשוט. בעלת עסק שאני מלווה חשבה שזה משהו שיתאים רק לתאגידים גדולים. “למה משרד קטן כמוני צריך כזה דבר?” תהתה, אבל החליטה לתת לזה צ’אנס. מהר מאוד התחוור לה עד כמה זהו כלי ניהולי הכרחי – עבור כל עסק. בוא נסתכל איך כלי אחד, כל כך פשוט, יכול להוריד ממך את העומס, לשפר את התקשורת בתוך הצוות, ולבנות ארגון יציב ויעיל יותר.
Green-leafed Plant
יש אנשים שמחכים עד שהכאב הופך בלתי נסבל לפני שהם מטפלים בבעיה – בין אם מדובר בכאב שיניים או בבעיות בעסק. וכמו שכאב שיניים יכול להתדרדר ולהחמיר אם מתעלמים ממנו, כך גם מצבו של העסק. בעל עסק לקינוחים ממרכז הארץ הגיע אליי כשהוא במצוקה כלכלית עמוקה: מינוסים שגדלו בקצב מסחרר וחוסר יכולת לייצר הכנסות שיכסו את ההוצאות. בהתחלה הוא היסס לקדם את העסק, מתוך אמונה שזה ידרוש תקציבי פרסום גדולים. מה שהוא לא הבין, זה שהוא לא צריך תקציבי פרסום גדולים – רק אסטרטגיה ממוקדת שתביא תוצאות מיידיות!
Building Photography
סיפור מהשטח על לקוח מתחום היבוא והשיווק של מכונות ותכשירי ניקיון, שסבל מחוסר יעילות בצוות. למרות שכולם נראו עסוקים, התברר שהרבה מהמאמץ הלך לשווא. לכן כינסנו את הצוות להדרכה מרוכזת עם דגש על התייעלות. מה קרה אחר כך? התוצאות לא איחרו לבוא!
Galaxy Space
בתקופה חלשה, כשכל הנתונים נראים נגדך, נראה שכל מאמץ שיווקי או מכירתי פשוט לא יעבוד. הנטייה היא להרים ידיים ולחכות שהסערה תחלוף… אבל כאן בדיוק מתחיל התפקיד שלי – להראות לך שגם בזמנים הכי קשים, יש דרכים להפוך את התקופה הקשה להזדמנות לצמיחה.
Purple Sky
ישבתי עם מנהלת עסק מתוסכלת, שחזרה והדגישה: “הסברתי לעובדת שלי מאה פעם, ועדיין היא עושה טעויות!” קשה ביותר לשכפל את המיומנות של מקצוען אמיתי למישהו אחר. הסבר בלבד לא מספיק כדי להפוך עובד למקצוען. גם לא מספיק רק להסתכל על מישהו אחר עושה את העבודה. אז מה כן עובד? איך אפשר להכשיר עובד כדי שיבצע את המשימה כמו שאתה בעל העסק היית עושה?
A Red and Blue Color Gradient
​אפשר להגיד בהחלט שבעיות תזרים אינן נפתרות כי לא מסתכלים לאמת ישירות בעיניים. בעלים של חברה שמספקת שירותים לתעשייה בהיקף של 30 מיליון ש״ח, פנה אלינו באקספדיטור מאיץ עסקים וביקש את עזרתי. הוא סיפר לי שהחברה מצויינת. שיש לחברה שני מפעלים במרכז הארץ ובדרום הארץ. שכמעט אף מתחרה לא מספק מוצרים באיכות שהם יודעים לספק….

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט