העסק לא מתרומם מספיק?

מרגיש שהעסק הוא כמו מטוס שלא מתרומם לאן שצריך?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

איך סוגרים את העסקה בלי לרדת במחיר?

איך אפשר לטפל בלי להילחץ, בלי הנחות שאוכלות לך את הרווחים, ובלי לפספס את העסקה?

במדריך הקצר הזה תמצא גישה פשוטה, שאלות מדויקות לשאול, ודוגמאות שיעזרו לך להבין מה עובר ללקוח בראש ואיך להוביל אותו להחלטה נכונה.

בפגישת היכרות סיפר לי בעל עסק (בעלים של רשת מרפאות שיניים ואיש מקצוע עם 22 שנות ותק, שהלקוחות זורמים עליו על בסיס המלצות והפניות) שהגדיל לאחרונה את שעות העבודה שלו ל-12 שעות ביום וגם הגדיל את מספר ימי העבודה משלושה לחמישה ימים בשבוע. 

שאלתי עוד מספר שאלות וגיליתי שזה בא על חשבון זמן עם הילדים והאישה בבית.

המשכתי לשאול שאלות כדי להבין טוב יותר את המצב, והוא סיפר שלאחרונה סגר מרפאה בעיר אחרת. 

המרפאה, שפתח עם קולגה שלו, התחילה לשאוב יותר כספים ואנרגיה ולהזרים בחזרה תסכול, עד שהחליט לסגת ולסגור אותה.

המצב היה קשה והתחרות קשה, וקשה להתמודד עם השוואת מחירים שלקוחות מנצלים כדי להוריד את המחיר. וגם היה קשה להחזיק את המרפאה, ולבסוף בגלל שהיה קשה, הוא החליט לסגת ולהצטמצם במקום להמשיך להתרחב וליהנות מהפירות של כל כך הרבה שנים של עזרה לאנשים.

​חקירה עסקית

מה שעניין אותי, כמו תמיד, הוא מה שורש הבעיה? למה זה מתכווץ ולא מתרחב? למה הזמן הפנוי, הרווחים והעסק מתכווצים למרות שנראה שהוא נותן שירות מצויין? מה היעד המרכזי לטיפול ותיקון כדי שזה יעבוד כמו שצריך?

לאחר שמילא שאלון ניתוח עסקי, ניתוח מהיר איפשר לבודד מה בדיוק הייתה הבעיה.


השקעה בציוד מקצועי יקר בזמן שלא קיים קידום שישיג את הלקוחות…

לאחרונה הוא השקיע סכום של 410 אלף ש”ח במכשור מתקדם, מתוך מחשבה על הגדלת היעילות שתשפר את מהירות ואיכות השירות ותגדיל את הרווחים, ותצמצם הוצאה חודשית ב-15 עד 20 אש”ח להערכתו.

על פניו נשמע כמו צעד נכון כלכלית, לא?

אמנם המכשור המתקדם יאפשר לו לבצע עבודות באופן מקומי תוך שלושה ימים במקום להוציא את העבודה למעבדה חיצונית ולהמתין שבועיים כדי להמשיך לתת טיפול ללקוח. אך מצד שני, המכשור נרכש בתשלומים חודשיים למשך מספר שנים, שמעלים את ההוצאות החודשיות בעשרות אלפי שקלים.

במקביל, זיהיתי שנכון שיש הרבה פונקציות מקצועיות, כמו רופאי שיניים, טכנאי שיניים, סייעת ועוד. אבל מי ידאג להביא מספיק לקוחות כדי למלא את החלל? איך אפשר להרחיב את המכירות כשאיש המכירות היחיד כרגע הוא אותו אדם שגם מספק את עיקר השירות וגם צריך לתפקד כמנכ”ל?!

מהניתוח העסקי היה נראה לעין שאין בכלל פעילות קידום, שימור לקוחות או גיוס לקוחות חדשים. איש המכירות היחיד הוא אותו רופא שיודע גם לטפל מצוין וגם למכור.

​האם מטוס בלי כנפיים יכול להתרומם?

שרטטתי לו על דף מלבן וחלקתי את הדף לשלושה טורים. 

בראש הטור האמצעי כתבתי תפעול – זה החלק בעסק שעוסק בעיקר בייצור המוצר ומתן השירות.

בראש הטור השמאלי כתבתי כתבתי מנהלה – זה החלק שנותן שירות לחלק התפעולי, כגון זימון ותיאום של תורים, קידום לקהל הלקוחות והוצאת תזכורות כדי לזמן לקוחות ולדאוג שכל כסא טיפולים במרפאה מלא בכל רגע אפשרי, אחראי על המכירות ולדאוג שהכל יזרום חלק ושיש תפוקה שהולכת ומתגברת ומתייעלת.

בראש הטור הימני, כתבתי התרחבות – זה אדם או צוות שמתמקד בגיוס לקוחות חדשים דרך סדרת פעולות ידועה, וגם מחפש ומאתר באופן מתמיד שיטות חדשות לגיוס לקוחות, מבלי להזניח פעולת מוצלחות ישנות.

השוויתי את השרטוט הזה של העסק למטוס. הטור האמצעי זה גוף המטוס ושני הטורים הקיצוניים הם הכנפיים.

ומכאן ההסבר היה פשוט: הוא העמיס את משקל גוף המטוס ב-410 טון (כלומר התחייבות של 410 אלף ש”ח שצריך לכסות), אך לא חיזק את המנועים שעל הכנפיים כדי להצליח לשאת את המטען הכבד שהעמיס על המטוס.

יכול להיות שגוף המטוס יכול להכיל יותר מטען בכל טיסה, אך הכנפיים עדיין חלשות מכדי להרים אותו לאויר בהצלחה.

למען האמת גם בלי להשקיע במכשור החדש, שיפור תחום המנהלה (שיווק, מכירות לותיקים וניהול המשרד) ומצד שני שיפור תחום ההתרחבות (שיווק וגיוס לקוחות חדשים) נדרש בכל מקרה כדי לשפר את המצב. בכל מקרה, יש סדר נכון לביצוע הדברים, ואם לא פועלים לפיו, העסק יתקשה מאוד להתרחב.

עם ההבנה הזו, הוא נרשם מייד לתכנית ייעוץ כדי לתקן את המצב.

בהצלחה בטיסה

מאחר וההשקעה של תכנית הייעוץ קטנה יותר מההתחייבות על המכשור החדש ומייצרת הכנסות וזמן פנוי, היה נכון להתחיל מיידית לעבוד.

אז אם שאלת את עצמך איך מממנים פעילות שיפור ושדרוג כזו בעסק, חשוב על כך שקודם כל מגבירים את הקידום של טיסות שינוע מטענים, ולאחר מכן, הולכים לשדרג את המטוסים הקיימים, ולא להיפך.

האיזון אצלך בעסק

אז איך האיזון אצלך בעסק בין שלושת התחומים: מנהלה, תפעול והתרחבות? האם יש מקום לשיפור? האם אתה נתקל במצבים בהם אתה ״מנסה להרים את המטוס״, אבל הוא נשאר תקוע על הקרקע? או שהעלייה שלו נעצרת בגובה מסוים, ולמרות מאמציך אינך מצליח לעבור את הרף הזה? בוא נעשה פגישת ניתוח עסקי ונגלה מה בדיוק הבעיה.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • שיווק הוא לא משחק של ניחושים, הוא משחק של הבנה עמוקה. דיוק = כסף. לכן קמפיינים מצליחים מבוססים על מסרים מדויקים. והרבה יותר קשה לדייק בלי קודם כל לדבר עם הלקוחות הפוטנציאלים עצמם. הנתונים בדשבורד שלך מספרים מה קרה (כמה לידים, כמה סגירות וכו׳). אבל הם לא מספרים למה זה קרה. אם אתה לא מדבר עם קהל היעד שלך, אתה מנחש. ואם אתה מנחש, אתה מפסיד כסף.
  • יש הרגלים שאנחנו אפילו לא מחשיבים כהרגלים. כמו למשל התעסקות כמעט אובססיבית בהפרעות אוטומטיות שאנחנו בעצמנו אישרנו, התרגלנו אליהן, והפכנו לחלק בלתי נפרד מהיומיום שלנו. עוד פינג מהטלפון, תזכורת מהאפליקציה, נוטיפיקציה שמקפצת על המסך. אנחנו לא באמת חושבים על זה, לפעמים רק “מעיפים” וממשיכים הלאה. אבל מה אם כל זה לא באמת “נעלם” כשמעיפים אותו אלא גובה מחיר מנטלי אמיתי?
  • בעל עסק אחד, עסוק. ממש עסוק. אין לו זמן לאכול, אין לו זמן לעצור, אין לו זמן לעצמו. אז הוא ממשיך לרוץ על אוטומט, על מיכל דלק כמעט ריק. מה קורה אז? הראש נהיה פחות חד, הגוף מתעייף והוא מתפקד הרבה הרבה פחות טוב. וככה בדיוק מתחיל המעגל הכי שוחק שיש: עומס שמוביל להזנחה עצמית, שמובילה לעצבנות, שמובילה לתפקוד מקרטע, וחוזר חלילה…
  • קונפליקטים, עצבים ואי-הבנות… כל עסק מכיר את זה מקרוב, אבל לא תמיד יודעים איך לפתור את זה. לפעמים הבעיות הגדולות בעסק לא נמצאות בתקציב, בשיווק, או בתוכנית העסקית, אלא בין האנשים עצמם. כשאי אפשר לדבר, כשכל מילה נדחית, כשכל שיחה הופכת למאבק. העבודה לא באמת מתקדמת, ההחלטות נמרחות, והאווירה במשרד מרגישה כמו שדה מוקשים. במאמר הזה אני רוצה לשתף בשני מקרים אמיתיים שיצא לנו לפגוש מקרוב, ומה עשינו בפועל כדי להרגיע את הרוחות ולהחזיר את השקט.
  • רוב בעלי העסקים מתמחרים נמוך מדי לא בגלל שהלקוחות לא יכולים לשלם, אלא בגלל שהם עצמם לא מרגישים בטוחים לבקש יותר. הם מציבים מחיר נמוך כי בראש שלהם מתנגן המשפט: “מי בכלל ישלם לי את זה?”. לכן בפועל, המחיר שאתה קובע לא משקף את התקציב של הלקוח אלא את רמת הביטחון שלך בעצמך ובמה שאתה מציע.
  • יש פקקים שאתה פשוט לא יכול להתחמק מהם, אבל יש גם פקקים אחרים, שאתה כן יכול לעקוף. הדרך לעשות את זה בעסקים היא במקום לטפל בסימפטומים (שזו כמובן עבודה א-י-נ-ס-ו-פ-י-ת), לפתור ישירות את צוואר הבקבוק. בהרבה מקרים (ובאופן לא מפתיע) הפתרון האפקטיבי ביותר יהיה לעיתים במקום שהכי לא נעים לגעת בו. אבל דווקא שם ההשפעה הכי גדולה. כי ברגע שאתה פותר את מה שבאמת מעכב אותך, הרבה דברים אחרים מסתדרים כמעט מעצמם…
  • כמה בעלי עסקים אתה מכיר שבנו אימפריה מזה שחסכו? לעומת כאלה שבנו מערכת שמכניסה פי כמה? כי מה יביא אותך יותר רחוק, לחסוך עוד 300 שקל או להכניס עוד 30,000? יש פה עניין של התכווצות לעומת התרחבות. אז כן, חסכון זה טוב ויפה, אבל בוא נדבר על איך באמת עושים כסף.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט