איך לתמחר מוצר או שירות?

אחד הדברים המאתגרים בניהול העסק הוא לקבוע מחיר נכון למה שאתה מציע. נסתכל על חששות שיכולים לעצור אותך, איך להתגבר עליהם, ובעיקר איך לקבוע מחיר שמכבד גם אותך וגם את הלקוחות. אחרי הכל, כשאתה מתמחר נכון, אתה לא רק מרוויח יותר, אתה גם מסוגל לנהל את העסק במקום שהדאגות ינהלו אותך.

לשיתוף: 

מבדיקה שערכתי אצל בעל עסק שמקבל ליווי מאיתנו (הוא מספק פרויקטים של התקנת מערכות), התגלה שיש בעיה בתמחור שיוצרת בעיה תזרימית

כשהעליתי את האפשרות להעלות את המחיר, הוא הגיב עם סדרה של התנגדויות שכללו את המתחרים (״אבל המתחרים יותר זולים…״), ואת הלקוחות (״הלקוחות לא יקבלו את זה ונפסיד אותם…״).

מה צריך לקחת בחשבון בעת תמחור מוצר או שירות? 

האמת היא שאתה לא יכול לקבוע מחיר בלי להסתכל על 2 היבטים מרכזיים.

הראשון הוא חישוב העלויות המלא:

  • כמה עולה לך לייצר (כולל עלות החומרים וכוח האדם)
  • הוצאות משרד וניהול
  • להוסיף כסף למקרה של טעויות או בעיות
  • ועוד כסף בצד בתור רזרבות (לשימוש עתידי כלשהו, למשל פיתוח העסק ומקרי חירום)

למה? כי אתה חייב שהמחיר יכסה לא רק את העלות הישירה של המוצר, אלא את כל ההוצאות של העסק.

לדוגמה, ייתכן שמחיר המכירה של מוצר אחד יצטרך לכסות את עלויות הייצור של מוצרים אחרים שמסופקים ללא מחיר.

נניח שאתם מתקינים מערכת מיזוג אוויר. העלות הישירה של הציוד והעבודה היא 10,000 ש״ח, אבל אתם גם:

  • נותנים שנת אחריות
  • מגיעים לבדיקות תקופתיות
  • מספקים שירות לקוחות זמין
  • מממנים קידום ופרסום כדי להשיג את הפרויקט הזה מלכתחילה
  • משקיעים בהכשרת טכנאים

כל אלה עולים כסף, וחייבים להיכלל במחיר.

הדבר השני הוא ערכו של המוצר עבור הלקוח:

כאן מגיע החלק המעניין, כי התמחור לא מוגבל רק לכיסוי עלויות. 

בוא ניקח דוגמה קיצונית… ציור של צייר מפורסם יכול להימכר בחצי מיליון דולר, כשעלות הבד והצבעים היא פחות מ-20 דולר.

למה? כי הערך שלו בעיני הלקוח הוא שקובע.

בעסק שלכם, הערך יכול להתבטא ב:

  • הזמן שאתם חוסכים לו
  • הביטחון שאתם נותנים
  • המומחיות הייחודית שלכם
  • השירות הייחודי שאתם מספקים
  • הבעיה המציקה שאתם פותרים

המפתח אם כן הוא להבין את המרכיבים האלה, ולהבין מה באמת הערך של המוצר או השירות עבור הלקוח ובעיני הלקוח.

המשמעות של תמחור לא נכון:

1. אתה מפסיד כסף על כל מוצר או פרויקט.

2. אין לך כסף לשדרג את הציוד כשהוא מתקלקל.

3. אין לך אפשרות לשלם טוב יותר לעובדים שלך.

4. אין לך כסף לקנות חומרי גלם איכותיים יותר.

5. אתה עובד קשה ובסוף עוד חייב כסף לספקים.

6. המצב מתדרדר להלוואות ועוד הלוואות.

בסופו של דבר, או שתיאלץ לסגור את העסק, או שתתחיל לחסוך בחומרים ובאיכות – מה שיפגע בלקוחות ובכל מקרה יחזור אליך בבומרנג, נכון?

מרגיש לא בנוח להעלות את המחיר?

אם אתה או המוכרים שלך מרגישים לא בנוח לבקש מחיר גבוה יותר, קח דף ועט ועשה שתי רשימות.

ברשימה הראשונה כתוב את כל היתרונות שהמוצר או השירות שלך נותן ללקוחות, את הבעיה/בעיות שהוא פותר עבורם, וכמה זה יוצא מבחינת חיסכון בזמן, כסף, כאבים ודאגות. 

ברשימה השנייה כתוב את כל הסיבות שגורמות לך להסס לגבי העלאת מחיר. מאילו דברים אתה חושש? מהם הדברים שמפריעים לך?

בדיקה פשוטה שתוכל לעשות עבור התמחור שלך:

  1. קבע כמה צריך להיות מחזור המכירות השנתי שלך בסוף השנה.
  2. חשב כמה פעמים תצטרך למכור את המוצר שלך במחירו הנוכחי כדי לעמוד במכסה שקבעת בסעיף הקודם.
  3. הערך מה הפעולות שתצטרך לבצע כדי להשיג עוד השנה את אותה המכסה. האם זה בר ביצוע מבחינתך?
  4. כעת בדוק את תחום העיסוק שלך. האם יש מתחרים שמצליחים למכור במחיר גבוה יותר מהמחיר שלך?
  5. מה ההבדל ביתרונות ובחסרונות בין המוצר של המתחרים למוצר שלך (איכות, השקעת זמן, חומר וכו׳)?
  6. על סמך הנתונים האלה, קבע כמה היית רוצה שישלמו לך עבור אותו מוצר או שירות.
  7. שאל אחרים כגון לקוחות, ספקים, ומכרים איך תוכל להגדיל את הערך של המוצר שלך במינימום השקעה (ערך גבוה יותר => תמחור גבוה יותר). תוכל לקבל רעיונות רבים מכך.
  8. כעת עבור על כל הנתונים, והרכב תוכנית איך לשנות את התמחור, ואולי גם איך לבצע שינויים במוצר עצמו, או בדרך בה הוא ארוז ומוגש ללקוחות, כך שתוכל לגבות עליו מחיר טוב יותר בעבור ערך רב יותר ולהרגיש מצויין בקשר לזה.

אם המחשבה על העלאת מחירים מלחיצה אותך – צור איתי קשר. אשמח להקשיב ולתת לך מספר רעיונות בנושא.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

הר
חולם על פתיחת עסק עצמאי? או אולי כבר פתחת עסק אך מתקשה להתנתק מדפוסי החשיבה של עובד שכיר? המעבר מעובד שכיר לבעל עסק הוא הרבה יותר מאשר רק פתיחת תיק במס הכנסה וחיפוש לקוחות. זהו שינוי מהותי בתפיסת העולם ובדרך החשיבה.
A Red and Blue Color Gradient
רוצה להכפיל את ההכנסות שלך בשנה הקרובה? בוא נלמד מניתוח אסטרטגי של חברת תוכנה עם פוטנציאל צמיחה אדיר – כיום עם 10% נתח שוק ותוכנית מפורטת להרחבה ל-20%. במאמר תמצא הצצה את מאחורי הקלעים לבניית תכנית שיווק אסטרטגית – משלב ניתוח ההכנסות ועד למעקב אחר הביצועים בשטח.
A silhouette of a person riding a horse on the beach at sunset, creating a serene and dynamic scene.
לפעמים די בהחלטה אחת נחושה כדי להפוך חלום למציאות, גם כשנדמה שהנסיבות אינן מאפשרות זאת. סיפור אישי על טיול סוסים מלמד אותנו שיעור חשוב על תכנון, התמדה והצבת גבולות – המרכיבים שהופכים רעיון לתוצאה, בין אם מדובר בבית או בעסק, ברגעים משפחתיים או הצלחה העסקית. האם יש פרויקטים שאתה חולם לעשות, אך לעתים קרובות דוחה שוב ושוב בגלל “דברים דחופים”? איך בכל זאת מצליחים להוציא לפועל את מה שבאמת חשוב?
Close-up Photography of Body of Water
כשעסק מצליח מתחיל להתדרדר, קל להרגיש כאילו כוח מסתורי מפעיל לחץ בלתי פוסק. זהו סיפורו של בעל עסק שראה את הכנסותיו צונחות מ-5 מיליון ש”ח ל-3 מיליון ש”ח בשנה, ומצא את עצמו במאבק יומיומי מול בנקים, ספקים ולקוחות. אך מה שנראה תחילה כמצב חסר מוצא, התגלה כהזדמנות ללמוד שיעור חשוב על ניהול עסקי: לפעמים הפתרון נמצא בדיוק במקום שממנו מנסים לברוח. מאמר זה חושף את הדרך שבה הצליח בעל העסק לצאת מהמשבר ולחזור למסלול הצמיחה, ומספק תובנות מפתח לכל מי שמתמודד עם אתגרים דומים בעולם העסקי.
Building Photography
כשלקוח פוטנציאלי מביע עניין, נפתח “חלון הזדמנויות” קריטי שאסור להחמיץ. אז למה לקוחות נעלמים אחרי פגישה ראשונה? האם זה אתה? האם זה הם? ואולי יש כאן משהו בסיסי יותר בפעולה. רובנו מכירים את התסכול – פגישה מצוינת עם לקוח מבטיח, התלהבות הדדית, הצעת מחיר שנשלחה… ואז שקט. בדיוק ברגעים האלה נקבע גורל העסקה, וזה הזמן להבין מה באמת עומד מאחורי השקט הזה.
Body of Water Photography
מתלבט לגבי החלטות עסקיות קריטיות? לפני שצוללים לפתרון הבעיות – יש משהו בסיסי שחייבים לוודא קודם. סיפור קצר מהחיים על מפגש עם לקוח שהיה שקוע עמוק בבלבול סוער של החלטות גורליות, עד שהתברר שהוא הזניח את אחת הפעולות הבסיסיות ביותר!
Body of Water
מתח בין בכירים בארגון יכול להוביל למשברים מורכבים. אבל יש דרך מוכחת לטפל במצב לפני שהעניינים יוצאים משליטה… בתור בעל עסק, איך מתמודדים כשמנהל בכיר כועס? מה עושים כשנוצר משבר אמון? סיפור אמיתי על מקרה שקרה ללקוח שלי, ואת השיטה המדויקת שלימדתי אותו ושעזרה לו לפתור את המשבר בהצלחה.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט