איך לחשוב כמו בעל עסק ולא כשכיר

חולם על פתיחת עסק עצמאי? או אולי כבר פתחת עסק אך מתקשה להתנתק מדפוסי החשיבה של עובד שכיר? המעבר מעובד שכיר לבעל עסק הוא הרבה יותר מאשר רק פתיחת תיק במס הכנסה וחיפוש לקוחות. זהו שינוי מהותי בתפיסת העולם ובדרך החשיבה.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

לאחרונה נפגשתי עם מטפל פיזיותרפיה בעל ניסיון של 24 שנים בתחום. 

לפני חמש שנים הוא החליט לצאת לדרך עצמאית, פתח קליניקה פרטית והחל לקבל מטופלים. אך מהר מאוד התברר שהמעבר מעובד שכיר לבעל עסק דורש הרבה יותר מאשר רק פתיחת עסק פיזי.

האתגר האמיתי טמון בשינוי תפיסתי ובשינוי הרגלים. 

בליווי עסקי, מעבר להנחיות והדרכה מעשית, מטרה חשובה נוספת היא לסייע לבעל העסק לפתח זהות של יזם מצליח ולפעול בהתאם לכך.

במקרה של המטפל, הוא המשיך לפעול מתוך הרגלי החשיבה של עובד בקופת חולים – מקום בו המערכת דואגת לשיווק והבאת הלקוחות. 

אך המחיר היה כבד: עבור אותה שעת טיפול, הוא הרוויח בקופת החולים רק שישית מהסכום שהיה יכול להרוויח כעצמאי עבור אותה שעה של עבודה.

כעצמאי יש  לו יותר חופש, סיפוק ויכולת לתת שירות טוב יותר כי הוא יכול לקבוע את משך הטיפול וכו׳ (בקופת החולים זה כמו סרט נע). אך עם זאת, עצמאי צריך לדאוג לעצמו ללקוחות ולטפל בהם לאורך כל הדרך. ואת השינוי התפיסתי הזה, הוא נכשל לעשות במשך 5 שנים.

בפגישת הייעוץ הראשונה, ערכנו תהליך חקירה מעמיק. המטפל זיהה את הפער בין המצב הנוכחי לבין חזונו האידיאלי – להיות עצמאי מצליח שיכול לאפשר לעצמו לקחת את המשפחה לחו״ל לחופשה עליה הוא חולם כבר 10 שנים. בינתיים הילד שהיה בן 14 הפך לבן 24…

מצב נוכחי

נכון להיום הוא משלב עבודה בקופת חולים עם עבודתו כעצמאי, אך נמצא רוב הזמן בקופת החולים. בזמן הנותר הוא עובד בעסק ומכניס יחד עם קופת החולים סה״כ-50% ממה שהיה יכול להכניס כעצמאי ללא בעיה.

בתהליך הליווי, סייעתי לו להעריך מחדש את סדרי העדיפויות שלו. הוא הבין שמה שנראה כ”עבודה קלה” בקופת החולים, למעשה מהווה עבודה מאוד קשה ועם תגמול נמוך משמעותית.

הצעד הבא היה הגדרת מדדים ברורים:

  • קביעת יעדי מכירות חודשיים
  • מעקב אחר מספר הטיפולים כעצמאי
  • הצבת מכסות שבועיות להשגת היעד החודשי

למרות שחלף רק שבוע, כבר ניכר שינוי משמעותי. המיקוד שלו עבר מקופת החולים לפיתוח העסק העצמאי, והתוצאות מתחילות להראות.

המפתחות להצלחה

1. קבלת החלטה מודעת והגדרת חזון ברור הם השלב הראשון בדרך להצלחה. כמו בדוגמה של המטפל, עליך לדעת בדיוק לאן אתה שואף להגיע ומה המשמעות של הצלחה עבורך.

2. הצבת יעדים מדידים וסדרי עדיפויות ברורים מאפשרת התקדמות בנתיב שנבחר. 

אנחנו ממשיכים ללוות את המטפל בתכנית “פריצה עסקית” והתוצאות יגיעו בהקדם.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אתה עובד עד מאוחר, מתקן טעויות של העובדים, מתנצל ללקוחות שקיבלו שירות לקוי, וכל פעם מחדש שואל את עצמך “למה אף אחד כאן לא עושה את העבודה כמו שצריך? כמוני?” אתה חושב שזה מובן מאליו, מסביר, אולי אפילו מתרגז, ושום דבר לא משתנה. אז איך לוקחים את הגאונות שבראש שלך ומכניסים אותה לראש של כל אחד מהעובדים שלך?
  • בוקר רגיל בעסק. אתה מגיע למשרד, מדליק את המחשב, ופתאום מסך שחור. אתה מנסה במחשב השני, השלישי, הרביעי. כולם מתים. תוך 24 שעות, חמישה מחשבים עיקריים הפכו לערימת מתכת חסרת תועלת. כל המידע השיווקי, הזדמנויות עסקיות, מסמכי מכירות, נתוני לקוחות – התאדה. פשוט נעלם. זה לא סיוט תיאורטי, זה קרה לעסק אמיתי…
  • יש משהו משתק בבעיה גדולה. היא תופסת את כל המרחב המנטלי וגורמת לנו להרגיש חסרי אונים. אבל מה שגיליתי לאורך שנות עבודתי עם עסקים ומנהלים, זה שלרוב הבעיה היא לא הבעיה עצמה, אלא הדרך שבה אנחנו מסתכלים עליה. כי האמת היא שבעיות גדולות הן אשליה אופטית. הן נראות גדולות רק כשמסתכלים עליהן מרחוק, כגוש אחד…
  • לפעמים אנשים לא מזהים מה הבעיה, אפילו כשהיא ממש מול הפנים שלהם. לא בגלל שהם טיפשים, אלא כי הם פשוט לא יודעים איך הדבר כן אמור להיראות. בעסקים זה קורה כל הזמן: המכירות לא מתרוממות, אנשי המכירות נותנים הסברים שנשמעים להם הגיוניים (“בקיץ כולם בים, אין למי למכור”), אבל שום דבר לא משתנה. למה? כי אתה שומע תירוצים במקום לזהות את הבעיה האמיתית.
  • הרבה אנשי המכירות חיים באותה מלכודת: משקיעים זמן בשיחה, בונים קשר עם הלקוח, מציגים את הפתרון, ואז מגיע הרגע הגדול. הם מציגים את המחיר, ופתאום הכל קורס. “זה יקר לי”, “אני צריך לחשוב על זה”, “אחזור אליך”… ההתנגדויות מגיעות כמו גל צונמי. אבל מה אם אומר לך שאת רוב ההתנגדויות אפשר למנוע לגמרי? שהבעיה האמיתית היא לא בתשובות שלך, אלא בסדר הפעולות?
  • בחלק א׳ תיארתי איך במקום להתחרות על תכונות ומחירים, בחרתי לעמוד לצד הלקוח ולעזור לו להבין את המורכבות האמיתית של הפרויקט. כך הפכתי מספק פוטנציאלי לבן ברית מהימן. אבל מה עושים אחרי שרכשת את אמונו? איך מעבירים את הלקוח מהבנת הבעיה לקבלת פתרון שהוא פי 10 יותר יקר מכל מה שהציעו המתחרים?
  • לפעמים במכירה הדבר הכי חכם הוא דווקא לא לנסות להרשים. בפרויקט הראשון שלי מול אחד הבנקים הגדולים, בזמן שהמתחרים הציפו את הלקוח במצגות והבטחות נוצצות, בחרתי ללכת בכיוון אחר לגמרי. לא נתתי לרעיון ש”זה בלתי אפשרי” לעצור אותי, והבחירה הזו פתחה לי דלת לסגירה שהמתחרים אפילו לא חלמו עליה.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט