איך לחשוב כמו בעל עסק ולא כשכיר

חולם על פתיחת עסק עצמאי? או אולי כבר פתחת עסק אך מתקשה להתנתק מדפוסי החשיבה של עובד שכיר? המעבר מעובד שכיר לבעל עסק הוא הרבה יותר מאשר רק פתיחת תיק במס הכנסה וחיפוש לקוחות. זהו שינוי מהותי בתפיסת העולם ובדרך החשיבה.

לשיתוף: 

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

הבעיה שלך היא לא ההכנסות אלא מה שאתה עושה איתן כדי לקבל עוד יותר הכנסות בחודש הבא.

לפני שאתה משקיע עוד שקל, בוא נבדוק מה באמת תוקע אותך.

אז איך מוצאים את צוואר הבקבוק שמונע מהעסק שלך לפרוץ קדימה עכשיו?

לאחרונה נפגשתי עם מטפל פיזיותרפיה בעל ניסיון של 24 שנים בתחום. 

לפני חמש שנים הוא החליט לצאת לדרך עצמאית, פתח קליניקה פרטית והחל לקבל מטופלים. אך מהר מאוד התברר שהמעבר מעובד שכיר לבעל עסק דורש הרבה יותר מאשר רק פתיחת עסק פיזי.

האתגר האמיתי טמון בשינוי תפיסתי ובשינוי הרגלים. 

בליווי עסקי, מעבר להנחיות והדרכה מעשית, מטרה חשובה נוספת היא לסייע לבעל העסק לפתח זהות של יזם מצליח ולפעול בהתאם לכך.

במקרה של המטפל, הוא המשיך לפעול מתוך הרגלי החשיבה של עובד בקופת חולים – מקום בו המערכת דואגת לשיווק והבאת הלקוחות. 

אך המחיר היה כבד: עבור אותה שעת טיפול, הוא הרוויח בקופת החולים רק שישית מהסכום שהיה יכול להרוויח כעצמאי עבור אותה שעה של עבודה.

כעצמאי יש  לו יותר חופש, סיפוק ויכולת לתת שירות טוב יותר כי הוא יכול לקבוע את משך הטיפול וכו׳ (בקופת החולים זה כמו סרט נע). אך עם זאת, עצמאי צריך לדאוג לעצמו ללקוחות ולטפל בהם לאורך כל הדרך. ואת השינוי התפיסתי הזה, הוא נכשל לעשות במשך 5 שנים.

בפגישת הייעוץ הראשונה, ערכנו תהליך חקירה מעמיק. המטפל זיהה את הפער בין המצב הנוכחי לבין חזונו האידיאלי – להיות עצמאי מצליח שיכול לאפשר לעצמו לקחת את המשפחה לחו״ל לחופשה עליה הוא חולם כבר 10 שנים. בינתיים הילד שהיה בן 14 הפך לבן 24…

מצב נוכחי

נכון להיום הוא משלב עבודה בקופת חולים עם עבודתו כעצמאי, אך נמצא רוב הזמן בקופת החולים. בזמן הנותר הוא עובד בעסק ומכניס יחד עם קופת החולים סה״כ-50% ממה שהיה יכול להכניס כעצמאי ללא בעיה.

בתהליך הליווי, סייעתי לו להעריך מחדש את סדרי העדיפויות שלו. הוא הבין שמה שנראה כ”עבודה קלה” בקופת החולים, למעשה מהווה עבודה מאוד קשה ועם תגמול נמוך משמעותית.

הצעד הבא היה הגדרת מדדים ברורים:

  • קביעת יעדי מכירות חודשיים
  • מעקב אחר מספר הטיפולים כעצמאי
  • הצבת מכסות שבועיות להשגת היעד החודשי

למרות שחלף רק שבוע, כבר ניכר שינוי משמעותי. המיקוד שלו עבר מקופת החולים לפיתוח העסק העצמאי, והתוצאות מתחילות להראות.

המפתחות להצלחה

1. קבלת החלטה מודעת והגדרת חזון ברור הם השלב הראשון בדרך להצלחה. כמו בדוגמה של המטפל, עליך לדעת בדיוק לאן אתה שואף להגיע ומה המשמעות של הצלחה עבורך.

2. הצבת יעדים מדידים וסדרי עדיפויות ברורים מאפשרת התקדמות בנתיב שנבחר. 

אנחנו ממשיכים ללוות את המטפל בתכנית “פריצה עסקית” והתוצאות יגיעו בהקדם.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

Body of Water
מכיר את זה שבשלב הקובע בשיחת המכירה, הלקוח שולף התחמקות אלגנטית בסגנון “תן לי לחשוב על זה”? ומכאן אתה כבר מכיר את ההמשך… אתה חושד שמורחים אותך ונשאר תוהה: האם זו התנגדות לגיטימית? ספק? או שהוא בכלל לא רוצה ורק מנסה להיות מנומס? איך מטפלים בזה בלי ליצור חוסר נוחות או אי-נעימות בשלב הסגירה?
Photo of a Turtle Swimming Underwater
אם אתה שואל “כמה זה עולה?” לפני שאתה שואל “כמה זה מחזיר לי?”, כנראה שנכנסת בטעות למחלקת מוצרי חלב ולא לחדר ישיבות… כי החלטות עסקיות לא מקבלים כמו צרכן בסופר. אתה לא קונה קוטג’. אתה בונה מערכת שאמורה להחזיר השקעה – עם ריבית. וכשבונים מערכת עסקית, הטעות הכי יקרה? היא שקטה. היא יושבת מאחורי הקלעים, שואבת לך זמן וכסף, ואתה אפילו לא שם לב…
Galaxy Space
כולם מדברים על “להביא עוד לקוחות”. אחלה, נשמע טוב. לקוחות זה החמצן של העסק. אבל מה אם אני אגיד לך שרוב בעלי העסקים לא מתארים לעצמם לאן הם רצים, או כמה זה הולך לעלות להם בזמן, בכסף ובעצבים אם הם לא עושים את זה נכון? זה כמו להתחיל לנסות להוריד סרט של שעתיים כשהטלפון שלך כבר על 99% אחסון מלא. לכן לפני שאתה מוציא שקל נוסף או מגביר את המאמץ בכיוון מסוים, כדאי שתבין איפה באמת העסק שלך נתקע, ואיך יוצאים מזה בלי לקרוס.
Bokeh of Lights Photography
אני פוגש לא מעט בעלי עסקים חכמים, חרוצים, עם מוצרים מעולים ולקוחות מרוצים. והדפוס חוזר על עצמו כמעט בכל שיחה. הם מציגים את המספרים. הם יודעים שהם יכולים יותר – אבל לא בטוחים מה בדיוק חסר. ואז אנחנו עושים ביחד חישוב פשוט. ושם, בשקט הזה שנוצר אחר כך, נופל האסימון…
Strato-cumulus Clouds
חושב שהבעיה שלך היא תזרים? תחשוב שוב. ברגע שתפסיק לשאול איך לעמוד בתשלומים ותתחיל לשאול את השאלות הנכונות, תוכל סוף סוף לבנות עסק רווחי באמת ואפילו להתחיל ליהנות מהחיים.
Close-up Photography of Body of Water
גם אם יש לך את המוצר או השירות הטובים בעולם, הרבה אנשים יישארו תקועים על הגדר ולא יזוזו, אפילו כשהפתרון המושלם נמצא ממש מול העיניים שלהם… אז איך תוכל לגרום ללקוח הפוטנציאלי שלך באמת לראות את הערך שאתה מביא ולקנות ממך כאן ועכשיו?
Blue and Purple Cosmic Sky
יש דברים בעסק שאתה מרגיש אבל לא תמיד יודע להסביר. פתאום יש חודש טוב, ואז חודש פחות טוב. פעם יש תחושת רווח, פעם יש רק ריצות. זה קצת כמו לנהוג ברכב שלא ברור אם הדלק עומד להיגמר או שמד הדלק סתם תקוע. אתה מתקדם אבל בלי לדעת באמת כמה רחוק תגיע. מה שרוב בעלי העסקים לא יודעים זה שיש שאלה אחת פשוטה שקובעת אם העסק שלך עומד להמריא למרחקים או להישאר תקוע באיזו פנייה צדדית, מחכה לגרר…
Black and white of dark gloomy monochrome background with gray and white swirling chaotic waves
אתה רץ כל היום, עובר ממשימה למשימה, אולי מסמן וי על דברים מסוימים – אבל בסוף היום התחושה נשארת: “עבדתי כמו חמור, ולא באמת התקדמתי”. זה מתסכל. כי אתה לא מפחד מעבודה קשה, אתה פשוט רוצה לראות תוצאות. התקדמות אמיתית! הבעיה היא שלא תמיד ברור מה באמת מקדם אותך ומה סתם ממלא את היום ומייצר תחושת עומס בלי סיבה. בדיוק על זה נדבר בטיפ של היום. איך יוצאים מהמרוץ הזה, ומתחילים להשיג יותר. עם פחות מאמץ, אבל בהרבה יותר דיוק.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט