איך לחשוב כמו בעל עסק ולא כשכיר

חולם על פתיחת עסק עצמאי? או אולי כבר פתחת עסק אך מתקשה להתנתק מדפוסי החשיבה של עובד שכיר? המעבר מעובד שכיר לבעל עסק הוא הרבה יותר מאשר רק פתיחת תיק במס הכנסה וחיפוש לקוחות. זהו שינוי מהותי בתפיסת העולם ובדרך החשיבה.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

איך סוגרים את העסקה בלי לרדת במחיר?

איך אפשר לטפל בלי להילחץ, בלי הנחות שאוכלות לך את הרווחים, ובלי לפספס את העסקה?

במדריך הקצר הזה תמצא גישה פשוטה, שאלות מדויקות לשאול, ודוגמאות שיעזרו לך להבין מה עובר ללקוח בראש ואיך להוביל אותו להחלטה נכונה.

לאחרונה נפגשתי עם מטפל פיזיותרפיה בעל ניסיון של 24 שנים בתחום. 

לפני חמש שנים הוא החליט לצאת לדרך עצמאית, פתח קליניקה פרטית והחל לקבל מטופלים. אך מהר מאוד התברר שהמעבר מעובד שכיר לבעל עסק דורש הרבה יותר מאשר רק פתיחת עסק פיזי.

האתגר האמיתי טמון בשינוי תפיסתי ובשינוי הרגלים. 

בליווי עסקי, מעבר להנחיות והדרכה מעשית, מטרה חשובה נוספת היא לסייע לבעל העסק לפתח זהות של יזם מצליח ולפעול בהתאם לכך.

במקרה של המטפל, הוא המשיך לפעול מתוך הרגלי החשיבה של עובד בקופת חולים – מקום בו המערכת דואגת לשיווק והבאת הלקוחות. 

אך המחיר היה כבד: עבור אותה שעת טיפול, הוא הרוויח בקופת החולים רק שישית מהסכום שהיה יכול להרוויח כעצמאי עבור אותה שעה של עבודה.

כעצמאי יש  לו יותר חופש, סיפוק ויכולת לתת שירות טוב יותר כי הוא יכול לקבוע את משך הטיפול וכו׳ (בקופת החולים זה כמו סרט נע). אך עם זאת, עצמאי צריך לדאוג לעצמו ללקוחות ולטפל בהם לאורך כל הדרך. ואת השינוי התפיסתי הזה, הוא נכשל לעשות במשך 5 שנים.

בפגישת הייעוץ הראשונה, ערכנו תהליך חקירה מעמיק. המטפל זיהה את הפער בין המצב הנוכחי לבין חזונו האידיאלי – להיות עצמאי מצליח שיכול לאפשר לעצמו לקחת את המשפחה לחו״ל לחופשה עליה הוא חולם כבר 10 שנים. בינתיים הילד שהיה בן 14 הפך לבן 24…

מצב נוכחי

נכון להיום הוא משלב עבודה בקופת חולים עם עבודתו כעצמאי, אך נמצא רוב הזמן בקופת החולים. בזמן הנותר הוא עובד בעסק ומכניס יחד עם קופת החולים סה״כ-50% ממה שהיה יכול להכניס כעצמאי ללא בעיה.

בתהליך הליווי, סייעתי לו להעריך מחדש את סדרי העדיפויות שלו. הוא הבין שמה שנראה כ”עבודה קלה” בקופת החולים, למעשה מהווה עבודה מאוד קשה ועם תגמול נמוך משמעותית.

הצעד הבא היה הגדרת מדדים ברורים:

  • קביעת יעדי מכירות חודשיים
  • מעקב אחר מספר הטיפולים כעצמאי
  • הצבת מכסות שבועיות להשגת היעד החודשי

למרות שחלף רק שבוע, כבר ניכר שינוי משמעותי. המיקוד שלו עבר מקופת החולים לפיתוח העסק העצמאי, והתוצאות מתחילות להראות.

המפתחות להצלחה

1. קבלת החלטה מודעת והגדרת חזון ברור הם השלב הראשון בדרך להצלחה. כמו בדוגמה של המטפל, עליך לדעת בדיוק לאן אתה שואף להגיע ומה המשמעות של הצלחה עבורך.

2. הצבת יעדים מדידים וסדרי עדיפויות ברורים מאפשרת התקדמות בנתיב שנבחר. 

אנחנו ממשיכים ללוות את המטפל בתכנית “פריצה עסקית” והתוצאות יגיעו בהקדם.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • שיווק הוא לא משחק של ניחושים, הוא משחק של הבנה עמוקה. דיוק = כסף. לכן קמפיינים מצליחים מבוססים על מסרים מדויקים. והרבה יותר קשה לדייק בלי קודם כל לדבר עם הלקוחות הפוטנציאלים עצמם. הנתונים בדשבורד שלך מספרים מה קרה (כמה לידים, כמה סגירות וכו׳). אבל הם לא מספרים למה זה קרה. אם אתה לא מדבר עם קהל היעד שלך, אתה מנחש. ואם אתה מנחש, אתה מפסיד כסף.
  • יש הרגלים שאנחנו אפילו לא מחשיבים כהרגלים. כמו למשל התעסקות כמעט אובססיבית בהפרעות אוטומטיות שאנחנו בעצמנו אישרנו, התרגלנו אליהן, והפכנו לחלק בלתי נפרד מהיומיום שלנו. עוד פינג מהטלפון, תזכורת מהאפליקציה, נוטיפיקציה שמקפצת על המסך. אנחנו לא באמת חושבים על זה, לפעמים רק “מעיפים” וממשיכים הלאה. אבל מה אם כל זה לא באמת “נעלם” כשמעיפים אותו אלא גובה מחיר מנטלי אמיתי?
  • בעל עסק אחד, עסוק. ממש עסוק. אין לו זמן לאכול, אין לו זמן לעצור, אין לו זמן לעצמו. אז הוא ממשיך לרוץ על אוטומט, על מיכל דלק כמעט ריק. מה קורה אז? הראש נהיה פחות חד, הגוף מתעייף והוא מתפקד הרבה הרבה פחות טוב. וככה בדיוק מתחיל המעגל הכי שוחק שיש: עומס שמוביל להזנחה עצמית, שמובילה לעצבנות, שמובילה לתפקוד מקרטע, וחוזר חלילה…
  • קונפליקטים, עצבים ואי-הבנות… כל עסק מכיר את זה מקרוב, אבל לא תמיד יודעים איך לפתור את זה. לפעמים הבעיות הגדולות בעסק לא נמצאות בתקציב, בשיווק, או בתוכנית העסקית, אלא בין האנשים עצמם. כשאי אפשר לדבר, כשכל מילה נדחית, כשכל שיחה הופכת למאבק. העבודה לא באמת מתקדמת, ההחלטות נמרחות, והאווירה במשרד מרגישה כמו שדה מוקשים. במאמר הזה אני רוצה לשתף בשני מקרים אמיתיים שיצא לנו לפגוש מקרוב, ומה עשינו בפועל כדי להרגיע את הרוחות ולהחזיר את השקט.
  • רוב בעלי העסקים מתמחרים נמוך מדי לא בגלל שהלקוחות לא יכולים לשלם, אלא בגלל שהם עצמם לא מרגישים בטוחים לבקש יותר. הם מציבים מחיר נמוך כי בראש שלהם מתנגן המשפט: “מי בכלל ישלם לי את זה?”. לכן בפועל, המחיר שאתה קובע לא משקף את התקציב של הלקוח אלא את רמת הביטחון שלך בעצמך ובמה שאתה מציע.
  • יש פקקים שאתה פשוט לא יכול להתחמק מהם, אבל יש גם פקקים אחרים, שאתה כן יכול לעקוף. הדרך לעשות את זה בעסקים היא במקום לטפל בסימפטומים (שזו כמובן עבודה א-י-נ-ס-ו-פ-י-ת), לפתור ישירות את צוואר הבקבוק. בהרבה מקרים (ובאופן לא מפתיע) הפתרון האפקטיבי ביותר יהיה לעיתים במקום שהכי לא נעים לגעת בו. אבל דווקא שם ההשפעה הכי גדולה. כי ברגע שאתה פותר את מה שבאמת מעכב אותך, הרבה דברים אחרים מסתדרים כמעט מעצמם…
  • כמה בעלי עסקים אתה מכיר שבנו אימפריה מזה שחסכו? לעומת כאלה שבנו מערכת שמכניסה פי כמה? כי מה יביא אותך יותר רחוק, לחסוך עוד 300 שקל או להכניס עוד 30,000? יש פה עניין של התכווצות לעומת התרחבות. אז כן, חסכון זה טוב ויפה, אבל בוא נדבר על איך באמת עושים כסף.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט