ניהול כספים בעיניים עצומות – מתכון בטוח לבורות בתזרים

“אני רק מנהלת החשבונות. מה שבעל הבית עושה עם הכסף שלו… זה כבר עניינו”. מילים תמימות שמסתירות מאחוריהן בעיה תזרימית מסוכנת. כשחסר יותר ויותר כסף בחשבון הבנק ללא קשר למחזור העסקי, וכשאף אחד לא לוקח אחריות – מישהו חייב לפקוח את העיניים. מה קרה כשמנהלת חשבונות חדשה הצטרפה לחברה אותה אנחנו מלווים, וקיבלה מאיתנו הכשרה ממוקדת? איך זכתה לכינוי “סטאלין” אחרי שהחזירה את השליטה להוצאות והפכה את המערכת על פיה? סיפור על ההבדל בין מנהל חשבונות פסיבי לאקטיבי.

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

    ״אני רק מנהלת החשבונות. מה שבעל הבית עושה עם הכסף שלו… זה כבר עניינו.״

    זו התשובה שקיבלתי ממנהלת חשבונות של לקוח שהתחלתי לעבוד איתו ולחקור מדוע חסר יותר ויותר כסף בחשבון הבנק ללא קשר למחזור העסקי.

    כשמנהל החשבונות רואה את תפקידו כפקיד בלבד – כזה שרק מתעד חשבונות נכנסים ויוצאים – הוא עלול לגרום לנזקים כבדים לעסק, נזקים שנדרשת מיומנות גבוהה כדי לחשוף.

    האם התפקיד של מנהל החשבונות, הוא באמת רק לתעד חשבונות?!

    בזכות תפקידי כיועץ בכמה חברות במקביל, אני יכול להשוות בין סגנונות עבודה שונים של מנהלי חשבונות. ברגע שבעל העסק אינו מבין מה באמת נדרש מבעל התפקיד, העסק כולו עלול להיתקל בקשיים תזרימיים.

    הנה דוגמה מעשית לנקודות לבדיקה אצל מנהל חשבונות בעסק.

    איך מנהל חשבונות יוצר בורות פיננסים?

    בקלות. 

    נתקלתי בדוגמה לכך בעסק שבו מנהלת החשבונות הייתה… באה לעבודה.

    כן. באה לעבודה.

    מה רע בזה? שזה בדיוק כל מה שהיא הייתה עושה.

    היא הייתה זו שאליה הגיעו כל החשבונות של הספקים.

    בכל פעם ששמעתי עליה מבעלי העסק, נאמר לי שהיא הייתה ״מאוד מאוד עמוסה בלטפל בכל הניירת הזו״.

    אבל בסופו של דבר, כשהגיע מועד התשלום לספקים – היו חסרים מאות אלפים כדי לעמוד בכל התשלומים.

    תפקידו של מנהל החשבונות הוא ליצור שיטת עבודה שמונעת מצב בו ההוצאות עולות על ההכנסות בתזרים.

    מנהלת חשבונות שמסבירה לי, איך אין לה מה לעשות בנוגע לכל החשבונות האלה שמגיעים… ואין לה שום סמכות להשפיע על הרכש… היא חסרת אחריות.

    הוכחה לכך היא מנהלת חשבונות חדשה יחסית שהכנסתי לתפקיד. עברתי איתה על העיקרון הבסיסי של ״הוצא פחות ממה שאתה מכניס״, ועל כך שההכנסה צריכה להיות מחושבת רק מכסף אמיתי שהופקד ונפרע בבנק – לא צ׳קים דחויים או תשלומים עתידיים.

    לא ״תשלום שאמור להגיע בקרוב״, לא ״צ׳ק שצריכים לשלוח לנו״, ולא שום דבר אחר פרט למזומן ממשי שהופקד בבנק כנגד תוצרת אמיתית (לא הלוואות).

    אותה מנהלת חשבונות, אחרי שביצענו פרויקט ניהול תזרים בעזרת ״אמיר תזרים מזומנים״, ידעה להגיד בדיוק כמה כסף יהיה חסר בעוד 30 יום, וללחוץ על תהליכי רכש נכונים יותר.

    כתוצאה מכך, היא ידעה להכין את בעל העסק לקראת מה שהולך לקרות, ואף להמליץ איך לטפל במערך האשראי בבנק בצורה נכונה יותר.

    ידעת שסטאלין מנהל חשבונות?

    במהלך הכנסתה לתפקיד, הבהרתי למנהלת החשבונות החדשה, שאפשר לרכוש ולהתחייב רק לאחר שאושר תקציב מראש.

    לעיתים זה נראה כמו ״עודף בירוקרטיה״ ואיטיות שאי אפשר לסבול. אבל האמת היא שעדיף שזה יהיה משהו שאי אפשר לסבול. ככל שזו תהיה מערכת שאי אפשר לסבול אותה, כך יצטמצמו ההוצאות.

    אותה מנהלת חשבונות שהכנסתי לתפקיד החלה לשים גבולות לאנשי הצוות, בכל הנוגע להוצאות.

    היא שמרה כל כך טוב על הכסף של החברה, שהצוות התחיל להצמיד לה את הכינוי ״סטאלין״, מאחר והיא שלטה ביד רמה בצמצום ההוצאות בחברה.

    ואכן, המצב החל להיכנס תחת שליטה.

    ״אני לא קשור למכירות!״

    באמת?!

    בוא נתבונן פעם נוספת.

    כאשר מנהל החשבונות בוחן את המצב הכספי מנקודת מבט רחבה – הכוללת את ההוצאות, ההכנסות ותהליך הגבייה – יש לו את הכלים לנהל תזרים מאוזן ויציב. 

    לעומת זאת, אם הוא מתמודד עם פערים בין המזומנים הקיימים לבין התשלומים הנדרשים ולא דואג להיות מחובר לתהליכי המכירות והגבייה, הוא פועל בחוסר אחריות.

    מנהל חשבונות טוב יעמוד על כך שהוא יהיה מחובר למערכת ניהול המכירות וידרוש, ידרוש, ידרוש שיכניסו כמות גדולה של כסף שתכסה את ההוצאות + רזרבות.

    נדירים הם מנהלי החשבונות שיודעים לדרוש מבעל העסק, ממנהל המכירות, מנציגי המכירות, ומכל איש צוות אחר תפוקה אמיתית שסוף סוף תכניס יותר כסף לארגון.

    איך מוצאים מנהל חשבונות טוב ואחראי?

    האמת היא שמנהל חשבונות טוב – יוצרים.

    נתקלתי בזוג שותפים שמנהלים חברה גדולה מאוד.

    הגישה של אחד השותפים הייתה ״אם אני כבר משלם משכורת גבוהה, אז האדם שנכנס לתפקיד צריך לדעת הכל ולבצע את כל מה שנדרש בתפקיד.״

    למרות שזו מחשבה יפה והיא נשמעת הגיונית, היא לא עומדת במבחן המציאות.

    גם מנהלי החשבונות הבכירים ביותר מפספסים. ומלכתחילה הם עולים הרבה כסף.

    לכן הפתרון האופטימלי (לא האידיאלי) יהיה למצוא ולגייס תוך כדי סינון ומיון מנהל חשבונות שמראה מידת אחריות ואכפתיות גבוהה. ולאחר מכן, להכשיר אותו לתפקיד כפי שאתה היית רוצה שהתפקיד יתבצע.

    אם אינך יודע איך התפקיד צריך להתבצע בצורה מושלמת – פנה אלי ואשמח לעזור.

    עפר פלאוט
    אקספדיטור מאיץ עסקים

    תוכן עניינים

    רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

    טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

    להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

    כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

    להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

    לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

    הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

     משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

    עפר פלאוט

    מכונה לייצור רווחים

    הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

    הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

    מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
    “3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

    טיפים נוספים

    אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

    • אם אתה רק מנהל את העסק ולא מקדם אותו, אתה אף פעם לא תתקדם. אני נתקל בזה שוב ושוב בשיחות עם בעלי עסקים: יום שלם עובר על ניהול שוטף, טיפול בלקוחות, בעיות, מיילים, ואיכשהו אין פעילות שבאמת מיועדת לגרום ליותר אנשים לדעת שאתה קיים. ואז נגמר החודש, והם שואלים את עצמם למה אין התקדמות. כי בסוף גם העסק הכי טוב לא יגדל אם אף אחד חדש לא שומע עליו!
    • השאלה הזו עלתה בשיחה שניהלתי לפני שנים עם בעל עסק, אדם חביב בן 56 שחווה תקופה קשה והרגיש כבוי כמעט לחלוטין. הוא הוריד את המדריך שלי כי חיפש דרך לשנות משהו, אבל ככל שהעמקנו בשיחה אפשר היה לשמוע שנים של עייפות מצטברת, כאילו המנוע הפנימי שלו נתקע ולא הצליח להתניע שוב. השילוב בין הנסיבות הקשות לבין השגרה השוחקת השאיר אותו בלי כיוון ובלי אמונה שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אז איך מוצאים מוטיבציה ואת היכולת לקום מחדש אחרי תקופה כזו, ואיך מחזירים את הכוח לפעול?
    • בכל תהליך מכירה יש גורמים נראים לעין: מחירים, תנאים, צרכים, תזמון. אבל יש גם גורמים שלא מדברים עליהם מספיק, כאלה שמתנהלים “מאחורי הקלעים” ומשפיעים באופן משמעותי על התוצאה. אחד מהם חוזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שמסתיימות בהפסד…
    • מה אני עושה כשאני נכנס לעסק שיש בו ייצור, ואנחנו כבר יודעים שיש בו חוסר יעילות? התשובה אולי תפתיע אותך, כי זה לא מה שרוב האנשים עושים. בדרך כלל בעלי עסקים ישר קופצים פנימה: מתחילים לנתח תהליכים, לבדוק עובדים, לחשוב איך לסדר את הדברים מבפנים. זה נשמע הגיוני, נכון? הרי אם המערכת לא יעילה, צריך לתקן אותה! רק שזה לא עובד ככה… לא כי זה משהו שלא חשוב לעשות, אלא כי זה לא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. יש משהו קריטי שקודם לזה. וזה בדיוק מה שאני הולך להסביר בסרטון הבא.
    • אחד הרגעים הכי מסוכנים בעסק הוא כשאתה מחליט לוותר אחרי שלושה כישלונות, או קופץ למסקנות מהר מדי אחרי הצלחה אחת. אנחנו רוצים תשובות מהר, ואנחנו רוצים לדעת אם משהו עובד או לא עובד כבר אחרי ניסיון אחד או שניים. אבל יש עיקרון מתמטי פשוט שמראה מתי התוצאות שלך לא בהכרח מייצגות את המציאות. זה לא עניין של מזל או אמונה, אלא מתמטיקה טהורה שכל בעל עסק חייב להכיר.
    • כשאתה מנסה למכור משהו ונתקל בהתנגדות, הנטייה הראשונה היא לחשוב שהמחיר לא מספיק טוב, או שאתה לא מספיק משכנע. בינתיים, יש עסקים שלקוחות פשוט מתקשרים אליהם ואומרים “אני רוצה לקנות”, בלי התלבטויות ובלי ויכוחים על המחיר. מה הסוד שלהם?
    • קרה לך שניסית לקבוע פגישה אבל נעצרת כבר בשלב הראשון? אתה מתקשר, מציג את עצמך, ואז שומע את המשפט הידוע: “תשאיר פרטים, נחזור אליך”. ואז… כלום. אף אחד לא חוזר. בהרבה מקרים זה לא קשור אליך או למה שאתה מציע אלא לאופן שבו ניגשת לשיחה. כי עוד לפני שתצליח להגיע למנהל, יש אדם אחד שעליך לדעת לדבר איתו נכון: המזכירה.
    • תאר לעצמך שאתה רופא בחדר מיון, ומטופל נכנס עם יד שבורה. אתה מסביר לו שהוא צריך גבס, הוא אומר “אני אחשוב על זה”, והולך. האם תיתן לו ללכת ככה? כנראה שלא, כי אתה יודע שבלי טיפול המצב רק יחמיר. עכשיו תחשוב על העסק שלך: אם הגעת למסקנה שאתה יכול לעזור ללקוח לפתור בעיה אמיתית, למה שהמפגש הראשון יהיה גם האחרון? היום דיברתי עם בעל עסק שאמר לי בגאווה: “אני מתקשר פעם אחת בלבד, ואחר כך לעולם לא יותר”. מתברר שהאמונה הזו, שנשמעת כל כך “הגיונית ומכבדת”, היא בדיוק מה שמונע מהעסק שלו לצמוח, ומהלקוחות שלו לקבל את מה שהם באמת צריכים.
    • כולנו רוצים להצליח. למכור יותר, לנהל טוב יותר, להצליח מבחינה אישית, משפחתית, עסקית וחברתית. אבל מאחורי כל הצלחה אמיתית, מסתתרת מיומנות אחת, שאיכות השליטה שלך בה היא זו שקובעת עד כמה תגיע לתוצאות ועד כמה תצליח לגרום לעולם להגיב למה שיש לך לומר.

    הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

     משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

    עפר פלאוט