איך יוצאים מהמעגל האינסופי של עבודה קשה אך לא מספיק אפקטיבית?

כמה פעמים סיימת יום עבודה סחוט, מרגיש כאילו עבדת בלי הפסקה, אבל כשאתה עוצר לחשוב… כלום לא זז בפרויקטים החשובים? כל האנרגיה הלכה על “כיבוי שריפות”, על ניהול האתגרים הקטנים, בעוד שהדברים שיכולים באמת לקחת את העסק קדימה – נשארו בצד. ממתינים. “אחרי שהדחופים ייגמרו…” אבל הם לא באמת נגמרים, נכון? אז איך יוצאים מהמעגל האינסופי של עבודה קשה אך לא מספיק אפקטיבית?

לשיתוף: 

תכנון מהסוף להתחלה

כשאתה משתמש ב-WAZE, הדבר הראשון שתתבקש להזין כדי להתחיל ניווט חדש הוא היעד אליו תרצה להגיע.

רק לאחר מכן המחשב מכין תכנית אסטרטגית כיצד להגיע לשם. זו הדרך המוצלחת לעבוד גם עם פרויקטים ומשימות.

לאן אני רוצה להגיע?

איך אתה מתכנן לקראת אירוע, פרויקט, או מהלך כלשהו בעסק או בחיים?

בשביל להצליח, יש להציב קודם כל מטרה, לתכנן את הדרך אליה הכוללת את הפעולות בסדר הנכון ובזמן הנכון, ואז לפעול ולהשיג אותה.

נניח שקיבלת משימה לתכנן שבוע חופשה באילת. לפני שמתחילים לבנות את התוכנית, חשוב להבין את הסיטואציה ומהי המטרה של החופשה. האם זו חופשה משפחתית עם ילדים או חופשה רומנטית רק של זוג? האם זו חופשה של אקשן ואטרקציות או חופשה של רגיעה במקום אחד? אוהבים שיט וצלילה, או רק בטן גב במלון מפנק?

רק אחרי שהסיטואציה ברורה, אפשר לגשת לתכנית האסטרטגית. למשל, אם המטרה היא חוויה משפחתית מגבשת המשלבת טיול עם עצירות לאורך נופי ישראל ושהיה במלון יוקרתי, אז התכנית יכולה להיות מורכבת מהשלבים הבאים:

שלב א׳: תכנון מהלך הנסיעה, העצירות והטיולים לאורך המסלול.

שלב ב׳: תכנון שלב השהייה באילת, הכולל את הפעילויות או המנוחה במלון.

שלב ג׳: תכנון הדרך חזרה.

כשמדובר בתכנון של משהו גדול, כמו למשל בניית תכנית לעסק, יש להתחיל מקביעת המטרה בצורה ברורה בכתב.

לדוגמה: “לפתח קו מוצרים חדש, תוך המשך מכירת קו המוצרים הקיים מבלי לפגוע בו, ולהרחיב את קהלי היעד במטרה לשפר את היציבות הפיננסית של החברה”.

אחרי שהמטרה הוגדרה, כותבים תכנית אסטרטגית. יש הרבה מה ללמוד ולומר על תכנון אסטרטגי נכון, אך הנקודה החשובה כאן היא שהתכנון האסטרטגי מספק הכוונה ותאום לשאר הפעילויות ולדרגים מתחת לרמת ההנהלה.

תכנון שמקשר בין כל המשימות

הטעות הבסיסית היא להתנפל ישירות על המשימות לביצוע (מפני שהן נראות לעין ומזמינות פעולה) מבלי לעצור לתכנון אסטרטגי שיקשר בין כל הצעדים, ויתאם בין כל הפעולות והמשימות.

התכנון האסטרטגי מאפשר להגדיר אילו פעולות באמת חיוניות להשגת המטרה שהוגדרה מראש, ובאיזה סדר ולוח זמנים יש לבצע כל משימה, כדי להבטיח שהכול יתקדם בצורה יעילה ומכוונת מטרה.

בנוסף, הוא גם מספק מדד אילו מהפעילויות הן חיוניות להשגת המטרה, ואילו פעולות ניתן לדחות, לצמצם או אף לוותר עליהן, כדי להתמקד במה שמניב את התוצאות המשמעותיות ביותר.

לדוגמה, אם המטרה הראשית היא “להכין את האולם כך שיהיה אפשר להעביר בו סדנה ולהביא משתתפים לסדנה”, התכנון האסטרטגי מאפשר לפרק מטרה זו לתכניות ממוקדות יותר עם יעדים קטנים וספציפיים יותר. זה כולל פעולות כמו שיווק, קידום, מכירות, ניקיון האולם, הסדרת הכיבוד, הכנת ספרים שיחולקו למשתתפים ועוד. כל סעיף כזה בתכנית ניתן לפרק בהמשך לסדרת פעולות כתובות לביצוע.

כשזה חסר, אין תאום בין הפעילויות השונות והזרועות השונות בעסק.

מלכודת ״המשימות הדחופות״ שמסיטות אותך מהדרך הנכונה

לכן, כל השיטות לניהול זמן שמבוססות על עקרונות כמו “מה דחוף ומה חשוב” הן חסרות ערך, אם עובדים אך ורק על המשימות עצמן, ללא תכנית אסטרטגית שמקיפה ומכוונת את כל המשימות, היעדים, המשאבים ולוחות הזמנים. 

שיטות אלה עלולות אף להזיק, מאחר שהן כוללות את הסיכונים הבאים:

“עבודה קשה” אך לא בהכרח אפקטיבית: כשמתמקדים רק במשימות הבודדות, ללא הבנה כוללת של התמונה האסטרטגית, העובדים עלולים להשקיע מאמצים רבים מדי במשימות שהן שוליות או בעלות חשיבות נמוכה. עלול אפילו להיווצר מצב של עבודה מיותרת על פעילויות לא רלוונטיות.

חוסר תיאום בין מחלקות וצוותים: כשאין תכנית אסטרטגית שתכוון את כל חלקי הארגון, כל מחלקה עלולה לפעול בצורה נפרדת, לפי סדרי עדיפויות משלה. זה יוצר מצב שבו פעולות של צוותים שונים מתנגשות או לא משלימות אחת את השנייה.

הצלחה מסחררת

תכנון אסטרטגי יוצר מצב שבו כל חלקי הפאזל מתחברים יחד. המטרה היא לא רק להשלים משימות חשובות או דחופות, אלא לוודא שכל המשימות מקדמות את הארגון באופן שיטתי לעבר היעד הסופי. כשכולם מכוונים כך לאותה המטרה אפשר להגיע להישגים ממש גדולים.

מרגיש תקוע בניהול משימות יומיומיות “דחופות” שלא באמת מקדמות אותך לעבר המטרות האמיתיות שלך ולחיים שהיית רוצה? זה הזמן לשנות כיוון. ענה על השאלון האינטראקטיבי וקבל פגישת ייעוץ אישית ללא עלות, בה נסתכל יחד על תוכנית אסטרטגית מותאמת אישית לעסק שלך. אל תפספס את ההזדמנות לשפר את היעילות ולהשיג תוצאות אמיתיות!

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע״מ

תוכן עניינים

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

העסק מדשדש במקום?

גלה את 7 השגיאות שמונעות ממך להרוויח יותר! הורד עכשיו את המדריך שיעשה לך סדר.

7 השגיאות הקטלניות ביותר להגדלת רווחים משמעותית אצלך בעסק

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

Brown Mountain Under Cloudy Sky
“אני רק מנהלת החשבונות. מה שבעל הבית עושה עם הכסף שלו… זה כבר עניינו”. מילים תמימות שמסתירות מאחוריהן בעיה תזרימית מסוכנת. כשחסר יותר ויותר כסף בחשבון הבנק ללא קשר למחזור העסקי, וכשאף אחד לא לוקח אחריות – מישהו חייב לפקוח את העיניים. מה קרה כשמנהלת חשבונות חדשה הצטרפה לחברה אותה אנחנו מלווים, וקיבלה מאיתנו הכשרה ממוקדת? איך זכתה לכינוי “סטאלין” אחרי שהחזירה את השליטה להוצאות והפכה את המערכת על פיה? סיפור על ההבדל בין מנהל חשבונות פסיבי לאקטיבי.
A Red and Blue Color Gradient
בזמן שבעלי עסקים רבים מנסים לפענח את המציאות העסקית שלהם דרך דוחות שהם במקרה הטוב לא עדכניים (ובמקרה הפחות טוב מוטעים), חברת סייבר אחת גילתה שהיא יושבת על אוצר – בלי שבכלל ידעה על קיומו. בוא נסתכל על הפער בין מה שרואים בדוחות למה שקורה בשטח, על החלטות עסקיות שמתקבלות בערפל, ועל הפיכת הבלבול הכלכלי לתוכנית פעולה ברורה.
Illuminated Cityscape Against Blue Sky at Night
הכלי הניהולי הבא מתאים לכל עסק, בכל גודל – ולא תאמין כמה זה פשוט. בעלת עסק שאני מלווה חשבה שזה משהו שיתאים רק לתאגידים גדולים. “למה משרד קטן כמוני צריך כזה דבר?” תהתה, אבל החליטה לתת לזה צ’אנס. מהר מאוד התחוור לה עד כמה זהו כלי ניהולי הכרחי – עבור כל עסק. בוא נסתכל איך כלי אחד, כל כך פשוט, יכול להוריד ממך את העומס, לשפר את התקשורת בתוך הצוות, ולבנות ארגון יציב ויעיל יותר.
Green-leafed Plant
יש אנשים שמחכים עד שהכאב הופך בלתי נסבל לפני שהם מטפלים בבעיה – בין אם מדובר בכאב שיניים או בבעיות בעסק. וכמו שכאב שיניים יכול להתדרדר ולהחמיר אם מתעלמים ממנו, כך גם מצבו של העסק. בעל עסק לקינוחים ממרכז הארץ הגיע אליי כשהוא במצוקה כלכלית עמוקה: מינוסים שגדלו בקצב מסחרר וחוסר יכולת לייצר הכנסות שיכסו את ההוצאות. בהתחלה הוא היסס לקדם את העסק, מתוך אמונה שזה ידרוש תקציבי פרסום גדולים. מה שהוא לא הבין, זה שהוא לא צריך תקציבי פרסום גדולים – רק אסטרטגיה ממוקדת שתביא תוצאות מיידיות!
Building Photography
סיפור מהשטח על לקוח מתחום היבוא והשיווק של מכונות ותכשירי ניקיון, שסבל מחוסר יעילות בצוות. למרות שכולם נראו עסוקים, התברר שהרבה מהמאמץ הלך לשווא. לכן כינסנו את הצוות להדרכה מרוכזת עם דגש על התייעלות. מה קרה אחר כך? התוצאות לא איחרו לבוא!
Galaxy Space
בתקופה חלשה, כשכל הנתונים נראים נגדך, נראה שכל מאמץ שיווקי או מכירתי פשוט לא יעבוד. הנטייה היא להרים ידיים ולחכות שהסערה תחלוף… אבל כאן בדיוק מתחיל התפקיד שלי – להראות לך שגם בזמנים הכי קשים, יש דרכים להפוך את התקופה הקשה להזדמנות לצמיחה.
Purple Sky
ישבתי עם מנהלת עסק מתוסכלת, שחזרה והדגישה: “הסברתי לעובדת שלי מאה פעם, ועדיין היא עושה טעויות!” קשה ביותר לשכפל את המיומנות של מקצוען אמיתי למישהו אחר. הסבר בלבד לא מספיק כדי להפוך עובד למקצוען. גם לא מספיק רק להסתכל על מישהו אחר עושה את העבודה. אז מה כן עובד? איך אפשר להכשיר עובד כדי שיבצע את המשימה כמו שאתה בעל העסק היית עושה?
A Red and Blue Color Gradient
​אפשר להגיד בהחלט שבעיות תזרים אינן נפתרות כי לא מסתכלים לאמת ישירות בעיניים. בעלים של חברה שמספקת שירותים לתעשייה בהיקף של 30 מיליון ש״ח, פנה אלינו באקספדיטור מאיץ עסקים וביקש את עזרתי. הוא סיפר לי שהחברה מצויינת. שיש לחברה שני מפעלים במרכז הארץ ובדרום הארץ. שכמעט אף מתחרה לא מספק מוצרים באיכות שהם יודעים לספק….

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט