למה בעיית תזרים אינה נפתרת?

חברה עם מחזור של 30 מיליון ש”ח, שני מפעלים, ובעיה מסתורית שלא נפתרת: בעיות תזרים שנמשכות כבר 6 שנים. כשבעל העסק טוען שוב ושוב ״אנחנו לא מוציאים יותר ממה שמכניסים״, משהו פשוט לא הסתדר. איך ייתכן שהגרעון רק הולך וגדל? ומה קורה כשמומחה חושף את התפיסה המוטעית הנסתרת שגורמת להפסדים של מיליונים?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

מדריך

פתחת עסק כדי לזכות בחופש אבל גילית שרק הכנסת את עצמך לעבודת פרך תובענית? במקום ליהנות מהחיים, אתה כבול לשוטף, לכיבוי שריפות ולמאות משימות שלא נגמרות?

במיוחד עבורך: המדריך שיעזור לך להפוך בעיות כרוניות בעסק לסיסטם שעובד לבד

​אפשר להגיד בהחלט שבעיות תזרים אינן נפתרות כי לא מסתכלים לאמת ישירות בעיניים.

בעלים של חברה שמספקת שירותים לתעשייה בהיקף של 30 מיליון ש״ח, פנה אלינו באקספדיטור מאיץ עסקים וביקש את עזרתי.

הוא סיפר לי שהחברה מצויינת. שיש לחברה שני מפעלים במרכז הארץ ובדרום הארץ. שכמעט אף מתחרה לא מספק מוצרים באיכות שהם יודעים לספק.

״נשמע טוב״, אמרתי לו, ״אז מה הבעיה?״

״יש גיבנת ובעיות תזרים שאנחנו לא מצליחים להיפטר מהן.״

קבענו להיפגש, והתחלנו לעבוד יחד על הנושא.

​למה המצב לא משתפר?

לאורך כל הדרך, ציינתי שאחד משבעת הכללים של הסוד לכושר פרעון הוא ״הוצא פחות ממה שאתה מכניס״.

בעל העסק טען בתוקף, וחזר וטען, שהוא לא מוציא יותר יותר ממה שהוא מכניס.

אז איך לעזאזל יש גרעון של שנים של מיליונים כבר במשך שש שנים – והמצב אינו משתפר?!

ההפתעה הגיעה בפגישה בה הצגתי להם את האמת.

​מה גיליתי

תוך כדי חקירה, בניתי עבורם דוח מיוחד שמראה למעשה את הכסף שנכנס ואיך הוא מוקצה לכל אחד מסעיפי ההוצאות בתוספת עוד מספר דברים שלא מופיעים בדוח רגיל של הנהלת חשבונות.

בעזרת דוח זה, אפשר לגלות להיכן הכסף הולך, אפילו עוד לפני שהוא עוזב את חשבון הבנק.

יותר מכך, לכל עסק מתאימים את הסעיפים היחודיים שלו, אך הוא תמיד כולל את אותם ראשי פרקים.

בסופו של דבר, הדוח מראה בראשו את סכום הכסף שנכנס בפועל לחשבון הבנק, ואיך הוא מנותב לתשלום לספקים, איך חוסכים ממנו את הרווח לבעלים, איך בונים את כרית הבטחון של החברה, איך וכמה מקצים לפעילות השיווק והקידום של החברה, איך מחשבים כמה מותר וצריך להקצות למשכורות וכמובן לא לשכוח את כל ההוצאות השוטפות, החזרי הלוואות, ומיסים. 

למעשה כל שקל שיוצא בין אם לרשויות, ספקים, עובדים או לרווחים לבעלים רשום שם ברמה מעשית של חודש-אחר-חודש ויום-אחר-יום.

גם בתחילת הפגישה, הבעלים שוב התעקש שהם לא מוציאים יותר כסף ממה שהם מכניסים.

​זה לא כמו שזה נראה

אך כאשר בדקנו לאן באמת כל שקל הולך, התגלה השקר.

זהו שקר נוראי שבעלי עסקים נוטים להסכים איתו כי הוא גורם לתחושה טובה, אך עלול להוביל לאסונות פיננסיים.

מה שהתגלה זה שכשבעל העסק אמר “אני מכניס X שקלים בחודש”, הוא התכוון למחזור המכירות. זהו שקר כי מחזור המכירות, אינו בהכרח סכום הכסף שנכנס באותו חודש לבנק. יש עסקאות שנסגרות עם תנאי תשלום של שוטף + נצח, ותשלומים ומעל הכל – סכום הכסף הנכנס לבנק – כולל מע״מ.

היה להם הרגל בחברה לנקוב במחזור המכירות כולל המע״מ, ולהתייחס לכך, כמחזור הכנסה חודשי.

הפערים היו יכולים להגיע לכ-20%-27% יותר הוצאות מהכנסות בפועל – וכמובן שהדבר יכול לגרום לאומללות וייאוש.

ברגע שעליתי על התקלה, היה קל יותר להתחיל ליישם פתרון עם מדיניות מעשית יותר.

יקח עוד מספר חודשים עד שניישר קו על התזרים, וצריך למצוא מקורות מימון לתכנית כזו.

אך בסופו של דבר בעיה כזו יכולה להתמיד רק אם היא מכילה שקר. איזשהו עיוות של עובדה או נתון.

רק על ידי בדיקה ממשית, אפשר לגלות את האמת. ורק על ידי גילוי האמת, אפשר לגרום לבעיה להיעלם.

​ומה איתך?

אם גם אתה מעוניין לקבל בדיקה שתמצא אם יש עיוותים במערכת, השב לשאלון זה.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ


סיפור הצלחה ​מייעוץ מקצועי

״חייב לציין שלאחר מספר קטן של פגישות עם עפר, הצלחנו לאתר משהו שעצר אותי ומאז העסק שיפר את מגמות הצמיחה שלו בעשרות אחוזים!״

✍🏼 
א.ל. בעל עסק

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • אתה יושב במשרד ומנסה להבין איך זה קרה שוב. ביקשת מהעובד לטפל במשהו פשוט והוא עשה משהו אחר לגמרי. השותף לא קלט את התמונה הגדולה, הספק שוב לא עמד בהתחייבויות, והצוות ממשיך לעשות מה שבא לו. אתה מרגיש שאף אחד לא באמת מקשיב ואולי בכלל גייסת את האנשים הלא נכונים… מה אם הבעיה היא פחות באנשים אלא בצעד ניהולי חיוני שאתה פספסת?
  • כדי לשמור על תפוקה גבוהה (להספיק הרבה, לעבוד ביעילות ולהשיג תוצאות מוגדרות), צריך לדעת איך לנהל בקשות שמגיעות מאחרים. אנשים סביבך, בין אם אלה לקוחות, עובדים, או קולגות, הולכים לבקש ממך דברים, שבניגוד לטענות שלהם לא בהכרח יהיו “צ׳יק צ׳ק”. חשוב לעזור כשאפשר, אבל פה נכנסות שמירה על סדר עדיפויות ברור, שקיפות, והיכולת שלך לומר “לא”…
  • העסק שלך לא יתרומם אם לא תנהל אותו במקביל בשלושת מישורי הזמן. מה זה בדיוק ניהול עבר, הווה ועתיד עסקי? ואיך מחלקים את הזמן והמשאבים ביניהם נכון? בוא נפרק את זה לגורמים ונראה איך מאזנים בין שלושת המישורים האלה כדי לגדול בצורה יציבה ורווחית.
  • יש משהו מטעה בצורה שבה אנחנו חושבים על יציבות. היא נראית כמו קרקע בטוחה, אבל לעיתים זו קרקע שמישהו אחר מחזיק. עבודה קבועה? תלויה בבוס. בית עם משכנתא? תלוי בבנק ובמשכורת שתמשיך להיכנס. עסק עם לקוח אחד גדול? תלוי בהחלטות שלו. זו לא יציבות, זו אשליה. אז איך אתה יכול להשיג יציבות אמיתית שאינה תלויה באחרים?
  • יש נקודה שבה בעלי עסקים מבינים שהם צריכים לשמור על נוכחות שיווקית מתמשכת מול לקוחות קיימים וחדשים. הם מתחילים לשלוח מיילים, אולי אפילו מכתבים, מרגישים שהם עושים משהו נכון. ואז עוברים שבועיים, שלושה, חודש… ושום דבר לא קורה. אף אחד לא מגיב, אף אחד לא חוזר, ונראה שכל המאמץ הזה פשוט נזרק לפח. זה הרגע שבו רוב האנשים מפסיקים. הם מחליטים ש”זה לא עובד”, שזה בזבוז זמן, ושעדיף להשקיע את האנרגיה במקום אחר. והנה הפרדוקס: הם עוצרים בדיוק כשהדברים עומדים להתחיל לעבוד, ממש לפני שהזרימה הזאת שהם יצרו מתחילה לחזור אליהם בחזרה.
  • כמה פעמים דחית שיחה קשה עם מנהל או עובד? או ידעת בדיוק מה צריך לעשות אבל פשוט היה יותר נוח לא לעשות? ואז הזמן עובר ואתה עדיין לא עשית את זה למרות שאתה יודע כמה זה נחוץ. זה קורה כי זה “לא נוח” או “לא נעים”. כי יש שיחה שצריך לנהל עם מישהו ואתה פשוט לא בטוח איך הוא יגיב. המקרה הבא מראה איך בעל עסק אחד דחה עוד ועוד שיחה חיונית רק בגלל החשש מהתגובה של אחיו שעבד תחתיו, ובאיזה מטה קסמים השתמשנו כדי לפתור את זה…
  • כשיש לך אלפי אנשי קשר, מאות חברים, ואתה מדבר עם אנשים כל היום, קשה לקבל שיש לך בעיה בתקשורת. אבל תקשורת אמיתית היא לא כמות המילים שאתה משמיע או מספר האנשים שאתה מכיר. פה אנחנו מדברים על איכות החלפת הרעיונות והעומק של ההבנה ההדדית. אפשר להיות אהוד ופופולרי, ובו זמנית להיאבק בתקשורת יעילה בדיוק עם האנשים שהכי חשוב לך לתקשר איתם, כמו במקרה של בעל העסק בסיפור הבא.
  • אתה יושב בעבודה עד מאוחר, משכנע את עצמך שככה אתה יותר פרודוקטיבי, ופתאום מגלה שאתה שרוף, על הקצה, והמשפחה כבר לא זוכרת איך אתה נראה. מה שקורה כאן זה שתשומת הלב שלך נתקעה במקום אחד, ושאר התחומים בחיים שלך מתחילים לשלם את המחיר. אז איך לאפס את המערכת ולחזור ליעילות אופטימלית?
  • תאר לעצמך מישהו שיש לו קוץ ברגל. הוא הולך לטיפול, ונותנים לו עיסוי בגב ותה חם. נשמע כיף חיים, אך האם זה יעזור? ברור שלא. אבל מה שיותר גרוע, אחרי שזה לא עובד, הוא מתחיל לחשוב שאולי אין פתרון בכלל. הוא הרי כבר ניסה דברים וכלום לא עזר. ככה זה עובד גם עם ייעוץ עסקי: אתה מרגיש שמשהו לא עובד בעסק, מזמין יועץ, ואם הוא נותן לך פתרון שלא קשור לבעיה האמיתית, אז אתה תיישם, תראה שזה לא עובד, ותאמין שזה אתה. או שהעסק שלך לא ניתן לתיקון. כשהאמת היא שפשוט לא טיפלו בקוץ!

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט