למה בעיית תזרים אינה נפתרת?

חברה עם מחזור של 30 מיליון ש”ח, שני מפעלים, ובעיה מסתורית שלא נפתרת: בעיות תזרים שנמשכות כבר 6 שנים. כשבעל העסק טוען שוב ושוב ״אנחנו לא מוציאים יותר ממה שמכניסים״, משהו פשוט לא הסתדר. איך ייתכן שהגרעון רק הולך וגדל? ומה קורה כשמומחה חושף את התפיסה המוטעית הנסתרת שגורמת להפסדים של מיליונים?

לפני שנצלול למאמר עצמו…

איך סוגרים את העסקה בלי לרדת במחיר?

איך אפשר לטפל בלי להילחץ, בלי הנחות שאוכלות לך את הרווחים, ובלי לפספס את העסקה?

במדריך הקצר הזה תמצא גישה פשוטה, שאלות מדויקות לשאול, ודוגמאות שיעזרו לך להבין מה עובר ללקוח בראש ואיך להוביל אותו להחלטה נכונה.

​אפשר להגיד בהחלט שבעיות תזרים אינן נפתרות כי לא מסתכלים לאמת ישירות בעיניים.

בעלים של חברה שמספקת שירותים לתעשייה בהיקף של 30 מיליון ש״ח, פנה אלינו באקספדיטור מאיץ עסקים וביקש את עזרתי.

הוא סיפר לי שהחברה מצויינת. שיש לחברה שני מפעלים במרכז הארץ ובדרום הארץ. שכמעט אף מתחרה לא מספק מוצרים באיכות שהם יודעים לספק.

״נשמע טוב״, אמרתי לו, ״אז מה הבעיה?״

״יש גיבנת ובעיות תזרים שאנחנו לא מצליחים להיפטר מהן.״

קבענו להיפגש, והתחלנו לעבוד יחד על הנושא.

​למה המצב לא משתפר?

לאורך כל הדרך, ציינתי שאחד משבעת הכללים של הסוד לכושר פרעון הוא ״הוצא פחות ממה שאתה מכניס״.

בעל העסק טען בתוקף, וחזר וטען, שהוא לא מוציא יותר יותר ממה שהוא מכניס.

אז איך לעזאזל יש גרעון של שנים של מיליונים כבר במשך שש שנים – והמצב אינו משתפר?!

ההפתעה הגיעה בפגישה בה הצגתי להם את האמת.

​מה גיליתי

תוך כדי חקירה, בניתי עבורם דוח מיוחד שמראה למעשה את הכסף שנכנס ואיך הוא מוקצה לכל אחד מסעיפי ההוצאות בתוספת עוד מספר דברים שלא מופיעים בדוח רגיל של הנהלת חשבונות.

בעזרת דוח זה, אפשר לגלות להיכן הכסף הולך, אפילו עוד לפני שהוא עוזב את חשבון הבנק.

יותר מכך, לכל עסק מתאימים את הסעיפים היחודיים שלו, אך הוא תמיד כולל את אותם ראשי פרקים.

בסופו של דבר, הדוח מראה בראשו את סכום הכסף שנכנס בפועל לחשבון הבנק, ואיך הוא מנותב לתשלום לספקים, איך חוסכים ממנו את הרווח לבעלים, איך בונים את כרית הבטחון של החברה, איך וכמה מקצים לפעילות השיווק והקידום של החברה, איך מחשבים כמה מותר וצריך להקצות למשכורות וכמובן לא לשכוח את כל ההוצאות השוטפות, החזרי הלוואות, ומיסים. 

למעשה כל שקל שיוצא בין אם לרשויות, ספקים, עובדים או לרווחים לבעלים רשום שם ברמה מעשית של חודש-אחר-חודש ויום-אחר-יום.

גם בתחילת הפגישה, הבעלים שוב התעקש שהם לא מוציאים יותר כסף ממה שהם מכניסים.

​זה לא כמו שזה נראה

אך כאשר בדקנו לאן באמת כל שקל הולך, התגלה השקר.

זהו שקר נוראי שבעלי עסקים נוטים להסכים איתו כי הוא גורם לתחושה טובה, אך עלול להוביל לאסונות פיננסיים.

מה שהתגלה זה שכשבעל העסק אמר “אני מכניס X שקלים בחודש”, הוא התכוון למחזור המכירות. זהו שקר כי מחזור המכירות, אינו בהכרח סכום הכסף שנכנס באותו חודש לבנק. יש עסקאות שנסגרות עם תנאי תשלום של שוטף + נצח, ותשלומים ומעל הכל – סכום הכסף הנכנס לבנק – כולל מע״מ.

היה להם הרגל בחברה לנקוב במחזור המכירות כולל המע״מ, ולהתייחס לכך, כמחזור הכנסה חודשי.

הפערים היו יכולים להגיע לכ-20%-27% יותר הוצאות מהכנסות בפועל – וכמובן שהדבר יכול לגרום לאומללות וייאוש.

ברגע שעליתי על התקלה, היה קל יותר להתחיל ליישם פתרון עם מדיניות מעשית יותר.

יקח עוד מספר חודשים עד שניישר קו על התזרים, וצריך למצוא מקורות מימון לתכנית כזו.

אך בסופו של דבר בעיה כזו יכולה להתמיד רק אם היא מכילה שקר. איזשהו עיוות של עובדה או נתון.

רק על ידי בדיקה ממשית, אפשר לגלות את האמת. ורק על ידי גילוי האמת, אפשר לגרום לבעיה להיעלם.

​ומה איתך?

אם גם אתה מעוניין לקבל בדיקה שתמצא אם יש עיוותים במערכת, השב לשאלון זה.

עפר פלאוט
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ


סיפור הצלחה ​מייעוץ מקצועי

״חייב לציין שלאחר מספר קטן של פגישות עם עפר, הצלחנו לאתר משהו שעצר אותי ומאז העסק שיפר את מגמות הצמיחה שלו בעשרות אחוזים!״

✍🏼 
א.ל. בעל עסק

תוכן עניינים

רוצה לקבל רעיונות שעוזרים לעשות סדר בעסק ומחזירים שליטה בזמן ובתזרים?

טיפים פרקטיים שאפשר ליישם:

להתמודדות עם עומס, לשיפור תהליכים, ולהגדלת הרווחים בפחות מאמץ.

כולל טעויות נפוצות שחובה להימנע מהן וכל הדברים שראינו שעובדים בשטח.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ השקטה

לבעלי עסקים שרוצים יותר חופש

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט

מכונה לייצור רווחים

הופכים את העסק למכונה לייצור רווחים

הגיע הזמן לגלות מה באמת חוסם אותך, ולקבל מדריך מיידי וקצר לפריצה קדימה

מלא את השאלון וקבל גישה מיידית למדריך
“3 שיטות פשוטות להגדלת הרווחים בלי להשקיע שקל בפרסום”

טיפים נוספים

אחוזי סגירה בקרת איכות גבייה גיוס כוח אדם הגדלת רווחים הוצאות הכשרת עובדים השגת מטרות התייעלות טיפול בעובדים טעויות נפוצות יש תקווה כוח אדם לקוחות חדשים לקוחות חוזרים מחסום אישי מחסום נסתר מכירות ניהול נכון ניהול פיננסי סגירת עסקאות סדר וארגון סיפור מהחיים קבוצות קידום עם פריטי דפוס רשתות חברתיות שורש הבעיה שיווק וקידום שירות לקוחות תזרים מזומנים תכנון פיננסי ״אין מה לעשות״

  • שיווק הוא לא משחק של ניחושים, הוא משחק של הבנה עמוקה. דיוק = כסף. לכן קמפיינים מצליחים מבוססים על מסרים מדויקים. והרבה יותר קשה לדייק בלי קודם כל לדבר עם הלקוחות הפוטנציאלים עצמם. הנתונים בדשבורד שלך מספרים מה קרה (כמה לידים, כמה סגירות וכו׳). אבל הם לא מספרים למה זה קרה. אם אתה לא מדבר עם קהל היעד שלך, אתה מנחש. ואם אתה מנחש, אתה מפסיד כסף.
  • יש הרגלים שאנחנו אפילו לא מחשיבים כהרגלים. כמו למשל התעסקות כמעט אובססיבית בהפרעות אוטומטיות שאנחנו בעצמנו אישרנו, התרגלנו אליהן, והפכנו לחלק בלתי נפרד מהיומיום שלנו. עוד פינג מהטלפון, תזכורת מהאפליקציה, נוטיפיקציה שמקפצת על המסך. אנחנו לא באמת חושבים על זה, לפעמים רק “מעיפים” וממשיכים הלאה. אבל מה אם כל זה לא באמת “נעלם” כשמעיפים אותו אלא גובה מחיר מנטלי אמיתי?
  • בעל עסק אחד, עסוק. ממש עסוק. אין לו זמן לאכול, אין לו זמן לעצור, אין לו זמן לעצמו. אז הוא ממשיך לרוץ על אוטומט, על מיכל דלק כמעט ריק. מה קורה אז? הראש נהיה פחות חד, הגוף מתעייף והוא מתפקד הרבה הרבה פחות טוב. וככה בדיוק מתחיל המעגל הכי שוחק שיש: עומס שמוביל להזנחה עצמית, שמובילה לעצבנות, שמובילה לתפקוד מקרטע, וחוזר חלילה…
  • קונפליקטים, עצבים ואי-הבנות… כל עסק מכיר את זה מקרוב, אבל לא תמיד יודעים איך לפתור את זה. לפעמים הבעיות הגדולות בעסק לא נמצאות בתקציב, בשיווק, או בתוכנית העסקית, אלא בין האנשים עצמם. כשאי אפשר לדבר, כשכל מילה נדחית, כשכל שיחה הופכת למאבק. העבודה לא באמת מתקדמת, ההחלטות נמרחות, והאווירה במשרד מרגישה כמו שדה מוקשים. במאמר הזה אני רוצה לשתף בשני מקרים אמיתיים שיצא לנו לפגוש מקרוב, ומה עשינו בפועל כדי להרגיע את הרוחות ולהחזיר את השקט.
  • רוב בעלי העסקים מתמחרים נמוך מדי לא בגלל שהלקוחות לא יכולים לשלם, אלא בגלל שהם עצמם לא מרגישים בטוחים לבקש יותר. הם מציבים מחיר נמוך כי בראש שלהם מתנגן המשפט: “מי בכלל ישלם לי את זה?”. לכן בפועל, המחיר שאתה קובע לא משקף את התקציב של הלקוח אלא את רמת הביטחון שלך בעצמך ובמה שאתה מציע.
  • יש פקקים שאתה פשוט לא יכול להתחמק מהם, אבל יש גם פקקים אחרים, שאתה כן יכול לעקוף. הדרך לעשות את זה בעסקים היא במקום לטפל בסימפטומים (שזו כמובן עבודה א-י-נ-ס-ו-פ-י-ת), לפתור ישירות את צוואר הבקבוק. בהרבה מקרים (ובאופן לא מפתיע) הפתרון האפקטיבי ביותר יהיה לעיתים במקום שהכי לא נעים לגעת בו. אבל דווקא שם ההשפעה הכי גדולה. כי ברגע שאתה פותר את מה שבאמת מעכב אותך, הרבה דברים אחרים מסתדרים כמעט מעצמם…
  • כמה בעלי עסקים אתה מכיר שבנו אימפריה מזה שחסכו? לעומת כאלה שבנו מערכת שמכניסה פי כמה? כי מה יביא אותך יותר רחוק, לחסוך עוד 300 שקל או להכניס עוד 30,000? יש פה עניין של התכווצות לעומת התרחבות. אז כן, חסכון זה טוב ויפה, אבל בוא נדבר על איך באמת עושים כסף.

הירשם לוובינר הקרוב לבעלי עסקים

 משדר מיוחד שייתן לך נקודת מבט חדשה על ניהול חכם ואסטרטגיה מוכחת עם דוגמאות מהחיים.

עפר פלאוט